-Att ”mäta” upplevelser och erfarenheter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
V AD BLIR TILL HJÄLP - EN STUDIE OM HJÄLPANDE FAKTORER I SJUKHUSKURATORNS PATIENTARBETE.
En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
ett sätt att undersöka sociala fenomen?
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
Kvalitativ design Carita Håkansson.
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Om kunskap som förmedlas genom ord
Inger James Örebro universitet. Fyra delstudier Hur familj, närstående, vårdpersonal skapar kunskap och förståelse i svåra komplexa situationer då liv.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Intervju som metod Dalen
Innehållsanalys Kvantitativ Kvalitativ.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Att välja metod Från Henrik Boström Vad används metoden till?
” Deltagarna vågade dela med sig av personliga saker tack vare att kursledaren ledde kursen på rätt sätt. ” Kommentarer från Consultus öppna kurser.
Motivation is the direction and intensity of effort
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
NOTIS – Ökad arbetslivsanknytning i utbildningen
1-1 Copyright © 2009 Pearson Education, Inc. Publishing as Pearson Addison-Wesley 1-1 Programmering 7.5 hp Programmering är... creativ, fascinerande, roligt,
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Skolutveckling genom aktionsforskning
TEMA 1 Max Christensen & Måns Davidsson. “The experience of being a trauma nurse: A phenomenological study” Syfte: Att undersöka de levda erfarenheterna.
Tema 1 Emelie Carlsson och Jenny Persson. “The impact of cancer on children's physical, emotional, and psychosocial well- being.” Syfte belysa hur cancer.
OMVÅRDNADSVETENSKAPLIG FORSKNING OCH FORSKNINGSPROCESSEN Tema 1 SJSE17 Hanna Meerveld Maria Stjernfeldt.
Tema 1 Emma Palm & Madelene Karlsson. Vår uppsats  Sjuksköterskors upplevelse av sjukslöterske-, anhörig- och patientrelation vid palliativ vård  Syfte:
Forskningsmetoder inom barn- och ungdomsvetenskap Kvalitativ och kvantitativ forskningsmetod Litteratur: Repstad Kvale/Brinkmann.
Kvalitativa metoder Annika Brorsson, allmänläkare och med dr Eva Lena Strandberg, socionom och med dr.
1 Metodpraktikan Del II Hur man samlar in och analyserar data kapitel 15 Källkritik Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud, Lena.
How does it feel to go through scoliosis surgery Adolescents´narrated experiences By Anna-Clara Rullander.
Kvalitativa metoder Annika Brorsson med dr Eva Lena Strandberg med dr.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
1 UNDERSÖKNINGSMETODIK Ett gemensamt syfte för alla undersökningar är att få ökad kunskap om ett visst problemområde Statistiska undersökningar kan vara.
STEPS TO FOLLOW FOR BECOMING A SHIP CAPTAIN A career as a ship captain can be a tedious task. Ship captains take care of business, navigation and operation.
Tema 1 Maria Nyman Raimonda Bartkuté. “Patient´s dignity in a rehabilitation ward: ethical challenges for nursing staff” Studiens syfte: Undersöka hur.
FYRA STUDIER OM STRESS Riktigt passande nu i jultider.
Digitization and Management Consulting
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
Kvalitetsgranskning och forsknings etiska principer
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Planering i matematikundervisning
Kvalitetskriterier & Forskningsetik Anders Gustafsson & Linn Olsson
Etnografi som ansats:   För att studera inkluderande utbildning eller inklusiveutbildning som studie objekt.
My role model.
Action Learning.
Forskningsbaserad tillgänglighetsplanering i befintligt bostadsbestånd
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
The director of education and Research-Based Education
Eunis Research and Analysis Initiative
National Implementation of the GSBPM – The Swedish Experience
Kvalitativ design Jenny Ericson Medicine doktor och barnsjuksköterska
Presentationens avskrift:

