Smlf Academill / Jan Hellgren, Studentexamensnämnden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Advertisements

Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Svenska p Svenska p.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Lund Studentlitteratur
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Outline för dagens övning
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Välkommen till Språkhandledningen!. Akademiskt skrivande – en introduktion.
©Else-Britt Hellström
Lotta Ekman-Johansson & Ingrid Faste. Den korta versionen  Påvisa behov  Väcka intresse  Ge lättillgänglig information.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Gnesta – stadens lugn och landets puls Ett språkutvecklande projekt med syfte att utveckla elevernas SO-texter Anna, Desiré, Hanna, Jannike, Mats, Micaela.
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
En guide för arbeten i SO
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Textilarbete Alice Höök.
Essäprov = uppsats.
Läsåret Ria Heilä-Ylikallio
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Skolutveckling genom aktionsforskning
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
Studenters skrivkompetens – Vilka bedömningsvägar är rimliga? Ett erfarenhetsutbyte mellan två lärosäten.
Från inledning till presentation Svenska inom teknik Sandra Uitto 2016.
Nyhetsartikel Kan handla om vad som helst t.ex. aktuella händelser, kultur, idrott. Svarar på de klassiska nyhetsfrågorna: Vad? När? Vem? Var? Hur? Varför?
Gruppdiskussion De svenskspråkiga mognadsproven – bedömning och arrangemang vid olika högskolor Ordförande: Kerstin Stolt (Arcada) Sekreterare: Åsa Mickwitz.
Elever skriver. Att läsa och skriva utvecklas parallellt. När vi läser lär vi oss att packa upp innehållet i en text för att förstå vad den som skrivit.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att läsa och förstå.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Att ordna utbildning för designers och behandlare i SoB Ett exempel på hur det kan gå till, tips och reflektioner KRISTINA MORÉN VERKSAMHETSUTVECKLARE.
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
Från inledning till presentation
Gör en traditionell släktbok med Disgen
Välkommen till svenska 1
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Problemformulering En introduktion på kursen
Nationella proven i svenska
När idéer ska utvecklas När företag ska växa
Att skriva essä.
Svenska – skriva berättelser
Föreläsning 16: Tentan, att förbereda sig…
Ale Kommuns avtal NE.se.
Det digitala provet i svenska som andraspråk
Workshop Arbetsplatslärande.
Från lärandemål till samordnad kursbeskrivning
Bli säker på utredande PM
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Utredande text Labbrapport.
Validera hjärtstartare i Sveriges Hjärtstartarregister
Lek, lärande och rörelse 15 hp
Tips för bättre kommunikation
Inför NP Svenska Våren 2019.
METOD Strategisk kompetensförsörjning
OM DIGIBAROMETER Digibarometer är att workshopmaterial som tagits fram inom det regeringsuppdrag som Lantmäteriet har för att öka kompetens och.
Presentationens avskrift:

Smlf Academill 31.8.2017 / Jan Hellgren, Studentexamensnämnden Modersmålscafé i Vasa Smlf Academill 31.8.2017 / Jan Hellgren, Studentexamensnämnden

Önskemål – konkreta tips och idéer (material, läskompetens, multi…) – ett modellprov (hur kommer provet att se ut?) – bedömningskriterierna (när kommer de!?) – kopplingen till GLP2015 och kurserna (tips och idéer!) – ÄOL:s digitala provplattform (har vi ingen plattform?) – den digitala provmiljön (kan man göra anteckningar?) – multimodalt material (allmän oro)

På gång just nu – Livlig diskussion, rykten och ovisshet (multimodalitet, multilitteracitet, en dag?, ingen skönlitteratur?) – Bedömningskriterierna (finslipning) – 26.8: alla ca 70 censorer kommenterade bedömningskriterierna för de två proven – 2/2017: meddelande om multimodalt material + hänvisningar – 5/2017: testning av uppgifter i Helsingfors, Närpes och på finska sidan (multimodalitet, tudelade uppgifter osv. )

Meddelanden och material https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Sahkoinen_tutkinto/Modersmal_me ddelande.pdf (26.5.2016) https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Sahkoinen_tutkinto/modersmalet_ meddelande_2017_sv.pdf (17.2.2017) https://digabi.fi/ovningsproven/ovningsprov-2-10-2015/prov-i-skrivkompetens/ (Övningsprov i skrivkompetens 2.10.2015) https://digabi.fi/exempeluppgifter/modersmal-svenska/ (tidiga versioner av exempeluppgifter för provet i läskompetens 2014) https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Sahkoinen_tutkinto/Meddelande- svenska-som-andrasprk-080217.pdf (Svenska som andraspråk 2/2017)

Provet i ett nötskal Två dagar, två prov: 6 + 6 timmar: 60 p. + 60 p. = 120 p. Provet i läskompetens: 4 uppgifter A-delen: Analys och tolkning av fack- och medietexter (30 p. / besvara 1 av 2) B-delen: Analys och tolkning av skönlitterära och andra fiktiva texter (30 p. / besvara 1 av 2) Obs: en uppgift kan vara tudelad Provet i skrivkompetens: övergripande tema + teman (5–7), material (6–8)

”Kunskapssyn och kompetenskrav i det nya provet” Vad krävs? Hur mycket krävs? Av lärare? Av studerande? Av läromedel? Läromaterial? Teknisk utrustning? Osv. Kunskap? Kompetens? Know-how? Provet borde inte kräva annat än läroplansgrunderna (men vad kräver grunderna?)

