Viktoria Hagelstedt, verksamhetsutvecklare CSN

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Advertisements

Vad är KKiK? och hur bra är vi?. Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK) Jämförelse med andra kommuner och med oss själva över tid 245 kommuner deltar
E-legitimationsnämndens arbete med eIDAS
Landstingsfullmäktiges hälso- och sjukvårdsberedningar Det finns fyra beredningar: öst, nord, syd och mitt. Beredningarna består av förtroendevalda.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
I ett globalt perspektiv växer nu många marknader snabbt och konkurrensen ökar också om kunderna. Hur bedömer du att detta påverkar.
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Moderna beredskapsjobb i staten
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Hur styrs Sverige?.
Hur ser den nationella riskbilden ut idag och i framtiden
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Digitalisering, flera begrepp i samma term
PRV – upphovsrättsundersökning 2017
Utveckling i Norsjö kommun med stöd av digitalisering och IT
Varför läser ni religionskunskap?
enklare verksamhetsutveckling och samverkan för en smartare välfärd
IAAP Norden Susanna Laurin.
En kort presentation av Tillväxtverket
Anslag att sättas upp vid behov
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Formativt lärande.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Service, service, service!
Information för it-handledare i pensionärsföreningar
eHälsomyndigheten om planerna för Säker Åtkomst och Sambi
På jakt efter en smartare välfärd
Brottsförebyggande Information
Dataskyddsförordningen – och vårt arbete utifrån den
Den digitala resan är påbörjad
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Moderna beredskapsjobb i staten
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Riksrevisionen Årlig Revision
Kundtjänst Järfälla kommun september 2018.
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Brukarinflytande och delaktighet
Samverkan hälsingland
MATERIALET ÄR FRAMTAGET I SAMARBETE MED
Så styrs Sverige.
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Kvalitetspolicy GLA och alla anställda ska uppfylla alla krav och överträffa förväntningar från kunder, ägare, myndigheter och andra intressenter. På GLA.
Kommunikationsstrategi för landsbygdsprogrammet
Förskrivarutbildning Hjälpmedel vid rörelsenedsättning
En bättre kontakt med medborgaren
PrimärvårdsKvalitet Introduktion
Strategisk plan: till LCI framåt Strategisk plan: till
Förskrivarutbildning Kommunikations- och kognitionshjälpmedel
Strategisk kommunikation
8 tips för dig som redaktör
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Kanslimöte
Digitaliseringssnurran
Inspirationslådor Workshop i digitalisering förskola och skola.
Alla kan läsa och hör sen!
Morgondagens Ledare Uppgift 1
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Digitalisering av rehabiliteringsverksamheterna
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Dokumentera rätt i vården
Navigatorn.
För dig – Skatteförvaltningens webbtjänster
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

Viktoria Hagelstedt, verksamhetsutvecklare CSN Utveckling av myndigheter – medborgarnytta, samverkan och digitalisering Viktoria Hagelstedt, verksamhetsutvecklare CSN Viktoria Hagelstedt, Verksamhetsutvecklare CSN

Samhällsutveckling och teknisk utveckling påverkar myndigheterna Livs-händelser Agilt arbetssätt Nya uppdrag Om-organisation Flykting-strömmar Kanske ser vi på myndigheter som något mer beständigt och trögrörligt än andra organisationer. Och delvis är det sant för rättsäkerheten är viktig, lika behandling, att vi följer alla lagar och regler som är till för att skydda medborgarna. Regnbågsflaggan, hur vi förhåller oss.

Vad är digitalisering? ”Digitalisera” ”Digitisera” Att använda digitala tillgångar och det faktum att människor finns i digitala kanaler till att förändra arbetssätt, tjänster och service. Från e-tjänst för självdeklaration till självdeklaration vid behov Till airbnb ”Digitisera” Att omvandla till digitalt, t.ex. foton, arbetssätt, papper, blankett Från blankett till e-tjänst Från ringa hotellbokning till webbokning

Våra ”kunder” är i hög grad digitala Bild lånad av Sveriges kommuner och landsting. Myndighetsnätverket - Att arbeta i staten okt 2016

Våra blivande ”kunder” ännu mer Myndighetsnätverket - Att arbeta i staten okt 2016

Våra blivande ”kunder” ännu mer Myndighetsnätverket - Att arbeta i staten okt 2016

Staten (Offentlig sektor) inte en organisation utan massor av organisationer Hög grad av självstyre Personlig interitet har värderats högt Myndigheterna har premierats för intern effektivisering och fabrikslogik

Några återkommande synpunkter på mötet med myndighetsvärlden Svårt att veta vem som gör vad. Det finns ingen karta över vart jag ska vända mig med vilken fråga. Kunden blir projektledare. Får koordinera myndighetskontakterna i sitt ärende. Sammanfattade i att arbete med livshändelsen Gå till arbete Myndighetsnätverket - Att arbeta i staten okt 2016

Hur ska vi klara detta då? Behovsdriven utveckling - Involvera medborgare i utvecklingen Utgå från livshändelser Hänga med i teknisk utveckling Ha eller skaffa kompetenta medarbetare Ständigt förbättra vår verksamhet Använda moderna arbetssätt SAMVERKA Myndighetsnätverket - Att arbeta i staten okt 2016

Stöd för samverkan Förvaltningslagen (1986:223) Samverkan mellan myndigheter 6 § Varje myndighet skall lämna andra myndigheter hjälp inom ramen för den egna verksamheten. Så enkelt som möjligt för så många som möjligt. En enklare vardag för medborgare Öppnare förvaltning som stödjer innovation och delaktighet Högre kvalitet och effektivitet i verksamheten Den svenska förvaltningen ska vara innovativ och samverkande Digitalt först! Hämta något från näringsbloggen Myndighetsnätverket - Att arbeta i staten okt 2016

Många olika initiativ Myndighet till myndighet www.esamverka.nu Myndighetsnätverket - Att arbeta i staten okt 2016

Vad samverkar vi om? Myndighetsnätverket - Att arbeta i staten okt 2016

Viktoria Hagelstedt, Verksamhetsutvecklare CSN Tack för idag! Viktoria Hagelstedt, Verksamhetsutvecklare CSN