Psykisk ohälsa, stigma och arbetsliv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
3 av 4 lever med psykisk ohälsa, antingen egen eller som närstående.
Advertisements

KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Psykisk ohälsa, stigma och arbetsliv
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Psykisk ohälsa, stigma och arbetsliv
3 av 4 lever med psykisk ohälsa, antingen egen eller som närstående.
Psykisk ohälsa och arbetsmiljö
Kampanjen (H)järnkoll
Novus Allmänheten om psykisk hälsa September
Arbetsliv och hälsa Sussi Schipper, Ambassadör
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Ta ställning och handla!
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Kampanjen (H)järnkoll För ett psykisk friskare Sverige XX XX, ambassadör i Hjärnkoll, e-postadress, tel nr
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Lena Stenvall och Åsa Forssell
STs Arbetsmiljörapport 2010
STs arbetsmiljörapport 2008 ST-veckorna. ST jobbar hårt för en bättre arbetsmiljö! Långsiktigt och medvetet arbete med arbetsmiljön ST- undersökningar.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Socialpsykologi.
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Kärlek, sexualitet och unga med intellektuell funktionsnedsättning Lotta Löfgren-Mårtenson, Professor, sexolog.
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
AFS 2015:4 Ny föreskrift Organisatorisk och social arbetsmiljö Minska den arbetsrelaterade ohälsan.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Gapminder Verktyg för att visualisera statistik för effektiv analys och uppföljning vid 1.Verksamhetsutveckling och jämlikhetsanalys 2.Samhällsbyggande.
Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik.
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
HBTQ-certifiering inom
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Psykisk ohälsa, stigma och arbetsliv
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Våga prata om psykisk ohälsa!
Hur kan vi förändra attityder till psykisk ohälsa?
Samhället och individen
Lektion 1:1 Vad är våld Hur kan våldet benämnas
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Min psykosociala Arbetsmiljö
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Vad är barn? Det är något man räknar norm på!.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Workshop Arbetsplatslärande.
Träff 13 Välkomna!.
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Vad blir vårt nästa steg?
Medarbetar- och chefsenkäten 2015
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Medarbetar- och chefsenkäten 2018
Tips för bättre kommunikation
Det är bara lite drygt två procent av elektrikerna som är kvinnor
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Psykisk ohälsa, stigma och arbetsliv Det här bildspelet är ett exempel på ett upplägg som riktar sig till arbetslivet där handledningen Så gör du som chef kan användas som stödmaterial. Du är givetvis fri att göra ändringar och tillägg så att det passar dig. För kvaliteten på utbildningen är det bra om du passar på att väva in dina egna erfarenheter utifrån de frågor som bildspelet belyser. Till exempel kan du koppla till bildens budskap om den skam som ofta finns kring psykisk ohälsa. Genom att väva in dina erfarenheter skapar du ett större intresse hos publiken. Ditt namn, ambassadör för Hjärnkoll

Praktisk handledning Berätta om källor och fördjupningar. Det du kommer att berätta om kommer från handledningen ”Så gör du som chef”, som du kommer att återkomma till. Statistik och siffror kommer från Hjärnkolls befolkningsundersökningar. Berätta hur du kommer att väva in dina egna erfarenheter i det du kommer att föreläsa om.

Diskussion Fundera över stigma kring psykisk ohälsa i arbetslivet. Vilka uttryck tar det sig? Hur kan arbetsgivare/chefer motverka detta? Dela upp gruppen i mindre grupper eller låt de sitta två och två (bikupa) och diskutera. En enkel förklaring av vad stigma är ges på nästa bild, men det är bra att låta gruppen själv börja en diskussion. Du kan sedan koppla det till den definition av stigma som ges på bild 3 och berätta om dina egna erfarenheter.

