Patient- och brukarmedverkan i Norrbottens län Politiska samverkansberedningen 160927 Eva Abrahamsson, Norrbottens Kommuner Annika Kostet Green, Norrbottens läns landsting
Arbetsgruppen Birgitta Salomonsson, Norrbottens läns landsting Birgitta Boqvist, Norrbottens läns landsting Ros-Marie Isaksson, Norrbottens läns landsting Kirsti Jussila, Norrbottens läns landsting Anne Kemi, Norrbottens läns landsting Inger Kyösti, Kommunförbundet Norrbotten Benitha Eliasson, Kommunförbundet Norrbotten Karin Sundström, Kommunförbundet Norrbotten Kerstin Hübinette, NSPH – perspektiv psyk ohälsa Carin Johansson, Rädda barnen – perspektiv barn Susanne Nyström, HSO – perspektiv fysisk funk neds Bo Jakobsson, HSO – perspektiv psyk ohälsa FUB – perspektiv kognitiv funk neds Vanja Berglund, PRO – perspektiv äldre
Inledning: Arbetsgrupp med 8 tjänstemän (5 NLL/3 NK) + 5 brukarrepresentanter Länsstrategin som grund Handlingsplanen är stöd för ”att börja göra” Anhöriga och närstående ingår i begreppet Brukare/patienter systematiskt ska finnas med i utveckling och ledning Lagstiftningen stödjer
Att arbeta med patient- o brukarmedverkan Är ett förhållningssätt – kulturförändring? Mod, beslutsamhet, engagemang, uthållighet, öppenhet Barn och unga – särskilda modeller/arbetssätt Att nå patienter och brukare – organisationer/icke organiserade Tekniklösningar ger möjligheter Tips för varje nivå (individ-, verksamhets- och systemnivå) Mål: att patientens/brukarens erfarenheter tas till vara som en resurs Uppnås genom att: former för medverkan finns i varje verksamhet Arbetssätt o modeller: brukarråd, enkäter, fokusgrupper, förbättringsarbete Några exempel där medverkan är viktig: informationsmaterial, processkartläggningar
Struktur i verksamheterna Struktur för kommunerna, landstinget o samverkansorganisationen I samverkansorganisationen: alt Patient-, brukar-, anhörigorganisationer utser representanter
Framtiden? Nya yrkeskategorier kommer Patientstödjare, mentorer, patientombudsman, brukarvägledare Redan anställda medarbetare med egen erfarenhet – hur använda den kunskapen? Tjänstedesign Implementering Inarbeta handlingsplanen i befintliga strukturer Kvalitetsledningssystem
Uppföljning? Hur följa upp patient- och brukarmedverkan i samverkansorganisationen? FÖRSLAG Länsdelar rapporterar: - till politiska samverkansberedningen - årlig rapport om antal möten, vilka frågor, resultat Behov av annan uppföljning? Vad ska in i handlingsplanen om uppföljning?
4 bilagor Bilaga 1 Hur börjar man med patient- och brukarmedverkan - punkt 1-7: att börja för att lära - PGSA: Planera, Göra, Studera – följ upp, Agera -utvärdera Modeller/arbetssätt för respektive nivå Kontaktuppgifter till organisationer Ersättningsmodellen….?
Bilaga 2 Modeller och arbetssätt
Bilaga 4 Ersättningsmodell Ersättning för inkomstbortfall Reseersättning Alternativ 1 Viktig symbolfråga: Arvode för definierade uppdrag: Man har samma uppdrag på samma villkor Vi visar att det är värdefull kunskap vi efterfrågar - Jämlik behandling av representanter Arvode Reseersättning Alternativ 2 Förlorad arbetsinkomst Arvode Reseersättning Alternativ 3
Arbetsgruppens medskick: Arvode är en viktig symbolfråga! En ersättningsmodell måste tas fram i samband med handlingsplanen! Medel till en kort film som beskriver vad det är – i Norrbotten för information till verksamheter och patienter/brukare/närstående Implementering hur? Viktigt för att få effekter! Konferensen 10 november = introduktion Kl 10-16 i Sessionssalen, Landstingshuset