Välkommen till oss på Vittra Sälen Här växer människor och kunskap
Kvällens program Här ger du hållpunkter för kvällens program Kl. 18-18.30 Vittra som helhet Vår skola Kl. 18.30-19.00 Elevpresentationer Frågor Kl. 19.00-20.00 Rundtur i skolan
Det här är Vittra
Kort fakta om Vittra 900 medarbetare 7900 barn och elever 26 skolor varav 17 stycken har integrerad förskola Från Upplands Väsby till Malmö Sedan 1993 Del i AcadeMedia, Nordens största utbildningskoncern
Vittrakonceptet:
Vår vision Ett starkt civilt samhälle med medvetna och ansvarstagande medborgare som gör självständiga val
Att bidra till ökade livschanser genom utbildning och lärande Vår idé Att bidra till ökade livschanser genom utbildning och lärande
Vår drivkraft Vi tror på kraften i glada och nyfikna ungar – det är den bästa grunden för ett livslångt lärande
Vittrakonceptet:
Våra kärnvärden Ansvarstagande Inkluderande Tydliga Ansvarstagande: På individnivå innebär det att vi aktivt arbetar med att utveckla barnens och elevernas ansvarstagande. Kollektivt innebär det att alla på skolan tar ansvar för vårt uppdrag och att den gemensamma miljön är utvecklande, tillåtande och trygg. Det innebär också att vi har en medvetenhet och en långsiktighet i allt vi gör. Inkluderande: Vårt förhållningssätt och vår miljö är inkluderande och vi ser till alla människors lika värde. Vi tror på att alla föds med en inneboende nyfikenhet och lust att lära. Det innebär att vi har höga förväntningar på våra elever och deras utveckling och att vi möter alla våra barn och elever på ett respektfullt sätt. Det betyder också att vi tränar våra barn och elever i att utveckla sitt sociala samspel. Tydliga: Vi är tydliga i vårt agerande i vardagen och i vår kommunikation med barn, elever, föräldrar och kollegor. Vi har en tydlig kultur och struktur som hjälper våra barn och elever att känna sig trygga, utvecklas och nå höga kunskapsmål. Det är tydligt vad Vittra står för och vad man kan förvänta sig av oss. Till vår hjälp har vi vår pedagogiska plattform med specifika Vittraverktyg som tydliggör hur vi bedriver våra verksamheter, med gemensamma strukturer, metoder och aktiviteter.
Vittrakonceptet:
Vår pedagogiska plattform och våra verktyg Vittrakultur Vittras lärmiljö Samtida undervisning Individuell utveckling Organisation Kommunikation Systematiskt kvalitetsarbete Vår pedagogiska plattform är vårt eget styrdokument och förtydligar vad vi står för och hur vi arbetar. Det betyder att de strukturer, metoder samt aktiviteter som står beskrivna ska genomföras på samtliga av våra för- och grundskolor och att de följs upp och utvärderas. Den pedagogiska plattformen bidrar till att alla medarbetare vet vad som förväntas, vilka mandat som ges samt vilka möjligheter och förutsättningar som finns när vi utför våra uppdrag. Vi konkretiserar vår pedagogiska plattform genom våra verktyg. Verktygen visar på förhållningssätt, aktiviteter och handlingar som är gemensamma för alla verksamheter inom Vittra. Våra basverktyg innehåller ramar för organisation, kommunikation och systematiskt kvalitetsarbete – delar vi ser som grundläggande för varje verksamhet. Denna bas måste vara på plats för att vi ska kunna utveckla det som är utmärkande för en Vittraskola/förskola, våra fyra spetsverktyg; individuell utveckling, Vittrakultur, samtida undervisning och Vittras lärmiljö.
