Statsbidragen till Studieförbunden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Svensk idrott världens bästa
Advertisements

Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet

Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Folkbildning som del av energi- och klimatstrategi.
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
 Stockholm 1 oktober  Folkbildningsrådets uppdrag  Etik och gränsdragning  Översyn av statsbidragssystemet  Samtal och diskussion.
Syftet är att nyanlända snarast ska…
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Inledning Initiativet till värdegrundsarbetet kommer från de tio medverkande idrotter i Göteborg som började diskutera möjligheten för barn att prova flera.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Välkommen till Studiefrämjandets ledarintroduktion!
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Förslag till innehåll Beskrivning av SISU Idrottsutbildarnas resa Nyläge från och med 2008 Samarbeten med idrotten Samtal.
Elevdemokrati i praktiken
Informationsstrategi
Personalpolitisk inriktning
Särskilt pedagogiskt stöd
Möten förändrar människor, människor förändrar världen
Nämndplan 2015.
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
KOSTPOLICY VUXENNÄMNDEN I ESKILSTUNA KOMMUN ANTAGEN AV VUXENNÄMNDEN
Asylsökande och kommunmottagna, utfall och prognos Källa: Migrationsverket.
Arbetsmarknadspolitiska insatser för kvinnor och män Hur effektiva är programinsatser utifrån ett könsperspektiv? Christer Gerdes.
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
 Statsbidragen till Studieförbunden  Fördelningsmodell 2007 –är till sitt innehåll förutom regelverk och riktlinjer en omfattande reflektion över folkbildningsverksamheten.
Välfärdens finansiering 1. Hur ska det gå för Christina? 2.
Ekonomiska styrningen Styrningen långsiktig och strategisk Flexiblare – skilda förutsättningar Årliga återrapporteringskrav – mindre omfattning.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Länsstyrelsens nya uppdrag insatser för asylsökande m.fl.
Innehåll Syftet med föreningsbidrag Krav på förening som söker bidrag
Vuxennämnden i eskilstuna kommun
Pensioner och försäkringar
Hur många barn kommer? Migrationsverkets prognos för 2012 är att ensamkommande barn och ungdomar kommer ansöka om asyl i Sverige. Bristen på platser.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Fokusområden 2011 Använda produktionsresurserna effektivt och kostnadsmedvetet och säkerställa kvalité i myndighetens samlade uppdrag. Kommunicera och.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Delat beslutsfattande och SIP
Spridning av säkrare praxis
Folkhögskolornas ekonomi
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Statsbidrag till studieförbund 2017
Introduktion till processen för balanserad styrning
VÄRDEGRUND/ SÄKERHET/ BEMÖTANDE
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Statsbidragen till Studieförbunden Fördelningsmodell 2007 är till sitt innehåll förutom regelverk och riktlinjer en omfattande reflektion över folkbildningsverksamheten. Den låter sig inte enkelt och absolut inte heltäckande beskrivas i några powerpointbilder. Detta underlag är framtaget som stöd i informations- och utbildningssammanhang. Men ha alltid källmaterialet tillgängligt för kompletteringar och fördjupningar. Lång version

Statsbidragen till Studieförbunden Fördelningsmodell 2007 Riksdagens syften med anslaget till folkbildningen har varit vägledande Studieförbunden förväntas att utifrån egna värderingar och höga kvalitetsambitioner arbeta långsiktigt och med inriktning på egna mål och med hög kvalitet, stärka människors kunskap, självtillit och delaktighet i demokrati och övrigt samhällsliv, skapa möten mellan människor med bakgrund i olika länder, kulturer och livssituationer, vända sig till och engagera människor som inte har samma förutsättningar som andra att ta del av folkbildningsverksamhet Riksdagens syften med anslaget till folkbildningen har varit vägledande för Folkbildningsrådets beslut. Statsbidraget till studieförbunden ska ge studieförbunden goda förutsättningar att, utifrån egna värderingar och höga kvalitetsambitioner:-arbeta långsiktigt och med inriktning på egna mål och med hög kvalitet,- stärka människors kunskap, självtillit och delaktighet i demokrati och övrigt samhällsliv,-skapa möten mellan människor med bakgrund iolika länder, kulturer och livssituationer,vända sig till och engagera människor som intehar samma förutsättningar som andra att ta del avfolkbildningsverksamhet.

