Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie Ett projektarbete inom ramen för Ledarskapsakademin Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie av Anna Drakenberg Ville Välilä
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie Bakgrund Företag kan vara föremål för många olika typer av tillsyn Regleras i speciallagstiftningar Få intervjustudier gjorda
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie Mål Undersöka vad några företag i Nacka förväntar sig av den kommunala tillsynen. hitta brister hitta förbättringsområden
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie Metod Intervjuer av företag med olika typer av tillsyn. Två branscher: Bensinstationer och kursgårdar Vi svarade inte på frågor eller bemötte åsikter som företaget hade De intervjuade uppmanades att under hela intervjun framföra såväl positiv som negativ kritik om tillsynen
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie Alla fyra företagen är föremål för kommunal tillsyn vad gäller: brandsyn tillsyn av lagen om brandfarliga varor livsmedelstillsyn tillsyn enligt alkohol- och tobakslagen bensinstationerna har även miljötillsyn ”Pärmen har blivit tjockare med åren”.
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie Det finns enligt företagen stora likheter i tillsynen mellan olika kommuner. Större delen av företagen tycker att det är bra att kommunen utför tillsynen och samtliga företag uppfattar tillsynen som objektiv. ”Alla ska behandlas lika och ingen ska behöva tveka om vad som är rätt och fel”
Alla efterlyser mer rådgivning. Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie Tillsyn Alla efterlyser mer rådgivning. Företagen anser att det är viktigt att identifiera brister samt att ha en dialog vid tillsynsbesöken. ”Vi skulle inte göra något annorlunda även om tillsyn inte fanns”
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie Inspektörerna Företagen har förtroende för inspektörerna och anser att de är kompetenta. Inspektörerna uppfattas generellt som objektiva. Bensinstationerna anser att det är förvånansvärt små skillnader på olika inspektörers agerande. Kursgårdarna tyckte däremot att det är stor skillnad i agerandet.
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie ”Korvförsäljning behandlas lika som världens restaurang” bensinstation ”Vi vill inte bli jämförda med en korvkiosk” kursgård
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie Kostnader Företagen säger att de betalar mellan 10 000 kr och 20 000 kr per år i tillsynsavgifter till kommunen. Bensinstationerna är inte intresserade av att köpa mertjänster av kommunen medan kursgårdarna är öppna för förslag.
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie Kostnader Samtliga tycker att det är för mycket och de vet inte vad de betalar för eller hur deras tillsynsavgifter sätts. ”Det vore intressant att veta vad man betalar för”
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie Övriga slutsatser Företagen efterfrågade mer rådgivning och dialog vid tillsynsbesöken. Vill ha ut specialister som utför tillsyn från kommunen istället för generalister. Ingen hade haft något uppföljande besök men de saknar det inte heller.
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie Övriga slutsatser Företagen ansåg att de som har bra egenkontroll bör ha längre tillsynsintervall. Företagen tycker att tillsyn är ett bra sätt för samhället att säkerställa att lagkrav uppfylls. ”Bättre att kontrollera busarna mer ofta istället för ”the good guys”” ”Snabbare ”körförbud” för de som inte sköter sig. Det ska inte löna sig att fuska”
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie ”Tillsynen ska vara en del i att ständigt bli bättre” ”Ju mindre kommunen vet desto bättre är det”
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie Diskussion!
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie Kostnader Kvalitetssäkring Rådgivning – konsultation Kundbegreppet