Marknadsundersökning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Juridik och etik kring svenska biobanker
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Stöd för analys och förbättring
Supported Employment & Customized Employment
1 Säkerhet & Samhälle Rosersberg Skada och Säkerhet Vt 2007 Definitioner Föreläsning Leif Svanström.
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
Mål och betygskriterier
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Personuppgiftslagen.
Dispositif d’Evaluation des moyens et modes de Communication Internationale De l’Entreprise A Leonardo da Vinci project coordinated by the Chalon/Saône,
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Försöksverksamhet 2007 Universitetsförvaltningen Uppdragets bakgrund, syfte och mål Avidentifierade ansökningshandlingar.
Vad menar vi med begreppet behov?
Marknadsundersökning
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Ta ställning och handla!
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Folkhälsodata i Region Skåne Skåningarnas hälsa, levnads- och miljöförhållanden.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
Projektmetodik Varför projektmetodik? Viktig del i kommunikation - Samarbete och planering tillsammans med andra än närnaste kollegor -
INFORMATÖRENS ARBETSUPPGIFTER
Undersök och analysera K14. FÖR1. Hur ser marknaden ut? Vilka åsikter har målgruppen?
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Säkerhet och Samhälle Rosersberg Säkerhet och samhälle: Målsättning Rosersberg Vt 2007 Föreläsning Leif Svanström.
FRAMGÅNGSRIKA INTERVJUER
Lärobok: Marknadsundersökning en handbok (Om boken) Varför marknadsundersökning? -Mål : Förstå processens olika moment, genomföra en marknadsundersöning,
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
1 Marknadskontrollrådets seminarium ”Din produkt, ditt ansvar ” Nalen 21/ Olika roller, olika ansvar: Tillverkare, importör, distributör Göran Lundmark,
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Sid 1 Pia Heyman Nya regler.
8:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Syften med marknadsundersökningar Marknadskartläggningar Konsument- och köpvanestudier Kunskaps-, motiv-
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
1 Forskningsetik Claes Corlin. 2 Etiska dimensioner FORSKARETIK Forskarens egen moral Hederlighet Ej plagiat Öppenhet Redovisa källor Andra kan pröva.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Forskningsetik – läkaretik
Ställ krav på din coach Det gör vi!
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Lathund TI Tekniska Konsulter B Innan du gör ett avrop läs:
Lathund TI Tekniska Konsulter A Innan du gör ett avrop läs:
Att skriva projektplan
Integritet läroplansanalys.
Marknadsundersökning Kap 12
Rapport Nya postrutiner
Validering inom Lärarlyftet
Kvalitetsgranskning och forsknings etiska principer
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Undersök och analysera
Lektion 1:1 Vad är våld Hur kan våldet benämnas
Sälja en produkt eller tjänst
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Dataskyddsförordn ing GDPR- ny lag som gäller
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Socialt ansvarsfull upphandling
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Marknadsundersökning Lärobok: Marknadsundersökning en handbok (Om boken) Varför marknadsundersökning? -Mål : Förstå processens olika moment, genomföra en marknadsundersöning, tolka andra rapporter. I grupper genomföra en egen marknadsundersökning.(Inlämningsuppgift som görs parallellt med lektionsgenomgångarna) (Omfattning) (Checklista.) Jämför med rapportmall Görs parallellt med föreläsningar. Fundera på MA.

Marknadsundersökning Examination : Skriftlig tentamen, muntlig redovisning av inlämningsuppgiften vid sista lektionstillfället. Obligatorisk närvaro vid redovisningstillfället.

Marknadsundersökning Betygsgränser: För betyg G krävs 50% av maxpoängen på tentamen, samt godkänd in- lämningsuppgift. För betyg VG gäller 80% av maxpoängen på tentamen, samt godkänd inläm-ningsuppgift. Inlämningsuppgift mig tillhanda senast tre arbetsdagar innan redovisningen.

Marknadsundersökning Läsinstruktioner. Läggs ut på intranätet. (exempel.) Om tid över: Genomgång före inläsning. -Till nästa pass : Fundera på och ange vad ni ska undersöka

Marknadsundersökning Kap 1 Samhälle idag: Informationssamhälle. Mycket information, hög förändringstakt. Viktigt: Ha rätt information. Marknadsundersökning: Insamling från olika källor, mynnar ut som (del av) beslutsunderlag. Exempel förekomst: ……………………

Marknadsundersökning Kap 1 Process: Marknadsföringsproblem Problemanalys Avgränsning av marknadsföringsproblem Marknadsundersökningsproblem Syfte (fokus) Metod Urval Datainsamling Analys Tolkning Rapport

Marknadsundersökning Kap 1 Vanliga studier av egenskaper: (Variabler) -Ålder, kön, utbildning, yrke,civilstånd, inkomst, boendeform. - Förväntningar gällande en vara eller en tjänst. - Medvetenhet om ex. olika varumärken . - Kunskap, attityder (mycket vanligt), motivation. - Intentioner. (Kommer jag att utnyttja möjligheter att använda nya varor eller tjänster) - Personlighetskaraktäristika som ex. aktiviteter fritidsintressen, värderingar. - Beteenden, som ex. inköp, vanor, konsumtion, bytesbenägenhet.

