Ett stråk med stora möjligheter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Advertisements

Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
Historiska flyttmönster – mot en öppen och ömsesidig global nordisk arbetsmarknad Dan Hjalmarsson GD/PhD Tillväxtanalys Utvärderar och analyserar grunderna.
Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Kultursamverkansutredningen Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet.
Ta tillvara styrkan i FINSAM och... växla upp.
Tidigare läge, bransch- arbetsgivar- och service/samverkansorganisationer 2 Företag Bransch- organisationer Arbetsgivar- organisationer.
Lyckade Företagsområden Bra kommunikationer- Nära till flygplatser, bra allmänna kommunikation, bra vägförbindelser. Rimliga avstånd för personalrekryteringar-
Samverkan mellan myndigheter
Sid 1 Månad 20xx Information om stöd till ungdomar med funktionsnedsättning Information om stöd till ungdomar med funktionsnedsättning Mathias Holmlund.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
ESF och Region Västerbotten Niklas Gandal
Vård på distans - ett verktyg för effektivare vård Karin Wikgren Webbstrateg, Västerbottens läns landsting.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Riv 65-årsgränsen och rädda liv
Fossilbränslefritt Kronoberg
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Utgångspunkt i infrastruktur arbetet - ”Den breda korridoren” 2015
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
XX kommun Kommunikationsplan.
Regional tillgång till idrottsanläggningar och kulturskola
En kort presentation av Tillväxtverket
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Direktivet Lämna förslag till hur dagens marina verksamhet vid forskningsstationerna kan bedrivas mer kostnadseffektivt. Utredningen ska redovisa organisatoriska,
Utställning av Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen
Lotta Rönström Mid Sweden European Office
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Stadens krisberedskap
Förslag till Länsplan Robert Örtegren, Trafikdirektör.
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Sjukvårdsförsäkring – varför och för vem?
En Bättre Sits Tillsammans är vi starka – vi sju län representerar nästan 40% av landets befolkning. Kommer vi överens bör det märkas.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Certifiering av kompetenskrav för kritiska arbetsmoment inom sektorn
Lag (2017:612) om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Industrikonjunkturen och efterfrågan på el Maria Sunér Fleming, Ansvarig Energi och Klimat Svenskt Näringsliv.
Miljömålen består av tre slags mål
Utmaningar i folkhälsoarbetet Norra Örebro län
SIMAIR i Trafikverkets region Syd
Samverkansområden Samverkansområde Transporter (SOTP) Presentation vid Mötesplats Transporter Umeå feb 2013 Anders Backman. Trafikverket Ordförande.
Åtgärdswebben.
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
LOKOMOTIVET!!!.
Sammanfattning av projektrapporten
Regionalt utvecklingsprogram Regionalt tillväxtprogram
Regionsamverkan Sydsverige
VÄLKOMMEN TILL FORSKARNA PÅ SLOTTET
Nya hastighetsgränser
FÖRETAGSBESÖK 2017.
Suicidpreventiv handlingsplan
Smartare möten – effektivare uppföljning
Referenser – Carbon Capture and Storage (infångning och lagring av koldioxid) Bakgrund Fossila bränslen står för cirka 80% av världens energiförsörjning.
Möjligheter till finansiering?
Behovskartläggning Kartläggningen beskriver målgruppens behov och skapar därmed förutsättningar för att utveckla processer som motsvarar behoven. Den.
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Hållbar utveckling måste vara
Kommunikationsplan 2019 för lokalt ledd utveckling i fyra fonder
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
PSS och framtiden… ”Hur vill vi ha´t?”
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Vatten i regionplaneringen – nu och i framtiden
Hur kan man använda sitt resultat i hållbarhetsindex?
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Ökat samarbete om den gemensamma transportkorridoren från Sundsvall till Trondheim

Ett stråk med stora möjligheter Mittnordiska stråket Sundsvall - Trondheim 45 mil, 500 000 invånare Kuststråket Gävle - Haparanda 85 mil, 677 000 invånare SCA använder 15 godståg/vecka från virkesterminalerna Krokom, Östavall och Bensjö mot kusten Kraftigt ökade volymer då nya anläggningen i Östrand är klar hösten 2018 Volymer från Norge in på Mittbanan motsvarande 3 tåg per vecka planeras SJ ser stor potential i stråket TRondheim - Östersund-Sundsvall-Stockholm Rusta Mittbanan Restid Stockholm – Östesrsund 3-3,5h (via sundsvall med dubbelspår nya ostkustbanan och investesringar i Mittbanan) Godstrafik: Kalk, Fisk, Timmer Persontrafik: Norrtåg, SJ

