Kvalitetsarbete inom administration och stödverksamhet vid Jönköping University Helena Zar Wallin, vd Högskoleservice 2017-08-24.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Informationssystem om arbetsmiljö För en säkrare och effektivare arbetsplats.
Advertisements

EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
1 1 Brukarenkät genomföra brukarundersökning årligen - höja svarsfrekvensen - minst 90 % skall vara nöjda Syfte En temperaturmätning som signalerar.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Rosengård först till tio SM-guld. På gång inom hemtjänsten i Malmö stad  Fördjupad analys av ekonomi och kvalitet inom vård och omsorg i Malmö stad -
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Välkomna!.
Psykosocial arbetsmiljö: Medarbetarundersökning
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
En hållbar organisation
HALVÅRET SOM GÅTT RÅDSKONFERENS MAJ-2017.
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Psykosocial arbetsmiljö: Hög arbetsbelastning, grupp
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Välkommen! Evamaria.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
DiVA systemägarmöte
Hur går vi vidare? Vad händer nu?
SUHF:s kvalitetskonferens 24 augusti 2017
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Svenska i gymnasieskolan
Skolverket – utvärdering för lärande Jessica Lindvert, chef insatsutvärdering ge en lägesbild av hur vi arbetar med utvärdering i Skolverket, och att.
Nätverk för lärare på fritidshem
Medarbetarundersökning 2018
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Varför sitter vi här? – Har du undrat över vad det tjänar till att ha medarbetarsamtal? - Och hur man gör så att det blir effektivt?
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Uppdatering EIO Q – Nya ISO
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Kvalitetspolicy GLA och alla anställda ska uppfylla alla krav och överträffa förväntningar från kunder, ägare, myndigheter och andra intressenter. På GLA.
Vad är ett system? "Ett system är ett nätverk av ömsesidigt beroende komponenter (fristående uppgifter, människor eller processer) som arbetar tillsammans.
Roller och ansvar Vi kommer bland annat att prata om:
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
CSG så styrs Göteborg.
Kanslimöte
Förändringsarbete inom området Bistånd/service
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Universitetsgemensam IT 7 december 2018 Informationsmöte Välkomna!
FOKUS: Chefskap på KTH Tydliggöra chefsrollen/arbetsgivarrollen -Vad ska en chef kunna/vara?kompetenskrav -HR rond/arbete med chefsstöd (ex inventera stödet?)
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
”Jobbhälsan en samhällsutmaning?”
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Mobil incheckning och betalning
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
LSG Uppföljningsrapport
Dokumentera rätt i vården
Revisionsredogörelsen 2017
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Barnkonventionen och barnrättslagen
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Presentationens avskrift:

Kvalitetsarbete inom administration och stödverksamhet vid Jönköping University Helena Zar Wallin, vd Högskoleservice 2017-08-24

Upplägg Om Jönköping University och Högskoleservice Högskoleservice uppdrag Hur vi definierar kvalitet i administration och stödverksamhet Hur vi arbetar med kvalitetssäkring och styrning Hur vi följer upp och utvärderar kvaliteten Om Jönköping University och Högskoleservice Högskoleservice uppdrag Hur vi definierar kvalitet i administration och stödverksamhet Hur vi arbetar med kvalitetssäkring och styrning i administration och stödverksamhet Hur vi följer upp och utvärderar kvaliteten i administration- och stödverksamheten

Fakta 11,000 studenter, varav 2,000 är internationella studenter från 70 länder 830 anställda 70 professorer, 40 docenter och 150 lektorer 200 doktorander 80 utbildningsprogram 170 fristående kurser 350 partneruniversitet runt om i världen

JU är organiserade utifrån Stiftelsen Jönköping University som moderorganisation och sex helägda dotterbolag med en VD/bolag; fem fackhögskolor och en stödverksamhet

Högskoleservice 200 medarbetare fördelat på ett ledningskansli och sju avdelningar. Bibliotek Campusservice Ekonomi HR IT Marknad Utbildningsstöd och internationella relationer (USIR) Stödverksamheten Högskoleservice (HS) centraliserades genom en stor omorganisation 2012-2013 Högskoleservice(HS) består av ca 200 medarbetare fördelat på 7 avdelningar och ett ledningskansli. En avdelningschef/avdelning: Bibliotek Campusservice Ekonomi HR IT Marknad Utbildningsstöd och Internationella relationer (USIR) Kvalitet i uppbyggande, mycket gjort, ständigt förbättringsarbete pågår

Högskoleservice uppdrag Att erbjuda och tillhandahålla nödvändiga och värdeskapande tjänster på ett professionellt sätt till högskolans studenter, medarbetare, ledning och externa intressenter. Viktiga delar i uppdraget är att:   • Utveckla och implementera enhetliga och gemensamma arbetssätt över hela högskolan.  • Säkra att stödverksamheten är resurseffektiv. • Utforma och införa likvärdiga servicenivåer över bolagsgränserna och inom varje målgrupp. • Ta fram förslag till beslut om högskoleövergripande riktlinjer och säkra efterlevnad utifrån högskolans bästa.

