Högskolepedagogik för Utmaningsbaserat lärande Malmö, den 26/11 2015
Det var en gång en strategi… ”Malmö högskolas utbildningar ska utgå från ett utmaningsbaserat lärande som utvecklar och stimulerar nyfikenhet och kreativitet samt ger kompetens att leda och agera i olika förändringsprocesser. Utmaningsbaserat lärande inkluderar studentaktiva former, till exempel problembaserat, entreprenöriellt och kollaborativt lärande, vilka ger verktyg för ett livslångt lärande”. (STRATEGISKA SATSNINGAR FÖR UTBILDNING, FORSKNING OCH SAMVERKAN 2014 – 2016).
…och ett projekt Ett utvecklingsprojekt (…och så lite EU) En forskningscirkel som grund
Frågor som diskuterades Akademins roll? Vem definierar samhällsproblemen? Kunskapssyn? Hur göra?
Lärandecirklar Fortsättning och fördjupning av forskningscirkel Cirkel och kurs Utveckla förståelse och kunskap om utmaningsbaserat lärande (UL) Utveckling webbaserat stöd för lärare i UL
Övergripande frågeställningar Vad menar vi med UL? Vad krävs för en utmaningsbaserad praktik och pedagogik? Vad görs redan och vad behöver förändras? Hur kan undervisningen/examinationen/ utvecklas i syfte att främja kunskapsutveckling- och överföring mellan teori och praktik?
Lärandemålen för cirkeln kunna argumentera för för- och nackdelar med olika perspektiv på och metoder för utmaningsbaserat lärande kritiskt ha prövat olika perspektiv på och metoder för utmaningsbaserat lärande som en del av den pedagogiska verksamheten kunna analysera och problematisera etik och värdegrund i relation till utmaningsbaserat lärande
En portal www.utmaningsbaseratlarande.se