Akademiska värden - med fokus på ledarskap

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vision – Värdegrund – Mål
Advertisements

Om människosyn och etik
Ebba Ruhe & Anneli Åström Biblioteksdagarna 25 maj 2007
Rudolf Antoni SOM-institutet Göteborgs universitet Teatern i samhället.
Demokrati & diktatur.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Patricia Staaf • Föreståndare Centrum för akademiskt lärarskap, Malmö högskola (tidigare prefekt med uppdrag att arbeta högskoleövergripande med breddad.
Universities in the ”eye of the hurricane” Interaction – Globalisation – Humboldt – Resources – Innovation.
Mänskliga rättigheter i Västra Götaland
Policy för miljö och hållbar utveckling
Omvärld och invärld två bilder av vad biblioteken har att kämpa för
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Ledarskap för utveckling - en utmaning
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Politiken måste ha ett innehåll, de utvalda ska tycka något.
Breddtjänster – ett nytt skede i IT-politiken Christer Marking IT-kommissionen.
KulturpolitisK Konferens Öresund 2011 Yngve Petersson ordförande i Kulturnämnden, Region Skåne Regional kulturplan för Skåne.
Bibliotekslagen En ny roll för biblioteken
Egenintresset som drivkraft i politiken Marcia Grimes, fil dr Statsvetenskapliga institutionen Göteborgs universitet Democracy’s Infrastructure: The role.
Demokratiska beslut För att ett beslut i riksdagen, kommunen eller i skolan ska vara demokratiskt krävs följande:
Demokrati och diktatur
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
Idéburet Offentligt Partnerskap
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Välfärd och Ideologier
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
Bör staten styra skolan?
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Integrations- och jämställdhetsdepartementet Dialog om värdegrund.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Personalpolitisk inriktning
Varför talböcker? Ingrid Källström Varför talböcker?
Forskningsetik CODEX - samlingen av regler och riktlinjer för forskning
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Välkommen till oss! Introduktion om staten och hur det är att jobba och ha praktik här.
Kommissionen för jämlik hälsa Att sluta hälsoklyftorna i Sverige Magdalena Brasch.
Jenny Långström Jämställdhetsutvecklare Tel: Mobil:
Sidor i Arena  Om demokrati och diktatur, s  Om demokratiska beslutsformer, s  Om mänskliga rättigheter, s
Hälsofrämjande ledarskap
Politiskt deltagande: Ideal och normer för politiskt deltagande
Barnkonventionen i förskolan
Akademiska värden RP 4 SUHF Ulfsunda 30 mars 2017.
2015 | UTBILDNING, FORSKNING OCH SAMVERKAN SEDAN 1666
Akademiskt ledarskap inför nya förändringar - med fokus på akademiska värden SUHF:s Högre LedarProgram, HeLp 4 Noors 14 febr
Akademiska värden - inledning till samtal
Akademiska värden SUHF:s Högre LedarProgram, HeLp 5 Noors 5 mars 2014.
Coaching.
Integritet läroplansanalys.
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Akademiska värden Help 9, SUHF Noors den 6 april 2017.
Akademiska värden HeLP 7 1 oktober 2015.
Olika teorier om yttrandefrihet
Mats Embertsén Reell kompetens hur går vi vidare.
En samling idéer om hur ett bra samhälle bör styras
SUHFs Högre LedarProgram, HeLP
Kommissionen för jämlik hälsa
SUHFs Högre LedarProgram, HeLP
Samverkan kring tre regeringsuppdrag
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
Så bemöter vi varandra - och alla andra
Miljömålen består av tre slags mål
– tala eller tiga Catharina Isberg, bibliotekschef, Helsingborg
Miljömålen består av tre slags mål
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Utveckling och lärande
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
Land ska med lag byggas Sveriges Grundlagar.
Presentationens avskrift:

Akademiska värden - med fokus på ledarskap SUHF:s Högre LedarProgram, HeLP 3 Noor 18 okt. 2013

Mina teser idag En akademisk ledare ska vara förankrad i, stå upp för och förverkliga akademiska värden Kulturen i det komplexa systemet universitet har både en gemensam värdegrund och en berikande mångfald Utan akademiska värden inga universitet och högskolor!

