Akademiska värden - inledning till samtal

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ebba Ruhe & Anneli Åström Biblioteksdagarna 25 maj 2007
Advertisements

OM professioner (exempelvis följeforskare)
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Från UFO till FoU. ”Från UFO till FoU resan” •Obekant –Familjärt •Ogripbart – begripligt •Från något som rör andra till något som rör mig.
Universities in the ”eye of the hurricane” Interaction – Globalisation – Humboldt – Resources – Innovation.
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Policy för miljö och hållbar utveckling
Omvärld och invärld två bilder av vad biblioteken har att kämpa för
Ledarskap för utveckling - en utmaning
Göteborgs universitet förnyas
Är unga engagerade eller oengagerade i politik?  Lance Bennett  Center for Communication and Civic Engagement shington.edu/
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Vad innebär ett barnperspektiv
Lars Niklasson Linköpings universitet
Utredningen av den kliniska forskningen. Brister och möjligheter Klinisk forskningHälso- och sjukvård Utbildning ForskningstraditionGod sjukvård Register,
1 Forskning & Utveckling Hannie Lundgren EU-plattformsmöte 29 april.
Tillgång till den bästa forskningsinfrastrukturen Vi har forskningsinfrastruktur av högsta klass och är internationellt ledande inom ett par områden som.
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Ledarskap Utbildning 2 Ledarskapet avseende utbildning fungerar bra eller mycket bra (Naturvetarna)
Kommunalt huvudmannaskap i praktiken
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
Breddtjänster – ett nytt skede i IT-politiken Christer Marking IT-kommissionen.
Bibliotekslagen En ny roll för biblioteken
Christian Munthe Professor i praktisk filosofi Nätverket för medicinsk etik I västra Sverige Arbetsgruppen f ordnat införande: nya läkemedel.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Hur blir man klok på universitetet?
Idéburet Offentligt Partnerskap
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Ett forskningsprogram om förbättringsarbete inom vård och omsorg finansierat av VINNOVA och Vårdalstiftelsen i samverkan med Sveriges Kommuner och Landsting.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T NetInfo Karl Ageberg Utvecklingsstrateg / CIO Karl Ageberg.
Att jämföra - jämförelsen som vetenskaplig metod
”National Champions” Nordiska konkurrensnätverket Bergen 2008 Hans Henrik Lidgard.
Överenskommelsen inom integrationsområdet
Professionalism and ethics Basic concepts. SWEBOK on a Profession  Professional education, validated through accreditiation  Certification or licensing.
Forskningsetik CODEX - samlingen av regler och riktlinjer för forskning
Utredningen av den kliniska forskningen. Brister och möjligheter Klinisk forskningHälso- och sjukvård Utbildning ForskningstraditionGod sjukvård Register,
NOTIS – Ökad arbetslivsanknytning i utbildningen
VÄLKOMNA! Lars Haikola Rektor Blekinge Tekniska Högskola.
Medicinska fakulteten Grundad 1666 – fakultet inom Lunds universitet Ca studenter Ca 950 forskarstuderande Ca anställda Ca 200 professorer.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Kort information från årliga revisionen - inför årsredovisningen Anna Lagerkvist, Riksrevisionen
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Vad är etik? Vad är forskningsetik? I Forskningsetik: systematisk analys av och reflektion kring etiska problem som uppstår i samband med vetenskaplig.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Andreas Gunnarsson NU2012 På gränsen till godkänt – vetenskaplig kvalitet och gränsarbete i examensarbeten i lärarutbildning.
Brottspreventiva är sådana åtgärder och förhållanden som minskar sannolikheten för brott och/eller reducerar skadeverkningar (inkl. rädsla) av brott. (Sarnecki,
Utbildningsutskottet
Akademiska värden RP 4 SUHF Ulfsunda 30 mars 2017.
2015 | UTBILDNING, FORSKNING OCH SAMVERKAN SEDAN 1666
Akademiskt ledarskap inför nya förändringar - med fokus på akademiska värden SUHF:s Högre LedarProgram, HeLp 4 Noors 14 febr
Akademiska värden - med fokus på ledarskap
Science shops – metod för gemensamt kunskapande mellan akademin och det civila samhället Vi presenterar oss.
Akademiska värden SUHF:s Högre LedarProgram, HeLp 5 Noors 5 mars 2014.
Ledningsutredningen –
Seminarium i relation till Cösters bok Silwa Ckaesson
Diskussion gällande scoutingens värderingar
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Akademiska värden Help 9, SUHF Noors den 6 april 2017.
Akademiska värden HeLP 7 1 oktober 2015.
Sociologi Introduktion.
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Så bemöter vi varandra - och alla andra
– tala eller tiga Catharina Isberg, bibliotekschef, Helsingborg
Karriär för lärare Nuläge Anställningsvillkor Roll o Ansvar
Forskningsrådet Formas
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Akademiska värden - inledning till samtal Göran Bexell

Vilka akademiska värden? Akademisk frihet Akademisk integritet Akademiskt ansvar, inkl. samhällsansvar Akademisk kvalitet Akademisk kollegialitet

Akademiska värden:Akademisk frihet 1 Honnörsbegrepp, ingen emot, behov av klargörande och gemensamt språkbruk! Används av olika aktörer med intressedrivna uppfattningar: student,doktorand,lärare,forskare,prefekt,dekanus,rektor; institution, fakultet, universitet.

