Arbetsförmedlingen 2017
Uppdragsbeskrivning Arbetsförmedlingen ska verka för att förbättra arbetsmarknadens funktionssätt genom att effektivt sammanföra dem som söker arbete med dem som söker arbetskraft, prioritera dem som befinner sig långt från arbetsmarknaden samt bidra till att stadigvarande öka sysselsättningen på lång sikt (Wikipedia) Arbetsförmedlingens uppdrag definieras i Förordning (2007:1030) med instruktion för Arbetsförmedlingen.
Styrning från regering och arbetsmarknadsdepertement Arbetsförmedlingen ansvarar för den offentliga arbetsförmedlingen och dess arbetsmarknadspolitiska verksamhet. Uppdraget förtydligas och inriktas genom Regleringsbrev Matchning, Nyanlända, Långtidsarbetslöshet, Ungdomsarbetslöshet.
Vision och Värdegrund
Vision Vår vision - Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa Ett jobb lägger grunden för människans oberoende, självständighet och frihet. Ett jobb ger kraft och förutsättningar till skapande och växande. Företag och organisationer som har arbetskraft med rätt kompetens kan agera på bättre villkor. Det lägger grunden för tillväxt och välfärd. När människor och företag möts uppstår utveckling och innovation. På så sätt växer människor, företag och samhället. Tillsammans skapar vi ett rikare Sverige Värdegrund: Insprirerande, Förtroendeingivande, Profesionell
Arbetsförmedlingen genom historien Startade 1902 Helsingborg. Industrialiseringen krävde snabbare rekryteringsprocesser vilket la grunden för en nationell förmedling. Industrialiseringen gav upphov till ökad urbanisering. 1960 Arbetskraftsbrist. Arbetsförmedlingskontor i Italien, Kvinnor kommer ut på arbetsmarknaden. 90-talskrisen. Informationssamhället kräver nya kunskaper vilket ger upphov till datortek och satsning på utbildning. 10-talet. Integration viktig del av arbetsmarknadspolitiken, ökad tudelning på arbetsmarknaden. Behov av ökad samverkan.
Nuläge – Maj 2017 Matchningsproblematik: kunskaper inte längre lika viktigt istället ökat fokus på förmågor och anpassningsbarhet. Arbetsgivararbetet prioriteras Demografisk utmaning Regionala skillnader Yrken försvinner nya yrken tillkommer Integrationen Långtidsarbetslösheten Kompetensförsörjning: Allvarligt hot mot rådande högkonjunktur.
Förnyelseresan Augusti 2013 avsatte Arbetsförmedlingens Styrelse dåvarande Generaldirektören Angeles Bermudez Svankvist. Hårt detaljstyrd myndighet med mycket lågt förtroende hos allmänheten. Etableringsuppdraget. Ansvaret för etableringen av Nyanlända togs över från kommunerna. Myndighet utan självförtroende
Forts Förnyelseresan 2014 Mikael Sjöberg tillträder som GD. Lanserar ett reformprogram kallat Förnyelseresan som sträcker sig till 2021. Kunddrivet står i fokus Ny vision och värdegrund Ny ledningsfilosofi tas fram http://vis.arbetsformedlingen.se Strategisk karta som tydliggör de områden där AF behöver reformeras. Digitalisering en viktig del av förnyelsen.
Forts Förnyelseresan 2010 2,5 milj användare av Bank ID, 2015 6,5 milj, 2017 7,5 milj. https://www.arbetsformedlingen.se Digitalisering ökad tillgänglighet med färre kontor. Inskrivning via nätet Ökat utrymme för att möta kunderna i det forum som möter deras behov.
Definitioner av Arbetslöshet Sysselsättning: En person som är anställd eller under referensveckan utförde minst en timmes arbete räknas som sysselsatt. Sysselsättningsgrad: Andel av befolkningen i arbetsför ålder 16-64, (15-74) Arbetslöshet: Andel arbetslösa av arbetskraften Växande befolkning gör att vi haft både ett stigande antal sysselsatta och antal arbetslösa
Arbetslöshet April i år var 364 464 eller 7,5% Regeringens mål 2020 lägst arbetslöshet i EU Finanspolitiska rådet anser att Regeringen bör omformulerar sitt arbetslöshetsmål till separata sysselsättningsmål för olika grupper. Därutöver behövs en satsning på subventionerade anställningar, utbildning samt stimulera framväxten av fler jobb med låga kvalifikationskrav Full sysselsättning bland inrikes födda i åldern 35-54 med eftergymnasial utbildning. 97% för män 96% för kvinnor. 80% för utrikesfödda män och 75% för kvinnor i samma åldersspann.
