Design, strategi, management

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till Masterutbildningen
Advertisements

Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Policy för miljö och hållbar utveckling
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Vad är teknik?.
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Grundkurs i marknadsföring
Viktorija Kalonaityte
UTBILDNING Målgrupp Kursen vänder sig till samtliga personer som vill få grundläggande kunskaper inom PSA och MTO i framförallt kärnkraftsbranschen. Kursdelarna.
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television.
Examensarbete för civilekonomexamen vid Linköpings universitet
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Civilekonomprogrammet 240 hp
Välkommen till Hållbar utveckling A! Introduktion.
Hälsopedagogik. Betrakta hälsa ur ett ekologiskt och globalt perspektiv Kursmål 1.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
 SLIM-forskarskolan – språk och lärande i mångfaldsperspektiv  Ingår i lärarlyftet, en satsning på fortbildning och forskarutbildning för lärare.  Licenciatexamen.
Huvudområde offentlig förvaltning
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Valinformation 8 mars 2013 Ekonomisk styrning HT 2013.
Nätverk i ett globalt perspektiv Martin Granholm
Företagsledning och organisation Process
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp Handelsrätt 10HP Extern- 7HP redovisning Extern- 7HP redovisning Kalkylering 7HP och budgetering Kalkylering.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Strategiska perspektiv på verksamheten
Helena Lindgren 1 Projektspecifikation LÄS DEN NOGA FLER ÄN EN GÅNG.
1 Civilekonomprogrammet 240 hp Handelsrätt 10HP Kalkylering 7HP och budgetering Kalkylering 7HP och budgetering Introduktion4HP Kurser på 30HP avancerad.
1 Civilekonomprogrammet 240 hp Handelsrätt 10HP Kalkylering 7HP och budgetering Kalkylering 7HP och budgetering Företaget och den globala marknaden 4HP.
The explanatory foundations of relationship marketing theory Shelby D. Hunt, Dennis B. Arnett och Sreedhar Madhavaram Journal of Business & Industrial.
Institutionell och spelteoretisk analys Peter Andersson (kursansvarig), Göran Hägg, Jan Lindvall, Bo Persson, Hans Sjögren Avancerad nivå nationalekonomi.
Valinformation för DPU
Välkommen till profilinformation inför åk 4 för DPU VT2015.
Välkomna till Civilekonomprogrammet! 14 augusti 2015
Skolutveckling genom aktionsforskning
1 Civilekonomprogrammet 240 hp Handelsrätt 10HP Kalkylering 7HP och budgetering Kalkylering 7HP och budgetering Företaget och den globala marknaden 4HP.
Valinformation till T6 Civilekonomprogrammet åk 3 6 oktober 2015 Henrik Nehler & Pernilla Mideskog.
Vilket värde har inspektörernas värderingar för värdet av tillsynen i socialtjänsten? Eva Hämberg Doktorand Socialt arbete Högskolan Dalarna SVUF konferens.
Företagsekonomiska institutionen.
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp Handelsrätt 10HP Extern- 7HP redovisning Extern- 7HP redovisning Kalkylering 7HP och budgetering Kalkylering.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Valinformation till T6 Civilekonomprogrammet åk 3 13 oktober 2016 Henrik Nehler & Pernilla Mideskog.
Företagsekonomiska institutionen
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Quick Tips for Effective Spa Management To manage your spa effectively, you should consider training your staff, letting people know about your spa through various marketing channels, and focus on improving customer experience. Play the slideshow to
International Business & Economics Program 240 Credits
Start VT2019 Konsten att handleda i vårdande under verksamhetsförlagd utbildning Anmälningskod: MDH Kurskod:VAE074 Kursen vänder sig till dig.
Kognitionsvetenskaplig metod 729A94 Kursansvarig: Agneta Gulz
Inriktningar årskurs 4 - Företagsekonomi
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Programstruktur Civilekonomprogrammet HT 17
Civilekonomprogrammet 240 hp
International Business & Economics Program 240 Credits
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp
Redovisningsval & Revision Pernilla Broberg och Torbjörn Tagesson
Presentationens avskrift:

Design, strategi, management Stefan Holmlid

Bakgrundskoll DPU? I? Andra?

