Personlighet och hälsa PC1205/PC1245 Vt 2012 Kursansvar: Cecilia Jakobsson Bergstad Mattias Gunnarsson
Kursplanens lärandemål (förväntade studieresultat) Efter avslutad kurs skall studenten kunna: Kunskap och förståelse förklara centrala personlighetsteorier beskriva hälsa och ohälsa samt olika behandlingsmodeller beskriva och jämföra olika typer av studier inom psykologisk forskning Färdighet och förmåga relatera olika personlighetsteorier till varandra tillämpa personlighetsteorier för att beskriva samband mellan personlighet, hälsa och ohälsa presentera deskriptiv statistik i text och figur tillämpa grundläggande statistisk analys Värderingsförmåga och förhållningssätt muntligt och skriftligt redogöra för information, och problematisera kring fenomen, inom området personlighet och hälsa
Litteratur Borg, Elisabeth, & Westerlund, Joakim. (2007). Statistik för beteendevetare. (2:a uppl) Malmö: Liber. Hallerstedt, Gunilla (red). (2006). Diagnosens makt: Om kunskap, pengar och lidande. Göteborg: Daidalos. Larsen, Randy & Buss, David (2010). Personality psychology: Domains of knowledge about human nature (4 th ed.). Boston, A: McGraw‐Hill. Morrison, Val & Bennett, Paul (2009). An introduction to health psychology (2nd ed.). Harlow: Pearson Education. Kurskompendium (20 kr, säljs i Informationen, entréplan). Vetenskapliga artiklar finns via länkar i dokument på GUL (Göteborgs Universtitets Lärandeplattform, nås via Psykologens hemsida)
Allmän information Ni kommer att behöva tillgång till dator (studentportalen och GUL) och GU-kort, mer info finns på www.psy.gu.se. Jag (Cecilia) kommunicerar via e-post eller sk. pim i GUL (svarar inom 48 timmar, med undantag för helger), men det gäller inte alla lärare!! Powerpoint-presentationer kommer att läggas på GUL. Observera att dessa då saknar bilder som kan vara upphovsrättsskyddade.
Föreläsningar Trait perspektivet Psykodynamiska perspektivet Humanistiska perspektivet Socialkognitiva perspektivet. Forskningsmetodik och statistik är integrerat i kursens första del. Hälsa/ohälsa är integrerat i alla perspektiven. Men när vi talar om hälsa/ohälsa gör vi inte nödvändigtvis det utifrån ”vårt” perspektiv. Föreläsningarna är inte obligatoriska dock är innehållet i dessa liksom allt material som ingår i kursen examinationsgrundande. Observera att alla kurstillfällen; föreläsningar, gruppövningar, laboration, seminarium och tentamen är tänkta som inlärningstillfällen.
Laboration (1 hp) En del av metodmomentet (totalt 3 hp, resten kommer på tenta 1b) och examineras med en övning plus inlämningsuppgift. Betyg G el. U OBS! Ni är indelade i två grupper Grupp A och Grupp B den 20 jan. OBS! Indelning i grupperna sker i samband med introduktionen.
Gruppövningar och seminarium (2 hp) Efter varje föreläsningsblock ligger en obligatorisk gruppövning i form av en gruppdiskussion. Målsättningen med gruppdiskussionerna är att ni ska ges möjlighet att reflektera över och diskutera föreläsningarnas och litteraturens innehåll med hjälp av ett ”fall”. Ni skall föra minnesanteckningar från varje gruppdiskussion. Dessa minnesanteckningar har ni sedan som stöd så att ni vid examinationsseminariet den 27/2 kan redovisa hur er grupp diskuterade. Betyg G el. U
Gruppövning forts. Du kommer att bli tilldelad en grupp inför det första övningstillfället 25/1. Vilken grupp du ingår i, och i vilket grupprum ni ska vara kommer att anslås på GUL via ”anslagstavlan” och ”projektgrupper” i början av nästa vecka. Gå direkt till ditt grupprum - skriftliga anvisningar kommer att finnas på plats. Läraren går sedan runt till alla grupper i tur och ordning.
Uppsats (4 hp) Under kursens senare del kommer ni att skriva en kort uppsats om ett ämne inom Lärandemålet: ”beskriva hälsa och ohälsa samt olika behandlingsmodeller”. (introduktion den 28/2) Uppsatsen presenteras sedan i grupper på ett obligatoriskt seminarium den 23/3, 2012. Betyg G el. U
Skriftlig tentamen (3 hp + 2 hp + 3 hp) Skriftlig tentamen 1a,b & 2 betygen U, G, och VG ges. OBS! För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget VG på minst 2 av salstentorna. Skriftlig tentamen I a och b, 7/2, : 1a: Traitperspektiv, Socialkognitivt perspektiv och hälsa/ohälsa (3 hp), 1b: Forskningsmetod och statistik (2 hp). Skriftlig tentamen II, 22/2 salstenta:, Humanistiskt perspektiv Psykodynamiskt perspektiv och hälsa/ohälsa (3 hp). Skrivsalen ligger på Viktoriagatan 30 , OBS! dubbelkolla alltid datum tid och lokal i samband anmälan!! Omtentamen 16 mars och 14 april. VIKTIGT! Anmälan till skriftlig tentamen sker på Studentportalen/Ladok senast 6 arbetsdagar innan tentamensdatum. Hittas via www.psy.gu.se.
Betyg Betygskalan omfattar betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG). För att erhålla betyget Godkänd på kurs 5: Personlighet och hälsa krävs: närvaro vid de obligatoriska momenten Laboration, Gruppövning och Uppsats samt att man utför de uppgifter man åläggs inom dessa moment på ett tillfredsställande sätt (G) godkänt resultat på Skriftlig tentamen Ia, Skriftlig tentamen Ib och Skriftlig tentamen II För att erhålla betyget Väl Godkänd på kurs 5: Personlighet och hälsa krävs: väl godkänt resultat på två av de tre skriftliga tentamina (Skriftlig tentamen Ia, Skriftlig tentamen Ib och Skriftlig tentamen II) tillsammans med godkänt resultat på en av dessa.
Mer om examination Allmänna föreskrifter och information om examination finns på www.psy.gu.se Där finns sk. Övningstentor dvs. alla tidigare terminers tentor. Observera att innehållet delvis skiljer sig åt, dvs. tidigare tenta1a=trait+psykodyn. perspektiv, tenta 2=soc.kogn.+hum. perspektiv. .
Kursvärdering föregående termin Bra upplägg Uppskattade övningar och seminarier Arbetsinsats: majoriteten lägger 21-30 tim/v Ojämn kravnivå – åtgärdad Hälsopsykologiboken ngt kritiserad – under utredning Kom ihåg att fylla i och lämna kursvärdering vid kursens slut i mars! Tack
Övrigt På GUL ska man regelbundet gå in och titta på informationen om denna kursen. Även viktigt att din aktuella e-post adress är inlagd i GUL. Vi kommer att skriva in information om ändringar gällande sal, sjuk lärare, tentamensresultat osv. framförallt på den sk. ”Anslagstavlan”, men även ibland skicka sk. Pim och/eller mail. Ert ansvar att gå in och titta!
Med förhoppningar om gott samarbete! För att kursen ska fungera så behöver alla som ingår i den vara aktiva. Det krävs t.ex. att man läser litteraturen enligt ev. läsanvisningarna. Frågor ställs till kursansvarig: Cecilia Jakobsson Bergstad, Cecilia.j.Bergstad@psy.gu.se