Mål v 11 Tala: Du kan berätta om och beskriva något som du är arg och irriterad över. Du kan uttrycka och bemöta åsikter med argument. Höra: Du förstår.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Referat En sammanfattning.
Begreppsschema – Krönikor
Insändare Påverka med ord #3.
Att läsa och studera.
Mål och betygskriterier
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Artikel – reportage - debattartikel
Debattartiklar.
Bedömning av muntlig produktion och interaktion
Insändare Struktur och respons.
Svenska p Svenska p.
Övning nationella prov svenska
Ett arbetsområde om poesi
Hur är ett argumenterande tal uppbyggt?
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Att övertyga ! Disposition och mall.
How to learn a Second Language?
Hur man skriver en argumenterande text.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Planering för svenskundervisningen
Bygg ett argumenterande tal
Textgenrer Vad är en textgenre?.
Hur gör man en debattartikel?
Yttrandefrihet.
Sort, art, stilart, område, fack o.s.v.
Vad måste jag kunna? SFI kurs C.
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
om företaget där du gör din praktik!
Debattartikel.
Klimatsmart Argumentation.
Referat Vad är det?.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Olika texter du behöver känna till
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
Genrer Krönika 1 Carmen Winding, Bäckaskolan 7-10 sär, Gnosjö –
Elever skriver. Att läsa och skriva utvecklas parallellt. När vi läser lär vi oss att packa upp innehållet i en text för att förstå vad den som skrivit.
SKRIVA TEXTER Vad är uppgiften? Berätta om det inte något annat! Skriv mycket! Bättre med lång text och fel än lite och rätt. Några exempel på bisatser.
Krönika Vad? Hur? Varför?.
Litteraturhistoria Presentation
Textcollage Arbetsområde i svenska under hösten.
Litteraturhistoria Presentation
Svenska som andraspråk 3
Videokonferens 4 Läsa upp dikt Hålla föredrag
Mål v 16 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner om arbete och utbildning Du frågar efter andras erfarenheter. Du kan berätta om aktuella händelser.
Mål v 17 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner om arbete och utbildning. Du frågar efter andras erfarenheter. Du kan berätta om aktuella händelser.
Nationella proven i svenska
Resonerande text Använd din elevbok!
Genomgång - påminnelse Eget arbete
Mål v 8 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner och fråga efter kompisarnas tankar och kunskaper. Du kan uttrycka dina åsikter och bemöta andras åsikter.
Argumenterande text.
Planering november – kurs D Tema kultur
Argumenterande tal i en np-version
Mål v 7 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner och fråga efter kompisarnas tankar och kunskaper. Du kan uttrycka dina åsikter och bemöta andras åsikter.
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Måndag den 22 januari 2018.
Måndag den 5 februari 2018.
Argumenterande text.
Att skriva en utredande text
Texttyper Återberättande, beskrivande, instruerande, berättande, argumenterande och förklarande © Vikarielärare.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Mål v 10 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner och fråga efter kompisarnas tankar och kunskaper. Du kan ge råd och instruktioner. Höra: Du visar.
Mål vecka Höra: Du kan förstå berättelser, beskrivningar, samtal, diskussioner och information som handlar om studier. Läsa: Du kan läsa texter.
Mål v 9 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner och fråga efter kompisarnas tankar och kunskaper. Du kan ge råd och instruktioner. Höra: Du visar.
Lässtrategi Titta på rubrik och bilder.
Mål v 14 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner om arbete. Du frågar efter andras erfarenheter. Du kan berätta om aktuella händelser. Höra: Du förstår.
Presentationens avskrift:

Mål v 11 Tala: Du kan berätta om och beskriva något som du är arg och irriterad över. Du kan uttrycka och bemöta åsikter med argument. Höra: Du förstår andras åsikter och argument. Läsa: Du kan läsa en argumenterande text och sammanfatta innehållet. Skriva: Du kan skriva en argumenterande text, t ex en insändare. Texten har bra struktur. Ordförråd och meningsbyggnad är varierande.

Grupper v 11 Violetta, Met, Awet Kafil, Nitcha, Mohammed B, Key, Mahmoud, Negassi, Said, Fateh, Aslan, Ngisti, Pum, Awet Kidane, Rami Shafik, Semere, Enas, Seham Tuemzghi, Berge, Suhad,