SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna Sveriges viktigaste chefer 2 december 2015 Vart är vi på väg…
Advertisements

Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Maj Elevenkät Utvärderingar Utvecklings- samtal/IUP F-klass – lära känna-samtal Mars. Kollegial feed-back Analys av medarbetarenkäten Nationella Prov åk.
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Produktdesign 3 årig kandidatutbildning Kunna designa produkter
Öppet hus Skolans namn Datum.
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Mål och resultat på Åsaskolan
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Regiongemensam självskattning i förskola och familjedaghem 2017
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
LPP – HLR HLR och säkerhet
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Din lön och din utveckling
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Metod för utvecklings-arbete
- ett webbaserat processtöd från Skolverket
Gränsöverskridande Prehospital Samverkansutbildning November 2006
Enkät i gymnasieskolan 2015
Lärares planeringsarbete!
Gymnasieutvärdering – för utveckling av Din skola
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Min läsportfolie.
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Behovskartläggning Kartläggningen beskriver målgruppens behov och skapar därmed förutsättningar för att utveckla processer som motsvarar behoven. Den.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Bättre skola, Rikskonferens Skövde Peter Fredriksson, GD Skolverket,
På gång på Skolverket och i aktuella utredningar
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Dokumentera rätt i vården
Barnkonventionen och barnrättslagen
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Framgångsfaktorer - Kvalitetsutveckling på sfi
Presentationens avskrift:

SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE Att fortsätta utveckla kvalité på skolan

Förståelse och delaktighet Tanken är att den ska upplevas meningsfull för dig som medarbetare och er som arbetslag Kontinuerligt utvärdera i organisationen vid olika tidpunkter under året. Utvärderingen ska leda till en analys och framtagande av åtgärder för högre måluppfyllelse. Måluppfyllelse utifrån läroplanens olika delar Vi utgår från Skolverkets modell

Målområden i Lgr11 Normer och värden Kunskaper Elevernas ansvar och inflytande Skola och hem Övergång och samverkan Skolan och omvärlden Bedömning och betyg

Internt arbetsmaterial Får jag syn på kvalitén i min undervisning? Relationen mellan ord och aktivitet ska överensstämma. Det handlar inte om att visa upp utan att spegla för att se vad som behöver utvecklas vidare. Målet är ökad förståelse och delaktighet. Mindre av kontroll och granskning. Våga visa ”svagheter” som organisation, först då blir vi starka. Vad kan jag göra med mig själv som verktyg.

Likvärdighet? Att alla håller hög kvalitet betyder inte att alla gör lika. Utgångspunkten är barn och elevers behov.

Innehåll Utvärdering i arbetslaget efter våra minsta gemensamma nämnare. Utvärdering i skola, förskoleklass och fritidshemmen. Utvärdering av arbetet med positivitet och respekt Utvärdering av kommunikationen mellan EHT och arbetslagen (”Our”) Utvärdering av resultatet på GR enkät (2,5,8)

program 8:45-11:00 Lärare-individuell utvärdering, Fritidspedagoger: utvärdering av avdelningens verksamhet, Förskollärare-individuell utvärdering, inklusive fika 11:00-14:00 Arbetslagets utvärdering, inklusive lunch i egen regi 14:00-15:30 Egen eller gemensam tid att förfoga över. Här kan skolavslutningsgruppen träffas. 13:30-15:30 Berörd personal kring eleverna med diabetes för blivande åk 4 och 5 träffar diabetessjuksköterskan för utbildning. 15:30-16:30 Apt med utvärdering av ”Minsta gemensamma nämnare Ledningen ger personalen goda förutsättningar”.