Webbtidbokning för patientens och vårdens bästa Utveckla den digitala kontakten med patienter i MVK på alla mottagningar Poster för Tenhults Vårdcentral Ansvarig: Angela Eckerby Projektet för ökad webbtidbokning har ännu inte slagit igenom fullt ut. Samverkan mellan Vårdcentralen, IT-avdelningen och Folkhälso-sjukvård är nödvändig för framgång. På läkarmottagning och i psykosociala teamet har behov av nyrekryteringar och vakanta tjänster hindrat processen. För övriga enheter har tjänsten kommit igång i liten skala. Resultat Webbtidbokning fungerar på dsk-mottagningen, och på mottagningarna till sjukgymnaster/ arbetsterapeuter. Trots att vi försökt följa våra planer har verksamheten inte kunnat starta på läkarmottagningen, och till psykosociala teamet pga reducerad personal under rekrytering. Analys/Slutsatser Förbättringsarbetet var väl planerat med tydliga mål, men kunde inte genomföras i planerad utsträckning då IT och Folkhälsa-Sjukvård inte kunde fullfölja planerna för stöd och hjälp. Åtgärderna avstannade i väntan på utvärdering av pilotvårdecentralerna för Webbtidbokning. Syfte/Mål Att ge patienterna möjlighet att via webben boka tider som passar dem hos olika vårdgivare. Med fler patientvalda tider väntas återbud och ombokningar att minska, en avsevärd arbetsbesparing för personalen på sikt. Att effektivisera vårdbesöket genom att formulär och enkäter kan fyllas i på webben före besöket. Metod Vi skall tillsammans med IT och Folkhälso-Sjukvård skapa de tekniska lösningarna för webbtidbokning till samtliga enheter. Vi skall skall utveckla rutiner som stödjer webbtidbokning av patienter. Vi skall informera allmänheten om möjligheten till webbtidbokning Nästa steg Våra ambitioner är att implementera webtidbokning fullt ut under 2017. 2017 kan alla patienter på Tenhults vårdcentral boka sina tider via webben Sammanfattning – lärdomar Arbetet måste vara väl planerat och samarbetet med andra enheter måste ”gå på räls”. I annat fall tar projektet energi och tid från vår huvudsakliga uppgift att erbjuda sjukvård och rehabilitering Arbetet att öka patienternas webbtidbokning måste ses som en långsiktig utveckling mer än ett kort projekt. Det handlar inte bara om en teknisk lösning utan att förändra betenden hos både personal och patienter * Antalet registrerade kontakter 1 jan – 15 nov 2016 www.rjl.se