Tudelningen på arbetsmarknaden fortsätter Antalet personer från grupper som i genomsnitt har en sämre position på arbetsmarknaden ökar Inskrivna arbetslösa med utsatt ställning på arbetsmarknaden: Arbetslösa med endast förgymnasial utbildning Arbetslösa utomeuropeiskt födda Arbetslösa med funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga Arbetslösa äldre 55-64 år
Arbetslöshetens utveckling i Västra Götalands län 2004-2017 Arbetslösa med utsatt ställning: personer med förgymnasial utbildning, personer med funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga, arbetslösa i åldern 55-64 år, och utomeuropeiskt födda arbetslösa 76% April 2017: 40 690 personer (+1 762 på ett år) 24% 12 658 personer (-2 553 på ett år)
Relativ arbetslöshet (16-64 år) per kommun, April 2017 (Inskrivna arbetslösa. Andel av registerbaserad arbetskraft).
Relativ ungdomsarbetslöshet (18-24 år) per kommun, April 2017 (Inskrivna arbetslösa. Andel av registerbaserade arbetskraft).
Europeisk jämförelse Ungdomsarbetslöshet - Italien 21,4% - Grekland och Spanien >15 % - Frankrike 11,9 % - Sverige 6,9 % - Tyskland 6,2 %
Forts Europeisk jämförelse Andel Långtidsarbetslösa - Euroområdet 51% - Sverige 17% Andel arbetslösa - Spanien 19,2% - Italien 11,6% - Frankrike 9,7% - Tyskland 4,1%
Bakomliggande orsaker Euroområdet: Hög strukturarbetslöshet vilket bidrar till hög långtidsarbetslöshet. Bristande reformarbete. Svag tillväxt dock positiv trend med sjunkande arbetslöshetssiffror. Tyskland har likt Sverige genomfört nödvändiga reformer. Tyskland har även reformerat sin a-kassa, sanktionssytem, arbetsrätt till skillnad från Sverige. (Hartz-reformerna) Den demografiska utvecklingen mellan Tyskland och Sverige uppvisar viktiga skillnader där befolkningen i arbetsför ålder (20–64 år) har ökat i Sverige de senaste tio åren medan den har minskat något i Tyskland. Hög grad av flyktinginvandring och reltivt sett lägre lönespridning än Tyskland gör invandringen till en tuffare utmaning för Sverige.
Fråga: Skiljer sig Arbetsförmedlingens syn på orsaker och möjliga lösningar från vad som står i nationalekonomiböckerna? Svar: Ytterst är vi ett instrument för Regeringen att utföra sin arbetsmarknadspolitik. Skiljelinjen mellan alliansen och de rödgröna går i synen på a-kasseförsäkringen och dess nivå, kontrollfunktionen, privata aktörer som utförare. Tydligare uppdrag att vara en expertmyndighet. Empiri (prognos) ligger till grund för utformning av åtgärder såsom arbetsmarknadsutbildning.
Hur hanterar politiken arbetslöshet och arbetsmarknadspolitiska utmaningar Keynesianismen: Penningpolitiska stimulanser och statliga investeringar som ett sätt att jämna ut konjunktursvängningar. Arbetsförmedlingen sysselsatte beredskapsarbetare. Fokus på utbildning och kompetenshöjande insatser. Milton Friedman och Globalisering: Marknaden ges ökat förtroende att vara självreglerande. Ökad frihandel av varor och tjänster. Teko-industrin, varvskris, fordonsindustrin mfl. Stark tilltro till individen. Arbetsförmedlingen blir upphandlare av framförallt coachande insatser till arbetssökande. Minusränta och 0-inflation -Vad händer nu? Ökad automatisering inom tjänstesektorn.
