Funktionell kvalitet- måluppfyllelse

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Advertisements

Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Välkomna Sveriges viktigaste chefer 2 december 2015 Vart är vi på väg…
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Lustfylld och meningsfull matematik i förskolan
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Styrd helpdesk Normer och Värden
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Pedagogisk planering- Naturkunskap
Välkomna till styrd helpdesk: Naturvetenskap & Teknik
Välkomna till styrd helpdesk: Skapande
Matematiklyftet för förskolan, uppdaterad och reviderad.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Religion.
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Riktlinjer för betygssättning
Gymnasiearbete 100 p.
Formativt lärande.
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Etik- planering.
Svenska i gymnasieskolan
Regiongemensam självskattning i förskola och familjedaghem 2017
Nätverk för lärare på fritidshem
Förskolemodellen Resultat Process Lagkrav (Måluppfyllelse)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Miljömålen består av tre slags mål
Tankar om lärplattan i förskolan
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
Lärares planeringsarbete!
Timplan för grundskolorna i Angered
Gymnasieutvärdering – för utveckling av Din skola
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Dokumentera rätt i vården
Gymnasiearbete 100 p.
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Framgångsfaktorer - Kvalitetsutveckling på sfi
Presentationens avskrift:

Funktionell kvalitet- måluppfyllelse Mål Utveckling och lärande I mycket hög grad (8) I hög grad (6) Tillräcklig (4) Inte tillräcklig (2) Matematik Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar •utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring, • utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar, • utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp, • utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang, Förskolans personal arbetar systematiskt och långsiktigt med matematik där varje barn ges varierade möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med matematik sker systematiskt och varierat både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med matematik sker kontinuerligt både vid särskilt organiserade tillfällen och i ett naturligt samspel med hemmen. Arbetet med matematik vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt utifrån aktuell forskning. Förskolans personal arbetar systematiskt, långsiktigt och varierat med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för matematik Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av matematik används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barn och vårdnadshavare är delaktiga . Förskolans personal arbetar systematiskt med matematik där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med matematik sker både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med matematik sker kontinuerligt i samarbete med hemmen och vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med matematik vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans personal arbetar systematiskt med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för matematik. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av matematik används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barnen är delaktiga. Förskolans personal arbetar med matematik där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med matematik sker vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetetmed matematik sker i samarbete med hemmen vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med matematik vilar på huvudsakligen på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans personal arbetar med att dokumentera och följa upp varje barns utveckling och lärande utifrån målen för matematik Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av matematik används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Förskolans personal arbetar med matematik vid enstaka tillfällen där barnen ges få möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med matematik sker vid oplanerade tillfällen. Arbetet med matematik informeras till hemmen vid enstaka tillfällen . Arbetet med matematik vilar endast på egen erfarenhet. Förskolans personal arbetar med att dokumentera barngruppens utveckling och lärande. Resultatet av dokumentationen används delvis i vidare planering för barngruppens utveckling och lärande. Hur bedömde ni er i funktionell kvalitet?

-Vilket utvecklingsområde synliggjordes i vår bedömning? Lpfö tydliggör att undervisningen inom ett visst ämnesområde ska göra det möjligt för barnen att utveckla ett antal förmågor kopplade till olika objekt. Om vi givit barnen möjlighet att göra det, bedömer vi i funktionell kvalitet -Vilket utvecklingsområde synliggjordes i vår bedömning? Mål Utveckling och lärande I mycket hög grad (8) I hög grad (6) Tillräcklig (4) Inte tillräcklig (2) Matematik Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar •utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring, • utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar, • utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp, • utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang, Förskolans personal arbetar systematiskt och långsiktigt med matematik där varje barn ges varierade möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med matematik sker systematiskt och varierat både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med matematik sker kontinuerligt både vid särskilt organiserade tillfällen och i ett naturligt samspel med hemmen. Arbetet med matematik vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt utifrån aktuell forskning. Förskolans personal arbetar systematiskt, långsiktigt och varierat med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för matematik Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av matematik används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barn och vårdnadshavare är delaktiga . Förskolans personal arbetar systematiskt med matematik där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med matematik sker både vid särskilt organiserade tillfällen och som en naturlig del i det vardagliga arbetet. Arbetet med matematik sker kontinuerligt i samarbete med hemmen och vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med matematik vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans personal arbetar systematiskt med att dokumentera, följa upp och analysera varje barns utveckling och lärande utifrån målen för matematik. Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av matematik används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Barnen är delaktiga. Förskolans personal arbetar med matematik där varje barn ges möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med matematik sker vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetetmed matematik sker i samarbete med hemmen vid särskilt organiserade tillfällen. Arbetet med matematik vilar på huvudsakligen på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Förskolans personal arbetar med att dokumentera och följa upp varje barns utveckling och lärande utifrån målen för matematik Resultatet av dokumentation, uppföljning och utvärdering av matematik används i vidare planering för varje barns utveckling och lärande. Förskolans personal arbetar med matematik vid enstaka tillfällen där barnen ges få möjligheter att utvecklas utifrån målen. Arbetet med matematik sker vid oplanerade tillfällen. Arbetet med matematik informeras till hemmen vid enstaka tillfällen . Arbetet med matematik vilar endast på egen erfarenhet. Förskolans personal arbetar med att dokumentera barngruppens utveckling och lärande. Resultatet av dokumentationen används delvis i vidare planering för barngruppens utveckling och lärande. -Förståelse av läroplansmålen? - Medvetet arbete med ett/flera av kriterierna?

Något vi kan göra, kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt Mål Utveckling och lärande Matematik Förskolan ska sträva efter att varje barn • utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring, • utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar, • utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp, • utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang, Förmåga: Något vi kan göra, kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt Objekt: Person, föremål, företeelse eller fenomen

• utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring, • utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar, • utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp, • utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang,

• utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring, • utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar, • utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp, • utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang,

• utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring, • utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar, • utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp, • utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang,

Något vi kan göra, kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt Förmåga: Något vi kan göra, kognitivt, fysiskt, emotionellt eller socialt Objekt: Person, föremål, företeelse eller fenomen Förståelse Använda Undersöka Reflektera Pröva Urskilja Uttrycka Föra resonemang Följa resonemang Matematisk förmåga Rum Form Läge Riktning Mängder Antal Ordning Talbegrepp Mätning Tid Förändring Olika lösningar Egna problemställningar Andras problemställningar Matematiska begrepp Samband mellan begrepp Resonemang

Om en förmåga ska utvecklas - koppla den till flera olika objekt

Kognitiva processer- Åt vilket håll riktar vi vår undervisning? Förmågorna i taxonomin återfinns och utgör grunden för bedömning och betygssättning i hela utbildningssystemet, dvs. samma förmågor återfinns i både förskolans, grundskolans och gymnasieskolans läroplan och värderas olika beroende på ökad kognitiv komplexitet. Om det ska bli möjligt för barnen/ eleverna att erövra de mer komplexa förmågorna behöver vårt arbetet med dem påbörjas redan i förskolan, precis som de är beskrivna i förskolans läroplan och kopplade till benämnda objekt. Fundera över vilka förmågor (eller objekt) vi utmanar barnen i och om det finns förmågor (eller objekt) som vi mer sällan hjälper barnen att få möjlighet att utveckla?

Hur skapar ni en lärmiljö ute som gör det möjligt för barnen att få utveckla de förmågor och objekt som läroplanen talar om i matematik?

Hur skapar ni en lärmiljö inne som gör det möjligt för barnen att få utveckla de förmågor och objekt som läroplanen talar om i matematik?