Arbetsmiljö, PV1226 ht 16 Kursansvarig:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Advertisements

KANDIDATUPPSATS.
Seminarieuppgift i Teknik i Intensivvård och Kirurgi-kursen
Referat En sammanfattning.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Skriftliga omdömen och betygssättning i praktiken
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Mål och betygskriterier
Rapportskrivning – rep.
Formellt, skarpt och snyggt
Den vetenskapliga artikeln
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Lokal pedagogisk planering
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Förvaltningshögskolan GU Lärare: Iwona Sobis, Doc. Fil.dr
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Introduktionsfilm till Intensiv sommarkurs i spanska (SP1106)
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Teoretisk referensram
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Kursplaner vid KV Institutionen för Kulturvetenskaper.
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Välkommen till kursstart Konstpedagogik 1 Ht-11
Formellt, skarpt och snyggt
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Skolutveckling genom aktionsforskning
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Examensarbete 2017.
Välkommen till svenska 1
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
I uppgiften examineras följande mål:
Problemformulering En introduktion på kursen
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Validering inom Lärarlyftet
L3VU20.
Exjobbsmässa för elkraftingenjörer
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Från lärandemål till samordnad kursbeskrivning
Bli säker på utredande PM
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Kognitionsvetenskaplig metod 729A94 Kursansvarig: Agneta Gulz
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Arbetsmiljö, PV1226 ht 16 Kursansvarig: ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT) Arbetsmiljö, PV1226 ht 16 Kursansvarig: Karin Allard (SocAv) karin.allard@gu.se Övriga lärare: Hans Ekbrand (SocAv) Lotta Dellve (SocAv) Johan Alfonsson (SocAV) Carl-Christian Trönnberg (PSY) Stefan Schedin (SocAV) Olle Persson (PSY)

ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT) KURSPLAN

Lärandemål: Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna: Kunskap och förståelse • På grundläggande nivå redogöra för aktuell teori och forskning om arbetsmiljö och hållbart arbetsliv • Redogöra för grunderna i ett systematiskt arbetsmiljöarbete • Redogöra för förhållanden i fysisk och psykosocial arbetsmiljö i olika kontexter såsom bransch och yrke, samt samband mellan arbetsrelaterad ohälsa och dess kopplingar till t.ex. genus, klass, ålder och etnicitet Färdighet och förmåga • Avgränsa och urskilja arbetsmiljörelaterade frågeställningar samt tillämpa grundläggande statistisk analys på ett kvantitativ datamaterial som belyser detta samt beskriva och förklara den undersökta problematiken i relation teori och tidigare forskning. • Föreslå lösningar och arbetssätt för att hantera olika arbetsmiljöproblem • Skriftligt och muntligt presentera resultat från en arbetsmiljöanalys i form av Projektarbete Värderingsförmåga och förhållningssätt Förstå HR och personalarbetets roll i relation till arbetet med arbetsmiljöfrågor Lärandemål:

Föreläsningsserie Litteratur & Litteratursem Föreläsningsserie Litteratur & Litteratursem Orientering i aktuell teori och forskning,, Egen inläsning för projekt Liten metodkurs Grundläggande kunskaper i kvantitativ metod – att göra enklare analyser och tolka dessa Projekt Arbete med data från QPS Nordic eller CopSoq som finns på GUL. Egen problemformulering och frågor Muntlig och skriftlig presentation: Posterpresentation & rapport Hur nå mål?

PV 1226 ARBETSMILJÖARBETE Kolla på GUL ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT) PV 1226 ARBETSMILJÖARBETE Kolla på GUL KURSPLAN LITTERATUR INFORMATION OM KURS OBS! detaljerat schema finns här Kursguide (Schema = bara översiktligt) PM – här laddar ni upp PM när det är dags Slutmanus rapport – här laddar ni upp rapport när den är färdig och skall bedömas

Dokument Kursdokument Rapport Poster Statistik dokument Litteratur ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT) Dokument Kursdokument Rapport Poster Statistik dokument Litteratur Föreläsningar

litteraturlistan: Litteratur: Metodbok – köp, låna (återkommer metodkurs) Vetenskapliga texter såsom artiklar och kapitel mestadels nedladdningsbart (– annat delas ut) Övrig litteratur: Vetenskapliga artiklar och rapporter mm – den litteratur som inte står på litteraturlistan finns att finna info om i kursguiden En del material är ”Hands on” ex: Arbetsmiljöverket (2001) “Så förbättras verksamhetens arbetsmiljö - en vägledning till föreskrifterna AFS 2001:1” Ett arbetsmaterial för att stödja hållbart och hälsofrämjande ldarskap I vardag och förändring (2016) - NY I projektarbetet och i rapporten skall ni använda litteratur som anges i kursplanen samt söka reda på ytterligare info som kan behövas för att förstå ert ”fall”.