Kriterier och ansvar I linje med statens syften och FBRs riktlinjer Kriterierna för statsbidraget till studieförbunden är utformade för att vara ett stöd i att styra ekonomiska resurser till verksamhet som ligger i linje med statens syften. De fördelningsprinciper för anslaget, som fastställs av Folkbildningsrådet, bör därför följas i studieförbundens interna fördelning av statsbidrag. Styrelsernas ansvar Styrelserna i studieförbundens olika enheter har det yttersta ansvaret för att den offentligt finansierade verksamheten sker i överensstämmelse med statens intentioner. Målgruppsverksamhet ett grunduppdrag I studieförbundens grunduppdrag ligger således ett särskilt ansvar för att nå de av riksdag och regering för anslaget fokuserade målgrupperna. En annan viktig målgrupp för studieförbundens insatser är de i Sverige erkända nationella minoriteterna.

Tre verksamhetsformer studiecirkel kulturprogram annan folkbildningsverksamhet

Studiecirkelns kännetecken deltagaren avgör själv om han/hon vill delta, deltagarna har inflytande över innehåll och upplägg, den leder till ett lärande vars syfte är utveckling och förändring, kunskap söks gemensamt och samtal och diskussion är en viktig del, det finns tid för reflektion och eftertanke mellan sammankomsterna, det finns studiematerial med studieplan eller arbetsplan, ledaren är godkänd av studieförbundet och har fått introduktionsutbildning. Studiecirkeldeltagare ska få sådan information att de: – vet att de deltar i en studiecirkel, – vet vilket studieförbund som anordnar cirkeln de deltar i, – har möjlighet att ta ansvar för sitt lärande.

Kulturprogram Programmen ska ha en sådan utformning i tid och rum att de bidrar till att skapa delaktighet, upplevelse och eftertanke I korthet Minst 30 minuter Fysiskt deltagande (ej distans) Studieförbundet ansvarig anordnare i alla skeden (annonsering - genomförande) Studieförbundets ansvarige närvarande representant ansvarig för genomförande och rapportering Ett sammanhållet program riktat till en och samma publik med inslag av flera medverkande räknas som ett program Utställning på en och samma plats är ett kulturprogram oavsett tid Med kulturprogram avses föreläsning, teater, sång, musik, dans, dramatisk framställning, filmvisning eller utställning som framförs eller visas för publik. publik. Programmen ska ha en sådan utformning i tid och rum att de bidrar till att skapa delaktighet, upplevelse och eftertanke. Ett kulturprogram, som rapporteras för statsbidrag pågår i minst 30 minuter. Kulturprogram genomförs vid ett givet tillfälle och med alla deltagare fysiskt närvarande. Kulturprogram kan inte ges på distans.

Annan folkbildningsverksamhet Den friare och flexiblare verksamhetsform som ska motsvara statens och studieförbundets generella kvalitetsambitioner möjliggör att pröva nya former utveckla folkbildningsverksamhet nå nya svårrekryterade grupper Minst tre deltagare inkl ledare Deltagare kan vara yngre än 13 (Folkbildningsanslaget är inte avsett för barnverksamhet)

Bidragets användning och avgränsning I Ej statsbidragsgrundande Utbildning, som genomförs på någons uppdrag eller som tillkommit genom anbudsförfarande. Verksamhet där någon annan ställer krav på deltagaren att lära vissa moment, delta i viss verksamhet eller under viss tid är inte statbidragsberättigad. Utbildning där deltagandet är en förutsättning för uppbärande av ekonomisk ersättning. Utbildning, som genomförs på någons uppdrag och som riktar sig till en avgränsad målgrupp med skyldighet att delta, är inte bidragsgrundande. Verksamhet som tillkommit efter ett anbuds-förfarande är inte godkänd som underlag för statsbidrag till studieförbunden. Verksamhet där någon annan ställer krav på deltagaren att lära vissa moment, delta i viss verksamhet eller under viss tid är inte statbidragsberättigad. Detsamma gäller om deltagandet är en förutsättning för uppbärande av ekonomisk ersättning. Det kan till exempel handla om verksamheter inom socialtjänstens, försäkrings-kassans eller arbetsförmedlingens ansvarsområden.