-Att ”mäta” upplevelser och erfarenheter Kvalitativ forskning -Att ”mäta” upplevelser och erfarenheter Pia Yngman-Uhlin Leg. sjuksköt., Med. Dr. FoU-enheten, Närsjukvården, Östergötland

Vetenskapsparadigm TEORI EMPIRI (VERKLIGHETEN) Deduktion KVANTITATIV Induktion KVALITATIV Deduktion utgår från teorier om empiri och Induktion att utifrån insamlad data generera teorier. Ofta , inte minst i medicinsk forskning så är det inte möjligt att renodla och inte alltid teoribildande . Mera en pendling mellan de olika förfaringssätten

Kvalitativ Kvantitativ Induktiv Observation, intervju Vad är X? (klassifikation) Teoretisk/strategiskt urval Djup Närhet Det unika Deduktiv Experiment, kartläggning Hur många X? (beräkning) Representativt urval Bredd Avstånd Det genomsnittliga Ett mycket förenklad beskrivning av skillnaderna

”Qualitative Research Methods” Träffar / artiklar i PubMed

När bör vi använda kvalitativ forskning? Explore… Utforska nya/okända områden Förberedelse inför kvantitativa studier t.ex. enkätkonstruktion Komplettera kvantitativa studier Studera komplexa fenomen Describe… Confirm…

Metodologiska inriktningar 3. Grounded theory 2. Etnografi 4. Fenomenologi 1. Fenomenografi 5. Hermeneutik 5. Historia 1. Sociologi/psykologi/pedagogik 2. Antropologi 4. Filosofi 3. Sociologi/symbolisk interaktionism ”Rötterna”

Hur väljer man metod? Eller en innehållsanalys, dvs content analysis! Ett ytterligare förenklat sätt att beskriva skillnaden mellan olika kvalitativa metoder med utgångspunkt från forskningsfrågan Eller en innehållsanalys, dvs content analysis! Ref: Fridlund & Hildingh (2000) Qualitative research methods in service of health.

Urval – respondenter / informanter Ändamålsenligt och strategiskt Ej randomiserat eller av bekvämlighet Maximal variation – söka bredd Medvetet söka det okända, det som saknas 5-40 respondenter/informanter beroende på metod

Hur samlar jag in data? Ostrukturerade/semistrukturerade intervjuer Individuella intervjuer Fokusgrupper (intervjuer) Observationer Texter… Journalanteckningar Dagböcker Bloggar ”Chatter”

(Hur…) Ställer man frågor? Skapa en relation och förtroende Be personen berätta Ev. Utgå från en specifik händelse Öppna och fördjupande frågor Intervjuguide –frågeområden Loopa Upprepa det patienten sist sa Varför undvika varför-frågor?? Lär känna ”instrumentet”

Gör en provintervju – återkoppling från någon erfaren Kvalitativ intervju Söka respondentens tankar, upplevelser och föreställningar Var beredd på de okända Värdera inte svaren Sammanfatta Tacka för informantens insats Gör en provintervju – återkoppling från någon erfaren

Studier med observatör Deltagare – dold observatör Deltagare som observatör Observatör som deltagare All data omvandlas till text…det är texten som analyseras Observatören kan föra fältanteckningar. Dessa studier kan vara väldigt tidskrävande. Datainsamling och analys sker parallellt. Observera att observationsstudier också kan vara kvantitativa.

Datamaterialet… All data omvandlas till text…det är texten som analyseras

Analys / bearbetning -i grova drag… Manifest eller latent analys? Analys / bearbetning -i grova drag… Ha ett öppet sinne! Naiv läsning – förståelse för helheten Identifiera meningsbärande enheter Kondensera/detextualisera Koda – (dekontextualisering) Prel. sub-kategorier/-tema Verifiera - rekontextualisera Kategorier Den första inledande naiva läsningen innebär att man inte tolkar utan försöker få en förståelse för helheten. Att läsa med öppet sinne. Undvik förförståelse. Notera spontana teman – inte definitiva kategorier. Meningsbärande enheter är ett sätt att läsa systematiskt och detaljerat. Man försöker identifiera direkta citat som anses beskriva olika innebörder. Inom fenomenologin sammanför man meningsbärande enheter till innebördskategorier.

