PRODUKTIONS- OCH KVALITETSTEKNIK 7,5 hp, helfart
Kursen behandlar begreppet kvalitet med fokus inom processindustrin Sex stycken laborationer Huvudprocesskarta Hörnstensmodellen Förbättringsverktyg Logistik ISO standarder Lean Kursens innehåll
Efter genomförd kurs ska studenterna kunna: redogöra för grundläggande begrepp inom produktions- och kvalitetsområdet använda rätt terminologi kring ämnesområdet beskriva några logistikaktiviteter samt hur de påverkar lönsamheten vid företaget redogöra för hur arbetet med kvalitetsteknik kan ske på ett effektivt sätt redogöra för arbetssättet vid ständiga förbättringar beskriva några certifieringssystem redogöra för tankegångar bakom begreppet Lean production samt kunna använda vissa verktyg Efter genomförd kurs ska studenterna kunna:
Moment Innehåll Examination Betyg Laborationer Huvudprocesskarta Lärare - Per Muntlig redovisning Skriftlig inlämning Redovisningsfilm Flervalsfrågor G Hörnstensmodellen Lärare – Per Förbättringsverktyg Lärare – Per Logistik Lärare - Emma ISO Standarder Lärare – Emma Lean Lärare – Emma Teori Flervalsfrågor på Moodle 100% rätt Spetstentamen Anmäls till kursansvarig samt på vanligt sätt där ni läser Skriftlig 4 och 5 Examination Måste anmäla sig till Spetstentan både till mig och på det sätt som ni alltid brukar göra på respektive ort. Anmälan till mig måste vara inne senast 13 april eftersom jag kommer att vara borta i 10 dagar på en konferens i Sydkorea.
Kurswebben Moodle Uppdaterat schema Allt material Lämna in uppgifter Nyhetsforum Examinationsregler Externa länkar Kurswebben Har mailat ut kompendiet som behövs för att lösa uppgift 1 den 10 mars. Har alla fått detta? Kan tyvärr inte lägga ut det på Moodle. Troligtvis kommer det ett ytterligare kompendie kring Logistik, som också mailas ut.
Labbgrupper Ö-vik Skellefteå Piteå grupp 1 Piteå grupp 2 Piteå grupp 3 Gruppindelning Om det är någon som inte är med och arbetar i grupperna så får man göra laborationerna själv istället. Så direkt om jag får någon indikation på att vissa inte arbetar kommer dessa personer att få göra labbarna själv istället.
FRÅGOR?
Vad är kvalitet? Kvaliteten på en produkt är dess förmåga att tillfredsställa och helst överträffa kundernas behov och förväntningar. Vad är en produkt? Kan det vara en tjänst? En kurs? Besök hos tandläkaren? Vad är en kund? Vad betyder det att tillfredsställa och helst överträffa? Vad är behov och förväntningar? Känner kunden till sina behov eller kan rätt produkt skapa nya? Vad är kvalitet för er? Går det att mäta?