UPPGIFT 1 Dela in er i par och fundera tillsammans på varför förhållningssättet gentemot cannabis blivit positivare?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Advertisements

Rökfria miljöer - skolan. Rökfri skola gäller Rökförbud gäller alla som vistas i skolan och på skolans område oavsett om man är elev eller personal, över.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Fjordskolan ÅK2.
| Gratis samhällsinformation I en webbportal för nyanlända på 10 språk Svenska Arabiska Ryska Tigrinska.
Hemuppgift ● Läs Anna-Lena Lauréns ledare om eutanasi, samt rutan om eutanasi på sidan 25 i boken – Vad menas med aktiv och passiv eutanasi? – Vad är tillåtet.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2016 Skola:Näshulta friskola - 5.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Liv & Hälsa ung Alkohol Narkotika Dopning Tobak
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Riktlinjer för betygssättning
Språkets makt.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Att diskutera och argumentera!
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Iris Rosengren Larsson
Kvalitetsmätningen hösten 2017
Regiongemensam elevenkät 2016
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Regiongemensam elevenkät 2016
Fysiskt tvång - fasthållningar
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Elev- och Föräldraenkät
Religion.
Det nya medielandskapet och våra relationer
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Frågor Följande frågor är en sammanfattning av det som samlats in via e-post, seminarier och möten. Vissa frågor är på detaljnivå andra av mer strukturell.
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Stockholmsenkäten 2014 – vad har ungdomarna svarat?
Övning Tid: minuter Virala konsekvenser.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Enkät i gymnasieskolan 2015
Stockholmsenkätens syften
Stockholmsenkäten urval av stadsövergripande resultat
Stockholmsenkätens syften
Stockholmsenkätens syften
Regiongemensam elevenkät 2016
Fallet 1) Ambulans och polis; frågar vad som hänt.
Regiongemensam elevenkät 2018
Regiongemensam elevenkät 2016
Textgenrer.
Källkritik och historiska källor
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Test av användbarhet Nationella vård- och insatsprogram (VIP) inom psykisk hälsa April 2019.
Rapportering av avvikelse och lex Sarah
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Test av användbarhet Nationella vård- och insatsprogram (VIP) inom psykisk hälsa April 2019.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Vad tänker du om alkohol och andra droger?
Presentationens avskrift:

UPPGIFT 1 Dela in er i par och fundera tillsammans på varför förhållningssättet gentemot cannabis blivit positivare?

SAMMANFATTNING AV UPPGIFT 1 Urbanisering, industrialisering med andra ord mer fritid, ungdomskulturen, influenser från USA, festivaler, invandring, interrail, resor, popkulturen, internet, civil olydnad. Olika sätt att använda cannabis; inte nödvändigtvis längre genom att röka utan med förångare Legaliseringsutvecklingen på andra håll i världen (fyra delstater i USA).

UPPGIFT 2 Dela in er i par och leta i diagrammen svar på följande frågor: Hur många procent av eleverna i grundskolan använder eller har provat cannabis 2013? Av de studerande på andra stadiet? Hur mycket har användning/prövandet ändrats mellan 2000 och 2013 bland grundskolelever/studerande på andra stadiet? Hur tror ni att statistiken kommer att se ut för grundskolelevernas del 2030?

(Endast gymnasieelever de år som markerats med *.) Källa: THL/Hälsa i skolan enkäten

UPPGIFT 3 Nedan presenteras några myter. Diskutera med ditt par om påståendena är sanna, falska eller både och. Varför? Alkohol är mycket farligare än cannabis. Jag har kontroll över min användning, jag blir inte beroende. Mitt liv är min ensak, mitt narkotikabruk angår inte andra. Cannabis hjälper i många sjukdomar. Egenodlad cannabis är en äkta ekologisk produkt. Alla pengar går åt till cannabis. Alla hamnar i psykos och insjuknar i schizofreni. Cannabis är en inkörsport till tyngre droger.

