Bilder från första seminariedagen i Ledarskapsakademin - 13 mars 2003 i Nacka kommun. ”Omvärldens och framtidens krav på ledare.” Lennart Jonasson, stadsdirektör Nacka kommun ”Ledarskap för framgång.” Gruppdiskussion/spaningsuppgift som redovisas den 6 maj vid Ledarskapsakademins andra seminariedag i Linköpings kommun.
Drivkrafter för förnyelse av arbetslivet Ökad konkurrens Ökad rörlighet Kapital Människor Varor
Drivkrafter för förnyelse av arbetslivet Ny teknik och forskningsgenombrott Var, När och Hur saker kan göras Värderingsförskjutningar Från kollektivism till individualism Från prylar till välfärdstjänster Färre ska försörja fler
Tidsrevolutionen Medellivslängden var 50 år när allmän pensionsrätt infördes 1913 för 67- åringar. Nu är medellivslängden drygt 80 år och vi går i pension vid 60. Samtidigt minskar årsarbetstiden Vi studerar allt längre Vi lever allt längre Vi sjukskriver och förtidspensionerar oss i växande omfattning
Konsekvenser och möjligheter Ökande krav på och möjligheter för individen Utmanar lönebildning och skattesystem Nya krav på och möjligheter för värdeskapande
Från modernism till postmodernism Modernismens käpphästar överges: Mekanismen och den industriella logiken Tilltron till absoluta sanningar och planering De kloka tänker ut – de andra utför Experter i centrum
Kunskap i tre olika skepnader Vetande (explicit kunskap) Förståelse (implicit kunskap) Kunnande (förmågor)
Staceys diagram
Komplexa adaptiva system En samling individuella ”agenter” t.ex. människor och mikroorganismer Frihet att agera på sätt som inte alltid är helt förutsägbart En ”agents” agerande förändrar förutsättningarna för andra ”agenter”
Från objektiv till subjektiv verklighet Människors handlande styrs allt mindre av regler och rutiner -den industriella logiken Förståelse av system, kulturer och samband allt viktigare Förståelse skapas i ett växelspel mellan erfarenheter och reflektioner
Skolan Jordbrukssamhället Industrisamhället Informations- och kunskapssamhället Epokens värdeskapande- logik Kraven på människor Lärandets institutionella ram Brukandet av jorden Förädling av jordbruks- produkter Hantverk ”Växt men inte tillväxt” Massproduktion Maskiner och transport Enhetlighet Taylorism Nationella regleringar ”Snabb tillväxt” Global marknad Individualisering ICT Bioteknik Nanoteknik Strategiska allianser Kompetenskluster Fysiska färdigheter Fungera i den lilla gruppen Arbetet skiljs från boendet, först för män och sedan kvinnor Baskunskaper och färdigheter Lära för livet Fungera i väl- ordnade hierarkier Livslångt lärande Lära att lära Fungera i team Utnyttja möjlig- hetsrevolutionen Entreprenörskap Ständig omprövning Systemtänkande Hemmet Kyrkan Den skola som flertalet av oss gått i ?
Syn på kunden Kritisk kompetens Strategiska allianser Medaktör Kompetenskluster Teambuilding Utbud > Efterfrågan Medaktör Individuella behov Källa till fler affärer CRM One-to-One Industrialism Taylorism Efterfrågan > Utbud Kollektiv mottagare Standardiserad produktionsprocess”Fabriken” Relationsbyggare Organisering av värdeskapandet Kritisk kompetens
Ledarskap nu och i framtiden Framförhållning och omvärldsspaning System- och processtänkande Utmana den professionella konservatismen Strategiska allianser Delen och helheten Människor skapar resultat – kreativitet i fokus Kund- och medborgarfokus
Ledarskap för framgång Ny teknik och forskningsgenombrott Idédiskussion kring var, när och hur saker kan göras Hur påverkar det ledarskapet? Medaktörer och strategiska allianser Idédiskussion kring var, när och hur Utmana den professionella konservatismen och kreativitet i fokus
Ledarskap för framgång Minireferat 2-3 min – för att sprida idéer mellan grupperna. Anteckningar, blädderblockanteckningar etc. skrivs ut och mailas till deltagarna i respektive grupp. Fortsatt bearbetning / tankesmedja inom gruppen. - ”På hemmaplan” intervjua chefer, diskutera med kollegor, spana på förebilder etc. - Sprid idéer till varandra och sammanställ gruppens bild (OH bilder) Presentera er ”idédiskussion” vid träffen i Linköping.