Högskolepedagogik för Utmaningsbaserat lärande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dorota Lembrér Licentiand
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
Patricia Staaf • Föreståndare Centrum för akademiskt lärarskap, Malmö högskola (tidigare prefekt med uppdrag att arbeta högskoleövergripande med breddad.
Staten och det civila samhällets organisationer
Från forskning till praktik
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
ANOVA ökad tillväxt och entreprenörskap
Närvaro!!.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Ett program för undervisning i teknik och fysik
(Maria Scullman, Advantum Kompetens)
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Tolken – en kulturell mellanhand Riksbankens jubileumsfond.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Maria Appelqvist, November 2008 Malmö högskola Migrationsforskning i Sverige Framväxt och utveckling.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND IT-piloternas utbildning Månad 1 Månad 2 Månad 3 Månad 4 Introduktion och utbildning,Praktik 3 dagar/vecka,
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
SP Tvär Mikael Svensson och Ann-Marie Skarrie
Utvecklingskraft för svensk livsmedelsindustri. Ett av KK-stiftelsens expertkompetensprogram Styrelsen hämtad från näringslivet och akademin Mötesplats.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Välkommen till ESF:s seminarium
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Gymnasiebiblioteksträff Carlsunds utbildningscentrum 4 Bibliotekets roll i vuxnas lärande. Projekt KUR 4 Från information till kunskap - Kurs på.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Regional utveckling möter socialtjänst -lärdomar och reflektioner från utvärderingen av URBAL i Härryda kommun. Anna Johansson FoU i Väst/GR.
Pussel och gnissel möten mellan skilda perspektiv i forsknings- och utvecklingsprojekt Agneta Hansson, Högskolan i Halmstad Kicki Stridh, Brohuset FoU.
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Studentmedverkan i förbättringsarbete Ett samarbete mellan Landstinget i Östergötland och Hälsouniversitetet i Linköping.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Pedagogik för jämställd IT Bidra till jämställdhet i det lokala samt regionala tillväxtarbetet genom att i ett nära samarbete med andra aktörer verka.
Vision och strategi Akademin för innovation, design och teknik.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Huvudämnesstudier KME
Elevdemokrati i praktiken
Högskolor och Samhälle i Samverkan, 4 maj 2011 i Karlstad Välkommen till seminariet på temat ”SKL:s roll för utökad samverkan mellan vetenskap och praktik”
Lärande utvärdering genom följeforskning
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Skolutveckling genom aktionsforskning
VÄLKOMMEN. Struktur kandidatprogram Geografi fördjupning 2 30 hp Geografi fördjupning 1 30 hp År 3 Valbara kurser 30 hp År 2 Geografi forts.kurs 30 hp.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
GÖTEBORG – Chalmers – Göteborgs universitet Välkommen till Göteborg! - CHALMERS Göteborgs universitet.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Hemläxa: att se positioner i systemet Reglab: Lärprojekt Integration – regionernas roll Skapa din egen ”system- och relationskarta” enligt instruktionerna.
Utbildning för distriktets jubileumskoordinator 0.
Att beakta barnets rättigheter och perspektiv i styrning och ledning är det möjligt?
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
Genusinkluderande utmaningar för akademin
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Vetenskap = fakta, teorier, metoder
DET-Uppgifter.
Genusinkluderande utmaningar för akademin
Våra relationer och folkbibliotek
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Reglab Medlemsmöte 12 sept.
För föräldrar till barn 6-12 år
Forskningsrådet Formas
Arbetsintegrerat lärande
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Högskolepedagogik för Utmaningsbaserat lärande Malmö, den 26/11 2015

Det var en gång en strategi… ”Malmö högskolas utbildningar ska utgå från ett utmaningsbaserat lärande som utvecklar och stimulerar nyfikenhet och kreativitet samt ger kompetens att leda och agera i olika förändringsprocesser. Utmaningsbaserat lärande inkluderar studentaktiva former, till exempel problembaserat, entreprenöriellt och kollaborativt lärande, vilka ger verktyg för ett livslångt lärande”. (STRATEGISKA SATSNINGAR FÖR UTBILDNING, FORSKNING OCH SAMVERKAN 2014 – 2016).

…och ett projekt Ett utvecklingsprojekt (…och så lite EU) En forskningscirkel som grund

Frågor som diskuterades Akademins roll? Vem definierar samhällsproblemen? Kunskapssyn? Hur göra?

Lärandecirklar Fortsättning och fördjupning av forskningscirkel Cirkel och kurs Utveckla förståelse och kunskap om utmaningsbaserat lärande (UL) Utveckling webbaserat stöd för lärare i UL

Övergripande frågeställningar Vad menar vi med UL? Vad krävs för en utmaningsbaserad praktik och pedagogik? Vad görs redan och vad behöver förändras? Hur kan undervisningen/examinationen/ utvecklas i syfte att främja kunskapsutveckling- och överföring mellan teori och praktik?

Lärandemålen för cirkeln kunna argumentera för för- och nackdelar med olika perspektiv på och metoder för utmaningsbaserat lärande kritiskt ha prövat olika perspektiv på och metoder för utmaningsbaserat lärande som en del av den pedagogiska verksamheten kunna analysera och problematisera etik och värdegrund i relation till utmaningsbaserat lärande

En portal www.utmaningsbaseratlarande.se