Kommunikation.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

FÖRA BARN PÅ TAL En metod att stärka föräldraskapet när
KOMMUNIKATION - att förstå och bli förstådd
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Föräldramöte 12 september 2011
- att överföra budskap, påverka, mm
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Hur vi hjälper kunden till rätt beslut
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Tankar kring utsatthet vid funktionshinder
Vänsterskolan Medieskolan.
Kommunikation och media Föreläsning 1
Kommunikation Studieteknik: Presentationsteknik
kommunikation kommer av latinets communicatio
SET Social Emotionell Träning
Så når du fram till lantbrukaren – “säljkurs”
Svenska p Svenska p.
Kap. 9 Robbins m.m. Terese Stenfors-Hayes
Ett arbetsområde om poesi
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
© Steve Wretman & Helena Moreau
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Upplägget av delkursen massmedia:
Marknadskommunikation och mediaval
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Dagens fråga som ska besvaras: Hur ser lagstiftning och etiska regler.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Information & kommunikation
Kommunikation.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Presentationsteknik och Interkulturell kommunikation, ÅYH 2002
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Kriskommunikation.
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Kommunikation är all kontakt människor emellan ”att göra gemensam”
Äta Sova Kärlek Gemenskap Trygghet Meningsfull aktivitet Uppskattning Accepterande Självförverkligande.
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
Callcenter i fokus 2012 Bättre texter ger nöjdare kunder Hur kan kundkommunikationen förbättras och kundnöjdheten öka med bättre texter?
Talspråk - kommunikation.  Språk är “ett mänskligt system för kommunikation”.  I talande språksystem skapar man mentala symboler (tänker i bilder) som.
Shannon och Weawers kommunikationsmodell. Feedback.
Livsåskådning Wilhelm Kardemark doktorand. Livsåskådningsvetenskap Vad studerar man inom den vetenskapen? Vad folk tror på Samtida religiösa uttryck Hur.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist Visuell Kommunikation.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Kommunikation Tove Phillips 2011.
Välkommen till svenska 1
Kommunikation.
Kommunikation.
Kommunikation.
Shannon och Weawers kommunikationsmodell.
Shannon och Weawers kommunikationsmodell.
Medier och samhället DEL 1
MASSMEDIA.
HR-perspektivet den tidiga Human Relationsrörelsens forskning
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Reklam eller redaktionellt budskap?
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Propaganda och bilders makt – Bild är ett språk
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Kommunikation

Vad är kommunikation? Kommer från latinets communicare och betyder: Göra gemensamt Ömsesidigt utbyte

Historik Milstolpar för kommunikationens utveckling: Boktryckarkonsten (1400-talet) Tryck- och yttrandefrihet (sent 1700-tal) Industrialiseringen (1800-talet) Radio – tv – internet (1900-talet)

Allmänt om kommunikation Kommunikation kräver ett språk eller en kod. Kommunikation kan ske via talet, skriften eller kroppsspråket. Funktionsnedsättningar: Teckenspråk Blindskrift

Kommunikationens funktioner Formella regler: t.ex. trafikmärken och allemansrätten. Informella regler: t.ex. vett och etikett vid matbordet och klädkoder. Uttrycka känslor och tankar, t.ex. via musik och dikter.

Kommunikationsformer Intrapersonell: Sker inom oss – hur vi tänker och resonerar med oss själva. Interpersonell: Sker mellan två eller tre personer – frågor och svar. Gruppkommunikation: Sker inom grupper, t.ex. familjen eller fotbollslaget – gemensamma intressen. Masskommunikation: Sker via medier till ett stort antal mottagare.

Den enkla kommunikationsmodellen. SÄNDARE → MEDDELANDE → KANAL → MOTTAGARE

Mekaniskt brus Semantiskt brus Psykologiskt brus Shannon & Weavers kommunikationsmodell INFORMATIONS- → SÄNDARE →  → MOTTAGARE → DESTINATION KÄLLA ↑ BRUS Mekaniskt brus Semantiskt brus Psykologiskt brus

Masskommunikationsmodellen MOTTAGARE SÄNDARE → MEDDELANDE → KANAL → MOTTAGARE

Kommunikationens hastighet har förändrats.

Filtrering Vi filtrerar alla budskap som ständigt når oss. Vi tolkar budskapen och försöker sätta dem i ett sammanhang (kontext). Tolkning utifrån existerande uppfattningar - förstärkning.

Faktorer hos sändaren Meddelandet är genomtänkt. Sändaren har inte tänkt klart. Tankesprång. Projicering. Språksvårigheter.

Faktorer hos mottagaren Fokus. Känslotillstånd. Inställning. Störningar och brus.

Organisationskommunikation Källskydd (offentliga och privata sektorn) Meddelarskydd – efterforskningsförbud (offentliga sektorn)

Organisationskommunikation Aldrig vid mediekontakter: Ljuga, gissa eller ha egna teorier. Bli upprörd eller arg. Låta situationen eller reportern stressa dig. Diskutera säkerhetsbelagd information. Använda uttrycket ”inga kommentarer”.

Organisationskommunikation Alltid vid mediekontakter: Ta god tid på dig. Tänk efter innan du svarar. Håll dig inom ditt eget ansvarsområde. Säg om du inte vet, kan eller får svara på frågan. Håll dig till fakta. Utgå från att alla samtal är intervjuer. Var bestämd, rättvis och ärlig.

Maslows behovstrappa 1. Fysiska behov 2. Trygghet 3. Gemenskap 4. Uppskattning 5. Självförverkligande