Personlighet och hälsa PC1205/PC1245 Vt 2012

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
ISAM-kursen Ht 2010 Kursledare: Jakob Åsberg,
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
Info om studentskrivningar Hösten Skrivämnen Oblmodersmålet + 3 avfinskan (A eller B-nivå)  ett främmande språk (A eller C-nivå)  ett realprov.
Välkomna! Juridik och förvaltningspolitik i socialt arbete, 30 hp vt 2012 Marianne DahlénOlof Johannesson (kursföreståndare)(amanuens)
Exjobbsinformation för EI studenter Våra rutiner, se Examensarbete: Sök intressant projekt Använd kontakter! Kolla på.
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
F ORSKARNIVÅN I NYA L ADOK NUAK Annette Larsson Matz-Ola Cajdert.
Distansutbildningar i Sverige Abir Bouzenzana, Larissa Bastos, Nafisa Hassan, Minh Trinh och Semira Abdulkader.
Personlighet och hälsa PC1205/PC1245 Ht 2011 Kursansvar: Cecilia Jakobsson Bergstad Anneli Goulding.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Dan Nordin – vem är det?  Rationaliseringsutredare med inriktning mot miljö- och energiområdet och moderniseringen av det statliga systemet för redovisning.
Anonyma tentamina Fakulteten för teknik Skapad Anki Lektorp.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Svenska som andraspråk 1
Föräldramöte GUIF F05 CA/TO
Rättssäker examination
Välkommen till Uppsala universitet!
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Akademisk litteracitet med fokus på läsning Ett samarbetsprojekt mellan högskolebiblioteket och Avdelningen för språk och litteratur på UKK Lina Andrén,
PRODUKTIONS- OCH KVALITETSTEKNIK 7,5 hp, helfart
Varför läser ni religionskunskap?
Föreläsning 1 Programmeringsteknik DD1310
Produktdesign 3 årig kandidatutbildning Kunna designa produkter
Riktlinjer för betygssättning
Hantera kurstillfälle
AKP- anmälan till kurs inom program inför V18
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Kursansvarig: Linda Wänström
Filmanalys.
Etik- planering.
Nätverk för lärare på fritidshem
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Organisation och omvärld 15 högskolepoäng, avancerad nivå (FH2102)
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Robot- och Automatiseringsteknik grund (RAG 100)
Från timplan till schema Kommunadministratörsutbildningen
Studentportalen – allt om dina studier
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Uppföljning folkhögskola
Delprojekt 3 - Ämnesintegration
Årskursinformation för blivande årskurs 2
Information av Elsa Trolle önnerfors och studievägledningen
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Årskursinformation för blivande åk 3
Årskursinformation Årskursinformation A
Årskursinformation åk 4-5
Projekt implementera Kvalitetssäkring/utveckling
Supportstuga: Terminsstart och -slut
Introduktion till kursen Digitalteknik 3p
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Linda Wänström Isak Hietala Annika Tillander
Att boka tvätt i Zenit. OBS
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Maria Eidenskog Föreståndare CMTS
Träff 1 Namn på mentor.
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Fortbildning för pedagoger
Ekonomisk styrning (722A14) 2019 Kursansvarig Henrik Nehler
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
Presentationens avskrift:

Personlighet och hälsa PC1205/PC1245 Vt 2012 Kursansvar: Cecilia Jakobsson Bergstad Mattias Gunnarsson

Kursplanens lärandemål (förväntade studieresultat) Efter avslutad kurs skall studenten kunna: Kunskap och förståelse förklara centrala personlighetsteorier beskriva hälsa och ohälsa samt olika behandlingsmodeller beskriva och jämföra olika typer av studier inom psykologisk forskning Färdighet och förmåga relatera olika personlighetsteorier till varandra tillämpa personlighetsteorier för att beskriva samband mellan personlighet, hälsa och ohälsa presentera deskriptiv statistik i text och figur tillämpa grundläggande statistisk analys Värderingsförmåga och förhållningssätt muntligt och skriftligt redogöra för information, och problematisera kring fenomen, inom området personlighet och hälsa

Litteratur Borg, Elisabeth, & Westerlund, Joakim. (2007). Statistik för  beteendevetare. (2:a uppl) Malmö: Liber.     Hallerstedt, Gunilla (red). (2006). Diagnosens makt: Om  kunskap, pengar och  lidande. Göteborg: Daidalos.     Larsen, Randy & Buss, David (2010). Personality psychology: Domains of  knowledge about human nature (4 th ed.). Boston,  A: McGraw‐Hill.  Morrison, Val & Bennett, Paul (2009). An introduction to health psychology (2nd ed.). Harlow: Pearson Education. Kurskompendium (20 kr, säljs i Informationen, entréplan). Vetenskapliga artiklar finns via länkar i dokument på GUL (Göteborgs Universtitets Lärandeplattform, nås via Psykologens hemsida)  

Allmän information Ni kommer att behöva tillgång till dator (studentportalen och GUL) och GU-kort, mer info finns på www.psy.gu.se. Jag (Cecilia) kommunicerar via e-post eller sk. pim i GUL (svarar inom 48 timmar, med undantag för helger), men det gäller inte alla lärare!! Powerpoint-presentationer kommer att läggas på GUL. Observera att dessa då saknar bilder som kan vara upphovsrättsskyddade.

