Martin Luther King Jr (f. 1929, d. 1968) – USA

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Advertisements

DAGENS LEKTION  Varför har jag den här kursen?  Filosofi  Principer  I klassrummet  Kursinfo  Kontaktuppgifter  Vad innehåller kursen?  Fundera.
De utrikespolitiska målen & väpnade konflikter. * Vilken är den största konflikten i världen idag? * Vilket land spenderar mest pengar på sin militär?
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
Varför flyr människor? Krig, våld, fattigdom och politiskt förtryck. FN:s Genèvekonvention – Ett åtagande om att ta hand om och skydda människor som flyr.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Från andra världskrigets slut och fram till i dag
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Barn och ungdomars utveckling
Hur styrs Sverige?.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Studie- och yrkesvägledare Finns på skolan: Måndag – Fredag
Svenska som andraspråk 1
Religion - vad är det?.
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
PRAO vecka 16 & 17 ( april).
VÄLKOMMEN TILL 6A.
När hotet ständigt var närvarande
Varför pluggar jag? Otydliga mål minskar motivationen
Olika sätt att tänka om människor, samhället och världen…
Kalmar FF P-04 inför säsongen 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Riktlinjer för betygssättning
Rondundervisning på läkarprogrammet
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Formativt lärande.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Religion.
Världens Befolkning Bsa frågor till rubrik: Vilka frågor kan man ställa om VB?
Vi snackar lön!.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Thomas Smith
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Industriella revolutionen
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Kurs mindfulness Studenthälsan
SFI/SFX 2018 i Stockholms län
Regiongemensam elevenkät 2018
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Ett klasslöst samhälle
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Influensavaccin till vårdpersonal
Regiongemensam elevenkät 2016
Bedömning för lärande 31/10
Regiongemensam elevenkät 2016
Enkät i gymnasieskolan
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Regiongemensam elevenkät 2016
Religionskunskap 1 och 2.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Mänskliga rättigheter -
Industriella revolutionen
Djuren möter ungdomskulturen
Catha Glaas Herrängens skola
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Enkät i gymnasieskolan
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Presentationens avskrift:

Martin Luther King Jr (f. 1929, d. 1968) – USA Martin Luther King Jr (f.1929, d.1968) – USA. Pastor, aktivist, ledare inom afroamerikanska medborgarrättsrörelsen. Fredliga metoder. Känt tal: I have a dream. Mördad AV James Earl Ray, skjuten på balkong – oroligheter utbröt i hela landet, 30-talet dog. Nelson Mandela (f. 1918, d.2013) – Sydafrika. Advokat, politiker, statsman. Sydafrikas president 94-99, landets förste president som valts i demokratiska val med rösträtt för hela befolkningen. 27 år i fängelse. Först antivåld, sedan beväpnad motståndsrörelse. Avskaffandet av apartheid. Nobels fredspris 1993. Död 2013. Aung San Suu Kyi (f. 1945, lever)– Burma. Burmesisk oppositionspolitiker. Generalsekreterare Nationella demokratiska förbundet. Demokratikämpe, husarrest 15 av 21 år mellan 1989 och 2010. Politisk fånge. Nobels fredspris 1991. Frigiven 2010. 2016: Burmas statsråd. Wallenbergmedaljen 2011 (amerikansk utmärkelse för humanitära insatser). Mahatma Gandhi (f. 1869, d.1948) – Indien. Advokat, politiker, andlig ledare. Förgrundsfigur i Indiens självständighetssträvanden från brittiska imperiet (1947).. Icke våldsmotstånd. Förde Indien till självständighet och inspirerade rörelser för medborgerliga rättigheter för frihet runtom i världen. Mördad, sköts till döds på nattlig promenad 1948. Abraham Lincoln (f. 1809, d.1865) USA. Advokat och politiker. President 1861-1865. Ledde nordsidan under amerikanska inbördeskriget. USAs förste republikanske president. Känd för emancipationsproklamationen 1863 – frigjorde slavar. Föregick det som slutligen gjorde slaveri ogiltigt i unionen. Mördad sex dagar efter freden i inbördeskriget – teaterbesök i huvudstaden, skjuten av skådisen John Wilkes Booth. Margret Thatcher (f. 1925, d.2013)– Storbritannien. Brittisk politiker. 11 år som premiärminister (1979-1990) – längst i Storbritanniens historia + enda kvinnan tills 2016 när Theresa May tillträdde efter att David Cameron avgick i och med Brexit. Thatcher: kompromisslös politik och ledarstil. Konservativ politik, kom att kallas Thatcherism. Privatiseringar, minskat inflytande för fackföreningar, arbetslöshet MEN sen ekonomisk återhämtning  omvald. Räddat ekonomin för Storbritanninen under 70-talet? Nedmonterat välfärdsstaten? John F Kennedy (f.1917, d.1963)– USA. Amerikansk politiker, USAs 35e president. Han inledde en offensiv idealistisk utrikespolitik och en liberal inrikespolitik med sänkta skatter och ökade medborgarrättigheter, som så småningom mynnade ut i 1964 års medborgarrättslag (Civil Rights Act som bl.a. innebar att afroamerikaner fick rösta). Mördad av Lee Harvey Oswald, skjuten i kortege – konspirationsteorier. Enligt undersökningar är han, näst efter Moder Teresa och Martin Luther King, den mest beundrade personen bland amerikaner. Moder Teresa (f.1910, d.1997) – Makedonien. Romersk-katolsk nunna med indiskt medborgarskap av etniskt albanskt ursprung. Missionaires of Charity i 45 år – fattiga, sjuka, föräldralösa, döende i Indien. Nobels fredspris – middag för 2000 hemlösa i Calcutta för prispengarna. Vid hennes död verkade orden på 610 platser i 123 länder – vårdhem, soppkök, barnhem, skolor. Helgonförklarad förra året (två separata mirakel ska erkännas av kyrkans expertis, 900 rapporterade mirakel). Kritik: ”abort är värre än krig”, var är pengarna?, kvaliteten på de humanitära insatserna Josef Stalin (f.1878, d.1953) – Sovjet. Sovjetsk politiker och diktator. Personkult. Ryssland världens näst största industriland. Massmord politiska motståndare, Gulag. Planekonomi. Avrättningar, deporteringar, hungersnöd. Che Guevara (f. 1928, d. 1967) – Argentina. Marxistisk revolutionär, gerillaledare. Enda vägen ut ur fattigdom för Sydamerika var en socialistisk revolution. Gerillakrig mot regeringens trupper – störtade regeringen på Kuba, på väg i Bolivia. Avrättad i Bolivia. Kritik: kommunistiska ideal, bruk av våld.

