Navigating uncertainty

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Advertisements

Årsuppföljning LSO.
E-post juni 2013.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Förbättringsområde enligt handlingsplan: ___________________________________ Mål: ________________________________________ Aktivitet (åtgärd/förändring.
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
1. Detta är ett förslag på upplägg/rubriker som ni kan använda er av när ni ska dokumentera/presentera vad ni gjort i ert.
Läroplansträff förskolan
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Energiprojekt.blogspot.com FI2Energi Samordnad informationshantering för energi och media Informationsseminarium
Samordnad Individuell Plan
PERSONALINFORMATION OMLOKALISERING Dagens möte: Informera var vi står idag och planering framåt Trygghetsstiftelsen informerar om vad som gäller.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
SAMVERKAN För att bygga upp en stabil och varaktig samverkan krävs ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. En metod kan vara att arbeta utifrån en.
Ledningskraft för god och säker vård - Fortsatt arbete hemma
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Hur kan vi förstå begreppet?
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Introduktion till energieffektiviseringsnätverk. Program 9.30 Inledning – Landshövdingen, Magdalena Andersson 9.50 Presentationsrunda Nätverksmodellen.
Introduktion till kontinuitetshantering
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Nätverksträff Trygg hemma 12 oktober 2015
Analytics - Vad ni kan göra
Säkerhet - Vad ni kan göra
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Kontinuitetsanalys Workshop 3 av 4 – Riskbedömning
Kontinuitetsanalys Workshop 1 av 4 – Kriteriemodell
Kontinuitetsanalys Workshop 2 av 4 – Konsekvensanalys
Mall: Konsekvensanalys (digital)
Kontinuitetshantering
Regionala handlingsplaner
En workshop framtagen av Scillani Information AB
Workshop Arbetsplatslärande.
Introduktion till kontinuitetshantering
Tips inför workshop Det är viktigt att deltagarna läst på innan - skicka ut läshänvisningar med länkar i god tid! (för exempel på utskick – se nästa sida)
Vad är Svenska HALT? Den här presentationen ger en introduktion till Svenska HALT-mätningen.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Uppdrag Ta fram länsgemensam rutin för avvikelsehantering
Välkommen till årets första personalmöte!
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Avvikelser i samverkan
InfraKollnätverk 25 januari 2019
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Riskanalys av XXXXXXXXXXX
Om bildspelet Det här bildspelet är tänkt att vara ett stöd till dig som ska kommunicera hur kontinuitetshantering hänger ihop med andra områden. Det kan.
Handledarutbildning Steg 2.
Kontinuitetshantering
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
-utbildning till stöd för systematisk uppföljning i socialtjänsten
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Om bildspelet Det här bildspelet är tänkt att vara ett stöd till dig som ska kommunicera hur kontinuitetshantering hänger ihop med andra områden. Det kan.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Kontinuitetshantering – Ett fiktivt exempel
Kontinuitetshantering
Presentationens avskrift:

Navigating uncertainty Kontinuitetsanalys Workshop 4 av 4 – Kontinuitetsplan [verksamhetens namn, datum] Navigating uncertainty

Agenda – intern för processledaren Agenda och presentationsrunda (5 min) Introduktion till kontinuitetshantering (15 min – endast om de inte deltagit vid förmöte, tidigare workshops eller liknande) Återkoppling till föregående steg – riskbedömning (15 min) Syfte med dagen (5 min) Vad är en kontinuitetsplan? (10 min) Workshop: framtagande av en kontinuitetsplan (4-6 h) Summering och nästa steg (30 min)

Agenda Agenda och presentationsrunda Introduktion till kontinuitetshantering [ta bort om inte relevant] Återkoppling föregående steg - riskbedömning Syfte med dagen Vad är en kontinuitetsplan? Workshop: framtagande av en kontinuitetsplan Summering och nästa steg

Presentationsrunda

Introduktion till kontinuitetshantering [Hämta bilder från PPT Introduktion till kontinuitetshantering om detta avsnitt ska presenteras vid workshopen]

Återkoppling till föregående steg Riskbedömning

Återkoppling föregående steg Vad har vi gjort? Tagit fram kriteriemodell, konsekvensanalys och riskbedömning [INFOGA FRAMTAGEN RISKBEDÖMNING] Frågor? Behov av revidering/justering?