Föreläsningar Trait perspektivet Psykodynamiska perspektivet Humanistiska perspektivet Socialkognitiva perspektivet. Forskningsmetodik och statistik är integrerat i kursens första del. Hälsa/ohälsa är integrerat i alla perspektiven. Men när vi talar om hälsa/ohälsa gör vi inte nödvändigtvis det utifrån ”vårt” perspektiv. Föreläsningarna är inte obligatoriska dock är innehållet i dessa liksom allt material som ingår i kursen examinationsgrundande. Observera att alla kurstillfällen; föreläsningar, gruppövningar, laboration, seminarium och tentamen är tänkta som inlärningstillfällen.

Laboration (1 hp) En del av metodmomentet (totalt 3 hp, resten kommer på tenta 1b) och examineras med en övning plus inlämningsuppgift. Betyg G el. U OBS! Ni är indelade i två grupper Grupp A och Grupp B den 20 jan. OBS! Indelning i grupperna sker i samband med introduktionen.

Gruppövningar och seminarium (2 hp) Efter varje föreläsningsblock ligger en obligatorisk gruppövning i form av en gruppdiskussion. Målsättningen med gruppdiskussionerna är att ni ska ges möjlighet att reflektera över och diskutera föreläsningarnas och litteraturens innehåll med hjälp av ett ”fall”. Ni skall föra minnesanteckningar från varje gruppdiskussion. Dessa minnesanteckningar har ni sedan som stöd så att ni vid examinationsseminariet den 27/2 kan redovisa hur er grupp diskuterade. Betyg G el. U

Gruppövning forts. Du kommer att bli tilldelad en grupp inför det första övningstillfället 25/1. Vilken grupp du ingår i, och i vilket grupprum ni ska vara kommer att anslås på GUL via ”anslagstavlan” och ”projektgrupper” i början av nästa vecka. Gå direkt till ditt grupprum - skriftliga anvisningar kommer att finnas på plats. Läraren går sedan runt till alla grupper i tur och ordning.

Uppsats (4 hp) Under kursens senare del kommer ni att skriva en kort uppsats om ett ämne inom Lärandemålet: ”beskriva hälsa och ohälsa samt olika behandlingsmodeller”. (introduktion den 28/2) Uppsatsen presenteras sedan i grupper på ett obligatoriskt seminarium den 23/3, 2012. Betyg G el. U

Skriftlig tentamen (3 hp + 2 hp + 3 hp) Skriftlig tentamen 1a,b & 2 betygen U, G, och VG ges. OBS! För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget VG på minst 2 av salstentorna. Skriftlig tentamen I a och b, 7/2, : 1a: Traitperspektiv, Socialkognitivt perspektiv och hälsa/ohälsa (3 hp), 1b: Forskningsmetod och statistik (2 hp). Skriftlig tentamen II, 22/2 salstenta:, Humanistiskt perspektiv Psykodynamiskt perspektiv och hälsa/ohälsa (3 hp). Skrivsalen ligger på Viktoriagatan 30 , OBS! dubbelkolla alltid datum tid och lokal i samband anmälan!! Omtentamen 16 mars och 14 april. VIKTIGT! Anmälan till skriftlig tentamen sker på Studentportalen/Ladok senast 6 arbetsdagar innan tentamensdatum. Hittas via www.psy.gu.se.

Betyg Betygskalan omfattar betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på kurs 5: Personlighet och hälsa krävs: närvaro vid de obligatoriska momenten Laboration, Gruppövning och Uppsats samt att man utför de uppgifter man åläggs inom dessa moment på ett tillfredsställande sätt (G) godkänt resultat på Skriftlig tentamen Ia, Skriftlig tentamen Ib och Skriftlig tentamen II För att erhålla betyget Väl Godkänd på kurs 5: Personlighet och hälsa krävs: väl godkänt resultat på två av de tre skriftliga tentamina (Skriftlig tentamen Ia, Skriftlig tentamen Ib och Skriftlig tentamen II) tillsammans med godkänt resultat på en av dessa.

Mer om examination Allmänna föreskrifter och information om examination finns på www.psy.gu.se Där finns sk. Övningstentor dvs. alla tidigare terminers tentor. Observera att innehållet delvis skiljer sig åt, dvs. tidigare tenta1a=trait+psykodyn. perspektiv, tenta 2=soc.kogn.+hum. perspektiv. .

Kursvärdering föregående termin Bra upplägg Uppskattade övningar och seminarier Arbetsinsats: majoriteten lägger 21-30 tim/v Ojämn kravnivå – åtgärdad Hälsopsykologiboken ngt kritiserad – under utredning Kom ihåg att fylla i och lämna kursvärdering vid kursens slut i mars! Tack 

Övrigt På GUL ska man regelbundet gå in och titta på informationen om denna kursen. Även viktigt att din aktuella e-post adress är inlagd i GUL. Vi kommer att skriva in information om ändringar gällande sal, sjuk lärare, tentamensresultat osv. framförallt på den sk. ”Anslagstavlan”, men även ibland skicka sk. Pim och/eller mail. Ert ansvar att gå in och titta!

Med förhoppningar om gott samarbete! För att kursen ska fungera så behöver alla som ingår i den vara aktiva. Det krävs t.ex. att man läser litteraturen enligt ev. läsanvisningarna. Frågor ställs till kursansvarig: Cecilia Jakobsson Bergstad, Cecilia.j.Bergstad@psy.gu.se