FG Wilson & Caterpillar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Advertisements

Förhandling MBL Och Samverkan.
Intervju inför ViV-projektet.
Vilka var de viktigaste lärdomarna från caset?
VILKA VAR DE VIKTIGASTE LÄRDOMARNA FRÅN CASET?
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
Case seminarium: Individuell Reflektion
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
BLI EN BÄTTRE VALBEREDARE SPF – kurs i Vaggeryd Rune Kjernald 1.
EU europeiska unionen.
MOM - HUR DU FÅR FULL KONTROLL MED PROAKTIV ÖVERVAKNING Nicklas Axelsson Konsult Qbranch.
Eller formativt lärande…
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Case – ABB, FG Wilson och CAT
CASE Grupp 8 Fanny Abelsson | Felicia Karlsson | Irene Werin
Reflektion kring Caseseminarium Grupp 1 Victoria Carlsson, Madeleine Eriksson, Magnus Grönhult, Cecilia Löfgren, Anna Reuterskiöld.
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Delaktighet.
H.O.U.S.E 2015 EFFEKTIVISERA DINA PROCESSER MED HJÄLP AV ACTIVE DIRECTORY! Thorir Eggertsson – Inuit AB Johan Lidman – Inuit AB.
Case ABB Grupp 6 Stina Friberg Emily Gustavsson Anja Mlivic Jesper ny
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Seminarium Industriell Försäljning Eric Marketoft.
Reflektionsuppgift – THE ABB, FG WILSON AND CATERPILLAR CASE
Caseseminarium Sofie Johansson, sofjo153
Grupp 11. Reflektion av ABB-caset -Bra att avsätta resurser för samtal och därigenom skapa tillit genom kontinuerlig dialog om brister, utveckling etc.
Caseinlämning kl Grupp 5 Denise Niemi Jennie Östh
THE ABB, FG WILSON & CATERPILLAR CASE Grupp 4: Christoffer Andersson SCM & Industriell Marknadsföring Cathrine Bose 722A29 Elin Ivarsson Jonas.
Case – ABB, FG Wilson och Caterpillar Industrielll marknadsföring och Supply Chain Management GRUPP 9.
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Elev loggbok.
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
THE ABB – FG WILSON AND CATERPILLAR CASE Problemanalys ABB strategi var att på djupet förstå kunders behov och hjälpa dessa kunder för att bli mer konkurrenskraftiga.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Vetlanda Kommun Vård och omsorgsförvaltning Funktionshinderomsorgen
Kommunikationsprocesser
Case - ABB och caterpillar
Hur behålla dansare? Problemet.
Tänker och känner? Hör? Ser? Säger och gör? Svårigheter Framgångar.
Coaching.
Samuel Svenson samsv
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing Av: Abrahamsson M., Andersson d., och Brege s. ____________________________________________________________________________.
Maximera lyckan – minimera lidandet
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Måste du veta vem jag är? Om anonymitet.
Anna Blomquist, Pernilla Larsson, Jenny Fiskàare & Clara Frost
Utvärdering av caseseminarium
Lösningsförslag för ABB
POLITIK 2. Vem ska bestämma?.
The ABB - FG Wilson and Caterpillar case
Kundens röst (Voice of the Customer VOC)
Case: ABB - F.G Wilson - Cat
Edvard Hubendick edvhu119.
”Valberednings- seminarium”
Stort hjärta – hårt arbete – mycket glädje!
BEERGAME Ett spel som inte handlar om att dricka öl!
Kommunikationsprocesser
Förhållningssätten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Den första Ingenjören rapporter/utredningar/analyser
Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad
Välkomna till workshop ENERGITJÄNSTEUTVECKLING
NOLLTOLERANS I UPPLAND
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Företagets intressenter
Presentationens avskrift:

FG Wilson & Caterpillar Case - ABB, FG Wilson & Caterpillar Grupp 3: Marija Gojcevic, Martin Bertha, David Rittri, Antonia Prantner & Sara Bärlund

ABB och Caterpillar har i sin affärsrelation agerat felaktigt gentemot varandra, vilket resulterade i att Caterpillar i frustration över relationen agerade tvivelaktigt mot ABB Lösningsförslag Caset visade oss hur viktigt det är med kommunikation för att bibehålla en bra relation mellan två parter. Genom att kommunicera regelbundet så hade ABB och Caterpillar kunnat undvika den situation de hamnade i. Det framkom även att ur något dåligt, så kan något gott skapas. I och med att Caterpillar agerade på det sätt som de gjorde så resulterade det i att ABB tog åt sig av det Caterpillar sa och skapade en handlingsplan. En av våra lösningar är också betydelsen av att arbeta närma kunden, försöka skapa en god relation samt kontroll av hur de anställda beter sig gentemot de kunder som de är ansvariga över. Det är viktigt att leverantören har god insyn i sin kunds krav på sina leverantörer. Därför är det av betydelse att inte leverera en produkt av god kvalité, utan även att vara medveten om hur kunden (Caterpillar) vill arbeta med sin leverantör (ABB).

Vi tycker att uppgiften var bra och det var lätt att förstå vad vi skulle göra. Detta arbetssätt gjorde att det blev lättare att diskutera och få reda på andras åsikter/svar ifall de skiljde sig åt, än om vi hade till exempel lämnat in det skriftligt. Vår grupp (grupp 3) ansåg vi presterade väl och alla var aktiva under hela caset. Det var lite ojämn fördelning av hur aktiva alla var under caset. Det hade varit bättre att vara i lite mindre grupper där moderatorn går runt i alla grupper och styr upp samt lyssnar. Vissa av frågorna som moderatorn ställde var lite otydliga vilket gjorde att det var svårt att veta vad han ville få fram av svaret och frågor kan på grund av det ha besvarats mindre än vad de annars skulle ha gjort. Generellt sett är dock hela gruppen nöjd med moderatorns prestation. Moderatorn skapade en god stämning och uppmuntrade till deltagande, vilket vi ansåg höjde vår inlärning. Upplägget av caset krävde att man alltid var alert, istället för vid vanliga redovisningar där man lätt kan bli distraherad.