HELHETSTÄNK - Ger effektiv operationssjukvård med bra arbetsmiljö! Lena Pettersson VC VO Operation Aleris Bollnäs
Bild på Bollnäs sjukhus Aleris Bollnäs Sjukhus 80 % av sjukhusets verksamhet i Aleris regi sedan 2012: Akutmottagning, IVA, Medicinavdelningar, Specialistmottagningar, Dialysenhet, HC, Operation/UVA/avd. Nära till chefer och beslut Stort mandat – tydliga förväntningar
Verksamhetsområde Operations uppdrag Att genomföra de mottagningsbesök och operativa ingrepp på beställning av Region Gävleborg Att utföra länets samtliga ESVL-behandlingar Att operera Kataraktpatienter (eget avtal) Detta innebär: Planerad verksamhet Patienter från hela länet
Övriga urologiska ingrepp VI OPERERAR… Prostata Urinblåsa/stenar Axlar Övriga urologiska ingrepp Höft/knä plastiker ESVL Ryggar (Dialysfistlar ) Händer Portar Fötter Bukplastiker Åderbråck Bröstplastiker Ljumskbråck m.m Gallor
Beställda och utförda operationer över tid exkl. Katarakt Precis höjd till 2016 nivå FTE: 37,75 29,0 28,25 28,25 28,25 28,25
Kvalitet - att rätt person gör rätt saker, i rätt tid, med rätt kompetens och för rätt patient! Vi rapporterar till alla Kvalitetsregister vi berörs av utifrån ingrepp Några exempel på resultat: Komplikationsfrekvens hälften mot rikssnittet höfter, nästan hälften mot rikssnitt knän Team Firib- PRISS Bråck- färre reoperationer och fler dagkirurgiska patienter än rikssnittet GallRiks: mittenplacering vid rangordning av sjukhus
Hur arbetar vi i Bollnäs? Länsperspektiv men med framförhållning – beställning på ingrepp. Fullbokade op.program utifrån schemalagda läkares placeringar. TCI- på alla patienter som inte har kontraindikation för sövning = snabba flöden, pigga patienter! Personcentrerad vård- tidbokning i dialog, tydlig information. Resurser: Personal på Operation dagtid månd.- torsd. - inget jourlag. Anestesiolog i jour dygnet runt – främst för IVA (medicin) Kirurg/urolog/ortoped i beredskap i hemmet månd.-fred em - ej helg.
Vad har vi då gjort? Kartlagt våra flöden för att hitta förändringsbara processer Tagit reda på vem som gör vad och varför Identifierat svaga länkar och tillsammans arbetat fram lösningar för att stärka dessa Genomfört projekt inom specifika patientgrupper för att förändra hela vårdkedjan Reducerat antal operatörer och anpassat operationsplaneringen utifrån individuell kapacitet Sett över operationsgaller och instrumentarier- standardiserat Bytt anestesimetod - TCI
Framgångsfaktorer Vikänsla, delaktighet och ansvar Korta beslutsvägar och en platt organisation Tydlig kommunikation om förutsättningar Mod att våga göra annorlunda
För patienten innebär det Personcentrerad vård – respekt, ömsesidigt ansvar Respekt för patientens tid och resväg – alla förberedande undersökningar görs klart vid specialistläkarbesöket Tidbokning till operation i dialog – minskat antalet strykningar Tid i tid >85 % av våra patienter opereras inom 60 dagar Tydlig information – enhetligt genom hela vårdkedjan Goda resultat på enkäter och uppföljningar
För medarbetarna innebär det Standardiserade behandlingsstrategier Roterande personal mellan Operation- Dagkirurgi/uppvakning Planerad verksamhet Helhetsperspektiv - engagemang Medarbetare trivs och känner sig delaktiga
Summering Ge tydliga ramar och förutsättningar- även ekonomiskt Ta vara på medarbetarnas idéer! Fundera över varför vi gör som vi gör! Våga prova andra vägar! … det resulterar i engagerade medarbetare och våra gemensamma resurserna räcker till fler patienter!