Eva Hellström Lindberg Professor och överläkare i hematologi

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett gott liv i ett livskraftigt län
Advertisements

Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor

Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
ANGÅENDE PERSONALNEDSKÄRNING PÅ NATTEN (HELGEN) Eva och Jessica
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Högtidstal Retorik.
Mål och betygskriterier
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Förkylning 95% av alla förkylningar orsakas av virus
Underordnade konjunktioner
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Att hålla en presentation
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Vad är du för typ av person?
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor. Här följer nu några regler från oss karlar.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Mara Cerqueiro Bybrant – 3 och 8 november 2010
Agneta Törnquist Äldreforskardagen den 21 mars 2012
Sagal Consulting Vägen till behandlingsarbete går via Ullared Somaliernas syn på psykisk ohälsa Yassin Ekdahl Sagal Consulting.
Ingrid Lindberg, Elin Carlson och Stefan Frisk Medicinkliniken Eksjö
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Teamwork med tolk ” En icke evidensbaserad Hanna-metod” Hanna Stålarv Lundberg verksamhetsledare/socialkonsulent Samordningsteamet Hallsta/Sura Telefon:
Vad är landstinget? I Värmland finns tre sjukhus. De finns i Arvika, Karlstad och Torsby. Det finns cirka 30 vårdcentraler. Några är landstingets och några.
Sammanställning av föräldraenkät Barnavdelningen för neurologi, 95B
Region Östergötland När katastrofen är ett faktum… Handlingsplan akut och långsiktigt för personal och patient.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Lösningsfokus och tolk Sara Walsöe Pedersen Verksamhetschef Västmanlands Tolkservice ek förening Telefon: E-post:
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
COPD6-mätning sparar tid
Kommunikationsprocesser
Eva Hellström Lindberg Professor och överläkare i hematologi
TEXT: JAKOB AXELSSON FOTO: ROGER LUNDHOLM
Att skriva en nyhetsartikel
Och vecka BE Gå vidare genom att klicka på musen ! ® BrucElvis.
Och vecka 05 FB ® BrucElvis
Ispass lördag 8:00-9:00 VSK F-07
Förundersökning.
LPK 32 och infektion. Diff:
Filmtajm!.
Spelare: P11, F11/10/09 Tränare: Spelare i P04, F03/04
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
NATIONELL PATIENTENKÄT specialiserad somatisk vård 2014
Argumenterande tal i en np-version
Patientfall På akuten Elin är en 80-årig kvinna som kommer till akuten. Hon har insjuknat 6 timmar tidigare med buksmärtor, diarréer och kräkningar  
LPK 32 och infektion. Diff:
Ispass lördag 8:00-9:00 VSK F-07
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Cytostatika-ordinationer i 1177 Vårdguidens e-tjänster på Barncancercentrum Margaretha Jenholt Nolbris1,2, Maria Bandelin1, Birgitta Ericksson1, Eva.
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Arbetssättet i telefonrådgivning
Exempel från verkligheten
DBT-influerat förhållningssätt på BUP-akutenhet i Göteborg
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Lämna svåra besked i hälso- och sjukvården
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
Närsjukvårdsteamet, SÄS Borås Martin Tirler, överläkare Cecilia Johansson, sjuksköterska Vi tänkte prata om teamet, våra resultat och framgångsfaktorer,
Nästa steg mot en attraktiv och hälsofrämjande arbetsplats
Den enskilde vårdtagarens upplevelse av distansmöten
Presentationens avskrift:

Eva Hellström Lindberg Professor och överläkare i hematologi Det svåra samtalet Eva Hellström Lindberg Professor och överläkare i hematologi

Vad är ett svårt samtal? Beror på patientens inställning och förväntningar Det som är uppenbart oväntat och dramatiskt – t ex besked om akut leukemi Nästan vad som helst annat kan också vara svårt att ta emot Beror på dig sjäv

Förberedelser Gå igenom det medicinska underlaget – om möjligt vid en multiprofessionell konferens Vilka ska vara med på mötet Vem / vilka följer upp Skapa förutsättningar för ett möte Bästa möjliga plats Kontaktsjuksköterska är en rättighet enligt den nationella cancerplanen

Mötet Förbered patienten på att det kommer nåt svårt Linda inte in – skapar bara ångest och syftar oftast bara till att lindra den egna ångesten Ta ett stycke information i taget – låt patienten bestämma takten Man kan fråga vad det är de vill veta Bekräfta känslor som kommer

Mötet Tala alltid sanning Tänk på att förtroendet skall hålla i ”nöd och lust” Fundera på om det är något du ”måste” berätta även om patienten inte vill höra på? Ofta kan flera separata tillfällen behövas

