Övning 1a + 1b: Identifiera mål och relaterade problemområden 2018-07-01 Övning 1a + 1b: Identifiera mål och relaterade problemområden 1a) Identifiera två mål som du vill uppnå med upphandlingen 1b) För varje målsättning, identifiera två problemområden som kan hindra er från att uppnå målet idag T i p s Var inte rädd att vara visionär när ni sätter målen
Övning 1a + 1b: Identifiera mål och relaterade problemområden 2018-07-01 Övning 1a + 1b: Identifiera mål och relaterade problemområden Övning 1a: Identifiera mål med upphandling Övning 1b: Identifiera problemområden EXEMPEL Effektivisera informationsdelning genom hela vårdflödet Stor variation i hur vana patienterna är/hur stor möjlighet patienterna har att använda digitalt stöd Silotänk mellan utövare av vård på sjukhuset
Övning 1a + 1b: Identifiera mål och relaterade problemområden 2018-07-01 Övning 1a + 1b: Identifiera mål och relaterade problemområden Övning 1a: Identifiera mål med upphandling Övning 1b: Identifiera problemområden
Övning 2a + 2b: Förbered och skicka ut en marknadsundersökning 2018-07-01 Övning 2a + 2b: Förbered och skicka ut en marknadsundersökning 2a) Förbered 3 frågor till marknaden baserade på era mål och problemområden 2b) Testa era frågor på marknaden. Ge dem er bakgrundsinformation, d.v.s. era mål och problemområden T i p s Syftet med frågorna är att testa marknadens förmåga att leverera lösningar på dina mål / problemområden
Övning 2a + 2b: Förbered och skicka ut en marknadsundersökning 2018-07-01 Övning 2a + 2b: Förbered och skicka ut en marknadsundersökning Övning 2a: Välj ut tre frågor till marknaden Övning 2b: Svar från marknaden EXEMPEL Hur hanterar ni informationssäkerhet? Vilka trender ser ni inom patientdelaktighet och vårdflödesoptimering? Hur arbetar ni för att uppnå högre grad av användarnöjdhet, både för patient och personal?
Övning 2a + 2b: Förbered och skicka ut en marknadsundersökning 2018-07-01 Övning 2a + 2b: Förbered och skicka ut en marknadsundersökning Övning 2a: Välj ut tre frågor till marknaden Övning 2b: Svar från marknaden
2018-07-01 Övning 3a, 3b, 3c: Identifiera lösningar och utvärdera komplexitet och behov av involvering från marknaden 3a) Identifiera 3 lösningar på era mål och/eller problem 3b+3c) Utvärdera komplexiteten i lösningarna och behovet av marknadsinvolvering för att realisera dem T i p s Lösningarna kan realiseras både internt och externt Komplexitetsbedömningen bygger på tekniska, affärsmässiga eller avtalsmässiga utmaningar
2018-07-01 Övning 3a, 3b, 3c: Identifiera lösningar och utvärdera komplexitet och behov av involvering från marknaden Övning 3a: Definiera lösningar på identifierade mål och/eller problem Övning 3b: Komplexitet (1-5) Övning 3c: Behov av involvering från marknaden? EXEMPEL Hjälpa patienten rätt genom "Way finding"-applikationer 2 Eventuellt Utveckla plattform för vårdflödesoptimering 5 Ja Skapa verktyg för ökad kommunikationseffektivitet mellan olika instanser i patientflödet 3 Nej 1=Väldigt låg 2=Låg 3=Medel 4=Hög 5=Väldigt hög
2018-07-01 Övning 3a, 3b, 3c: Identifiera lösningar och utvärdera komplexitet och behov av involvering från marknaden Övning 3a: Definiera lösningar på identifierade mål och/eller problem Övning 3b: Komplexitet (1-5) Övning 3c: Behov av involvering från marknaden? 1=Väldigt låg 2=Låg 3=Medel 4=Hög 5=Väldigt hög
2018-07-01 Övning 4: Resonera kring lämplig upphandlingsmetod för era identifierade lösningar 4) Resonera kring lämplig upphandlingsmetod för era definierade lösningar baserat på komplexitet i lösningen och behovet av involvering från marknaden T i p s Det kan vara fördelaktigt att välja fler än en upphandlingsmetod om innovationen spänner över fler än en kategori
2018-07-01 Övning 4: Resonera kring lämplig upphandlingsmetod för era identifierade lösningar Upphandlingsinslag EXEMPEL Plattform för vårdflödes-optimering Öppet förfarande Bidrag Plattform för vårdflödesoptimering Konkurrens- präglad dialog Selektivt förfarande Förf om inrättande av innovations- partnerskap Ja/Ja, i någon mån 3c) Behov av involvering från marknaden? Way finding-app Förhandlat förfarande Förkommersiell upphandling Projekttävling Innovationsgrad Verktyg för kommunikationseffektivitet Nej Internt projekt Verktyg för kommunikationseffektivitet 5 4 3 2 1 3b) Lösningens komplexitet/innovationsgrad
2018-07-01 Övning 4: Resonera kring lämplig upphandlingsmetod för era identifierade lösningar Upphandlingsinslag Plattform för vårdflödes-optimering Öppet förfarande Bidrag Konkurrens- präglad dialog Selektivt förfarande Förf om inrättande av innovations- partnerskap Ja/Ja, i någon mån 3c) Behov av involvering från marknaden? Förhandlat förfarande Förkommersiell upphandling Projekttävling Innovationsgrad Verktyg för kommunikationseffektivitet Nej Internt projekt 5 4 3 2 1 3b) Lösningens komplexitet/innovationsgrad