Förändringsarbete Bo Ahrenfelt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Heart to Change – att leda förändringsarbete
Mål med samverksanssystemet
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Samarbejde mellem plejefamilier og kommune
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Stefan Arbrink Agneta Torstensson
Nystart av teamtandvård på ftv Kramfors
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
- Älta skola med fokus på lärandet -
Hälsopedagogiskt arbete kap 4
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Välkommen till ESF:s seminarium
Ramverk för patientmedverkan
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Från idé till projektplan
FÖRÄNDRINGAR.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Göteborg 29/ Ledarskap för hållbart utvecklingsarbete Engagemang på alla nivåer Brukare Medarbetare Chefer Ledning.
Delaktighet.
Frukostmöte hos Sveriges Arkitekter 11 mars 2015
ST inom FK Arbetsplatsfacket
© APeL Några iakttagelser – generella mönster och möjliga tolkningar Enkätundersökning KNUT II 2009.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Kan samtida konst bidra till en bättre vårdmiljö?.
Roll och Grupputveckling Christer Sandahl
Välkommen!
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Öka tempot i redaktionens digitala utveckling Hyr in en redaktionell coach för förändringsarbetet Som hjälper er att… - Identifiera och konkretisera mål.
Nykterhet och demokrati. AKTIV. Varför är du ideellt engagerad? Vad betyder ordet folkrörelse för dig? Kan ett samhälle vara demokratiskt utan frivilligas.
Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem.
Olika HRM modeller Det finns fyra olika modeller HRM med skillnader dem emellan. Shulerskolan, en teori om beteendevetenskaplig förändring Warwickskolan,
Enig ledning som skickar samma signaler
Förebyggande arbete och smarta samarbeten
Ramverk för patientmedverkan
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
Att starta, planera och driva projekt
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Olika HRM modeller Det finns fyra olika modeller HRM med skillnader dem emellan. Shulerskolan, en teori om beteendevetenskaplig förändring Warwickskolan,
Kortsiktig /Långsiktig effekt
[Förbättringsprojekt]
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
IBSE Viktiga punkter i IBSE
. Förbättrad hälsa genom ökad förståelse hos arbetsledare Att hitta en samverkansmodell Sammanfattning Att arbetsledarna som deltagit i.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Träff 13 Välkomna!.
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till.
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Förhållningssätten.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Agenda Bakgrund/utgångspunkt - för Västkom idag
Presentationens avskrift:

Förändringsarbete Bo Ahrenfelt Förändring av första ordningen - ej genomgripande förändring T.ex byte av dator Förändring av andra ordningen – en genomgripande förändring T.ex organisationsförändring

Förändringsprocessens tre faser Kurt Lewin Upptining - väcka behov av förändring Förändring - utvecklingsfasen som leder till nytt beteende Återfrysning - en frysning av det nya tillståndet

Förändringsmodeller Expertmodellen Lärmodellen – processmodellen Projektmodellen (förankringsmodellen, utbildningsmodellen)

Expertmodellen I expertmodellen är det ledningen som tar initiativet, bestämmer målen och slutprodukten och engagerar en expert om så behövs. Medarbetarna är inte delaktiga i förändringsarbetet utan lösningen säljs in till berörda. Ideologi och värderingar Man har en auktoritär syn på människan där experten vet bäst eftersom denne har störst kunskaper på området. Metoder och hjälpmedel Chefen eller experten använder sin position, sin makt, belöningar eller föreskrifter för att genomföra förändringen Effekter på genomförandet Användandet av expertmodellen leda ofta till ett starkt motstånd mot förändringen. De anställda är oengagerade och det går åt mycket energi för att hantera ångest i organisationen.

Lärmodellen, processmodellen Både processmodellen och lärmodellen betonas de berördas deltagande från början. Man utgår ifrån att de berörda kan sin egen situation. En lämplig start på ett förändringsarbete är en probleminventering med alla berörda. Ideologi och värderingar Personalen har de resurser som behövs för att driva ett förändringsarbete. Man tror på människan och hennes förmåga Metoder och hjälpmedel Förändringsverktyget är individens och gruppens kompetens. Konflikter är positivt när de används konstruktivt. Effekter på genomförandet Att alla berörda ska delta är resurskrävande, men man kan få ett starkt engagemang redan från början. Personalen har kontroll över skeendet och kan själva komma med förslag och idéer, vilket kan minska förändringsmotståndet och ge en mer bestående förändring.

Projektmodellen Projektmodellen kännetecknas av att den möjliggör en kraftansamling av kompetenser underlättar styrningen genom att olika förändringsprojekt kan hållas isär från det löpande arbetet underlättar konfliktlösning genom att innehålla ett lämpligt förhandlingsforum och en fastställd beslutsordning skapar formella möjligheter för ett samarbete mellan specialister och berörd personal, vilket bidrar till förankringen av en förändringsåtgärd. Projektmodellen kan jämföras med både förankringsmodellen och den utbildningsorienterade strategin. Ideologi och värderingar Alla dessa tre modellerna har ett visst byråkratiskt och rationellt förhållningssätt till människan, organisationen och det som man vill förändra. Får folk veta vad som gäller så gör de som man vill. Metoder och hjälpmedel Att utse en projektgrupp är att det är någon som planerar och lägger upp arbetet och genomförandet omfattar information och eventuellt utbildning. Man tror på att information, utbildning och kunskap är vägen till förändring. Effekter på genomförandet Framgången beror på tillvägagångssättet i genomförandefasen. Tillräcklig information och utbildning....men vanligen föder strategin ett visst motstånd.

Startkonferenser Traditionell problemlösning Värderingar Bygga en ny lösning till- Det finns en bästa lös- om förändring: sammans. Lokala erfaren- ning, starkt påverkad heter är en viktig grund av generella erfaren- heter Deltagande Alla berörda ges möjligheter De anställda ses som att delta i byggandet leverantörer av under- lag. Uttalat och outtalat stöd för engagemang och Hinder för att delta, budskap till de lärande i det ofta svåra och tid, inställning eller anställda ovana förändringsarbetet organisation utesluter den anställde Roll vid förändring Subjekt Objekt Ledning/expert Subjekt/stöd Subjekt Styrningsform Deltagarstyrning Expertstyrning Reaktioner hos Försiktigt positiva Ännu ett toppstyrt anställda Önskan att få delta projekt. Ointressant i fortsättningen eller hotande Ledningen Snabbare än vanligt Intressant konsult- De anställda mer förslag. De anställda positiva. passiva som vanligt