Smlf Academill 31.8.2017 / Jan Hellgren, Studentexamensnämnden Modersmålscafé i Vasa Smlf Academill 31.8.2017 / Jan Hellgren, Studentexamensnämnden
Önskemål – konkreta tips och idéer (material, läskompetens, multi…) – ett modellprov (hur kommer provet att se ut?) – bedömningskriterierna (när kommer de!?) – kopplingen till GLP2015 och kurserna (tips och idéer!) – ÄOL:s digitala provplattform (har vi ingen plattform?) – den digitala provmiljön (kan man göra anteckningar?) – multimodalt material (allmän oro)
På gång just nu – Livlig diskussion, rykten och ovisshet (multimodalitet, multilitteracitet, en dag?, ingen skönlitteratur?) – Bedömningskriterierna (finslipning) – 26.8: alla ca 70 censorer kommenterade bedömningskriterierna för de två proven – 2/2017: meddelande om multimodalt material + hänvisningar – 5/2017: testning av uppgifter i Helsingfors, Närpes och på finska sidan (multimodalitet, tudelade uppgifter osv. )
Meddelanden och material https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Sahkoinen_tutkinto/Modersmal_me ddelande.pdf (26.5.2016) https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Sahkoinen_tutkinto/modersmalet_ meddelande_2017_sv.pdf (17.2.2017) https://digabi.fi/ovningsproven/ovningsprov-2-10-2015/prov-i-skrivkompetens/ (Övningsprov i skrivkompetens 2.10.2015) https://digabi.fi/exempeluppgifter/modersmal-svenska/ (tidiga versioner av exempeluppgifter för provet i läskompetens 2014) https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Sahkoinen_tutkinto/Meddelande- svenska-som-andrasprk-080217.pdf (Svenska som andraspråk 2/2017)
Provet i ett nötskal Två dagar, två prov: 6 + 6 timmar: 60 p. + 60 p. = 120 p. Provet i läskompetens: 4 uppgifter A-delen: Analys och tolkning av fack- och medietexter (30 p. / besvara 1 av 2) B-delen: Analys och tolkning av skönlitterära och andra fiktiva texter (30 p. / besvara 1 av 2) Obs: en uppgift kan vara tudelad Provet i skrivkompetens: övergripande tema + teman (5–7), material (6–8)
”Kunskapssyn och kompetenskrav i det nya provet” Vad krävs? Hur mycket krävs? Av lärare? Av studerande? Av läromedel? Läromaterial? Teknisk utrustning? Osv. Kunskap? Kompetens? Know-how? Provet borde inte kräva annat än läroplansgrunderna (men vad kräver grunderna?)
Men vad kräver grunderna?
”Kunskapssyn och kompetenskrav i det nya provet” Utgångspunkterna är desamma som i det nuvarande provet (läsa, skriva, analysera, tolka osv.) Vi har en provtradition inom modersmål och litteratur Läroplansgrunderna (GLP2015) + mognadsprov etc. Läskompetens (det vidgade textbegreppet syns tydligare än tidigare) Skribentens egen aktivitet (sålla, välja, vinkla, skriva i provet i skrivkompetens) Nya möten med multimodalt material (man borde klara sig med modersmålets analysredskap för olika sorters texter)
Vad testade vi i maj 2017? Uppgifter för provet i läskompetens Utpräglat multimodala uppgifter (kortfilm, reklamfilm, trailer etc) Både A- och B-delen Utkast till bedömningskriterier + beskrivningar av goda svar Olika poängfördelningar (12+18/18+12/30 p.) Teckenbegränsningar (max 1500/2500/4000/5000 tecken) Annorlunda sätt att besvara uppgifter (t.ex. punktuppställningar)
Exempel (Testmaterial!)
Exempel (Testmaterial!)
