Sfams fortbildningsportal
Förbättrad vård för patienter med kroniska sjukdomar Kronikersatningen 2014-2015 Fortbildningsportal Planering Genomförande Uppföljning
Planering av fortbildning Omfattning Metod Innehåll Planeringsverktyget är utformat så att användaren först anger omfattningen av fortbildningen, dvs hur många timmar som hon tänker ägna åt fortbildning per år under en 1,3 eller 5-årsperiod. Därefter väljer hon metod för sitt lärande; hur många timmar kommer hon att ägna åt lärande i grupp, kurs, eget lärande osv. Det kan tyckas bakvänt att börja där men eftersom det ofta är tiden till fortbildning som är den trånga sektorn kan det vara en god idé att först inventera vilka möjligheter till fortbildning som finns i vardagen och i organisationen. Strukturerade läkarmöten med patientfall 1ggn/vecka ger t.ex. 40 timmar lärande i grupp/år- Genom att göra den här genomgången av tid och metod så är förutsättningarna för fortbildningen klara. Därefter börjar man fylla de olika tillfällena med innehåll utifrån sina egna och verksamhetens behov.
PLANERING Min profil Sätt upp mål
PLANERING Granska dina mål Olika lärandemetoder i tårtbitar
GENOMFÖRANDE Sök fortbildning i katalogen Sök kurser, e-learning, studiebrev mm i katalogen Lägg till i planering Anmälan
DOKUMENTATION Kurserna från ”Lägg till i planering” Den här bilden kanske är onödig, det är rätt självklart.
DOKUMENTATION Genomförda aktiviteter Förhållande till rekommenderad femårsnivå
Swamp Sfam:s webbfortbildning i allmänmedicin med patientfall Stressrelaterad psykisk ohälsa, publicering mars 2016 Diabetes Hjärtsvikt Långvarig smärta KOL Arbete i FQ-grupp
Fortsättning Utveckling av lokal fortbildning , ULF Uppmuntra användning av SWAMP Koppling till PrimärvårdsKvalitet Utvärdera CPD-poängsystemet Utveckla CPD-poängsystemet
Kontakta oss Karin Träff Nordström Eva Norell ktn@sfam.se eva.norell@sfam.se