Rondundervisning på läkarprogrammet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Advertisements

Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Exjobbsinformation för EI studenter Våra rutiner, se Examensarbete: Sök intressant projekt Använd kontakter! Kolla på.
Ö PPEN FRÅGESTUND 16 SEPTEMBER L3SUPPORT-434: Beskrivning av utbildning för sökandewebben Jag hittar ingen möjlighet i innevarande MIT-miljö att.
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
Aktuellt från MVG julen 2015 Justerad verksamhetsplan 2016: Nytt projekt och andra ändringar Delta i projektgrupper Annat aktuellt om vad som hänt och.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Projekt: lokal kunskapsstyrning i primärvården med klinikapotekare
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Kandidatuppsats i Statistik 732G32
PRODUKTIONS- OCH KVALITETSTEKNIK 7,5 hp, helfart
Vi som är här idag är: Annette Gustafsson – planerare från Förvaltningen för funktionshindrade i Örebro kommun – ansvarig för samordning av YA anställningarna.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Strukturerad rondundervisning på läkarprogrammet
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Riktlinjer för betygssättning
Gymnasiearbete 100 p.
Svenska Brukshundklubben
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Tidiga dialoger kan öka bostadsbyggandet
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Nätverk för lärare på fritidshem
Bildlärarens Planeringsbok Åsa F P -16.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Organisation och omvärld 15 högskolepoäng, avancerad nivå (FH2102)
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Undersök er lärmiljö Denna PowerPoint refererar i både text och bild till Kognitionssimulatorn. Det är en äldre version av Funktionssimulatorn. Filmexemplet.
Din lön och din utveckling
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Klassmöte Språkval i åk 6
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
SKIDUTBILDNING UTBILDNINGS- OCH TRÄNINGSPROJEKT LÅNGLOPP LÄNGDSKIDOR
Uppföljning folkhögskola
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
STUDENTSTÖDET Ger studierelaterat stöd till studenter med psykiska eller neuropsykiatriska funktionshinder som läser vid Uppsala Universitet
Årskursinformation för blivande årskurs 2
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Gemensamt beslutsfattande – Samverkan för god behandling
Systematiskt kvalitetsarbete
Fokusutbildning tidbok och webbtidbok
Supportstuga: Terminsstart och -slut
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Hållbar utveckling måste vara
Handeldarmodell för Skaraborgs sjukhus och Primärvården Skaraborg
Gymnasiearbete 100 p.
Tips för det praktiska ledarskapet
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Innehåll Förväntat deltagande på individuellt tillfälle 1-2
Problembaserat lärande (PBL)
Återkoppling.
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

Rondundervisning på läkarprogrammet Anna Vi är glada över att få komma hit och informera om rondundervisning på läkarprogrammet. Bakgrunden till att vi är här är att vi sedan flera år har jobbat med undervisning och olika pedagogiska projekt för att utveckla utbildningen… Anna Hedberg och Mia Furebring Infektionskliniken 170202

Kritik från UKÄ (Universitetskanslerämbetet) UKÄ januari 2014: Bristande kvalitet för målet ”visa förmåga att samverka med andra yrkesgrupper” Uppsala universitets svar till UKÄ november 2014 Införande av strukturerad rondundervisning, under vilken studenter från termin 5 och framåt successivt får utveckla interprofessionella förmågor och kompetenser genom rondarbete enligt ett särskilt rond-PM. Inom infektionskursen på T9 sker en strukturerad, summativ examination av rondundervisningen i samband med kursens rondskola I och med svaret till UKÄ övergick projektet till ett pedagogiskt uppdrag på läkarprogrammet. Vad innebär då den strukturerade rondundervisningen?

Strukturerad rondundervisning Infört som obligatoriskt moment på läkarprogrammet Ordinarie rond (morgon- eller eftermiddagsrond) Student leder självständigt ronden av en patient förberedelsetid rond-PM/rondmall återkoppling Handledaren är den läkare som leder övriga ronden Mål: alla studenter ska få leda rond enligt detta koncept minst en gång/avdelningsplacering under T5-T9 förväntningar/kraven på studenten anpassas Vad gäller det praktiska upplägget återkommer vi till det

Lärandemål och examination Efter genomgången kurs skall studenten kunna leda patientrond med alla dess delar, med tonvikt på adekvat förberedelse med stöd av rondmall och genomförande i samverkan med andra personalkategorier och i samspel med patienten, ledande till motiverade åtgärder och ordinationer Examination kommer att ske i samband med infektionskursens rondskola planeras from HT 2017 (initial planering from HT 2016…) Annas sista bild

Reflektionsuppgift Under utveckling tillsammans med pedagogiska enheten I en preliminär version ingår följande frågor till studenterna Vad tycker du själv att du gjorde bra? Varför var det bra? Välj en sak som du kunde ha gjort bättre och beskriv hur du i stället kan göra nästa gång

Reflektionsuppgift Införs HT 2017 och utgör en del av examinationen på termin 9 Vid minst tre tillfällen under termin 5-8 ska studenten lämna in en reflektionsuppgift om rond enligt något av nedanstående alternativ en rond som studenten själv har lett och fått återkoppling på en rond som en medstudent har lett och där studenten varit observatör en ordinarie läkarledd rond där studenten varit observatör

Rondundervisning på läkarprogrammet: kursledning Ingår att leda rond med återkoppling på checklistan? Finns rond-PM/rondmall i kursbeskrivningen? På läkarprogrammets hemsida lärar- och studenthandledningar för rond med återkoppling rond-PM enligt SBAR återkopplingsmall

www.lakarprogrammet.uu.se

Rondundervisning på läkarprogrammet VFU med avdelningsplacering Har era avdelningar rond-PM/rondmall? Om inte, kvalitets- och utvecklingsarbete inom ramen för ST? Hur ska alla studenter få möjlighet att leda rond av varsin patient under sin placering hos er? Är det lämpligt med morgon- eller eftermiddagsronden? Ser ni några hinder på er avdelning? Hur kan dessa i så fall lösas?

anna.ljunghill.hedberg@akademiska.se mia.furebring@akademiska.se