Syfte med dagen

Arbetet i fyra steg 1. Kriteriemodell 2. Konsekvensanalys 3. Riskbedömning 4. Kontinuitetsplan Navigating uncertainty

Syfte med dagen Gemensamt ta fram en kontinuitetsplan för analyserad(e) kritisk(a) process(er) Titta på det sammantagna resultatet av arbetet med kontinuitetsanalys för [VERKSAMHETENS NAMN]

Vad är en kontinuitetsplan?

Vad är en kontinuitetsplan? I kontinuitetsplanen beskrivs reserv- och återgångsrutiner för identifierade kritiska resurser Vem? Hur? När? Kontaktuppgifter till relevanta personer Åtgärdslistor/Checklistor Syftet är att snabbt kunna aktivera reservlösningar för att klara uppsatta tidskrav på kritiska resurser

Exempel kontinuitetsplan

Vad är nyttan för verksamheten? Kontinuitetsplaner innehåller konkreta och praktiska rutiner för hur personalen ska agera när någon kritisk resurs är otillgänglig Nyckelpersonsberoenden minskar i takt med att kunskap och erfarenhet dokumenteras och görs tillgänglig för alla

Workshop Kontinuitetsplan

Workshopens steg 1. Utse planägare och beskriv uppdaterings-/revideringsrutiner för planen 2. Identifiering av relevant kategorisering av resurser 3. Beskrivning av kontinuitetslösningar för resurserna

1. Utse planägare och beskriv uppdaterings-/revideringsrutiner för planen Diskutera gemensamt kring övergripande dokumentinformation Exempelvis vem som ska ansvara för planen, hur ofta och när den ska uppdateras, kriterier för aktivering av planen etc.

2. Identifiering av relevant kategorisering av resurser Fundera och besluta gemensamt över om det är relevant att strukturera planen på särskilt sätt, exempelvis enligt olika resurskategorier Exempel på resurskategorier: Personal och kompetens, lokaler, anläggningar och annan fysisk utrustning, mjukvaror, externa resurser Om planen är gemensam för hela verksamheten kan en alternativ struktur vara att dela in planen per kritisk process Syftet är att underlätta användning av planen

3. Beskrivning av kontinuitetslösningar för resurserna Deltagarna delar in sig i mindre grupper baserat på ansvarsområde eller kompetens Fördela resurserna på lämpligt sätt till grupperna Grupperna beskriver kontinuitetslösningar för samtliga tilldelade resurser En kontinuitetslösning kan bestå av både reserv- och återgångsrutiner. Reservrutiner: ”Hur arbetar vi på alternativt sätt medan resursen är otillgänglig?” Återgångsrutiner: ”Måste vi vidta särskilda åtgärder då resursen är tillgänglig igen?” Tänk på att beskriva kontinuitetslösningarna så konkret som möjligt. Inkludera exempelvis information om vem som beslutar om att reservlösningar kan/får användas, vem måste informeras om att verksamheten arbetar på alternativa sätt, praktisk information om var reservutrustning finns/hur alternativ personal kontaktas etc. 4. Diskutera gruppernas förslag på kontinuitetslösningar gemensamt och för in i kontinuitetsplanen

Summering och nästa steg

Summering Ta eventuellt upp kontinuitetsplanen i sin helhet igen och summera vad ni kommit fram till. Vad har deltagarna tyckt om dagen? Återkoppla till syftet med dagen

Nästa steg Summering av resultatet från dagens workshop Resultatet mailas till gruppen för slutlig kvalitetssäkring Processledaren ”snyggar till” och färdigställer kontinuitetsplanen (ofta finns utestående frågor som behöver kontrolleras med andra personer/leverantörer eller liknande) vid behov Skickar sedan ut den till deltagarna via mail.

Arbetet i fyra steg 1. Kriteriemodell 2. Konsekvensanalys 3. Riskbedömning 4. Kontinuitetsplan Nu är hela kontinuitetsanalysen genomförd och ni har tagit fram en (eller flera) kontinuitetsplaner för er verksamhet. Diskutera gemensamt kring analysen och vad som varit nyttan. Diskutera också kring implementering och att detta inte är en punktinsats. Det är viktigt att det finns en rutin för uppdatering av kontinuitetsplanen, förslagsvis årligen och vid förändringar i ingångsvärden. Vid förändringar i ingångsvärden behöver även analysmaterialet (kriteriemodell, konsekvensanalys, riskbedömning) ev. ses över. Navigating uncertainty

Tack för idag!