Individuell utveckling Individuell utvecklingsplan/utvecklingsplan med mål inom kunskap, lärande och personlig utveckling Täta kunskapsuppföljningar Vittraomdöme Vittraboken Vi ser hela barnet och till varje elevs individuella utveckling. Därför har varje barn en årlig plan med mål inom tre områden: kunskap, lärande och personlig utveckling. Kunskap; kunskapskraven i läroplanen Lärande; att utvärdera, reflektera och förstå Personlig utveckling; mål för personlig utveckling som får barnet att växa som människa I Vittraboken följer vi tillsammans utvecklingen löpande I Vittra ser vi hela barnet. Vi lägger stor vikt vid att skapa förtroendefulla och nära pedagogiska relationer i en tillitsfull miljö. När vi ser till helheten, både styrkor och utvecklingsområden, kan vi fånga in barnets behov och ge rätt stöd och utmaningar i undervisningen. Vi vet att människor är olika, har olika förutsättningar och lär sig på olika sätt, därför har varje barn/elev hos oss en individuell utvecklingsplan/utvecklingsplan med mål utifrån våra tre grundstenar kunskap, lärande och personlig utveckling. Dessa delar hänger samman och är varandras förutsättningar. De verktyg som vi använder för att följa upp den individuella utvecklingen med är våra kvartalsvisa uppföljningar av kunskapsresultaten, Vittraboken, som varje elev arbetar med regelbundet samt Daglig reflektion. I slutet av läsåret får dessutom alla barn och elever ett Vittraomdöme som sammanfattar den sociala utvecklingen under året.
Täta kunskapsuppföljningar Kvartalsvisa kunskapsuppföljningar Tydliga kunskapsmål för varje barn Läsa-skriva-räkna-plan Dokumentation i SchoolSoft I skolan följer vi upp elevernas kunskapsutveckling fyra gånger under varje läsår; vid mitten av varje termin samt vid terminsslut. När det gäller årskurs 1-5 sker detta vid alla fyra tillfällen under läsåret genom summativa omdömen i sammanställningen i SchoolSoft som talar om hur eleven ligger till i förhållande till kunskapskraven i de ämnen som eleven får undervisning i. För årskurs 6-9 utgörs detta av prognos i SchoolSoft vid mitterminsavstämningarna och av betyg vid termins- respektive läsårsavslut. Vid läsårets slut kompletteras omdömet för elever i årskurs 1-5 med framåtsyftande kommen- tarer i ämnena vilka tillsammans utgör det skriftliga omdömet. Kommentarerna talar om vad eleven ska fokusera på för att nå kunskapskraven och utvecklas så långt som möjligt. För de elever som får betyg, årskurs 6-9, så dokumenteras underlag för betygen i kunskaps- kraven för ämnet i matrisen i SchoolSoft minst 1 gång i slutet av läsåret, gärna oftare. En gång per år får eleven skriftliga framåtsyftande kommentarer i helhetsomdömet i ämnet som talar om vad eleven ska fokusera på för att nå kunskapskraven och utvecklas så långt som möjligt.
Vittraomdöme Personlig utveckling som en viktig del av lärandet Varje år summerar vi barnets sociala utveckling i ett Vittraomdöme I Vittra har vi valt att ha mål för den sociala utvecklingen i elevens individuella utvecklings- plan. Den sociala utvecklingen utgörs av de delar i vår IUP som vi kallar för personlig utveck- ling och lära att lära. Dessa delar är direkt kopplade till kapitel 2 i läroplanen för skolan. I slutet av varje läsår får varje elev ett omdöme om utvecklingen mot målen för personlig ut- veckling och lära att lära. Omdömet ska inte innehålla några beskrivningar eller värderingar av elevens personliga egenskaper som pigg, glad, tystlåten, slarvig. Vittraomdömet ska vara framåtsyftande och vara en hjälp för eleven i sin utveckling i övrigt.
Vittraboken Struktur och planering Reflektion och lärande Tydliga mål och uppföljning Vittraboken är ett planerings- och utvärderingsverktyg där eleverna dagligen arbetar med sin IUP. Syftet med Vittraboken är att synliggöra lärprocessen för eleven själv och för för- äldrar och pedagoger och att ge mer struktur åt eleverna i deras vardag. Elevernas hand- lingsplan finns i Vittraboken och där planerar och utvärderar eleven kontinuerligt hur arbetet går tillsammans med sin ansvarspedagog. Det är ett sätt att låta eleven vara delaktig i, samt träna på att ta ansvar för, sina studier. På de dagliga samlingarna görs planeringar och ut- värderingar av period och vecka. Detta arbete styrs och följs upp av ansvarspedagogen. Eleverna i de yngre åldrarna, årskurs F-5, arbetar med dagliga och veckovisa planeringar. I åk 6-9 bryter eleverna ner målen i IUP till delmål som sammanfattas i en utvärdering varje period. Varje vecka planerar eleven vilka handlingar som ska göras under veckan för att nå delmålen. I slutet av varje vecka gör eleven en utvärdering av veckan. Hur har det gått att arbete mot planeringen? Vad har jag lär mig under veckan? Hur kan jag använda mina nyvunna kun- skaper? I slutet av varje period kommenterar ansvarspedagogen arbetet mot målen i IUP i elevens Vittrabok. Vittraboken innehåller också plats för elevernas reflektioner.