Viktiga akademiska värden Akademisk frihet Akademisk integritet Akademiskt ansvar, inkl. samhällsansvar Akademisk kvalitet Akademisk kollegialitet

Universitet/högskolor står på två ben Lag, förordning, högskolelagen, högskoleförordningen, Grundlagarna 2. Värden a. allmänna,humanistiska värden b. akademiska värden

Allmänna, humanistiska värden FN: åsiktsfrihet och yttrandefrihet, söka, ta emot och sprida information oberoende av gränser. EU: respekt för människans värdighet, frihet, demokrati. Regeringsformen: offentlig makt ska utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet. Det allmänna ska trygga rätten till utbildning, främja hållbar utveckling, verka för demokratins idéer och allas delaktighet och jämlikhet i samhället. EU Sveriges grundlagar

Akademisk frihet Honnörsbegrepp, ingen emot, behövs klarhet och gemensamt språkbruk! Akademisk frihet bör omfatta hög grad av institutionell autonomi, men friheten är mer än autonomi.

Akademisk frihet Högskolelagen: forskningsproblem fritt väljas, metoder fritt utvecklas, resultat fritt publiceras: Bra, men kan lagen följas? Frihet att utföra forskning,undervisa, tala och publicera enligt vetenskapliga undersökningars normer, utan ingripande, påverkan eller bestraffning varthän sökandet efter sanning och förståelse än leder.

Ingen total frihet Vad är rimliga inskränkningar? Direktiv via finansiering av råd, stiftelser, regering, donationer? Kommersiella och regionala intressen? Anställning, arbetstid, infrastruktur? Prioriteringar av grupp, fakultet, universitet? Forskningsetik? ,

Akademisk frihet för utbildningen Kursplaner, mål, studentgenomströmning Lärarens frihet i utbildningen Kursbokstyranni, utvärderingar Vad bör och får läraren säga?

Debatt och domslut i USA The Supreme Court om institutionell autonomi: the right of the university to "determine for itself on academic grounds: who may teach, what may be taught, how it should be taught, and who may be admitted to study.“ Ska garantera akademisk frihet: producera och sprida kunskap genom forskning i

Akademisk integritet Utbildning och forskning intellektuellt och moraliskt oberoende av politiska, ideologiska, ekonomiska och andra maktgrupperingar Helgjutenhet med akademisk kvalitet, forskningsetik och frihet, utan någon otillbörlig påverkan Forskningens resultat och metod och forskaren/läraren som person ska ha orubblig integritet Kärnan i akademisk frihet, livsnerven Ledares ansvar: orubbligt försvar!

Intern akademisk frihet Hur mycket intern frihet finns? Självkritik. Intern akademisk socialisering och maktutövning:vetenskapliga och pedagogiska paradigm, pengar och makt, avvikande åsikter, karriärer Fri intern debatt, högt i tak, ledningens ansvar

Akademiskt ansvar Samhället ger uppdrag och frihet: lärosäten och lärare svarar med ansvar för kvalitet, relevans, obundenhet Ger vi den bästa utbildning vi kan för framtidens generationer? Och forskning som svarar både mot vetenskapliga intressen och vad samhället bäst behöver? Varje ledares uppgift: tydliggöra sambandet frihet-ansvar

Samhällsansvar Varje lärosäte och akademisk ledare överväger: vad betyder vårt samhällsansvar? Stark akademisk identitet och förnyat samhällsansvar. Inte bara innovation och kommersialisering.

Akademisk kvalitet Gäller utbildning och forskning Förenar alla högskolor och universitet Kvalitetskriterier för akademisk utbildning Kvalitetskriterier för akademisk forskning

Akademisk kollegialitet Negativ: nivellerande kåranda, egenintressen, intriger, blockering av kollegiala beslut, okritisk lojalitet. Positiv: kollegiala samtal, seminarier, hela bedömningssystemet, t ex peer review, disputationer; forskning kräver kollegors prövning; samverkan inför beslut

Vad är kollegialt ledarskap? Vad är i praktiken kollegiala beslut? Kollegialt ledarskap? Uppgiften: samband och dialog mellan formell beslutsstruktur och akademiska kollegialitetens vardag. Ingen onödig styrning. Varje ledares ansvar att främja en god kollegialitet

Förtroende viktigast för ledarskap Förtroende vinns när en akademisk ledare i sin verksamhet och person försvarar och synliggör idén och akademiska värden driver lärosätets bästa, inte sig själv visar kunskap, förståelse, drivkraft lyssnar och leder

Fyra pelare för akademiskt ledarskap Universitetets idé och akademiska värden Strategi och policy Förankring Kunskap och erfarenhet

En akademisk ledare Tycka om människor, inte konflikträdd Långsiktig strategi, ibland snabba beslut Kombinera god kollegialitet med tydlig styrning God hälsa, avkoppling, ha roligt!

Akademiska värden visar vägen Atlantis 2011