Provet i läskompetens: steg för steg
Utgångspunkt I princip som textkompetensprovet, men med möjlighet att använda digitalt och audiovisuellt material Obs! Enskilda + tudelade uppgifter (max 30 p.) Det enda som behövs: - material (tryckt, digitalt o.s.v) - några uppgifter - ett skrivprogram Abitti? En särskild plattform inte nödvändig T.ex. Word + nätförbindelse
A+B: uppgifter och material Två uppgifter i A-delen (fack-och medietexter) Två uppgifter i B-delen (skönlitteratur och fiktiva texter) Välj material, t.ex. ledartext, kolumn, novell, dikt, reklamfilm, kortfilm, radiosnutt Tryckt och digitalt material, också traditionellt material Testa t.ex. med 1–2 material per uppgift: jämförelser kan fungera bra Dela en uppgift i tu eller gör som i det nuvarande textkompetensprovet
Svaret? Försök begränsa teckenantalet (t.ex. 1500, 2500, 4000, 5000). Testa också svar med uppräkningar och exemplifieringar. Läskompetens, precision, begrepp för analys och tolkning Att gå rakt på sak, fokus på substans! Formatet/skrivfärdigheterna borde inte få alltför mycket tyngd, huvudsaken är substansen Försök bedöma utan att ta hänsyn till språkfel Fortsätt också med traditionella textkompetenssvar, men begränsa teckenantalet
Provet i skrivkompetens steg för steg
Utgångspunkt Övningsprovet 2.10.2015 (länk) Det enda som behövs: - olika sorters material (tryckt, digitalt o.s.v) - övergripande tema + infallsvinklar/ämnen/teman (vi söker rätt term!) - ett skrivprogram (LibreOffice?) Abitti? en särskild plattform inte nödvändig T.ex. Word + material + nätförbindelse
Tema och material Välj olika slags material kring ett tema Tänk: multlitteracitet Temat kan t.ex. vara kopplat till innehållet i modersmål eller via modersmål till de s.k. temaområdena i GLP2015 (länk), eller varför inte: ett aktuellt tema Välj t.ex. 3–10 olika material (t.ex. kolumn, novell, klipp från TV- program, dikt, tidningsannons, musikvideo) Tänk på kontraster, olika synpunkter, ideologier, framställningssätt o.s.v. i valet av material. I det riktiga provet: 6–8 material
Modellprov Kan formuleras på olika sätt, t.ex. som i övningsprovet 2.10.2015 (länk) Ämnen/teman kan t.ex. fånga upp olika aspekter av materialet, väcka intresse, ge rum för ideologiska, etiska, språkliga, tekniska eller andra vinklingar Formulera t.ex. som frågor eller påståenden (se övningsprovet 2.10.2015) I det riktiga provet: 5–7 ämnen/teman (kan komma preciseringar)
Svaret? På sätt och vis finns det mycket frihet i skrivprovet: ”en reflekterande text som öppnar perspektiv eller tar ställning” Essäprovets bedömningskriterier i modifierad form Två material? Hur lyckades det? Vad gjorde skribenten? Hur valde skribenten material? Hur vinklade skribenten sin text? Kanske också : hur påhittig var skribenten? Viktigt: flerstämmighet + hörs den egna rösten? Klarade skribenten av läsprocessen: från ögna och sålla till fokusera och fördjupa Att behärska en ändamålsenlig och smidig hänvisningsteknik extra viktigt ”Materialbaserad uppsats”? Ja och nej.
Materialtips https://svenska.yle.fi/ https://svenska.yle.fi/arkivet https://svenska.yle.fi/vetamix http://sverigesradio.se/ http://www.svt.se/ Youtube
Är du osäker? Har du frågor? Ta kontakt! jan.hellgren@abo.fi 13.11.2017: Kursdag om modersmålsprovet på Utbildningsstyrelsen
Svenska som andraspråk och litteratur https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Sahkoin en_tutkinto/Meddelande-svenska-som-andrasprk-080217.pdf (Meddelande om provet 8.2.2017) Mer info kommer i höst.