Akademisk frihet 2 Relationen akademisk frihet – institutionell autonomi? Gäller friheten självstyre och/eller frihet för utb.och fo.? Af avser utbildning och forskning, autonomi grad av organisatorisk, ekonomisk och annan självstyrande frihet, men det finns ömsesidigt beroende Friheten bör omfatta viss och hög grad av autonomi, men af är mer än autonomi.

Akademisk frihet 3 Högskolelagen: forskningsproblem fritt väljas, metoder fritt utvecklas, resultat fritt publiceras Frihet att utföra forskning,undervisa, tala och publicera enligt vetenskapliga undersökninars normer, utan ingripande, påverkan eller bestraffning varthän sökandet efter sanning och förståelse än leder.

Akademisk frihet 4 Har och bör forskningen resp. enskild forskare ha total frihet? Forskningsetik? Direktiv via finansiering av råd, stiftelser, regering, donationer? Kommersiella och regionala intressen? Anställning, arbetstid, infrastruktur? Prioriteringar av grupp, fakultet, universitet? ,

Akademisk frihet för utbildningen? Vad betyder det? Kursplaner, mål, studentgenomströmning. Hur stor frihet har läraren i sin undervisning? Läraren bör använda friheten: varken kursbokstyranni eller propaganda!

En definition av akademisk frihet The Supreme Court of the United States said that academic freedom means a university can "determine for itself on academic grounds: who may teach, what may be taught, how it should be taught, and who may be admitted to study.“ - ensidigt om utbildning i

Intern akademisk frihet? Hur mycket intern frihet finns? Självkritik. Intern akademisk socialisering och maktutövning:vetenskapliga och pedagogiska paradigm, pengar och makt, avvikande åsikter, karriärer Fri intern debatt, högt i tak, ledningens ansvar

Akademisk integritet Utbildning och forskning intellektuellt och moraliskt oberoende av politiska, ideologiska, ekonomiska och andra maktgrupperingar Helgjutenhet med akademisk kvalitet, forskningsetik och frihet, utan någon otillbörlig påverkan Forskningens resultat och metod och forskaren/läraren som person ska ha orubblig integritet Kärnan i akademisk frihet, livsnerven

Akademiskt ansvar Samhället ger uppdrag och frihet: lärosäten och lärare svarar med ansvar för kvalitet, relevans, obundenhet Ger vi den bästa utbildning vi kan för framtidens generationer? Väljer vi utbildning som innehåller samhällsrelevans, akademisk träning och bildning? Och forskning som svarar inte bara mot aktuella vetenskapliga intressen utan också mot vad samhället bäst behöver?

Samhällsansvar 1 Varje lärosäte överväger: vad betyder vårt samhällsansvar? Stark akademisk identitet och förnyat samhällsansvar. Inte bara tredje uppgiften eller kommersialisering.

Samhällsansvar 2 Samhället ska kunna lita på att universitet och högskolor strävar efter hög akademisk kvalitet och tar sin del av det samhällsansvar som ligger i hur utbildning och forskning väljs, jfr akademiskt ansvar överväger resultaten och hur de används.

Samhällsansvar 3 Derek Bok: “neutralitet” förvirrar; univ.har institutionella värden och moraliska förpliktelser

Akademisk kvalitet Gäller utbildning och forskning Bör förena alla högskolor och universitet Kvalitetskriterier för akademisk utbildning Kvalitetskriterier för akademisk forskning

Akademisk kollegialitet 1 Positiv kollegialitet: : kollegiala samtal, seminarier, hela bedömningssystemet, t ex peer review, disputationer; forskningen kräver kollegors prövning, samverkan inför beslut. Nödvändig för lärosäte! Avgränsa mot negativ kollegialitet: nivellerande kåranda, egenintressen, intriger, blockering av kollegiala beslut, okritisk lojalitet.

Akademisk kollegialitet 2 Vad är i praktiken kollegiala beslut? Kollegialt ledarskap? Kollegor väljer kollegor i beslutande organ? Kollegor samlas i olika informella organ Uppgiften: samband och dialog mellan formell beslutsstruktur och akademiska kollegialitetens vardag. Ingen onödig styrning.