Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Exponering – habituering eller nyinlärning?
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Motivation och förändring
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Behandling av spelberoende
Ett filter i huvet Här följer ett stolpmanus för föreläsningen. Du kan även ladda hem manuset på om du vill ha manuset separat. Om du.
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Unga med självskadebeteende – hur kan man hjälpa?
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Stress Vad är stress? Hur påverkas människor av stress?
Unga med självskadebeteende – hur kan man hjälpa?
Leg psykolog/leg psykoterapeut
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Så når du fram till lantbrukaren – “säljkurs”
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Repetition och tillbakablick
Psykiska konsekvenser av missnöje med utseendet
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
KOMMUNLEDNINGSKONTORET Komet för föräldrar Ljungby 2008.
Vad är du för typ av person?
Ta ställning och handla!
Hantera en kronisk sjukdom
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Ångest, oro, rädsla, panik. Vad är vad och hur kan vi hjälpa?
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Kommunikation och samspel
Strängnäs GK Damer 14 april Hej! Hej! Mår ni bra?
Samtalsbehandling i primärvården
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Hur gör man en debattartikel?
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Kognitivt perspektiv.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Att förstå beteenden- grundläggande inlärningsteori
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Stress Vad är stress? Hur påverkas människor av stress?
Leda och planera sokratiska samtal
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
===== 15 Minutes ===== 45 Minutes Förbättra livet genom en ökad kunskap om de omedvetna livsmönstren.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Verksam i primärvården i Östergötland
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
4 processer att behärska:
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Självkänsla.
Värdegrund Hos IK Zenith vill vi att barn och ungdomar har rättigheterna: … att få delta i idrott oberoende av förmåga … att delta på nivåanpassad bas.
Psykiskt funktionsnedsättning
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Träff 11 Välkomna!.
Träff 13 Välkomna!.
För föräldrar till barn 6-12 år
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Varför gör du inte det du vill göra? Tror du att det är fel på dig?
Att håll och utvecklas som ledare
Kognitivt perspektiv.
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö Känsloskola Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö

Föreläsningens innehåll Känslors funktion Sambandet mellan tankar, känslor och beteende Strategier för att hantera och stå ut med starka känslor och svåra tankar

Känsloskolan Samtalsterapi, KBT, familjeterapi, DBT, EMDR, stödjande samtal. I samtliga terapiformer har känslor en central roll. Svårigheter att hantera känslor = starkt kopplat till måendet. 3 tillfällen där ungdomarna kommer tillsammans med föräldrar i grupp Grundläggande kunskaper som bas för eventuell fortsatt behandling.

KBT KBT = Kognitiv beteende terapi Tankar, Känslor och beteenden påverkas av varandra. Tankar Känslor Beteende

Känslor, tankar och beteenden Känslor: Fysiska reaktioner och kroppsliga förnimmelser ex: svettningar, hjärtklappning, yrsel Tankar: vad vi tänker, hur vi upplever saker ex: ”Det klarar jag aldrig”, ”Jag är värdelös”, Det är läskigt” Beteenden: Hur vi reagerar på tankar och känslor, vilka beslut vi tar och vad vi gör ex: stannar hemma, undviker det läskiga, drar sig undan

Känslor Alla känslor är livsviktiga! Kommer med meddelanden som vi värderar och reagerar på. Finns inga bra och dåliga känslor. Alla lika viktiga men olika trevliga. Känslor som ledtrådar när vi fattar beslut. Utan känslor hade livet blivit svårt och riskfyllt att hantera. Känslostyrda beteenden = saker vi gör som är en omedelbar reaktion på en känsla.

Tankar Vad vi tänker påverkar hur vi mår. Kan med tankar frambringa olika känslor och på så vis förändras vårt mående. Olika tankar kan i samma situation väcka helt olika känslor. Styr känslor genom att styra tankar Tankar är bara tankar, blir inte sanna för att vi tänker dem Tankefällor = negativa automatiska tankar som är påverkade av våra tidigare upplevelser

Tankefällor Mentalt filter: Du uppmärksammar bara de negativa sakerna och missar de positiva. Övergeneraliserande: Om en sak går fel så är hela livet värdelöst. Förutfattade meningar: Du vet redan innan saker har hänt hur det kommer att bli. Känslostyrt beteende: Det känns läskigt därför är det så. Överskattar sannolikheten: tolkar saker negativt trots att det saknas egentliga bevis. Katastroftankar: Du tror att det värsta tänkbara ska hända och tar inte in andra alternativ.

Tankefällor aktiverar känslor som gör det svårare för oss att agera så som vi vill. Behöver arbeta med våra tankar för att också kunna bromsa våra känslor och i förlängningen förändra måendet. Tankar väcker känslor (fysiska förnimmelser) som i sin tur gör tankarna starkare (fungerar som bevis) det i sin tur ökar de kroppsliga reaktionerna och leder till en negativ spiral.

Vad kan du göra själv? Lägga märke till tankar Hur påverkar den aktuella tanken dig? Positivt? Negativt? Ifrågasätt tanken: finns det några alternativa sätt att tänka i den här situationen? Vilka bevis finns för att tanken skulle vara sann? Om det värsta händer skulle det vara så farligt? Väga upp med positiv tanke? Välj vart du ska rikta uppmärksamheten: Hur stort utrymme ska negativa tankar få? Hitta andra tankar. Sysselsätta sig och på så vis tvinga tankarna åt ett annat håll, minska tankarnas kraft.

Försöka stå ut med känslor snarare än att försöka bli av med dem Försöka stå ut med känslor snarare än att försöka bli av med dem. Känslor är inte farliga, är beteenden som är. Känsla är bara en känsla och inte allt du är! Surfa uppe på känslan istället för att drunkna i den Göra aktiva val! Behöver inte följa budskapet känslan kommer med. Använd kroppen som broms istället för gas. Balansera negativa känslor med positiva.

Acceptera det som inte går att förändra och ändra det du kan. Agera på dina känslor/tankar istället för reagera på impuls, ta kontrollen! Avslappningsstrategier som hjälpmedel Mer tid för genomtänkta beslut snorkel.se / App Öva mycket så de blir naturliga strategier.

Sammanfattning Känslor är livsviktiga! Känslor kommer med meddelanden till oss Aktiveras/samverkar med tankar Olika tankar påverkar oss i olika riktningar Finns inga farliga känslor Tankar är bara tankar Ge dig tid att själv styra dina tankar och känslor istället för att bli styrd. Ta kontroll!

Litteraturtips Nilsonne, Å (2007). Vem är det som bestämmer i ditt liv? Om mindfulness. Stockholm: Natur och Kultur. Kåver, A (2009) Himmel, helvete och allt däremellan. Om känslor. Stockholm: Natur och Kultur. Rosengren, L (2013) Livet är nu! Verktyg för en enklare vardag. KBT, Ditt liv www.snorkel.se