Vittrakulturen Tydligt förhållningssätt och ordningsregler Uppstartsperiod Daglig samling Barn som är trygga i sig själva lär sig mer. Därför har vi en kultur på skolan som präglas av trygghet och god gemenskap med gemensamma förhållningssätt och ordningsregler. En stark sammanhållning bygger starka individer. Därför är vi stolta över vår starka Vittrakultur. Vi har ett tydligt förhållningssätt, och spelregler som gäller för alla. Det betyder att vi tillsammans värnar om arbetsklimatet och en trygg miljö med studiero. Varje termin inleds med en Uppstartsperiod där vi övar på kommunikation och samarbete. Det ökar självkänslan och ger mod att stå upp för sig själv, och för andra. Alla barn och elever har en daglig samling för det kontinuerliga arbetet med att främja och behålla en god kultur. Ger barnet tilltro till sin egen förmåga Bidrar till en god självkänsla Ger mod att våga stå upp för sina åsikter Ger mod att våga stå upp för andra
Förhållningssätt och ordningsregler Tydliga, inkluderande, ansvarstagande Ordningsregler i samarbete med eleverna För trygghet, gemenskap och studiero Våra kärnvärden inom Vittra är basen för den kultur och det förhållningssätt som genom- syrar våra förskolor och skolor. I Vittra utgår vi från våra gemensamma kärnvärden inklude- rande, tydliga och ansvarstagande. Hur kärnvärdena konkret syns i vardagen i form av gemensamma förhållningssätt måste dis- kuteras och definieras på varje enskild enhet och i varje gruppkonstellation under Uppstarts- perioden. Varje medarbetare behöver fylla våra gemensamma kärnvärden med innebörd och i samtal med kollegor tydliggöra vad som förväntas av var och en. Barn och elever behöver sedan få möjlighet till detsamma. Dessa skrivs sedan ner som ”Vårt gemensamma förhåll- ningssätt” med de tre kärnvärdena som rubriker. Förhållningssätt diskuteras och följs upp kontinuerligt i undervisningen och all verksamhet under året. Varje dag och/eller vecka utvärderas upplevda händelser utifrån gemensamma förhållningssätt. Det gemensamma förhållningssättet bör innefatta även situationer på nätet. Genom att ständigt uppmärksamma inkluderande, tydliga och ansvarsfulla handlingar förstärker vi den kultur vi eftersträvar. Enligt 5 § i Lpfö98 och Grundskoleförordningen kapitel 6 ska det även finnas ordningsregler på varje skolenhet. Enligt 8b § ansvarar rektor för att det finns ordningsregler för varje skola. Ordningsreglerna skall utarbetas och följas upp under medverkan av lärare och övrig perso- nal samt företrädare för eleverna och deras vårdnadshavare. Rektor ansvarar för att det på varje skola utarbetas ordningsregler som sedan följs upp varje år i december. Detta görs under medverkan av lärare och övrig personal samt företrädare för eleverna och deras vårdnadshavare. Ordningsreglerna gäller sedan hela kalenderåret tills nästa december då de följs upp som en följd av arbetet med den årliga planen mot krän- kande behandling. Ordningsreglerna ska vara framtagna utifrån varje skolas enskilda behov. Därför har vi inte centralt framtagna ordningsregler i Vittra.