Dagens lektion Varför har jag den här kursen? Filosofi I klassrummet Kursinfo Kontaktuppgifter Vad innehåller kursen? Fundera och diskutera Låna böcker

Varför har jag den här kursen? Uppsala universitet Ledarskap och grupprocesser Lärande och kommunikation Identitetsformering Mittuniversitetet Sociologi: Ledarskap och organisationsteori Yrkesliv Lärare Programlagsledare Stf. rektor Chef, Mjölkbaren Gruppbefäl 13.Säkbat ledningspluton (lumpen) Teamchef, Gröna Lund Servicechef, Gröna Lund HR-assistent, Gröna Lund RFSU skolinformation Utbildad instruktör i t.ex. HLR, Ruffie

Filosofi Höga förväntningar och krav Kommunikation Omdömen i IST Variation i metoder och examinationer Lektionerna i sig är betygsgrundande  närvaro viktigt! Tydlighet gällande insats och betyg Studiebesök och fältstudier Praktiskt och teoretiskt Grunderna först!

I KLASSRUMMET Ordningsregler + klassrumsguide Läraren först in i klassrummet Mobiltelefon i skåpet, fickan eller lådan Fast placering Sena ankomster, brist på material, mobilanvändande antecknas Stanna i klassrummet hela lektionen, annars frånvaro Pauser i klassrummet vid behov Om du är sen: knacka och vänta. Du släpps in när det finns tillfälle i lektionen. Läraren bestämmer när detta är.

Uppgifter och deadlines För både DIN och min skull: håll deadlines! Dubbel deadline för större uppgifter, med möjlighet att revidera. Vid sena inlämningar gäller följande: Jag läser uppgiften när/om jag hinner, men den läggs sist i prioriteringshögen. Du får ingen feedback. Du får ingen möjlighet att revidera. Uppgiften kan bedömas utifrån aspekten att kvaliteten på arbetet har blivit bättre på grund av att du har haft mer tid på dig (=högre krav). F-varning i IST så länge uppgiften saknas. Muntliga och praktiska uppgifter i klassrummet Om du missar en muntlig uppgift får du en skriftlig ersättningsuppgift via mail. Viktigt att följa deadlines kopplat till kunskapskraven ”När eleven samråder med handledare bedömer han eller hon med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav” Skolverket, ämnesplan Ledarskap och organisation

Kursinfo Dubbelklass: tisdagar 8.15-9.25 ROS15B: fredagar 8.15-9.25 ROS15A: fredagar 9.35-10.45

Kontaktuppgifter Mail: mia.jonsson@arlandagymnasiet.se Inlämningar: mia.jonsson.arlanda@analys.urkund.se Telefon: 073 666 33 87 Facebook: Mia Agy Jönsson Hemsida: miaagyjonsson.weebly.com Övrigt

Vad innehåller kursen? Ämnesplanen i en tankekarta

TIDIGARE LÄSÅR Prova på-ledarskap 20 min Bergiusprojektet på brandfältet (åk 9) Restaurangprogrammet på brandfältet Friidrottsdag med Eddaskolan (åk 2-3) Uppsala universitet Domkyrkan i Uppsala Stockholms nation, Östgöta nation, Norrlands nation, Uppsala Ambulansenheten Akademiska sjukhuset, Uppsala Luftstridsskolan, Uppsala Gröna Lund, Stockholm Militärpolisövning, Livgardet Fältstudier i valfri organisation

Nästa lektion (TIS 29 aUG) Planering Ni får påverka innehåll och examinationer Vad är en bra ledare? Uppgift 1 - ”Jag som ledare”

Fundera Brainstorma själv. Tänk på en bra ledare som du har mött. Det kan t.ex. vara en lärare, tränare eller chef. Hur var den personen? Vad gjorde personen som gjorde honom/henne till en bra ledare? Jämför med en mindre bra ledare som du har mött. Hur var den personen? Vad gjorde personen som gjorde honom/henne till en mindre bra ledare? Skriv upp dina tankar. Brainstorma i era studiegrupper. Kom överens om de fem viktigaste sakerna för en bra ledare. Presentera muntligt vid tavlan.

DISKUTERA I vilka sammanhang stöter vi på ledare? Hur är en bra ledare? Varför är det så många olika ord på tavlan? Är vissa egenskaper viktigare än andra? Varför? Varför inte? Vad påverkar hur vi uppfattar ledarskapet? Är det bara ledaren som ansvarar för om en grupp lyckas? Är det lätt eller svårt att vara ledare?