Närträff Dagens innehåll: Samtal kring dikter Novellanalys

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
En kortfattad historia
Referat En sammanfattning.
Härnöstudier.
Hur du skriver en bra historia
Formellt, skarpt och snyggt
DÖDSBRAND OFFRENS HÄMND
Dialekter.
Sociolekter och dialekter
DIALEKTER.
Vad kännetecknar en novell?
Ett arbetsområde om poesi
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Hur gör du för att förstå en text?
Standardspråket som norm
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Berätta spännande.
- att läsa & skriva noveller
Skriva noveller.
Vad är språksociologi?. Vad är språksociologi?
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
Sort, art, stilart, område, fack o.s.v.
Typiskt för saga Handling Personer Hjälpare och ”stjälpare” Miljöer
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Nycklar till litteraturen
Sagoanalys 1. Läs din saga.
Va?! Ska vi skriva vår egen novell?
SKRIVA NOVELL Genre: Berättande text – den kan vara påhittad eller sann Syfte: Underhålla eller roa läsaren/lyssnaren.
Utveckla skrivandet.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Formellt, skarpt och snyggt
Berättande text.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
SPRÅKET.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Att skriva vetenskapligt
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
- Innehåll - Form - (Svenska Impulser från s 198) Analys av roman.
Påhittade texter Kan innehålla verklighet Berättar sanningar om livet.
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
När jag var liten fanns det BÖCKER hemma hos oss Mamma LÄSTE HÖGT och jag LÄSTE SJÄLV Vi PRATADE om böckerna vi båda hade läst.
Reportage.
Grammatik och språkriktighet
4 processer att behärska:
Välkommen till svenska 1
Att skriva en nyhetsartikel
Svenska som andraspråk 3
Förra gången… Jag har lärt mig att stava mitt namn på runspråk trots bokstavsbrist. Väldigt mycket historia som jag inte kunde. Svenska språket kommer.
Konsten att läsa skönlitteratur
Att skriva en resonerande text
Rödluvan och vargen.
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Novellanalys.
Deckare.
Svenska – skriva berättelser
Berättande text.
Språket i dikter - termer och begrepp.
I sagans värld.
En vetenskapsgren som behandlar språkets funktion i ett samhälle.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Vill du bli mästerdetektiv?
Analys av roman Innehåll: vad? Form: hur? + belägg från texten!
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Presentationens avskrift:

Närträff 2012-11-12 Dagens innehåll: Samtal kring dikter Novellanalys Dialekter och språklig variation

Frågor kring dikterna Vad tycker du dikten handlar om? Vilken känsla/upplevelse beskrivs? Finns det något jag i dikten? Yttre landskap? Inre landskap? Undersök språket. Finns ett djupare plan? Vilka ord används – associeras till vad? Ordval – torrt och konstaterande? Drastisk och humoristiskt? Vardagligt? Romantiskt? Titta på metaforer (bilder). Hur vill författaren att vi associerar? Vilket är diktens tema? Finns något budskap? Välj ut en favoritdikt och en dikt som du tycker sämst om.

Novellanalys – innehåll Handling: Sammanfattning. Ett referat 5-10 rader. (fabel) Personer: Inre och yttre egenskaper. Huvudpersoner? Bipersoner? (ca 4-6 st) Utseende? Karaktär? Romantiserade? Idealiserade? Överdrivna? Vilken funktion fyller respektive person? Utvecklas/förändras personerna på något sätt?

Novellanalys – innehåll Tid: Hur lång tid omspänner handlingen? När utspelar sig handlingen – nutid/framtid/samtid? När på dygnet? Hur ser tidsangivelserna ut – måste man läsa mellan raderna eller står det uttryckligen? Rum: Stad? Landsbygd? Mycket miljöbeskrivningar – inga alls? Vilken funktion fyller de? Social miljö – rika, fattiga, medelklass, kollektiv?

Novellanalys – innehåll Motiv: Fasta typsituationer, vad handlingen kretsar kring för typ av konflikt/problem. Vanliga motiv: förbjuden kärlek, triangeldrama, hämnare som återvänder för att rensa upp, den omogne ynglingen och den erfarne medelåldersmannen, hämnd, föräldrar och barns relationer, uppväxt Tema: Grundtanke/budskap. Varför har författaren skrivit denna text? Hur ska jag som läsare påverkas? Jämför motiv och tema i den novell du läst med andra berättelser (böcker/filmer, dikter etc.) som du känner till.