Men vad kräver grunderna?

”Kunskapssyn och kompetenskrav i det nya provet” Utgångspunkterna är desamma som i det nuvarande provet (läsa, skriva, analysera, tolka osv.) Vi har en provtradition inom modersmål och litteratur Läroplansgrunderna (GLP2015) + mognadsprov etc. Läskompetens (det vidgade textbegreppet syns tydligare än tidigare) Skribentens egen aktivitet (sålla, välja, vinkla, skriva i provet i skrivkompetens) Nya möten med multimodalt material (man borde klara sig med modersmålets analysredskap för olika sorters texter)

Vad testade vi i maj 2017? Uppgifter för provet i läskompetens Utpräglat multimodala uppgifter (kortfilm, reklamfilm, trailer etc) Både A- och B-delen Utkast till bedömningskriterier + beskrivningar av goda svar Olika poängfördelningar (12+18/18+12/30 p.) Teckenbegränsningar (max 1500/2500/4000/5000 tecken) Annorlunda sätt att besvara uppgifter (t.ex. punktuppställningar)

Exempel (Testmaterial!)

Exempel (Testmaterial!)

Provet i läskompetens: steg för steg

Utgångspunkt I princip som textkompetensprovet, men med möjlighet att använda digitalt och audiovisuellt material Obs! Enskilda + tudelade uppgifter (max 30 p.) Det enda som behövs: - material (tryckt, digitalt o.s.v) - några uppgifter - ett skrivprogram Abitti? En särskild plattform inte nödvändig T.ex. Word + nätförbindelse

A+B: uppgifter och material Två uppgifter i A-delen (fack-och medietexter) Två uppgifter i B-delen (skönlitteratur och fiktiva texter) Välj material, t.ex. ledartext, kolumn, novell, dikt, reklamfilm, kortfilm, radiosnutt Tryckt och digitalt material, också traditionellt material Testa t.ex. med 1–2 material per uppgift: jämförelser kan fungera bra Dela en uppgift i tu eller gör som i det nuvarande textkompetensprovet

Svaret? Försök begränsa teckenantalet (t.ex. 1500, 2500, 4000, 5000). Testa också svar med uppräkningar och exemplifieringar. Läskompetens, precision, begrepp för analys och tolkning Att gå rakt på sak, fokus på substans! Formatet/skrivfärdigheterna borde inte få alltför mycket tyngd, huvudsaken är substansen Försök bedöma utan att ta hänsyn till språkfel Fortsätt också med traditionella textkompetenssvar, men begränsa teckenantalet

Provet i skrivkompetens steg för steg

Utgångspunkt Övningsprovet 2.10.2015 (länk) Det enda som behövs: - olika sorters material (tryckt, digitalt o.s.v) - övergripande tema + infallsvinklar/ämnen/teman (vi söker rätt term!) - ett skrivprogram (LibreOffice?) Abitti? en särskild plattform inte nödvändig T.ex. Word + material + nätförbindelse

Tema och material Välj olika slags material kring ett tema Tänk: multlitteracitet Temat kan t.ex. vara kopplat till innehållet i modersmål eller via modersmål till de s.k. temaområdena i GLP2015 (länk), eller varför inte: ett aktuellt tema Välj t.ex. 3–10 olika material (t.ex. kolumn, novell, klipp från TV- program, dikt, tidningsannons, musikvideo) Tänk på kontraster, olika synpunkter, ideologier, framställningssätt o.s.v. i valet av material. I det riktiga provet: 6–8 material

Modellprov Kan formuleras på olika sätt, t.ex. som i övningsprovet 2.10.2015 (länk) Ämnen/teman kan t.ex. fånga upp olika aspekter av materialet, väcka intresse, ge rum för ideologiska, etiska, språkliga, tekniska eller andra vinklingar Formulera t.ex. som frågor eller påståenden (se övningsprovet 2.10.2015) I det riktiga provet: 5–7 ämnen/teman (kan komma preciseringar)

Svaret? På sätt och vis finns det mycket frihet i skrivprovet: ”en reflekterande text som öppnar perspektiv eller tar ställning” Essäprovets bedömningskriterier i modifierad form Två material? Hur lyckades det? Vad gjorde skribenten? Hur valde skribenten material? Hur vinklade skribenten sin text? Kanske också : hur påhittig var skribenten? Viktigt: flerstämmighet + hörs den egna rösten? Klarade skribenten av läsprocessen: från ögna och sålla till fokusera och fördjupa Att behärska en ändamålsenlig och smidig hänvisningsteknik extra viktigt ”Materialbaserad uppsats”? Ja och nej.

Materialtips https://svenska.yle.fi/ https://svenska.yle.fi/arkivet https://svenska.yle.fi/vetamix http://sverigesradio.se/ http://www.svt.se/ Youtube

Är du osäker? Har du frågor? Ta kontakt! jan.hellgren@abo.fi 13.11.2017: Kursdag om modersmålsprovet på Utbildningsstyrelsen

Svenska som andraspråk och litteratur https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Sahkoin en_tutkinto/Meddelande-svenska-som-andrasprk-080217.pdf (Meddelande om provet 8.2.2017) Mer info kommer i höst.