Uppstartsperiod Kultur Struktur och rutiner Nuläge för varje barn Ingår i ämnesundervisningen Utvecklingssamtal Kartläggning av nya elevers kunskaper Inom Vittra har vi delat in läsåret i sex perioder. Den första perioden, Uppstartsperioden, är kortare än kommande fem perioder och varar i ca fyra veckor. I förskolan har vi ibland två Uppstartsperioder per år utifrån behov. Förskolans Uppstartsperiod är ibland också längre än fyra veckor. Uppstartsperioden ser ut som en vanlig period vad gäller schema och under- visning men har utöver det ett specifikt syfte som kan delas upp i fyra delar. Syftet med Uppstartsperioden är att: · Kultur: Lägga grunden för den kultur vi vill ha på förskolan/skolan. · Struktur och rutiner: Skapa tydlighet kring våra strukturer och rutiner. · Nuläge: Få en tydlig, sammanfattande bild av varje barns/elevs nuläge inför utvecklings- samtalet. · Kommunikation med vårdnadshavare: Lägga grunden för ett fortsatt gott samarbete och god kommunikation med föräldrar och vårdnadshavare. Under Uppstartsperioden utgår vi från tryggheten i ansvarsgruppen och sedan i arbetslaget för att slutligen bygga en god kultur i hela verksamheten. Vi arbetar med kulturen i olika grupperingar som en naturlig del i undervisningen i alla ämnen som är utlagda i schemat. Det innebär att ämnesundervisningen kommer igång redan under Uppstartsperioden. Under Uppstartsperioden genomförs även alla utvecklingssamtal och den kartläggning som behövs i respektive ämne.
Daglig samling Gemenskap och god skolkultur Förhållningssätt och ordningsregler Planera veckan Aktuella händelser kopplat till kunskapskraven Stärker kommunikativa förmågan Daglig samling är en viktig gemensam aktivitet och metod för oss i Vittra. Syftet med samlingen är att skapa gemenskap och en god skolkultur, att få tid att planera veckan och att ta upp aktuella händelser kopplat till kunskapskraven. Under samlingen finns det även tid för diskussioner och övningar kopplade till förhållningssätt och ordningsregler. Varje dag har vi samling. Under en samlingen i skolan träffas ansvarsgrupp och ansvarspedagog(er) utifrån ett bestämt syfte. Den dagliga samlingen genomförs på 30 minuter måndag och fredag och på 20 minuter tisdag-torsdag. Samlingen inleder dagen för alla elever. Den tid som ligger utöver den garanterade undervisningstiden (GUT), 30 minuter måndag och fredag (ytterligare 40 minuter för eleverna i seniorlaget) ska framförallt användas till att aktivt arbeta med värdegrundsfrågor i gruppen bland annat med utgångspunkt i våra kärnvärden inkluderande, ansvarstagande och tydliga. Under samlingen ska ansvarspedago- gen stödja eleverna i planering- och utvärderingsarbetet i sin Vittrabok. Måndagens samling ägnas delvis åt att planera veckan och fredagens samling till att utvärdera veckan i Vittraboken. Samlingen ger barn och elever en tydlig struktur och trygg inledning på dagen. Under sam- lingen bekräftas var och en i ett tryggt och personligt forum. Precis som i övrig undervisning ska samlingen fånga upp aktuella händelser, tankar eller funderingar från såväl individ, grupp och omvärld. Vi vet att många kränkningar och mobbning sker i sociala medier och utanför skolan. Dessa händelser är viktigt att vi hanterar och bearbetar omgående och samlingen kan utgöra ett bra forum för det. Samlingen är ett forum i vilket barn och elever får möjlighet att träna och utveckla ett förhållningssätt som är inkluderande, tydligt och ansvarstagande. Vi tränar oss i tillåtande och prövande samtal, metoder för att förebygga konflikter och att hantera dem när de ändå uppstår. Vi stärker medvetenheten om de egna värderingarna och utvecklar barnens och elevernas kommunikativa förmåga och andra kompetenser nödvändiga för att hantera rela- tioner och grupper. Samlingarna i skolan ska ha en direkt koppling till centralt innehåll i kursplanerna i Lgr-11 samt till kapitel 1 och 2 i densamma. För att säkerställa innehåll och en i alla avseenden kvalitativ samling är det arbetslaget som gemensamt ansvarar för samlingarna. I förskola och fritidshem avgörs samlingens tidpunkt och omfattning utifrån verksamhetens behov och
Samtida undervisning Sammanhangstyrd undervisning Medveten undervisningsprocess Undervisningsstilen scaffolding Vi strävar efter att integrera ämnen och bedriva sammanhangsstyrd undervisning som ger förutsättningar för ett lustfyllt lärande, perspektivskiften och kunskaper på djupet. Vår undervising vilar på forskning och beprövad erfarenhet. Vi utgår från barnens och elevernas drivkrafter och tidigare kunskaper, genom det kan vi sätta in aktuella händelser i en kontext som grundar sig på erfarenhetsbaserat lärande. Vi har höga förväntningar på våra barn och elever – det vet vi leder till bättre och högre resultat. I allt vi gör har vi ett inkluderande förhållningssätt vilket ger delaktighet, samhörighet och trygghet.
