XX kommun Kommunikationsplan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Advertisements

HALLAND Bilda en kommuniktionsgrupp. HALLAND Varför kommunikation? Rätt kommunikation är framgångsreceptet. Kommunikation kräver tid och eftertanke för.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Dagens genomgång Bakgrundsfaktorer Strategier Studieteknik Kompensatoriska hjälpmedel Samordnare Ingvor Berndt,
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
Ta tillvara styrkan i FINSAM och... växla upp.
Effective Sourcing Alla strategier på ett papper Häromveckan beskrev jag en metod för att korta ner kategoriplanen till ett kategorikort.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
© Landja Marknadsanalys AB Säkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2009 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
1 Vad är riskanalys? Iden med riskanalys är att gemensamt skapa: god framförhållning kontrollerad osäkerhet för att öka möjligheterna att lyckas med projektet.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Folkhälsa - Minskad psykisk ohälsa bland unga kvinnor år
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
7 frågor Ett verktyg för att göra en tydlig, fullständig och specifik beskrivning av ett problem.
Välkommen till nätverk för publicerare och redaktörer
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Information till alla regionens medarbetare
Etik- planering.
Läsförståelse.
Erfarenhetsutbyte 25 november
Nätverk för lärare på fritidshem
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Miljömålen består av tre slags mål
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Metod för utvecklings-arbete
Nu ökar vi takten för att nå miljömålen
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Projekt! Mål, förstudie, uppstart
Kompetensförsörjnings-processen
ledar- & medarbetarskap
Styrkor Svagheter Möjligheter Risker/Hot SWOT
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Bedömning för lärande 31/10
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
8 tips för dig som redaktör
- Att vara personlig och beröra
Vi är facket för alla på din arbetsplats – oavsett yrke eller utbildning.
Smartare möten – effektivare uppföljning
Referenser – Carbon Capture and Storage (infångning och lagring av koldioxid) Bakgrund Fossila bränslen står för cirka 80% av världens energiförsörjning.
Källkritik och historiska källor
Verktyg för förändringsteori
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Hållbar utveckling måste vara
Kommunikationsplan 2019 för lokalt ledd utveckling i fyra fonder
Dokumentera rätt i vården
Kulturskolornas strategidokument
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Tips för det praktiska ledarskapet
Kreativa verktyg och metoder
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
[Projektnamn] Utvärdering
Struktur i modellen, 5 steg
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

XX kommun Kommunikationsplan

Att göra något gemensamt Ordet kommunikation kommer från ett latinskt ord som betyder ”göra gemensamt”. I våra verksamheter handlar det ofta om att skapa förståelse eller acceptans för projekt eller förändringsarbete genom att dela kunskap om varför arbetet bedrivs, varför det bedrivs på ett visst sätt och vad det syftar till. Det kan också handla om att öka effektivitet och minimera risker genom att se till att alla inblandade har rätt kunskap för att göra rätt.

Kommunikationsmål Övergripande kommunikationsmål är att målgrupperna ska känna till, tycka eller göra något, på ett sätt som bidrar till att projektet eller verksamheten når sina mål. Kvantitativa mål kan mäta hur en viss aktivitet genomförts, t.ex. hur många som laddat ner en rapport eller besökt en webbplats. Kvalitativa mål kan handla om målgruppens upplevelse av kommunikationen. Ett sätt att mäta kvalitativa mål är att helt enkelt fråga målgruppen vid projektslutet om de tycker att de fått den information de haft behov av. Tänk på att sätta mål både för det interna och externa kommunikationsarbetet.

Målgrupper Skilj på intressenter och målgrupper. Intressenter är alla som berörs av projektets genomförande och resultat. Men olika intressenter har olika behov av information vid olika tidpunkter och kan alltså utgöra olika målgrupper. Ju mer förfinad målgruppsanalys ni gör, desto större nytta ger den. Ett sätt är att kategorisera intressenterna i en fyrfältare utifrån t.ex. förkunskap eller attityd till projektet samt vilja eller förmåga att bidra till förändring.]

Exempel på fyr-fältare för intressentanalys

Kommunikationsstrategi När ni satt mål för kommunikationen och identifierat målgrupper behöver ni fundera över hur ni ska nå dit, dvs. lägga fast en kommunikationsstrategi. Ska ni jobba brett eller smalt, allmänt eller specifikt, ligger målgrupperna långt från eller nära det ni vill kommunicera, hur ser deras kunskap och attityder ut? Vad kan ni uppnå på kort sikt och vad är ett mer långsiktigt arbete? Kan ni knyta er kommunikation till någon annan aktuell fråga, hur mycket ska ni stå som avsändare av färdigpackad information och i vilken utsträckning ska målgrupperna vara delaktiga i kommunikationen, t.ex. genom referensgrupper eller som ambassadörer?

Kanalval Hur ni vill kommunicera styr kanalvalet. Om ni vill nå ut med fakta och analyser är det förmodligen bäst att jobba textbaserat, dvs. med rapporter, artiklar etc. Om ni vill inspirera, väcka känslor, förändra attityder så är bilder och video ofta bättre kanaler. Ibland är en kombination det mest effektiva. Vem ni vill kommunicera med styr också kanalvalet. Ta reda på var målgruppen finns och använd gärna redan upparbetade kanaler. Kan ni använda sociala medier? För intern kommunikation i den egna organisationen kan ordinarie arbetsmöten vara den bästa kanalen.

Uppföljning Förslag på indikatorer (se också under Kommunikationsmål): Kvantitativa mått: t.ex. antal nedladdningar, antal besökare på en sida, antal följare i sociala medier, antal distribuerade flygblad etc. Kvalitativa mått: Målgruppernas upplevelser av kommunikationen, dvs. ett mått på kunskap och förståelse. Enkät efter genomfört projekt eller kommunikationssatsning med frågor om respondenternas kunskap och förståelse ökat eller minskat under mätperioden.

Avgränsningar Allt kommunicerar, vare sig vi vill eller inte – men allt är inte kommunikation. Effektiv kommunikation är medveten och planerad. Avgränsa kommunikationsplanen till budskap och aktiviteter som genomförs för att förbättra måluppfyllelsen för projektet eller verksamheten.

Budskap Effektiv kommunikation är samordnad både till form och innehåll. Kom överens om vad som är viktigast att kommunicera och hitta gemensamma formuleringar som ni kan använda i olika sammanhang. Det sparar tid och ni undviker motstridiga budskap. En strukturerad form för att jobba med budskap är att upprätta en budskapsplattform. Det finns många varianter på nätet om ni googlar på det ordet. I modellen på webben hittar du en budskapsplattform för projektet Modellkommuner som kan anpassas till era egna förhållanden.

Aktiviteter Tid Aktivitet Målgrupp Budskap Kommunika-tionsmål Ansvarig Gör en lista över specifika kommunikationsaktiviteter, t.ex. informationsmöten, punkt på APT, pressmöten, publicering av webbnyheter, medverkan på konferenser och event m.m. Sätt ut tidpunkt och vem som är ansvarig. Beskriv i en separat kolumn hur aktiviteten bidrar till kommunikationsmålet. Aktivitetslistan ska inte innehålla något som inte bidrar till måluppfyllelsen. Då är det antingen fel mål eller fel aktivitet.