Avslutning Fråga vad patienten uppfattat Sammanfatta - eventuellt Var oerhört tydlig med vad som händer nu Ge tid för nästa möte er emellan Se till att patienten eller anhöriga kan ta kontakt för att fråga

Efterarbete Om du själv känner dig ledsen eller illa berörd – prata med någon om detta – debriefing vb Gå igenom det medicinska igen, om du är osäker Planera för nästa möte

Situation 1 Du har ditt första vikariat och tjänstgör som medicinjour på kvällen. En 86-årig kvinna inkommer på larm med hjärtstillestånd, det är det första som du tar hand om själv. Situationen på akutrummet fungerar väl. Efter 20 minuters återupplivningsförsök utan att patienten återfår hjärtverksamhet avslutar du arbetet, tackar övriga närvarande för gott arbete och förklarar patienten död. Du ser i journalen att patienten hade en hjärtinfarkt för 3 år sedan, behandlas med metoprolol, men att hon i övrigt varit förhållandevis frisk de senaste åren. Bor med maken i lägenhet. Maken, 87 år, har följt efter ambulansen och sitter nu med en undersköterska i akutens kafferum. Du skall gå in och informera honom. Hur förmedlar du budskapet? Vad får du inte glömma att säga? Hur avslutar du samtalet?

Situation 2 Du är underläkare på en hematologavdelning. Via akuten strax före lunch en torsdag kommer in en 22-årig man med Hb 90 g/l, TPK 30, LPK 25 och akut diff visar 30% omogna celler (blaster). På akuten har man sagt att han har något i blodet som behöver utredas och lagt in honom hos dig. Feber, LD ökning, men inte allmänpåverkad. Ni misstänker akut leukemi. Överläkaren bestämmer att behandling skall börja senast efter lunch på fredagen. Du har alltså ett drygt dygn på dig att få till följande Information Provtagning Benmärgsprover – akutsvar på utstryk och flödescytometri Inlagd CVK Terapidiskussion och beslut Mer information efter preliminärsvar på BM Ev information till familjemedlemmar Lägga in och beställa cytostatikakur, ordinera alla mediciner Se till att patienten kommer iväg till fertilitetsenheten och får lämna spermier för infrysning Se till dina andra patienter på avdelningen Hur ser din strategi ut?

Situation 3 Du är klinikchef och får ett brev från en patient och hennes make. Patienten är är drygt 70 år och har för ca 10 år sedan behandlats med cellgifter för cancer. Hon inkommer med dåliga blodvärden, får diagnosen akut leukemi, och blir djupt chockad vid första informationssamtalet då hon inte känt sig sjuk alls. Hon får en induktionsbehandling. I brevet beskriver hon följande Informerande läkare står upp lutad mot en vägg under informationssamtalet, underläkaren står också upp, patienten sitter ner, hon blir inte meddelad att de skall ha ett allvarligt samtal innan de kommer in. CVK inläggningen blir smärtsam och långdragen. Hon har fått uppfattningen att det skall gå på en kvart och uppfattar att anestesiologen har varit oskicklig En sköterska har satt cytostatikadroppet med dubbelt så hög hastighet som ordinerat Patienten ligger under vårdtiden på en 2-sal, mot dörren. En underläkare går flera gånger varje dag in och tittar till patienten vid fönstret. Inte vid ett enda tillfälle tittar hon på patienten, nickar, hälsar eller ”känns vid att hon finns där”. ”Det är som om jag vore luft” När du får brevet har man konstaterat att behandlingen inte hjälpt alls och överfört henne till ASIH. Hon är helt uppgående. Hur handskas du med detta brev? Vad gör du?

Situation 4 På hematologisk avdelning ligger sedan ett tag en man i 60-årsåldern med akut lymfatisk leukemi. Hustrun bor med patienten av och till under vårdtiden. Efter ett par kurer som ännu inte hjälpt har patienten sen två veckor 0,0 i neutrofiler, 40 graders feber. Allmänpåverkan och massor av dropp och mediciner. Mannen och i viss mån även hans hustru är mycket aggressiva och upprörda hela tiden och agerar ut mot personalen som blir alltmer förtvivlad. Exempel: Är fruktansvärt elak mot vissa sjuksköterskor, i synnerhet de som inte ser ut att vara etniskt svenska och de som är yngre; skriker svartskalle, jävla inkompetenta fitta, osv. Vägrar att befatta sig med kvinnliga underläkare. Kräver massor av läkarsamtal med övriga läkare och spelar ut kollegor mot varandra Vill spela in på band varje samtal på rummet Hotar med polisanmälan och anmälan till TV, radio, etc Vid ett tillfälle ringer hustrun och hotar med att tända eld på avdelningen Hur handskas du och avdelningens personal med detta?