Vad beror stigma på? Källa: Graham Thornicroft Kunskapsproblem: Okunskap + Attitydproblem: Fördomar Beteendeproblem: Diskriminering = Stigmatisering Stigmatisering innebär ett nedvärderande utpekande, ett "vi mot dom”. Det yttrar sig ett genom ett förakt för grupper eller enskilda personer som avviker från den egna samhällsnormen (defintionen är från wikipedia). Definitionen på stigma som powerpointbilden visar är bra eftersom den är enkel. Definitionen, som utvecklats av en forskare vid namn Graham Thornicroft vid Kings Collage i London, pekar att stigmatiseringen består av tre centrala problem; okunskap, fördomar och diskriminering. Ska man lyckas med att minska den stigmatisering som finns i samhället behöver man hitta sätt att arbeta med alla tre problemområdena. Det räcker inte med att t.ex. bara satsa på att få mer kunskap. För varje gång du klickar med musen kommer ett problemområde fram (okunskap, fördomar, diskriminering). Prata här också om självstigma och den skam det ofta innebär med psykisk ohälsa som gör att man själv inte söker hjälp, eller förnekar vad som sker. Bidra med dina egna erfarenheter och var noggrann med att lyfta fram att de negativa attityder som finns i samhället handlar om allas våra föreställningar. Det påverkar oss alla. Källa: Graham Thornicroft

Kunskapsproblem Hur vanligt är det? 1-10 procent? 11-20 procent? Mer än 30 procent? Börja med att fråga hur vanligt kursdeltagarna tror psykisk ohälsa är i arbetslivet. Låt dem ha en liten bikupa och diskutera. Lyssna sedan efter vad de tror. Ställ sedan följande fråga till den: Hur stor del av dina anställda tror du kommer att utveckla psykisk ohälsa någon gång under sitt yrkesliv? Låt sedan kursdeltagarna räcka upp handen vad de tror utifrån de fyra alternativ du redovisar (1-10%, 11-20%, 21-30%, mer än 30 %). För varje klickning med musen matas en fråga fram.

Hur stor del av dina anställda tror du kommer att utveckla psykisk ohälsa någon gång under sitt yrkesliv? Andel Chefer 2013 0-10% 56 % 11-20% 15% 21-30 6% >30% 4% Vet ej 19% Efter att gruppen har fått gissa redovisar du detta resultat från en av Hjärnkolls undersökningar med personalansvariga chefer. Den visar att chefer underskattar vanligheten. Undersökningen bygger på svar från 200 chefer och vi har upprepat den 3 år i rad (2011-2013). Den verkliga siffran är att mer än 30 procent kommer att utveckla psykisk ohälsa. OECD uppskattar i sin skrift ”Sick on the Job” (2011) att risken i OECD-länder är upp till 50% att man under någon gång i livet får psykisk ohälsa i klinisk bemärkelse (dvs att om man sökte hjälp så skulle man få en psykiatrisk diagnos). Det betyder att risken att få psykisk ohälsa under sitt yrkesliv är hög för vem som helst. Chefer underskattar vanligheten. Andelen personer som upplever psykisk ohälsa är hög och att man ofta inte får stöd att hantera detta. Låt deltagarna diskutera i gruppen vad de tror att det här resultatet beror på. Har det någon betydelse att chefer underskattar vanligheten? Vilken i så fall? Vad kan man göra för att få en mer korrekt bedömning?

Diskussion Många chefer upplever osäkerhet hur man som chef ska agera för att hantera psykisk ohälsa i arbetslivet. Vad tror du att det beror på? Vilka insatser anser du är angelägna för att öka chefers kunskap om hur man kan förebygga och agera vid psykisk ohälsa i arbetslivet? Dela upp i grupper eller låt kursdeltagarna sitta och prata två och två utifrån frågorna. På fråga 2 är det bra om du uppmuntrar dem att ge så konkreta exempel som möjligt. Fråga om de tycker att deras förslag är realistiskt i den organisation där de arbetar. Om inte, fråga om något konkret de kan göra för att komma en bit på vägen.