Bidragets användning och avgränsning II Verksamhet som annan huvudman än studieförbunden har ansvar och uppbär statsbidrag för, ska inte finansieras av folkbildningsanslaget till exempel: grund- och gymnasieskola samt kommunal vuxenutbildning, verksamhet enligt Lagen om stöd och service till funktionshindrade (LSS), verksamhet inom Migrationsverkets ansvarsområde, Svenska för invandrare. Riksdag och regering har i folkbildningsförordningen fastställt att: ”Statsbidrag får inte användas till verksamheter med kommersiellt syfte.” Studieförbundet kan givetvis ta ut en deltagaravgift men verksamheten ska inte bedrivas i syfte att ge vinst. I folkbildningspropositionen 1990/91 regleras att ”Studier som ingår i personalutbildning och aktiviteter som är ett led i vårdprogram skall t ex inte finansieras med statliga bidrag.” Det gäller att hitta gränsen mellan det som är företagets/-förvaltningens ansvar och studieförbundets roll. En arbetsgivare kan vara positiv till personalens deltagande i studiecirkelverksamhet som anordnas av ett studieförbund. Det kan innebära att man ger möjligheter att delta på arbetstid och/eller att man betalar deltagaravgiften. Deltagandet måste dock alltid vara ”fritt och frivilligt”.

Bidragets användning och avgränsning III Studieförbunden är ansvariga för den verksamhet som genomförs och redovisas tillsammans med medlems- och samverkande organisationer. Reguljär föreningsverksamhet kan aldrig redovisas som folkbildningsverksamhet. Exempel på reguljär föreningsverksamhet är styrelsesammanträden, föreningsmöten, kommittésammanträden, valberedningssammanträden och liknande verksamhet som syftar till utövande av lek, spel och idrott produktion/tillverkning kan inte rapporteras som statsbidragsberättigad studiecirkel

Studieförbundets ansvar för internkontrollen Studieförbundens förbundsstyrelse har ansvaret för att den verksamhet som bedrivs med stöd av och rapporteras som grund för statsbidraget följer såväl Folkbildningsrådets kriterier som studieförbundets interna mål och anvisningar. Folkbildningsrådets styrelse har beslutat att studieförbunden ska: ha av förbundsstyrelsen fastställt dokument om riktlinjer för folkbildningsverksamheten inom studieförbundet. utbilda förtroendevalda och anställda kring studieförbundets ansvar och anordnarroll, varje år granska minst 5 procent av verksamheten i studietimmar räknat, årligen lämna särskild redovisning om planerad och genomförd internkontroll till Folkbildningsrådet. Ett systematiskt arbete med egenkontroll av verksamheten förutsätter tydliga mål eller direktiv från förbundsledningen och konsekvent uppföljning av målen. Vidare ska resurser för utbildning kring metoder för egenkontroll och olika stöd som dokument, tillgång till rådgivare och erfarenhetsutbyte stärkas inom studieförbunden. Studieförbundets granskning ska utöver kontakt och kvalitetsdiskussion med den avdelning /enhet som svarat för verksamheten innehålla en administrativ granskning, verksamhetsgranskning samt återkoppling och eventuell justering av verksamhet rapporterad för statsbidrag.

Grundbidrag 60 procent 60 procent (cirka 820 miljoner kronor beräknat på 2006 års bidragsnivå) av statsbidraget fördelas som ett grundbidrag. Bidraget år 2007-2008 beräknas på ett genomsnitt av totalt utbetalt statsbidrag, verksamhetsåren 2005 och 2006. För åren 2009-2010 är ett genomsnitt av totalt utbetalt statsbidrag, med undantag för förstärkningsbidraget, för verksamhetsåren 2007 och 2008 beräkningsunderlag.