UPPGIFT 4 Med anknytning till myterna: Fråga gruppen vilka som vill vara för och vilka som vill vara emot. De som vill vara för ska försvara nej-sidan, de som vill vara emot ska försvara ja-sidan. Diskutera en myt i taget och be båda sidorna motivera sina argument antingen för eller emot beroende på vilken sida de är på. När ni gått igenom alla myter, diskutera om det var svårt att motivera sin ståndpunkt och varför?

UPPGIFT 5, introduktion Bedömning av information som finns på internet Tänk på följande när du bedömer information som du hittar på internet: Hur nyttig är informationen? All information som finns på internet är inte nyttig. Skribentens eller publicerarens pålitlighet: Det är viktigt att det står angivet vem som skrivit eller publicerat informationen och att hen är expert inom området. Informationens opartiskhet: Avsikten är att sprida information, inte sälja eller förmedla åsikter. Informationens tidsenlighet: Datumet eller uppdateringsinformationen finns angiven. Informationen är omfattande och felfri: Samma information finns på andra ställen och informationen är baserad på pålitliga undersökningar.

UPPGIFT 5 Välj en av myterna nedan: Cannabis hjälper i många sjukdomar. Alla hamnar i psykos och insjuknar i schizofreni. Egenodlad cannabis är en äkta ekologisk produkt. Alkohol är mycket farligare än cannabis. Leta på internet argument både för (3 st.) och emot (3 st.). Skriv ner argumenten som ni hittar och anteckna källan.

UPPGIFT 5, fortsättning Bedöm med hjälp av trafikljusmetoden nätsidans pålitlighet. Grönt betyder pålitlig, gult medelmåttig och rött står för opålitlig. Anteckna era gemensamma slutsatser genom att kombinera den information som ni hittat om ämnet. Diskutera era slutsatser i gruppen.

UPPGIFT 5, trafikljus Perustelu väitteen puolesta: = epäilyttävä = melko luotettava = luotettava Löysin tiedon sivulta: Kaavion idea: Kiili Carita

UPPGIFT 6 Varför använder folk cannabis? Vilken nytta kan användaren få av cannabis? Vilka nackdelar har cannabis? Fundera ut till båda frågorna tre svar ur individens perspektiv och tre svar ur perspektivet för individens närmaste omgivning.

UPPGIFT 7 Varför använder folk cannabis? Vilka fördelar kan det ha? Vilka nackdelar har cannabis? Funder ut till båda frågorna tre svar som gäller individen individens närmaste omgivning Samhället Miljön

UPPGIFT 8 Du tillbringar en kväll med kompisgänget. En av vännerna har fått cannabis av sin äldre syster och föreslår att ni provar. Vännens storasyster har sagt att cannabis är en helt ofarlig drog. Vad gör du? Vad påverkar ditt beslut? Vilka konsekvenser kan det ha om du provar cannabis?

UPPGIFT 9 Din vän Sara berättar att hon använt cannabis ofta och att hon vill sluta, men inte klarar av det på egen hand. Hon ber dig om hjälp. Vad gör du? Vem kontaktar du? Vilka ställen känner ni till som man kan kontakta?

UPPGIFT 9 (genomgång) Skolorna bör ha en rusmedelsplan med riktlinjerna för förebyggande och behandling av missbruk. På andra stadiet är planen obligatorisk enligt SORA-lagstiftningen gällande lösningar i olämplighetsfrågor om studierätt. Lärare, hälsovårdare, kurator, ungdomsarbetare De egna föräldrarna. Hälsostationer med mera.

UPPGIFT 10 Fundera ut i par fem anledningnar till varför cannabis bör vara olagligt i Finland

UPPGIFT 11 Varför har vissa länder kommit fram till att legalisera cannabis? Hitta på fem anledningar. Den här uppgiften görs endast på andra stadiet.