Fråga: Vad beror arbetslösheten på? För låg efterfrågan? Matchningen är ett problem. Andelen långtidsarbetslösa ligger kvar på en hög nivå även om den totala arbetslösheten minskat. Orsaker till detta är senaste årens stora invandring, strukturomställning, rationalisering och produktivitetshöjning, kompetensglappet. De som rationaliserades bort under finanskrisen 2008-09 har svårt att etablera sig på den ”nya” arbetsmarknaden. Digitaliseringen gör ”gamla” yrken olönsamma. Journalist exempelvis ställer större krav på IT-kunnande och förmågan att hantera sociala medier.
För höga löner? Enkla Jobb. Stor andel enkla jobb har rationaliserats bort pga produktivitetshöjningar och automatisering. Extratjänster, anställningsstöd, traineejobb, utbildningskontrakt, lönesubventionerade anställningar som Nystartsjobb och Särskilt anställningsstöd. Lönebildning utan statlig inblandning.
Prognosarbete Prognosarbetet sker vår höst då drygt 10 000 företag och organisationer svarar på anställningsbehov på lång och kort sikt. Hög svarsfrekvens ca 80% Underlag för den prognosredovisning som Arbetsförmedlingen publicerar årligen. Yrkeskompassen https://www.arbetsformedlingen.se Arbetsmarknadsutsikter (Prognosen) https://www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Statistik-och- publikationer/Prognoser/Prognoser/Riket/2017-02-09-Prognos- Var-finns-jobben-2017.html
Arbetsmarknadspolitisk bedömning Kärnan i vårt uppdrag En bedömning som bygger på kunskap om arbetsmarknaden, individens behov och möjligheter, och väger in samhällsekonomiska effekter av beslut. Skall föregå varje beslut som en arbetsförmedlare fattar. Detaljstyrning vs egna bedömningar
Vilka jobbar vi med? Alla som är arbetslösa eller under omställning och söker A- kassa Låg servicegrad för ombytessökande med goda förutsättningar till arbete Fokus på utsatta grupper Arbetsgivarkontakter Fördjupad samverkan mellan myndigheter och Kommun
Etableringsuppdraget Sedan dec 2010 har Arbetsförmedlingen ett ansvar för vissa nyanländas etablering på arbetsmarknaden (2010:197) Målgrupp är flyktingar (asylsökande) som har fått uppehållstillstånd, skyddsbehövande eller anhöriga till flyktingar Rättighetslagstiftning Målet är arbete eller reguljära studier Etableringsuppdraget löper över 2 år Tillfälliga uppehållstillstånd en försvårande faktor
Arbetslivsinriktad rehabilitering -AR Förutom en förbättrad matchning skall Arbetsförmedlingen särskilt stödja de individer som står längst från arbetsmarknaden. Klargöra arbetsförutsättningar Vägledning Arbetsmarknadsutbildning inom bristyrken Särskilt introduktions och uppföljningsstöd SIUS Specialist kompetens: Arbetspsykolog, Socialkonsulent, Arbetsterapeut
Forts AR Subventionerade anställningar vid funktionsnedsättning - Anpassning, tekniska hjälpmedel - Stöd till personligt biträde - Lönebidrag - Trygghetsanställning - Utvecklingsanställning Ackvirering av arbete
Varför leder inte LBI till att fler får jobb? Kritik mot arbetsförmedlingen förs fram då myndigheten lämnar tillbaka pengar på anslag för funktionsnedsatta och långtidsarbetslösa. Psykiska funktionshinder ökar Mer krävande arbetsliv Återigen låg andel ”enkla” jobb Behov av ökad specialisering inom Arbetsförmedlingen Förbättrad och fördjupad samverkan med kommun och försäkringskassan. Striktare tillämpning av regelverk och svårare att få sjukersättning (förtidspension)
FUT- Felaktiga Utbetalningar Kontroller inför beslut Nystartsjobb en rättighetslagstiftning Organiserad brottslighet angriper välfärdssystemet i större utsträckning än tidigare Botkyrka
Tack och lycka till i jobbsökandet!