Vittras lärmiljö I Vittra skapar vi lärmiljöer som utgår från barnen och elevernas intressen och behov Vår lärmiljö bygger på tillit och trygghet. Den fysiska miljön är vacker, flexibel och funktionell Vi har olika miljöer och mötesplatser för lärande, för att skapa möjlighet till dialog, samspel och reflektion Den lärmiljö som vi skapar i Vittra utgår från barnen och elevernas behov. Därför har vi en varierad miljö, där alla barn och elever får möjlighet att komma till sin rätt. Vi lär oss på olika sätt och därför har vi olika miljöer som ger möjlighet till gemenskap, kreativitet och studiero. Vi strävar efter att ha en fysisk och digital lärmiljö som är i framkant och därmed stödjer och förbättrar måluppfyllelsen inom kunskaps- och värdegrundsuppdraget. Vår miljö har en bra balans mellan öppna ytor och slutna rum, den är vacker och funktionell.
Organisation Arbetslag Ansvarspedagog Elevhälsa Kompetensutveckling för pedagoger Våra engagerade lärare och pedagoger är stommen i vår verksamhet. Det är tack vare dem som vi har nöjda elever och föräldrar. Hos oss har varje barn en ansvarspedagog som:
Systematiskt kvalitetsarbete Två kvalitetsundersökningar per år Vi följer upp elevernas kunskapsresultat varje kvartal Varje skola har sin egen kvalitetsredovisning Det systematiska kvalitetsarbetet hjälper oss att säkerställa att våra barn och elever får en utbildning av hög kvalitet.
Kommunikation (föräldrar) Informationsmaterial inför varje läsår Veckobrev från ansvarspedagogen per mejl Rektorsbrev varje period Föräldraråd SchoolSoft
Mer ingående presentation av vår skola Här beskriver du fakta om din skola exempelvis kan det vara bra att lyfta: Xx pedagoger Xx Förstelärare Elevhälsoteam Xxx elever Fritidshem Elevråd- skolråd Fotbollsplan med konstgräs Hemlagad mat/aktivt matråd Xx datorer och Ipads Skolkör Traditioner Hur gör man skolvalet
Elevhälsa Rektor Kurator Skolsköterska Socialpedagog Specialpedagog Enligt skollagen ska elevhälsan omfatta medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser. Den ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande. Elevhälsan ska finnas som stöd för eleverna att nå utbildningens mål och underlätta för eleverna att lära och utvecklas. I alla skolor finns en elevhälsa. Specialpedagog Skolpsykolog Skolläkare SyV
Pedagoger junior Arne Bergström Isabell Godo Jakob Brand Bea Borg Enligt skollagen ska elevhälsan omfatta medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser. Den ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande. Elevhälsan ska finnas som stöd för eleverna att nå utbildningens mål och underlätta för eleverna att lära och utvecklas. I alla skolor finns en elevhälsa. Ulla Sten Kristina Tellin Jesus Salvador Dragan Cevic
En dag hos oss på Vittra Sälen Här beskriver du som rektor hur en vanlig dag ser ut på din skola. Fritids öppnar 07.00 och stänger kl 18.00 Kl 08.10 går alla elever till resp. hemvist med ansvarspedagog för daglig samling osv
Kvalitetsresultat inkl. kunskapsresultat Här beskriver du som rektor de viktigaste kvalitetsresultaten
Möten och information för dig som förälder Här beskriver du som rektor vilka kontaktytor som ni erbjuder. Veckobrev Föräldramöten IUP-samtal Hemsida Schoolsoft Facebook osv
Vittra är en del i AcadeMedia, Nordens största utbildningskoncern. 26 skolor i hela landet. 7500 elever.
Slutbild på skolan Här kan du välja att lägga bild på skolan som avslutning på presentationen, alternativt ta bort denna sida ur presentationen och använda nästa bild som “slutbild”.
Hos oss är det både roligt och nödvändigt att lära sig mycket!
Ritade objekt, kopiera och använda Rubrik Text Skriv in text Skriv in Rubrik Text Skriv in text Rubrik Text Rubrik Text Skriv in text Skriv in text Skriv in text