Novellanalys - formen Språket: Talspråkligt, omständigt? Långa/korta meningar – tempo? Är det rikt på bildspråk? Långa beskrivningar eller inga alls? Vardaglig eller högtidlig nivå? Sakligt, torrt eller känsloladdat? Realistiskt? Talspråk/slang? Mycket dialog? Stilen: Känsloton? På vilket sätt beskrivs saker och ting? – torrt? Målande? Komposition: Disposition? Rak eller bruten kronologi? Bihandlingar? Valmodell, vågmodell, utvecklingsmodell? Genre:

Novellanalys - form a) Författarens närvaro: vem berättar? Allvetande: Iakttagare som själv kommenterar förloppet, förklarar människornas handlingar, tankar och analyserar deras karaktärer. Han kände på sig att något hemskt skulle hända. Eller, Se nu händer detta och låt mig förklara varför. Jagperspektiv: författaren själv berättar historien i jagform. Jag kände på mig att något hemskt skulle hända Objektiv deltagare: Författaren betraktar händelseförloppet som genom en kamera. Författaren rullar utan kommentarer upp scen efter scen och läsaren får själv med hjälp av pusselbitarna bygga upp en bild av personer och händelser. Man kunde se att på hans ansiktsuttryck att ha trodde att något hemskt skulle hända. Vad får valet av berättarperspektiv för effekt på läsaren?

Novellanalys – tolkning a) l) Slutgiltig tolkning: Vilka delar (t.ex. personerna, rummet, handlingen etc.)  har störst betydelse för berättandet? Vad verkar författaren ha fokuserat på i sitt berättande - vad är intressant? Vad är det som driver personerna i novellen? Hur kan man tolka novellens tema? - Vilket budskap eller syfte har författaren med sin text? Kan du ge exempel på andra verk/berättelser som har liknande tema och motiv som de i din novell? Redogör för egna tankar du har kring novellens innehåll! 

Språksociologi Skillnaden i språkbruk mellan olika grupper Idiolekt Dialekt Sociolekt Olika språkliga varieteter Fult språk Offentligt språk – myndigheters språk

Dialekter Olika dialektområden och deras typiska kännetecken. Neutralt standardspråk Regionalt standardspråk Utjämnad dialekt Genuin dialekt Spridning: Längs älvarna, kyrkan och marknadsplatserna, Gränser tydligast mot kusten

De olika dialektområdena Källa: http://www.google.se/imgres?imgurl=http:/ /fugo2.fuv.se/Svenska_B_CFL/svenskab/6%2 520Efter%2520romantiken/bilder/Dialektkar ta.gif&imgrefurl=http://fugo2.fuv.se/Svenska _B_CFL/svenskab/6%2520Efter%2520roman tiken/6.html&h=526&w=400&sz=22&tbnid= NfchgK1rhWQ9eM:&tbnh=90&tbnw=68&pr ev=/search%3Fq%3Ddialektomr%25C3%25A 5den%2Bkarta%26tbm%3Disch%26tbo%3D u&zoom=1&q=dialektomr%C3%A5den+karta &usg=__KcwYV- i9u9Uugjdst_bfWYML0QM=&docid=1A8rE4 nqMz1EyM&hl=sv&sa=X&ei=BsObUN6wMM 2Q4gSv5oCYBg&ved=0CC4Q9QEwAg&dur= 656, 2012-11-08

Sex dialektområden Sydsvenska mål: Götamål Sveamål Norrländska mål: Bakre –r (tungrots) p, t, k  d, b, g = apa aba, äta äda, åka  åga Diftonger: Åuga, Meor, Rd, rn, rs och st uttalas som två ljud: torn, fors, fjord. g mjukas till v eller försvinner helt: flua, hage  have Götamål i , y  e, ö = flicka  flecka, rygg rögg, mycket  möcke, tyst töst Pluralformen kan skilja sig från riksspråket = gatera, hästa Ô-ljud mellan u och ö = tjÔta, knÔ, Tjockt L Sveamål t, e faller bort = slagit  slagi, hatten  hattn N och d kan falla bort= kon  koa, glada  glaa Viby –i finns i Närke (Älvdalskan) Norrländska mål: Bortfall av obetonade vokaler ”Dé bar å åk” Er faller bort i slutet av starka verb = han fall, han åk, han dug… Betoningen kommer ofta sist i sammansättningar: ångerman´älven, Slalom´åkare G, k och sk mjukas upp = skogen  skojen, mycket myttje, Fisken fisjin Adjektiv och substantiv binds ofta ihop = det långa håret  långhåre Gutniska (gotländska) mål Gamla diftonger = auga, bain, droyma Gamla konsonantkombinationer finns kvar= lamm  lamb, kväll Kväld G, k och sk uttalas hårt = varg, skiaute Långt a finns bevarat = båt baat, hår haar Östsvenska mål Öppna a-ljud (Mumindalen) Ingen skillnad mellan grav och akut accent T och d är omvänt i en del ord: du  tu, därtär G och k och sk får inte j, tje och/eller sju-uttal framför mjuk vokal = check  tjeck D, g, h och i uttalas före j = djur, gjorde, ljus och hjul