Säkerhetschefs-möten TRV/FSJ FRI GNS-järnväg 2016-10-25
Säkerhetschefsmöten TRV/FSJ - format Fyra möten per år Säkerhetschefer (eller motsvarande) från Infranord, Strukton, VR-track och Infratek, samt TRV Underhåll, Investering, Stora projekt och Trafikledning Niklas Andersson ord Christian Dalin sekr Stående rapportering av utfall arbetsplatskontroller Fokus på att samordna säkerhet vid arbete och färder i spåranläggningen
Att utveckla Gemensam aktivitetslista behöver utvecklas till en aktivitetsplan med säkerhetschefsmötet som partsgemensam styrgrupp Ämnen i fokus: säkerhetskultur, leverantörsstyrning, olyckshantering, dokumentstyrning, BAS-U/P, brister i APK
FRI - format Att hantera gemensamma risker är ett författningsreglerat ansvar (TSFS 2015:34) för alla aktörer som bedriver verksamhet som järnvägsföretag eller infrastrukturförvaltare. Syfte Förbättra trafiksäkerheten genom att: Hantera gemensamma trafiksäkerhetsrisker. Samverka om olycksutredningar och skapa god kommunikation om inträffade händelser. Säkra att information om förändringar som påverkar trafiksäkerheten ges. Mål Att säkerställa att de gemensamma riskerna inom det svenska järnvägssystemet är under kontroll. För att uppnå detta ska följande delmål uppfyllas: Att löpande identifiera och hantera gemensamma risker. Att utifrån den framtagna gemensamma riskbilden prioritera de mest kritiska riskerna. Att leverera en gemensam årlig rapport som redovisar hur de mest kritiska riskerna utvecklas. (Startar när CSM Monitoring implementerats hos medlemmarna) Arbetssätt 4 möten per år Med BTO och FSJ gemensamt agendaråd OSPA-gruppen
FRI – lista aktuella frågor (som exempel) Information från Regelrådet (TTJ) Riskkartläggning Pokémon Fordon i tunnlar Systemprinciper (station-linje) Fordon som inte detekteras av spårledning Signalsamråd Hantering av lokförarrapporter Uppföljning av säkerhetssamtal Övning nödsamtal Bristande ordergivning Regler för fordon i tunnlar Utrullningsproblem rangerbangårdar Hinder inom lastprofil (felaktiga plattformar) Evakuering mm