Hur vi definierar kvalitet Tjänster som erbjuds ska efterfrågas och uppskattas Resurseffektivitet Likvärdiga servicenivåer inom målgrupper Uppfylla lagstiftning och regelverk Attraktiv arbetsplats och attraktivt lärosäte Hur vi definierar kvalitet i vår administration och stödverksamhet Att de tjänster som erbjuds ska efterfrågas och uppskattas Resurseffektivitet i administrationen Likvärdiga servicenivåer inom målgrupper Uppfyller lagstiftning och regelverk Attraktiv arbetsplats och lärosäte

Hur vi arbetar med kvalitetssäkring och styrning Tjänstekatalog Serviceportal Ärendehantering Målstyrning och månatlig uppföljning Utvecklingsarbete ”HS-team” uppstartat… Tjänstekatalog, serviceportal och ärendehantering – arbetssätt för kvalitetssäkring 103 tjänster framtagna och beskrivna i samarbete med målgrupperna, framtagande av definierade servicenivåer av tjänsterna pågår Gemensam målstyrning och månatlig uppföljning Utvecklingsarbete ”HS-team” uppstartat…??

Medarbetarsamtal Övergripande tjänstedefinition Tjänsten innefattar information, utbildning samt stöd vid genomförande av medarbetarsamtal. Tjänsteåtagande HR:s funktion Tillhandahålla utbildning för chefer vid behov. Informera och påminna om att genomföra medarbetarsamtal. Tillhandahålla guide som stöd vid genomförande av medarbetarsamtal. Kundens åtagande Att årligen förbereda, genomföra och dokumentera medarbetarsamtal.

Medarbetarsamtal Övergripande tjänstedefinition Utförare Tjänsteinformation Kontakt Servicenivå Mätetal Avgränsningar HR Information samt verktyg och guide finns på intranätet https://intranet.hj.se/4.7fd90cd7132b45b2bc080007853.html Chefer kan vända sig direkt till HR-specialist eller lägga ärende i serviceportalen. Löpande stöd. Senare skede ev.

Övergripande tjänstedefinition 1(2) Forskarutbildningskurs Att erbjuda en forskarutbildningskurs i informationssökning och vetenskaplig kommunikation (3 hp). Tjänsteåtagande HS funktion Att föreslå kursplan med lärandemål och kurslitteratur. Att bedriva undervisning med tillhörande lärandeaktiviteter och examinationsuppgifter. Att genom kursvärdering. Levererar beställaren av tjänsten (kunden) Att godkänna kursplan. Att utlysa kursen. Att anta kursdeltagare. Att formellt examinera deltagarna.

Övergripande tjänstedefinition 2(2) Forskarutbildningskurs Utförare Tjänsteinformation Kontakt Servicenivå Mätetal Avgränsningar Team undervisning inom avdelning Biblioteket. Bibliotekets webbplats: Doktorandkurser Undervisningen genomförs på svenska eller engelska Minsta antal deltagare för att genomföra kursen bedöms från fall till fall. Kursutvärdering

Hur vi följer upp och utvärderar kvaliteten Undersökning/utvärdering Hur ofta görs den? Finns det uppsatta mål kopplat till undersökningens resultat? MMI, mätning av arbetsmiljö Vartannat år Ja ISBSB En gång/år Dialogmöte med studentkåren Fyra gånger/år Nej Fokusgrupper med kundrepresentanter; studenter, lärare/forskare, chefer och administration En-två gånger/år Kundnöjdhetsmätning via ärendehanteringssystemet En gång/månad Ackrediteringar EQUIS, AACSB Var tredje år?   Dialogmöten med Operations Managers-gruppen Årliga jämförelser med andra lärosäten (svenska och/eller internationella?) gällande IT, HR, ekonomi, bibliotek samt lokaler.

HS kundenkät – juni 2017 Svar på frågan ”Hur nöjd är du totalt sett med HS hantering av detta ärende?” Välj en siffra från 1 till 6, där 1="Inte alls nöjd" och 6="Mycket nöjd".  psl stud antal svar nöjdhet IT 82 5,8 2 5,5 Campusservice - Bostadskontoret   1 6,0 Campusservice - Kontorsmaterial 3 4,3 Campusservice - Lokaler Campusservice - Vaktmästeri 24 5,9 Ekonomi 3,5 HR Marknad 8 5,0 USIR - Schema o tentamen 7 5,4 USIR (exkl Service Center) USIR - Service Center 9

“it takes two to tango” Förutsättningar Fördelar Utmaningar Närhet, Sammarbete, Lyhördhet Fördelar Kritisk massa skapar förutsättningar för god kvalitet Utmaningar Anpassa nuvarande verksamhet till nya förutsättninga (FH) Anpassningsbar till olika behov/förutsättningar (HS)