Delaktighet i utvecklingen av tjänster för barn, unga och familjer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Men det här är väl ingenting nytt?
Advertisements

KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Lärgrupper som modell för verksamhetsutveckling inom BU
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Modeller.
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Vad innebär ett barnperspektiv
En utmanande 7-stegskur för medvetet bemötande på bibliotek
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Inflytande – på Riktigt!
Länsgemensam ledning i samverkan
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Inledning Initiativet till värdegrundsarbetet kommer från de tio medverkande idrotter i Göteborg som började diskutera möjligheten för barn att prova flera.
Effektivisera med ökad kvalitet
Perspektiv på ungdomsmottagningarna i Värmland Daniel Foxhage Verksamhetsutvecklare för ungdomsmottagningarna i Värmland.
Delaktighet.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
20 april 2010 Inflytande, kreativitet och innovation i Nackas skolor!
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
Barn och ungas rättigheter BRÅ
UNGDOMARS DELAKTIGHET
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Skolutveckling genom aktionsforskning
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
Barns rätt till delaktighet FNs barnkonvention: varje barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet. Plan- och bygglagen:
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
Barns Röst. För och med: Barn med NPF år och yrkesverksamma inom BUP & Hab Mål: Ökad delaktighet i den egna vården Av: Riksförbundet Attention i.
Barns delaktighet Helene Elvstrand, fil dr i pedagogik, Linköpings universitet.
Oscar Pripp Uppsala universitet.  Att reflektera över sitt sätt att tänka och agera  Att lära sig om hur vi brukar uttolka varandra  Att lära sig hur.
Något att tänka på när man söker pengar
Barnkonventionen i förskolan
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Coaching.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
Integritet läroplansanalys.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Heby kommuns kvalitetspolicy
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Väster(norrlands)modellen att öka barns delaktighet i den sociala barnavården EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Delat beslutsfattande och SIP
Workshop Arbetsplatslärande.
Barn som anhöriga Ett projekt som Habiliteringscentrum deltar i utifrån ett nationellt projekt.
För föräldrar till barn 6-12 år
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Tips för bättre kommunikation
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Barnkonventionen svensk lag – vad innebär det?
Om översynen av stadens råd för funktionshindersfrågor
Barnombudsmannen Fanny Davidsson.
Presentationens avskrift:

Delaktighet i utvecklingen av tjänster för barn, unga och familjer Projektarbetare Maria Balk, 25.9.2017

”Tidigare gjorde man omhändertagningar utan att man knappt hade träffat dethär barnet, å man hade int tala med barnet, man visste int hur barnet såg ut, å nu jobbar vi ganska mycket med dehär barnen. Det har blivit mera barnfokuserat, att man liksom int bara tänker att man gör ett beslut som e bra för barnet, utan att man faktiskt också ser dedär barnet, man pratar med detdär barnet, man hör detdär barnet.” Socialarbetare i barnskyddet (Pro gradu, Balk 2012)

Vad är delaktighet? Delaktighet, även kallat medbestämmanderätt, betyder att barnet ges möjlighet att uttrycka sig själv och få sin åsikt hörd. På det sättet har barnet möjlighet att påverka beslut, handlingar och ärenden som berör hen själv. Barnets åsikter skall oberoende av ålder alltid redas ut aven om det juridiska hörandet bara gäller barn som fyllt 12 år. Barnet har även rätt och möjlighet att inte delta. Att välja att inte delta är också en aspekt av delaktighet. (Oranen 2016)

Delaktighet Barndomsforskningen har sedan 1990-talet tagit en ny vändning. Barn ses numera i högre utsträckning som aktiva objekt och självständiga aktörer, vilket har sin grund i FN:s konvention om barns rättigheter. (Ponnert 2007) Konventionsstaterna skall tillförsäkra det barn som är i stånd att bilda egna åsikter rätten att fritt uttrycka dessa i alla frågor som rör barnet, varvid barnets åsikter skall tillmätas betydelse i förhållande till barnets ålder och mognad." FN:s barnkonventionen artikel 12.1 Delaktighet beskrivs även i Barnskyddslagen 417/2007 § 5, Förvaltningslagen 434/2003, Ungdomslagen 21.12.2016/1285 och Grundlagen 731/1999 § 6 FN:s barnkonventi