Kunskapsproblem Osäkerhet – rädsla att göra fel Många chefer saknar kunskap Saknas skriftliga rutiner och policy Hur gör jag som chef? 1. Osäkerhet att säga fel saker. Tystnaden beror många gånger på osäkerhet och rädsla att göra fel. Jämför när någon bryter benet 2. Många chefer saknar kunskap om vad man ska göra när man har anställda som har problem med sin psykisk hälsa. Drygt hälften av tillfrågade chefer uppger att de har tillräcklig kunskap hur de ska agera. Använd dig av Hjärnkolls chefsundersökning som underlag 3. Knappt hälften av tillfrågade chefer uppger att det finns rutiner till stöd. Använd dig av Hjärnkolls chefsundersökning som underlag. Du hittar Hjärnkolls undersökningar på http://www.hjarnkoll.se/Om-kampanjen/Sa-ser-bilden-ut-/

Diskussion Hur kan vi i min organisation arbeta för att öka öppenheten kring psykisk ohälsa? Vilka är fördelarna? Vilka är riskerna? Hur kan jag som chef arbeta för att öka öppenheten om psykisk ohälsa? Förslaget till diskussionsfrågor är kopplat till den bild som kommer efter (bild 10 om attityder). Genom att arbeta med att öka öppenheten och göra det möjligt för fler att berätta om sina erfarenheter av psykisk ohälsa så bidrar man också att förbättra de negativa attityder som finns. Personer som har erfarenhet av psykisk ohälsa, antingen egen eller via familj, vänner eller arbetskamrater har mer positiva attityder än de som inte har den erfarenheten.

Attitydproblem I framtiden skulle jag tänka mig att arbeta med person som har psykiska problem Den här bilden bygger på resultat från Hjärnkolls befolkningsundersökningar. Diagrammet visar att personer som har egen erfarenhet av psykisk ohälsa, dvs, egen erfarenhet eller erfarenhet genom nära vän, anhörig eller arbetskamrat har positivare attityder. Det gäller oavsett vilken fråga vi ställer. Så den bild som visas är bara ett exempel. Resultaten talar för att öppenhet är viktigt eftersom öppenheten gör att fler personer som tidigare inte haft erfarenhet av psykisk ohälsa får det genom att någon i personens närhet berättar om sina erfarenheter. Det finns mycket som talar för att den personliga kontakten bidrar till att förändra våra attityder i en positiv riktning. Berätta om dina egna erfarenheter. Hur reagerade du när du fick en psykiatrisk diagnos? Valde du att berätta om dina erfarenheter på arbetet? Varför? Källa: Psykisk ohälsa – attityder, kunskap, beteende 2009

Diskussion Vilken är din erfarenhet? Diskrimineras människor med psykisk ohälsa i arbetslivet? Hur kommer den diskrimineringen i så fall i uttryck? Vad kan jag och min organisation göra för att öka sannolikheten att anställda som får problem med sin psykiska hälsa berättar om det? Vilka är fördelarna? Vilka är riskerna? Om tid finns – bjud in till diskussion. Gå runt och se till att grupperna har förstått uppgiften och är igång.

Diskriminering Lägre andel i arbete Lägre lön Sämre möjligheter att bli befordrad Dilemma: dölja eller berätta

Så gör du som chef Att tänka på vid anställning Hälsofrämjande åtgärder Identifiera varningssignaler tidigt Att tänka på under sjukskrivningen Tillbaka till arbetet och arbetsanpassning Här kan du utgå från Så gör du som chef. Det här är kanske den bild du ska ägna mest tid åt eftersom den har ett fokus på vad chefer kan göra. Om du talar för fackligt förtroendevalda kan du istället använda skriften ”Så gör du som kollega” och utgå från de råd som finns där. Det finns också en lathund till Så gör du som chef. Du hittar den tillsammans med bildspelet på Hjärnkolls hemsida under fliken ambassadörer http://www.hjarnkoll.se/Om-kampanjen/for-ambassadorer/Verktygslada_2/Forelasa/