Betyg På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U). ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT) Betyg På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U). För betyget godkänd på kursen skall student med tillfredsställande resultat medverkat vid samtliga obligatoriska tillfällen (seminarium, handledning, workshop), författat en projektrapport och redovisat projektet genom en posterpresentation

Kursen examineras genom ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT) Former för bedömning Kursen examineras genom 1) obligatorisk närvaro och aktivt deltagande vid seminarier, work-shops och handledning 2) skriftlig och muntlig presentation av ett projektarbete genom författande av projektrapport samt presentation av poster. Projektarbetet genomförs i par.

Närvaro vid följande tillfällen krävs: ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT) Närvaro vid följande tillfällen krävs: Litteraturseminarium Kan kompletteras skriftligt Feedbackseminarium – ”opposition” Från kursguiden: Det är obligatoriskt att medverka. Du måste närvara fysiskt på dessa. Vid frånvaro pga sjukdom ges möjlighet att delta i ett ”uppsamlingsseminarium” efter kursslut för att erhålla betyg på kursen. Posterpresentation

Betygskriterier för G och U i rapporten Motiverat och avgränsat syfte och frågeställningar som är rimliga och möjliga att besvara Definierade och korrekt tillämpade begrepp och teorier God beskrivning av metod, tillvägagångssätt och överväganden Väl genomförd analys med rimliga tolkningar visavi teori/begrepp/tid forskning Besvarar frågeställningar och uppfyller syftet i en kort diskussion med slutsatser God disposition, argumentation och språkbehandling Tydliga och korrekta referenser och referens lista Bristfällig problemformulering Svagt syfte och frågeställningar Teori och begrepp omotiverat och otydligt beskrivet Svag metodredovisning Bristfällig analys utan tolkning visavi teori/begrepp/tidigare forskning Syfte och frågeställningar besvaras ej i sammanfattande slutsatser Otydlig, obegriplig disposition och språkbehandling Avsaknad eller felaktiga referenser

Schemagenomgång SCHEMA OBS Tider för inlämningar!!

Kursrapport 2015-års omgång

Några av nyheter för HT 2016 Lite mer handledningstid ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT) Några av nyheter för HT 2016 Lite mer handledningstid Ett nytt dataset att välja på Uppdaterad litteraturlista Föreläsning som handlar om: - medarbetarenkät som instrument för förbättringsarbete samt en om - Hur kan personalfunktionen stödja förbättringar av psykosocialt arbetsmiljöarbete Litteraturseminarium Två parallella lokaler för minglet Uppdaterad kursplan

Ang plagiering enligt GU (http://www.ub.gu.se/skriva/plagiering/ ) ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT) Ang plagiering enligt GU (http://www.ub.gu.se/skriva/plagiering/ ) Plagiering innebär att man använder någon annans verk utan att ange vem som är upphovsman eller varifrån man har hämtat informationen. Exempel på plagiering är: att kopiera text, bilder eller diagram från någon annans arbete, utan att ange källhänvisning att formulera om innehållet i någon annans arbete, utan att ange källhänvisning att översätta ordagrant från ett annat språk, utan att tydligt skriva att det rör sig om en översättning att använda någon annans text och endast byta ut några få ord mot synonymer, trots att källhänvisning är angiven Ange källan Hur gör man då för att undvika att plagiera? Kort sagt handlar det om att tydliggöra vad som är författarens egna resonemang och vad som är hämtat från andra skribenter. Detta gör du genom att klart markera citat och referat i din text, samt genom att skriva korrekta källhänvisningar (referenser) både i text och i litteraturlista. Mer info finns på: http://www.ub.gu.se/skriva/plagiering/

Om Urkund (från medarbetarportlen, GU) ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT) Om Urkund (från medarbetarportlen, GU) Inom Göteborgs universitet har textmatchningssystemet Urkund använts sedan 2005. Användare av systemet är undervisande personal.  Urkund är ett e-postbaserat system för automatisk dokumentkontroll. Det används av ett flertal lärosäten i landet för att förebygga och upptäcka plagiering. Alla inskickade dokument kontrolleras mot tre källområden: Internet, förlagsmaterial och tidigare inskickade studentarbeten (från alla anslutna lärosäten).

ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT) Projektarbetet!