Hur öka delaktighet? Funktionella metoder, t.ex. olika färdiga kort och bilder Utformning av den fysiska miljön Sociala medier, barnanpassad hemsida och barnchat. Enkäter, frågeformulär, kundrespons Intervjuer med barn Sakkunniggrupp med barn BIKVA Reflektionsforum för professionella (Backman 2016, Hyvönen och Alexanderson 2014) Fördjupande av den egna självförståelsen samt att reflektera över och utmana invanda tanke- och arbetssätt t.ex. Olika färdiga kort eller bilder kan också användas ifall klienten upplever det lättare att inte själv behöva skapa. Känslokort, styrkekort och påståendekort för att möjliggöra effektivare och bättre informations- och kontaktkanaler samt diskussionsforum mellan barn och socialtjänsten. T.ex. Låda för feedback (Barnen får vara med och inreda ett rum.) Att ha ramar, men kunna arbeta flexibelt Attv någon lyssnar och tar dig på allvar. Det finns alltid en maktaspekt mellan brukare och professionell (Ju yngre barn desto mera begränsade är deras möjligheter att uttrycka sig i ord och att få rita eller måla sina erfarenheter eller känslor ter sig naturligare.)

Vägar till delaktighet enligt Harry Shier Mera kring modellen! Hart www.handikappforbunden.se

En delaktighetskultur Det finns ett glapp mellan vad professionella tror att de gör och barns upplevelser av att vara delaktiga. Professionella har ofta den teoretiska kunskap som behövs för att arbeta med delaktighet, men kan uppleva att det är svårt att omsätta den i praktiken. Det behövs en ökad medvetenhet hos socialarbetare, politiker och chefer, vilket primärt handlar om att fördjupa den egna självförståelsen samt att reflektera över och utmana invanda tanke- och arbetssätt. (Hyvönen och Alexanderson 2014) Istället för att ordna enskilda formella delaktighetsträffar bör vi satsa på att utveckla en delaktighetskultur som genomsyrar strukturer. (Vuorenmaa 2016) (Det behövs en medvetandehöjning hos socialsekreterare om synen på barn som kompetenta aktörer) Det handlar primärt om att fördjupa den egna självförståelsen samt att reflektera över och utmana invanda tanke- och arbetssätt. Man lyssnar på barnet, men glömmer att ta fasta på dem För att allt det goda arbete som satts i gång i regionerna ska kunna fortsätta behövs en god jordmån. Det är en uppgift och en utmaning för chefer och politiker att se till att den jordmånen finns.

Plan för delaktighetsnätverk FSKC kommer under hösten 2017 och våren 2018 att ordna ca fem nätverksträffar för socialarbetare som jobbar med barn inom barnskydd, flyktingvård och handikappservice i Österbotten. Projektet inleds med kommunbesök och samtal om delaktighet med ledande socialarbetare. Under nätverksträffarna ges professionella möjlighet att genom reflektion, diskussion och funktionella metoder fundera på vad delaktighet innebär i arbetet med barn. Deltagarna har möjlighet att i den egna praktiken pröva på olika utvecklingsidéer med fokus på delaktighet, något som därefter utvärderas och diskuteras. Nätverksarbetet avslutas med ett delaktighetsseminarium, till vilket beslutsfattare, ledning, professionella samt brukare kommer att inbjudas.

Tack ! maria.balk@fskc.fi

Litteratur Backman, A. (2016) Hur kan vi arbeta med delaktighet. Hämtad 24.9.2017 från https://prezi.com/onmdtnrhn136/hur-kan-vi-arbeta-med-delaktighet/?webgl=0 Balk, M. (2012) Hur ska jag veta - Socialarbetares reflektioner över våndan av att handla enligt barnets bästa. Hyvönen, U. och Alexanderson K. (2014) Barnen vill – Vågar vi. Barns och ungdomars brukarmedverkan i den sociala barnavården. Oranen, M. (2016) Lapsen osallisuus. Hämtad 24.9.2017 från https://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja/tyoprosessi/lasten-osallisuus Ponnert, L. (2007) Mellan klient och rättssystem. Tvångsvård av barn och unga ur socialsekreterares perspektiv. Vuorenmaa, M. (2016) Lasten, nuorten ja perheiden osallisuus . Hämtad 24.9.2017 från https://www.slideshare.net/THLfi/lasten-nuorten-ja-perheiden-osallisuus-palveluissa Vägar till delaktighet. Handikappförbunden. Hämtad 24.9.2017. http://www.handikappforbunden.se/PageFiles/58622/Shiers_delaktighetsmodell.pdf