KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
Advertisements

Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Innehåll Argumenterande tal Högtidstal Att skriva talet
KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK
Hur är ett argumenterande tal uppbyggt?
Hur är ett argumenterande tal uppbyggt?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Retorik – vältalighet Retorik handlar om att övertyga
Retorik för politiker Om konsten att fånga väljarens intresse Seminarium med: Jonas Vikman Moderator: Marie Litholm.
Att övertyga ! Disposition och mall.
Retorik – introduktion Argumentation – repetition(?)
Så bygger du ett argumenterande tal
Den retoriska arbetsprocessen
Retorik – Läran om konsten att övertyga
Retorikens grunder.
Den retoriska arbetsprocessen
Retoriska arbetsprocessen
Den viktiga konsten att tala
Retorik - vad är det?.
Så bygger du ett argumenterande tal
Så bygger du ett argumenterande tal
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Ett förslag på arbetsgång
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
RETORIK KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK. REDAN DE GAMLA GREKERNA... Konsten att tala till publik utvecklades redan under antiken, ca 400 f.Kr. Den grekiska.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att skriva för att påverka.
Dispositio - hur man disponerar sitt tal. I EXORDIUM A )Capitatio benevolentie (erövra publikens välvilja) B) Antyda talets innehåll (Jfr en filmexpostion)
RETORIK Så bygger du ett bra tal. RETORIK Konsten att påverka andra människor Kunna genomskåda andras budskap Varför köper vi en viss produkt? Varför.
Argumenterande text Retorik Arbetsgång Modell Stilfigurer.
Retorik Vad är retorik? ”Konsten att tala”. Retorik Vad är retorik?  ”konsten att tala”  Konsten att få andra att lyssna på det man säger (inte bara.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
RETORIK Att förbereda ett tal. Intellectio – analys av talsituationen SYFTE: Varför ska du tala och hur vill du att lyssnarna ska reagera? ÄMNE: Vad ska.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Grundkurs i Retorik 7,5 hp Kurskod 5LV210 Halvfart, dagtid; vecka
Argumentations- analys Mo 06. Argumentera = att leda i bevis, d.v.s. bevisa att det man påstår är rätt.
Det nya medielandskapet och vinklade budskap
Insändare Vad kan vi om insändare?
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Människokännedom.
Om konsten att övertyga (i tal och skrift...)
Retorik.
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Företagspresentation
Titel 92 punkter Av Namn Efternamn, Namn Efternamn, Namn Efternamn och jag förstås allt i 36 punkter Grupp X.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Leda och utveckla en förening
Den retoriska arbetsprocessen
Argumenterande text.
Retorik.
Retorik för kvinnor Talarens Namn Datum Vänsterpartiets kvinnonätverk
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att diskutera och argumentera!
Läsförståelse.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Upplysningen 1700.
RETORIK.
9...
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
Typiska kännetecken för instruktioner
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Landshypotek Banks Lantbrukspanel
- Att vara personlig och beröra
Textgenrer.
Källkritik och historiska källor
Förslag på Power-Point för introduktioner till:
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
ÅP / Lektion 3 Tankar på alkohol och droger
Om Tro.
Presentationens avskrift:

KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK RETORIK KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK

UPPGIFT Du ska hålla ett tal där du försöker övertyga oss andra i gruppen om någonting – vad som helst som du tycker är intressant. Välj inte någonting självklart som du vet att alla håller med dig om. En idé är också att hitta på en produkt som du håller ett marknadsföringstal om. Du ska planera ditt tal ordentligt och samla så många goda argument och stödargument för din tes som möjligt. Du ska också bemöta minst ett motargument. Du ska planera och bygga upp ditt tal enligt antikens idéer som vi gått igenom här. Ditt tal ska vara minst fem minuter långt – ta tid när du övar! Du får ha papper med stödpunkter för minnet, men du ska inte läsa talet innantill. Du får feedback av gruppen.

