Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Advertisements

Rökfria miljöer - skolan. Rökfri skola gäller Rökförbud gäller alla som vistas i skolan och på skolans område oavsett om man är elev eller personal, över.
Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
11 Kvaliteten i din hemtjänst Stadsledningskontorets brukarundersökning 2011 November 2011 Spånga-Tensta.
Plast fönster.  fönster är ett viktigt behov för alla hem. Men när du söker efter nya PVC-fönster till en bostad, måste du gå för högkvalitativa fönster.
© Landja Marknadsanalys AB Säkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2009 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
Hypotesprövning. Statistisk hypotesprövning och hypotetisk-deduktiv metod Hypotetisk-deduktiv metod: –Hypotes: Alla svanar är vita. –Empirisk konsekvens:
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Metod Mätning 1 Kampanj: vecka Mätning: vecka Mätning 2 Kampanj: vecka Mätning: vecka Undersökningens målgrupp.
Ekonomiska förväntningar. Om undersökningen Syfte Att undersöka hur nuläget i ekonomin påverkat arbetstagarnas förväntningar på ekonomin och löneutvecklingen.
1 Novus Företagsledare om de nya sjukskrivningsreglerna Arne Modig Viktor Wemminger 1632.
Frukostmöte i Nässjö 6 juni 2015
Tillväxtverket 11 november 2016
Internkontroll Internkontroll 2016 Internkontroll I kommunallagen 6 kap, 7 §, beskrivs nämndernas ansvar för verksamheten; ”Nämnderna skall.
Kontakt: Lina Svarén tel:
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Hälsofrämjande insatser inom socialpsykiatri
Företagarpanelen – Q4, 2010 NOVEMBER 2010 Uppsala län.
SEPTEMBER 2010 Stockholms län
En plattform för samhällsekonomisk analys
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Patienttelefon för döva
smslån utan kreditprövning
Kvalitet i äldreomsorg ur ett anhörigperspektiv
Uppföljning utav Medhelp
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kvalitetsmätningen hösten 2017
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
Svenska i gymnasieskolan
Erfarenhetsutbyte 25 november
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Besöksnäringens Konjunkturbarometer
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Upplysningen 1700.
Stor majoritet av befolkningen önskar skydd mot sjunkande pensioner
Undersök er lärmiljö Denna PowerPoint refererar i både text och bild till Kognitionssimulatorn. Det är en äldre version av Funktionssimulatorn. Filmexemplet.
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Näringslivsanalys Umeå kommun
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Charlie har fått möjlighet att starta ett företag under gymnasietiden
Många företag Värdesätter hållbarhet
Partisympatimätningar i sverige idag - en översikt och diskussion
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Hur skapas förtroende för revisionen? Seminarium 63
Schyst offentlig upphandling
Landshypotek Banks Lantbrukspanel
FÖRETAGSBESÖK 2017.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
MSL nyckeltal Miljöförvaltningen.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Ersättningskollen.
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader Brännpunkt Konsekvenser för staden
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Hållbar utveckling måste vara
IQs Alkoholindex 2018.
Revisionsredogörelsen 2017
Led- och muskelmottagning
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Jämställdhet i projekt Hur kan det se ut?
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Upphandla nerifrån!.
Friskis&Svettis Friskis&Svettis är dess människor.
Presentationens avskrift:

Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie Ett projektarbete inom ramen för Ledarskapsakademin Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie av Anna Drakenberg Ville Välilä

Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie Bakgrund Företag kan vara föremål för många olika typer av tillsyn Regleras i speciallagstiftningar Få intervjustudier gjorda

Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie Mål Undersöka vad några företag i Nacka förväntar sig av den kommunala tillsynen. hitta brister hitta förbättringsområden

Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie Metod Intervjuer av företag med olika typer av tillsyn. Två branscher: Bensinstationer och kursgårdar Vi svarade inte på frågor eller bemötte åsikter som företaget hade De intervjuade uppmanades att under hela intervjun framföra såväl positiv som negativ kritik om tillsynen

Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie Alla fyra företagen är föremål för kommunal tillsyn vad gäller: brandsyn tillsyn av lagen om brandfarliga varor livsmedelstillsyn tillsyn enligt alkohol- och tobakslagen bensinstationerna har även miljötillsyn ”Pärmen har blivit tjockare med åren”.

Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie Det finns enligt företagen stora likheter i tillsynen mellan olika kommuner. Större delen av företagen tycker att det är bra att kommunen utför tillsynen och samtliga företag uppfattar tillsynen som objektiv. ”Alla ska behandlas lika och ingen ska behöva tveka om vad som är rätt och fel”

Alla efterlyser mer rådgivning. Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie Tillsyn Alla efterlyser mer rådgivning. Företagen anser att det är viktigt att identifiera brister samt att ha en dialog vid tillsynsbesöken. ”Vi skulle inte göra något annorlunda även om tillsyn inte fanns”

Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie Inspektörerna Företagen har förtroende för inspektörerna och anser att de är kompetenta. Inspektörerna uppfattas generellt som objektiva. Bensinstationerna anser att det är förvånansvärt små skillnader på olika inspektörers agerande. Kursgårdarna tyckte däremot att det är stor skillnad i agerandet.

Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie ”Korvförsäljning behandlas lika som världens restaurang” bensinstation ”Vi vill inte bli jämförda med en korvkiosk” kursgård

Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie Kostnader Företagen säger att de betalar mellan 10 000 kr och 20 000 kr per år i tillsynsavgifter till kommunen. Bensinstationerna är inte intresserade av att köpa mertjänster av kommunen medan kursgårdarna är öppna för förslag.

Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie Kostnader Samtliga tycker att det är för mycket och de vet inte vad de betalar för eller hur deras tillsynsavgifter sätts. ”Det vore intressant att veta vad man betalar för”

Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie Övriga slutsatser Företagen efterfrågade mer rådgivning och dialog vid tillsynsbesöken. Vill ha ut specialister som utför tillsyn från kommunen istället för generalister. Ingen hade haft något uppföljande besök men de saknar det inte heller.

Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie Övriga slutsatser Företagen ansåg att de som har bra egenkontroll bör ha längre tillsynsintervall. Företagen tycker att tillsyn är ett bra sätt för samhället att säkerställa att lagkrav uppfylls. ”Bättre att kontrollera busarna mer ofta istället för ”the good guys”” ”Snabbare ”körförbud” för de som inte sköter sig. Det ska inte löna sig att fuska”

Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie ”Tillsynen ska vara en del i att ständigt bli bättre” ”Ju mindre kommunen vet desto bättre är det”

Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie Diskussion!

Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie

Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie Kostnader Kvalitetssäkring Rådgivning – konsultation Kundbegreppet