Välkommen till studentdagen 2016

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Proposition nytt kvalitetssystem Jmf HSV´s förslag – proposition från regeringen.
1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
Högskola med eller utan forskningsanknytning
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
Senaste nytt från Högskoleverket Luleå 20 juni 2012.
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
UKÄs utvärdering av teknikvetenskapliga utbildningar och ingenjörsutbildningar 2013 Sex kluster – men tre yrkes- och tre generella examina Biotekink, kemiteknik,
Nytt system för utbildningsutvärderingar Högskoleverkets rapport 2009:25 R Camilla Lindmark / Inger Bergström.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
 Vad innebär jämställdhet?  Jämställdhet i regionala systemanalyser  Jämställdhet i åtgärdsplaneringen Jämställdhet och investeringsplaneringen.
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem - under utveckling Pär Brännström Utredare, Högskoleverket NU2010, 13 oktober 2010.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Sv Den som söker antagningsstatistik skall finna - men var? Torbjörn Lindquist.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Riksrevisionen Årlig revision HfR Säröhus 7 maj
Välkommen till studentdagen Nytt nationellt kvalitetssystem för högre utbildning…
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Uppföljning av förutsättningar för studentinflytande.
HUR KVALITETSSÄKRAS LÄRARUTBILDNINGARNA I EN NY ORGANISATION OCH HUR LÄNKAS DE IN I UNIVERSITETETS NYA KVALITETSSÄKRINGSSYSTEM? HEARING 18/5 OCH 19/5 BRITT-MARIE.
Riksrevisionens årliga revision HfR 7-8 maj
Kvalitetssäkring av högre utbildning – en framtida försäkring
Utvärdering av utbildning på forskarnivå www. uka
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Nationellt system för kvalitetssäkring av högre utbildning
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
Universitet och högskolors framtida roll – samspel med UKÄ
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Prioriterade frågor för utbildningen
UKÄs nya kvalitetssäkringssystem
Samverkan kring tre regeringsuppdrag
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Kvalitetssäkring.
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Välkomna till upptaktsmöte Granskningar av lärosätenas kvalitetssäkringsarbete Finlandshuset, 13 september 2018 Hälsa alla välkomna, även deltagarna.
Universitetskanslersämbetets granskning av konstnärliga utbildningar i design och konsthantverk
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Utvärderingssystem
Uppföljningen vid bristande kvalitet
Strategin Statens roll i utbildningssystemet – slutrapport
”Skyddande ozonskikt”, 4 september 2018.
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2018 Skypemöte 6 sept
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Samordnad utveckling för god och nära vård
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2018 Skypemöte 6 sept
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Välkommen till studentdagen 2016

Nytt nationellt kvalitetssystem för högre utbildning…

… ska utvecklas i dialog med studenter, lärosäten och arbetsliv

Diskussionspunkter Studentperspektiv Arbetslivsperspektiv Skalan Resultat Jämförbarhet

Uppdraget

UKÄ:s uppdrag Att vidareutveckla och genomföra det nya kvalitetssystemet med utgångspunkt i: regeringens bedömningar – skrivelse Kvalitetssäkring av högre utbildning (2015/16:76). tillämpliga lagar och förordningar (högskolelagen och högskoleförordningen). principer för kvalitetssäkring inom Bolognaprocessen.

UKÄ:s uppdrag Föreslå hur utbildningars kvalitet ska kunna jämföras mellan olika lärosäten. Utreda om ytterligare sanktioner behövs om ett lärosätes arbete med kvalitetssäkring brister. Redovisas 1 oktober 2016.

UKÄ:s uppdrag Årlig återrapportering: Hur väl systemet fungerar med avseende på att säkerställa utbildningars kvalitet graden av kvalitetsutveckling för lärosätena.

UKÄ:s uppdrag Extern utvärdering och uppföljning av det nya systemet tre år efter införandet. Är systemet kvalitetsdrivande? Studenters och arbetslivets erfarenheter i bedömningsarbetet. Redovisas 1 februari 2021.

Fyra komponenter Examenstillståndsprövningar Granskningar av lärosätenas kvalitetssäkringsarbete – alla Utbildningsutvärderingar – ett urval Tematiska utvärderingar

Utgångspunkter Sammanhållet system. Kontrollerande och kvalitetsdrivande. Utvecklas i samråd med lärosäten, studenter och arbetsliv. Hänsyn till lärosätenas särart och profilering.

Utgångspunkter Arbetslivets perspektiv bör utvecklas och arbetlivsföreträdares roll i granskningarna bör förtydligas. Studenternas roll i granskningarna bör tydliggöras och stärkas. Beakta jämställdhet mellan kvinnor och män.