Marknadsundersökning Kap 1 Verkligheten : Komplex . Viktigt att rätt avgräns- ningar görs. A och O : Tänk efter före. Kvaliteten på undersökningen är i hög grad beroende av förarbetet.

Marknadsundersökning Kap 1 Avstå från att göra en MU om: Kostnaden> värdet av informationen. Informationen finns redan tillgänglig. Resurser att genomföra undersökningen saknas. - Resurser att genomföra åtgärder saknas. Troligt resultat inte användbart. Beslut redan fattat. (Pseudoundersökning) - Uppdragsgivaren internt inte kan komma överens om vad som krävs för att fatta ett beslut.

Marknadsundersökning Kap 2 BRANSCHEN Sverige: En mogen bransch. De 40 största marknadsundersökningsföretagen 2008 listade i läroboken sid.31. (Rangordnade efter omsättning) Professionella MU Övriga MU Interna MU Global fullservice Managementkonsulter Nationella eller lokala Marknadsföringskonsulter fullserviceföretag Reklam- o annonsbyråer Fokuserade företag Universitet (lärare/studenter) Specialister/Konsulter Övriga

Marknadsundersökning Kap 3 ETIK Etiska aspekter vid MU. Ta hänsyn till att individer inte lider fysisk, psykisk eller ekonomisk skada. Påverkade av MU: Uppdragsgivaren, undersökaren samt respondenterna(=de som svarar på frågor) Personuppgiftslagen (PUL) reglerar hur register med personuppgifter ska hanteras för att säkerställa den personliga integriteten. Omfattar behandling genom registrering,bearbetning, sammanställning eller samkörning.

Marknadsundersökning Kap 3 En marknadsundersökning ska alltid… … genomföras objektivt och följa vedertagna vetenskapliga principer … följa nationella och internationella lagar i de länder som berörs

Marknadsundersökning Kap 3 Intervjuperson ska alltid… …utan svårighet kunna kontrollera undersökarens identitet och behörighet …garanteras strikt anonymitet

Marknadsundersökning Kap 3 Lagar, regler och standards -PUL (personuppgiftslagen), tillämpningsregler -PUL, regler för intervjuer med barn och ungdom -Lotteriförordningen -ICC/ ESOMAR, etiska regler (International Chamber of Commerce / European Society for Opinion and Marketing Research) -ISO 20252 ”Market, Opinion and Social Reserach” -Branschvillkor/ allmänna villkor (se vidare på SMIFs och ESOMARs hemsidor)

Marknadsundersökning Kap 3 ICC/ ESOMAR etiska regler – grundprinciper -Följ alla relevanta lagar -Uppträda etiskt, inte skada branschen -Särskild omsorg vid intervjuer med barn och ungdomar -Medverkan är frivillig -Ej lida skada eller obehag till följd av medverkan -Insamlade personliga data får inte användas för annat ändamål -Utforma, genomföra, rapportera och dokumentera noggrant -Följa etablerade principer för ärlig konkurrens Respondent Undersökare Uppdragsgivare

Marknadsundersökning Kap 3 Relationer: Respondent Undersökare -Som undersökare måste man göra klart för respondenten att han/hon ingår i en undersökning och att man behöver dennes tillstånd. -Anonymitet. Respondentens anonymitet gentemot uppdragsgivaren måste garanteras. - Ej utsätta respondenten för obehag. - Ej ställa frågor som kan skada respondentens egenintresse. - Vid användning av videoutrustning eller annan inspelningsteknik: Berätta om tänkt användning, be om tillstånd.

Marknadsundersökning Kap 3 - Initialt användande av vilseledande information om man befarar att korrekt information kan påverka resultatet av undersökningen: Informera i efterhand. Används med försiktighet. - Tvång. Respondenterna ingår t.ex. i en organisation som samtidigt är beställare av undersökningen. Informera såväl beställare som respondent att deltagande i undersökningen är frivilligt. - Respondentens självbestämmanderätt. Försätt inte respondenten i en situation där hans/hennes självuppfattning kan ta skada.

Marknadsundersökning Kap 3 Uppdragsgivare Undersökare -Konfidentiellt agerande. Undersökaren avslöjar inte sitt uppdrag för andra aktörer, eller använder kunskap som han/hon erhållit i kontakter med tidigare uppdragsgivare. Teknisk integritet. Välj enklast möjliga upplägg för undersökningen , ange undersökningens avgränsningar, uttryck dig på ett sätt som målgruppen förstår. Uppdragsgivaren : ”Sno” inte en lösning som en anbudsgivare lämnat för att ge till någon annan som får uppdraget.

Marknadsundersökning Kap 3 Uppdragsgivare Undersökare (forts..) Administrativ integritet: Tag endast med kostnader som kan hänföras till själva uppdraget. -Användning av resultat: Resultat och slutsatser måste vara korekta. Även negativa resultat skall anges. Inte dra slutsatser som sträcker sig längre än vad underlaget medger.