REDAN DE GAMLA GREKERNA... Konsten att tala till publik utvecklades redan under antiken, ca 400 f.Kr. Den grekiska filosofen Aristoteles utvecklade retoriken till konsten att övertyga sin publik på 300-talet f.Kr. Hans klassiska regler fungerar ännu idag som utgångspunkt för många professionella talare.

DEMOSTHENES (384-322 f.Kr.)‏ Började som ett sjukligt, fult och retat barn med talfel och slutade som den antika världens största talare och dessutom kunglig talskrivare.

RETORIKEN I UTBILDNINGEN Viktigt ämne i skolorna ända från antiken fram till 1800-talet, då romantikerna – som inte gillade strikta regler – ansåg ämnet förlegat. Intresset för retorik väcktes igen efter andra världskriget när man insåg propagandans slagkraft.

ARGUMENTATION Grunden för en övertygande retorik är en logisk och mångsidig argumentation. Argumentationens byggstenar: PREMISS = antaganden som man bygger argumentationen på TES = det man vill påstå, poängen ARGUMENT = tankar som stöder testen STöDARGUMENT = argument som förstärker ett annat argument SLUTSATS = hur man bör handla om man ”köper” tesen

EXEMPEL TES: Det blir regn idag. ARGUMENT 1: Väderleksrapporten lovar regn. ARGUMENT 2: Svalorna flyger lågt. ARGUMENT 3: Det värker i min reumatiska tå. STÖDARGUMENT (för argument 3): Min tå värker alltid när det ska bli regn. SLUTSATS: Om man inte vill bli våt lönar det sig att stanna inomhus. PREMISS: Man har nytta av att förutspå vädret.

MOTARGUMENT Talar mot tesen. Ett bra sätt att öka sin egen trovärdighet är att t.ex. i ett tal färdigt bemöta motargument som man tror att kritikerna kommer att framföra. Motargument till tesen ”Det blir regn idag”: - Solen skiner just nu. - Regnmolnen brukar blåsa förbi de här trakterna.

ÖVERTYGANDETS TRE GRUNDSTENAR ETHOS = att få lyssnaren välvilligt inställd till ens person PATHOS = att beröra, väcka en känsla hos lyssnaren LOGOS = att vädja till lyssnarens förnuft Exempel: Martin Luther Kings berömda tal.

PARTESMODELLEN – talarens arbetsgång INTELLECTIO: Man analyserar situationen. Om vad ska man tala? Till vem? Syfte? INVENTIO: Man samlar stoff och framför allt argument. DISPOSITIO: Man planerar vilka delar mitt tal ska innehålla. ELOCUTIO: Man formulerar sitt tal. MEMORIA: Man lär sig talet. ACTIO: Man håller talet.

TALETS UPPBYGGNAD 1 EXORDIUM - inledning - gör publiken uppmärksam och välvillig - visa dig trovärdig, kunnig, engagerad - att visa lite osäkerhet och fumlighet gör inget – det väcker t.o.m. ofta sympati och medlidande hos publiken Hitler lär ofta ha gjort detta med flit.

TALETS UPPBYGGNAD 2 NARRATIO – berättelse - ge bakgrundsfakta, förklara viktiga omständigheter (kort och koncist)‏ - kan vara en konkret berättelse om t.ex. något du varit med om

TALETS UPPBYGGNAD 3 ARGUMENTATIO – argumentationen - presentera tesen =en uppmaning eller ett påstående - presentera dina argument och stödargument genom att presentera fakta, hänvisa till auktoriteter, tala till lyssnarnas förnuft, väcka känslor

TALETS UPPBYGGNAD 4 REFUTATIO =bemöt tänkbara motargument

TALETS UPPBYGGNAD 5 CONCLUSIO = sammanfattning - upprepa kort det viktigaste - försök en sista gång att övertyga publiken om din tes, gärna genom att t.ex. locka till skratt eller väcka andra typer av känslor

GÖR INTE SÅ HÄR... Komikern Robert Gustafsson håller tal till svenska kungen...