Kvalitetssystemet

Granskning av lärosätenas kvalitetssäkringsarbete

Granskning av lärosätenas kvalitetssäkringsarbete Kontrollera att lärosätenas kvalitetssäkringsarbete leder till hög kvalitet. Fokus bör vara att granska att lärosätena säkrar resultaten på utbildningar på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå. Bidra till lärosätenas kvalitetsutveckling.

Underlag för bedömning Självvärdering och kompletterande underlag Intervjuer, platsbesök och fördjupningsområden Ev. bakgrundsmaterial, t.ex. statistik som UKÄ tar fram

Fördjupningsområden Ett eller flera fördjupningsområden väljs ut med syfte att ge bedömarna möjlighet att granska hur lärosätets kvalitetssäkringsarbete fungerar i praktiken på några olika nivåer/områden.

Intervjuer och platsbesök Första intervjuomgången: videomöte (Adobe Connect) Andra intervjuomgången: platsbesök för fördjupad granskning av några områden

Bedömargruppen Minst en internationell bedömare Minst en svensk bedömare En student- eller doktorandbedömare En arbetslivsbedömare Samtliga bedömare ska ha erfarenhet av kvalitetssäkringsarbete. Sedvanligt nomineringsförfarande. UKÄ tillsätter bedömare.

Utbildningsutvärderingar

Utbildningsutvärderingar Kontrollera utbildningarnas resultat, dvs. att de uppfyller kraven i lag och förordning. Bidra till kvalitetsutveckling. UKÄ bör genomföra utvärderingar av ett urval av utbildningar på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå.

Bedömargrupp och underlag Extern bedömargrupp bestående av ämnes- sakkunniga, arbetslivsföreträdare och student- eller doktorandrepresentanter. Underlag bör utgöras av: - självvärdering - ett slumpmässigt urval av självständiga arbeten - intervjuer

Dialogmöten 2016 30 maj: studentorganisationer – hela systemet 3 och 8 juni: rektorer, kvalitetssamordnare – hela systemet 9 juni: rektorer m.fl. – utbildningsutvärdering, lärarutbildning 10 juni: arbetslivsorganisationer Oktober: rektorer, kvalitetssamordnare – lärosätesgranskningar

Beslut och piloter 2016 Beslut September: kvalitetssystemet (grundstomme) Piloter September: utbildningsutvärderingar (lärarexamina) November: lärosätesgranskningar

Start för ordinarie granskningar 2016: Tematisk utvärdering – hållbar utveckling 2017: Utbildningsutvärderingar, forskarnivå 2018: Lärosätesgranskningar 2018: Utbildningsutvärderingar, lärarexamina

Introduktion till diskussionspunkter

Student- och doktorandperspektiv i UKÄ:s kvalitetsgranskningar Omfattar: Student- och doktorandinflytande – bedöms Student- och doktorandrepresentation i bedömargrupper – som ger studentperspektiv på alla aspekter som bedöms Student- och doktorandintervjuer – utgör en del av underlaget + en studentinlaga vid lärosätesgranskningar

Studenternas erfarenheter och synpunkter i kvalitetssäkringen av utbildningen Studenternas och lärarnas dialog kring kvaliteten i studenternas lärande Student-inflytande

Miljö, resurser och område Utformning, genomförande och resultat Studentrepresentanter i bedömargruppen ger studentperspektiv genom att bedöma utbildningens: Miljö, resurser och område Utformning, genomförande och resultat Arbetslivsperspektiv Studentperspektiv Jämställdhetsperspektiv

Intervjuer Undervisningen Infrastrukturen Studentstödet Examinationen

Bedömning av resultat

Underlag utbildningsutvärderingar Självvärdering Slumpvis utvalda och avidentifierade självständiga arbeten Kompletterande underlag Intervjuer kompletterar bilden som ges i de olika underlagen.

Underlag utbildningsutvärderingar Slumpvis utvalda och avidentifierade självständiga arbeten - Max 16 arbeten per utbildning - Urval av examensmål/delar av examensmål Granskning av examinationer - Ett urval - Inkludera statistik över studenternas resultat - Bedöma progression och förvärvade kunskaper

Nationell jämförbarhet mellan utbildningar

Jämföra utbildningars kvalitet presentationer på UKÄ:s webbplats gäller myndighetens egna granskningar lärosätena offentliggör sin interna granskningar på sina respektive webbplatser på sikt en ev. länkning till en gemensam webbplats för information om jämförelser av utbildningar frågan om hur det senare bäst skulle organiseras och genomföras är en viktig diskussion för lärosäten, studentorganisationer, UKÄ m.fl.