Det kommer snart fler exempel… Naiv läsning – förståelse för helheten Identifiera meningsbärande enheter Kondensera / detextualisera Koda – (dekontextualisering) Prel. sub-kategorier/-tema Verifiera - rekontextualisera Kategorier /Tema Det kommer snart fler exempel… 2 4 3 7 5

Ev. Illustrera hur relaterar kategorierna till varandra Fynd…dvs Ev. Illustrera hur relaterar kategorierna till varandra Fynd…dvs. Resultat

Exempel på presentation av fynd Kategori Consequences of tiredness in everyday life Stress, worry and unstable temper The patients described that they needed to drop household tasks because of tiredness and that contributed to their stress. Support from others could partly compensate for this. Due to their lack of sleep, mood changes like becoming more short-tempered and lack of any positive thoughts were experienced. In sleep onset moment existential thoughts came up. Worries about complications and death were described and some patients were afraid about future transplantations.   ” I think I have changed mentally ,… everything is heavier now…I have realised that nothing is going to get better, just worse and worse actually …”(P:3) Physical weakness … Affected energy, creativity and concentration Subkategori Citat Subkategori Subkategori

Ett annat exempel på analys… Citat: ”When I began to use a wig, of course I couldn´t show I was ill; it mustn´t been seen that I have a cancer illness. Nobody was allowed to see that” (Informant focus group 2) Klaeson K, diss. 2011

Fler exempel… Systematisk textkondensering

Man kan göra en deduktiv kvalitativ studie… Being a pioneer at work: Experiences described by the first trained Nurse Practitioners in surgical care in Sweden. A qualitative study Jangland E, Yngman-Uhlin P, Arakelian E Aim: To explore how the first Swedish Nurse Practitioners in surgical care experienced the transition into a new nursing role and what competences they used in the interprofessional team. (Manuscript in preparation for Nurse Education Today) Informants randomly presented   Direct clinical praxis Ethical decision making Coaching and supervision Consulting Collaboration Case management Research and developement Leadership 1 X 2 3 4 (X) 5 6 7 8

Den kvantitativa fällan… HANTERA VÄNTAN: Informanterna beskrev att de hanterade väntan på olika vis. Ett sätt var att sluta vänta, Några stängde av känslorna och lät inte hjärnan ta över. De tänkte inte på hur lång tid de skulle ta utan tog dagarna som de kommer. Några grubblade inte på det som inte gick att göra något åt. En del förberedde sig och packade väskan för att vara redo. En del beskrev också att de motionerade för att vara i god fysisk form. De flesta tänkte positivt, framåt och försökte att inte grubbla för mycket. Informanterna var medvetna om att de inte hade något val, de tog dagen som den kom. De kunde inte göra något åt situationen. ”Nej, jag har ju, jag går ju hit och sen har jag ju, jag jobbar ju deltid så jag slipper ju gå hemma och vänta” (Informant nr1)

Trovärdighet dvs. validitet och reliabilitet Frågeställning, teoretisk ram, kontext beskrivet Medvetet urval Datainsamling beskriven, möjlig att granska Flera personer i analysarbetet – ”reliabilitet” Trogen metoden Medvetandegjort förförståelsen Tillräcklig beskrivning för att möjliggöra bedömning av dataanalys kontra slutsats tex. Citeringar Likeheter och/eller variationer beskrivna Validering av respondent

Generalisering? Nej, men ibland kan en viss överförbarhet användas till andra grupper.

För- och nackdelar Spännande arbetssätt Stora datamängder Nära praktiken Lätt att förstå Rolig att läsa Användbar Kompletterar kvantitativa studier Stora datamängder Svår analys Tidskrävande analys Svårare att beskriva metoden Svårt att publicera? Status?