Webbtidbokning för patientens och vårdens bästa

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vårdprevention- ett långsiktigt förbättringsarbete
Advertisements

Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
VAS-läsningsprojektet
KnowledgeCare Effektiv kunskapshantering och lärande i kunskapsintensiva verksamheter.
Delaktighet inom hälso- och sjukvården 1 Juni 2014 BjH.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Behov av habilitering och rehabilitering
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Detta är God Vård.
Välkomna !.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Bättre tillgänglighet till Barnlogopedi Ett Genombrottsprojekt 2006 och dess implementering i verksamheten Enheten för Barnlogopedi Drottning Silvias barn-
Helene Kastemyr, hälsovalschef, LD
Det ständiga förbättringsarbete
Från idé till lönsamt företag 1 Hans Silveborg ALMI Innovation HANS SILVEBORG Innovationsansvarig ALMI Företagspartner Kalmar län AB
nov 06 Samordnad vårdplanering - projektet Ett gränsöverskridande verksamhetsutvecklingsprojekt C. Wisser
Samma musik men olika teknik Tekniken byts ungefär vart femte år. Informationsinnehållet har oftast en livslängd som är 25–30 år, ibland ännu längre. Besluten.
Regionledningen CVPA/SR Konflikteffekter och tillgänglighet.
9... Värdeskapande samverkan i Mittenälvsborg En vilja att Komma överens Kunna lita på varandra Ta tillvara på varandras kompetenser Att göra det bättre.
Läkarmedverkan i hemsjukvård
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
PDSA cykel - förbättringsprocessen
KomHem – vård, omsorg och rehab nära dig Avtal om hemsjukvården Avtal mellan Landstinget och kommunerna i Jönköpings län om överlåtelse av.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Rätt insats, i rätt tid vid kognitiv svikt PROJEKT VITAL I NORR. PROJEKTLEDARE: ANETT WUNSCH.
Region Östergötland Rätt kompetens på rätt plats- Arbetsterapeut som ansvarig för vårdplaneringsprocessen Emelie Larsson, Arbetsterapeut, Ortopedkliniken,
Linneaprojekt Ett förbättringsarbete kring nattfasta på en medicinavdelning Maja, logoped Charlotte, dietist Lisa, sjukgymnast Katja, arbetsterapeut.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Göra pgsa hjul Förbättringsområde: E-hälsa.
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation Steg 2 Datum:
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Incitament för energieffektivisering Bakgrund till projektet: -Ett projekt finansierat av Nationella regionalfondsprogrammet Att stödja övergången.
Varför skapa ett digitalt vårdbesök?
Att få hypertonipatienter med högt BMI att gå ned i vikt.
Ökat samarbete med FaR-recept
Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning
Direkt-Access en lyckad process
Förbättrad patienters delaktighet i sin egen rehabilitering
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
SAMSIP Används som ett verktyg i Samspelets vardagliga arbete.
Anhörigstöd i sydöstra Skåne Inom anhörigstödet i de fem SÖSK kommunerna (Simrishamn, Tomelilla, Ystad, Skurup och Sjöbo) pågår just nu ett projekt.
Bättre diabetesvård med nytt personcentrerat arbetssätt
Hemblodtryck istället för mätning på vårdcentral
Trygg hemma Förstärkt samarbete i öppenvård Arbetsgrupp träff 2
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Drop-in mottagning för provtagning
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Samtalsterapeut direkt
Ändrat arbetssätt gav tillgänglighet till psykosociala-enheten
. Förbättrad hälsa genom ökad förståelse hos arbetsledare Att hitta en samverkansmodell Sammanfattning Att arbetsledarna som deltagit i.
eHälsa och eTjänster inom socialtjänsten
Välkommen till Lättakuten! Odensvi Läkarmottagning
Projekt på Sala väsby vårdcentral 2017
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Personcentrerade E-tjänster
Omställningen av hälso- och sjukvården
Mobil hemsjukvårdsläkare Borås
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Urologmottagningen i ständig förbättring
Regionalt cancercentrum Sydöst - platsbesök 30 september 2014
Somatisk hälsa och goda levnadsvanor i Region Jönköpings län
Utveckling tillgänglighet Hudkliniken SY
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Den här presentationen innehåller:
Lokal handlingsplan för cancervården, RVN 2019–2021
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Sammanfattning.
Psykosocial ohälsa till rätt vårdnivå
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Presentationens avskrift:

Webbtidbokning för patientens och vårdens bästa Utveckla den digitala kontakten med patienter i MVK på alla mottagningar Poster för Tenhults Vårdcentral Ansvarig: Angela Eckerby Projektet för ökad webbtidbokning har ännu inte slagit igenom fullt ut. Samverkan mellan Vårdcentralen, IT-avdelningen och Folkhälso-sjukvård är nödvändig för framgång. På läkarmottagning och i psykosociala teamet har behov av nyrekryteringar och vakanta tjänster hindrat processen. För övriga enheter har tjänsten kommit igång i liten skala. Resultat Webbtidbokning fungerar på dsk-mottagningen, och på mottagningarna till sjukgymnaster/ arbetsterapeuter. Trots att vi försökt följa våra planer har verksamheten inte kunnat starta på läkarmottagningen, och till psykosociala teamet pga reducerad personal under rekrytering. Analys/Slutsatser Förbättringsarbetet var väl planerat med tydliga mål, men kunde inte genomföras i planerad utsträckning då IT och Folkhälsa-Sjukvård inte kunde fullfölja planerna för stöd och hjälp. Åtgärderna avstannade i väntan på utvärdering av pilotvårdecentralerna för Webbtidbokning. Syfte/Mål Att ge patienterna möjlighet att via webben boka tider som passar dem hos olika vårdgivare. Med fler patientvalda tider väntas återbud och ombokningar att minska, en avsevärd arbetsbesparing för personalen på sikt. Att effektivisera vårdbesöket genom att formulär och enkäter kan fyllas i på webben före besöket. Metod Vi skall tillsammans med IT och Folkhälso-Sjukvård skapa de tekniska lösningarna för webbtidbokning till samtliga enheter. Vi skall skall utveckla rutiner som stödjer webbtidbokning av patienter. Vi skall informera allmänheten om möjligheten till webbtidbokning Nästa steg Våra ambitioner är att implementera webtidbokning fullt ut under 2017. 2017 kan alla patienter på Tenhults vårdcentral boka sina tider via webben Sammanfattning – lärdomar Arbetet måste vara väl planerat och samarbetet med andra enheter måste ”gå på räls”. I annat fall tar projektet energi och tid från vår huvudsakliga uppgift att erbjuda sjukvård och rehabilitering Arbetet att öka patienternas webbtidbokning måste ses som en långsiktig utveckling mer än ett kort projekt. Det handlar inte bara om en teknisk lösning utan att förändra betenden hos både personal och patienter * Antalet registrerade kontakter 1 jan – 15 nov 2016 www.rjl.se