Infrastruktur och transporter är regionala tillväxtmotorer i Mittnorden Utgångspunkt i vår gemensamma transportkorridor mellan Sundsvall – Trondheim Underskattad korridor med alla 4 transportslag Stor utvecklingspotential – med fler investeringar

Planerade investeringar I Sverige Sveriges största EU-projekt med investeringar i Väg och Järnväg Sundsvall – Storlien & omfattande utrednings- planeringsarbete (2015 -2020) Bro över Stora helvetet, ny el till norska gränsen (2018) I Norge Elektrifiering av Meråkerbanan (2022) Investeringar på E14 (2024-2029)

Fler investeringar behövs för att få regionala tillväxteffekter Restiderna blir längre Låg standard på järnvägen med snäva kurvor och branta backar, (framförallt Sundsvall Stöde – Vattjom) Stort behov av upprustning av Meråkerbanan Hundratals obevakade övergångar Låg standard på hela E14 E14 har tom varit avstängd pga ras och skred Hastighetsöversynen ger längre restider på svenska sidan pga brist på mitträcke

Hur ska vi få mer och fler investeringar? Potentialen i korridoren Sundsvall – Trondheim måste göras känd; I Stockholm I Oslo I Bryssel Regionala politiker Mid Nordic Corridor Allmänhet Från särintresse till allmänintresse – kommunicera Beslutsfattare I Sverige /Norge Så når vi fram…

Vi, aktörer mellan Sundsvall – Trondheim, behöver vara överens Om vad vi kallar stråket/korridoren på Svenska/Norsk Om kunskapsunderlag Om prioriteringar i hela stråket - utbyggnadsstrategi Sundsvall - Trondheim Om vårt budskap och vår kommunikation

Samarbetet fram till idag Projekt NECL 1, NECL 2 Atlantbanan (SV) Elbanen STS Mittnordenkommittén Projekt Mittstråket tom 2020 (Sv)

Samarbetet i framtiden Kontinuerligt, över flera mandatperioder Blocköverskridande Strukturerade former Tydliga roller och aktörer med mandat (Regionerna/Fylkena ansvarar) Prioriterat tjänstemannastöd Samarbete med berörda sektorsaktörer (Trafikverket, Bane Nor, Jernbanedirektoratet, Norrtåg, Statens Vegvesen etc) Samarbetet bör ske i strukturerade former där Nord- och Sör-Tröndelag, Region Jämtland Härjedalen och Landstinget Västernorrland ingår Dessa utser vardera en eller flera ”tunga” politiker till detta samarbete Respektive organisation anger också vilken/vilka tjänstemän som är kontaktperson i dessa frågor Ordförandeskapet kan cirkulera årligen Den organisation som har ordförandeskapet ansvarar också för sekreterarskapet Samarbetet bör ske i nära dialog med Trafikverket, Jernbanedirektoratet, Bane Nor, Statens Vegvesen och Norrtåg

Vad vinner vi på mer samarbete? Högre prioritering i nationella och internationella infrastrukturplaner Överflyttning från väg till järnväg Större arbetsmarknadsregioner genom kortare restider och fler avgångar Ökad tillväxt hela vägen från Sundsvall till Trondheim

Nästa steg Projekt Mittstråket i Sverige pågår till 2020 och har resurser och organisation som kan nyttjas initialt för att samordna och optimera samarbetet Ett utökat samarbete Sverige Norge kan bedrivas som projekt med stöd från exempelvis Interregmedel. Någon av parterna i samarbetet blir då ”ägare” till detta projekt Det föreslagna samarbetet kan bedriva projekt med stöd från exempelvis Interregmedel. Någon av parterna i samarbetet blir då ”ägare” till detta projekt. Det pågående projektet ”Mittstråket” i Sverige kan inledningsvis bidra med kunskapsunderlag och stöd till samarbetet