Bakgrundskoll Innovationsledning (TEIO90)? Integrerad företagsplanering (TEIE06)? Ledarskap och industriellt förändringsarbete (TEIO13)? Affärsstrategier (TEIE72)? Industriell Organisation (TEIO19)? Marknadsföring (TEIM02)? IPSE (TKMJ32)? Tjänstedesign och -innovation (TDDD51)

Kursmål Design ur ett strategi- och management perspektiv. Handlingsberedskap för att nyttja och skapa strategiska förutsättningar för och värden genom design.

Kursmål Kunna artikulera det strategiska värdet av design, samt analysera och kommunicera om en verksamhets designmognad Kunna positionera eget och andras designarbete i och i relation till en verksamhet Ha erfarenhet av att värdera ett företags strategiska designarbete, och kunna identifiera hur detta kan utvecklas Förstå faktorer som influerar hur strategi och design samverkar i komplexa verksamheter Ha överblick över historisk och samtida utveckling av teorier för strategiskt värde av design

Kursmål, kunskap Kunna artikulera det strategiska värdet av design, samt analysera och kommunicera om en verksamhets designmognad Kunna positionera eget och andras designarbete i och i relation till en verksamhet Ha erfarenhet av att värdera ett företags strategiska designarbete, och kunna identifiera hur detta kan utvecklas Förstå faktorer som influerar hur strategi och design samverkar i komplexa verksamheter Ha överblick över historisk och samtida utveckling av teorier för strategiskt värde av design

Kursmål, värdering Kunna artikulera det strategiska värdet av design, samt analysera och kommunicera om en verksamhets designmognad Kunna positionera eget och andras designarbete i och i relation till en verksamhet Ha erfarenhet av att värdera ett företags strategiska designarbete, och kunna identifiera hur detta kan utvecklas Förstå faktorer som influerar hur strategi och design samverkar i komplexa verksamheter Ha överblick över historisk och samtida utveckling av teorier för strategiskt värde av design

Kursinnehåll Kursen är en avancerad kurs i och om design. Kursen tar upp a) organisation, styrning och ledning av design i olika typer av verksamheter, b) design som drivkraft för verksamhetsutveckling, c) det strategiska värdet av design, samt d) design som aktivitet och verktyg på strategisk och taktisk nivå.

Kursstruktur V44, Introvecka (Stefan) V45, Of and by design (Per) Grundläggande begrepp, introduktion av kursuppgifter, initial planering V45, Of and by design (Per) Strategiperspektiv, läsa och seminarie V46, Aesthetic flexibility (Torbjörn) Estetiska perspektiv, läsa och göra analys V47, Designintegration (Stefan) Organisation och designpraktik V48-49, Egenarbete med handledning V50, Egenarbete och Redovisning

Lärande Kursen bedrivs i studentaktiv form. Lärandet sker huvudsakligen genom undersökning av och reflektion över verkliga fallstudier i verksamheter Genom seminariebehandling av litteratur Genom föreläsningar.

Lärare Stefan Holmlid, IDA lärare, kursansvarig, examinator Per Åman, IEI lärare Torbjörn Andersson, IEI lärare

Litteratur Artiklar som kommer upp på Lisam

Examination Grupparbete En analys av ett större företags designstrategi En analys av ett SME-företag En integration av individuella bidrag för SME- företaget Individuell uppgift En teoridrivenanalys av det stora företaget En designanalys av framtida användning av design på SME-företaget

Från förra året Kursen ställdes in förra året

www.liu.se Spatial layout The logic of the service Social relations/interaction Mixed materials – actual size of the _immersive_ (Explain what the service is.) there are many techniques www.liu.se

Stefan Holmlid @shlmld