Akademiska värden - med fokus på ledarskap SUHF:s Högre LedarProgram, HeLP 3 Noor 18 okt. 2013
Mina teser idag En akademisk ledare ska vara förankrad i, stå upp för och förverkliga akademiska värden Kulturen i det komplexa systemet universitet har både en gemensam värdegrund och en berikande mångfald Utan akademiska värden inga universitet och högskolor!
Viktiga akademiska värden Akademisk frihet Akademisk integritet Akademiskt ansvar, inkl. samhällsansvar Akademisk kvalitet Akademisk kollegialitet
Universitet/högskolor står på två ben Lag, förordning, högskolelagen, högskoleförordningen, Grundlagarna 2. Värden a. allmänna,humanistiska värden b. akademiska värden
Allmänna, humanistiska värden FN: åsiktsfrihet och yttrandefrihet, söka, ta emot och sprida information oberoende av gränser. EU: respekt för människans värdighet, frihet, demokrati. Regeringsformen: offentlig makt ska utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet. Det allmänna ska trygga rätten till utbildning, främja hållbar utveckling, verka för demokratins idéer och allas delaktighet och jämlikhet i samhället. EU Sveriges grundlagar
Akademisk frihet Honnörsbegrepp, ingen emot, behövs klarhet och gemensamt språkbruk! Akademisk frihet bör omfatta hög grad av institutionell autonomi, men friheten är mer än autonomi.
Akademisk frihet Högskolelagen: forskningsproblem fritt väljas, metoder fritt utvecklas, resultat fritt publiceras: Bra, men kan lagen följas? Frihet att utföra forskning,undervisa, tala och publicera enligt vetenskapliga undersökningars normer, utan ingripande, påverkan eller bestraffning varthän sökandet efter sanning och förståelse än leder.
Ingen total frihet Vad är rimliga inskränkningar? Direktiv via finansiering av råd, stiftelser, regering, donationer? Kommersiella och regionala intressen? Anställning, arbetstid, infrastruktur? Prioriteringar av grupp, fakultet, universitet? Forskningsetik? ,
Akademisk frihet för utbildningen Kursplaner, mål, studentgenomströmning Lärarens frihet i utbildningen Kursbokstyranni, utvärderingar Vad bör och får läraren säga?
Debatt och domslut i USA The Supreme Court om institutionell autonomi: the right of the university to "determine for itself on academic grounds: who may teach, what may be taught, how it should be taught, and who may be admitted to study.“ Ska garantera akademisk frihet: producera och sprida kunskap genom forskning i
Akademisk integritet Utbildning och forskning intellektuellt och moraliskt oberoende av politiska, ideologiska, ekonomiska och andra maktgrupperingar Helgjutenhet med akademisk kvalitet, forskningsetik och frihet, utan någon otillbörlig påverkan Forskningens resultat och metod och forskaren/läraren som person ska ha orubblig integritet Kärnan i akademisk frihet, livsnerven Ledares ansvar: orubbligt försvar!
Intern akademisk frihet Hur mycket intern frihet finns? Självkritik. Intern akademisk socialisering och maktutövning:vetenskapliga och pedagogiska paradigm, pengar och makt, avvikande åsikter, karriärer Fri intern debatt, högt i tak, ledningens ansvar
Akademiskt ansvar Samhället ger uppdrag och frihet: lärosäten och lärare svarar med ansvar för kvalitet, relevans, obundenhet Ger vi den bästa utbildning vi kan för framtidens generationer? Och forskning som svarar både mot vetenskapliga intressen och vad samhället bäst behöver? Varje ledares uppgift: tydliggöra sambandet frihet-ansvar
Samhällsansvar Varje lärosäte och akademisk ledare överväger: vad betyder vårt samhällsansvar? Stark akademisk identitet och förnyat samhällsansvar. Inte bara innovation och kommersialisering.
Akademisk kvalitet Gäller utbildning och forskning Förenar alla högskolor och universitet Kvalitetskriterier för akademisk utbildning Kvalitetskriterier för akademisk forskning
Akademisk kollegialitet Negativ: nivellerande kåranda, egenintressen, intriger, blockering av kollegiala beslut, okritisk lojalitet. Positiv: kollegiala samtal, seminarier, hela bedömningssystemet, t ex peer review, disputationer; forskning kräver kollegors prövning; samverkan inför beslut
Vad är kollegialt ledarskap? Vad är i praktiken kollegiala beslut? Kollegialt ledarskap? Uppgiften: samband och dialog mellan formell beslutsstruktur och akademiska kollegialitetens vardag. Ingen onödig styrning. Varje ledares ansvar att främja en god kollegialitet
Förtroende viktigast för ledarskap Förtroende vinns när en akademisk ledare i sin verksamhet och person försvarar och synliggör idén och akademiska värden driver lärosätets bästa, inte sig själv visar kunskap, förståelse, drivkraft lyssnar och leder
Fyra pelare för akademiskt ledarskap Universitetets idé och akademiska värden Strategi och policy Förankring Kunskap och erfarenhet
En akademisk ledare Tycka om människor, inte konflikträdd Långsiktig strategi, ibland snabba beslut Kombinera god kollegialitet med tydlig styrning God hälsa, avkoppling, ha roligt!
Akademiska värden visar vägen Atlantis 2011