Verksamhetsbidrag 40 procent Kulturprogrambidrag 10% Förstärkningsbidrag 12% Verksamhetsrelaterat bidrag 18%

Verksamhetsbidrag Kulturprogrambidrag 10 procent (cirka 136 miljoner kronor beräknat på 2006 års bidragsnivå) av statsbidraget till studieförbunden avsätts till kulturprogramverksamhet. Bidraget till kulturprogram år 2007-2008 beräknas på ett genomsnitt av genomförda kulturprogram år 2004 och 2005. Därefter omfördelas bidraget varje år och beräknas i förhållande till antal statsbidragsberättigade kulturprogram senast redovisat verksamhetsår. För att undvika en urholkning av statsbidraget per program kommer beräkningsunderlagets ökning per studieförbund respektive år att begränsas till 10 procent. Bidraget till kulturprogram år 2007-2008 beräknas på ett genomsnitt av genomförda kulturprogram år 2004 och 2005. Därefter omfördelas bidraget varje år och beräknas i förhållande till antal statsbidragsberättigade kulturprogram senast redovisat verksamhetsår. För att undvika en urholkning av statsbidraget per program kommer beräkningsunderlagets ökning per studieförbund respektive år att begränsas till 10 procent.

Verksamhetsbidrag Förstärkningsbidrag 12 procent (cirka 164 miljoner kronor beräknat på 2006 års bidragsnivå) av statsbidraget till studieförbunden avsätts till förstärkningsbidrag för deltagare med funktionshinder samt deltagare, som invandrat och har behov av språkligt stöd i svenska. Fördelningen år 2007-2008 grundas på en sammanvägning av tidigare utbetalda bidrag för verksamhet med målgrupperna år 2004 och 2005. Från och med år 2009 omfördelas förstärkningsbidraget varje år utifrån genomförda insatser med merkostnader senast kända verksamhetsår d v s år 2007. Fördelningen år 2007-2008 grundas på en sammanvägning av tidigare utbetalda bidrag för verksamhet med målgrupperna år 2004 och 2005. Från och med år 2009 omfördelas förstärkningsbidraget varje år utifrån genomförda insatser med merkostnader senast kända verksamhetsår d v s år 2007.

Verksamhetsbidrag Verksamhetsrelaterat bidrag 18 procent (cirka 246 miljoner kronor beräknat på 2006 års bidragsnivå) av statsbidraget till studieförbunden avsätts till ett verksamhetsrelaterat bidrag. Beräkningsunderlag för bidraget är antal statsbidragsberättigade studietimmar, studiecirklar och deltagare i studiecirklar samt med halva värdet antalet arrangemang, deltagare och studietimmar i annan folkbildningsverksamhet. Den verksamhetsrelaterade bidragsdelen år 2007 grundas på ett genomsnitt av för statsbidrag godkänd verksamhet år 2004 och 2005. Bidraget omfördelas varje år och för år 2008 är år 2006 är beräkningsgrund för bidraget.

Verksamhetsrelaterat bidrag Bidraget delas i sex delar utifrån 3 faktorer; arrangemang, studietimmar och deltagare 2 variabler; studiecirkel och annan gruppverksamhet Bidragsbeloppet fördelas lika mellan Antal Arrangemang Studietimmar Deltagare (ex. 246 000 000 / 3 = 82 000 000)

Verksamhetsrelaterat bidrag Volymförhållandet mellan totalen för Cirkel och Annan gruppverksamhet beräknas för de tre faktorerna och de tre faktorernas bidragsbelopp fördelas utifrån andelarna.

Verksamhetsrelaterat bidrag Varje studieförbund får sin andel av det framräknade värdet för var faktor.

Verksamhetsrelaterat bidrag Det summerade bidraget ger förbundets samlade andel av det totala verksamhetsrelaterade bidraget.