Kulturvetenskaplig fördjupning vt mars.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
13:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Onlinemarknadsföring Onlinemarknadsföring kan användas i marknadskommunikationens olika faser: den kontaktskapande.
Advertisements

SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Dagens genomgång Bakgrundsfaktorer Strategier Studieteknik Kompensatoriska hjälpmedel Samordnare Ingvor Berndt,
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Det proaktiva EFR. ● EFR, ett meningslöst sisyfosarbete? 2.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
Etik - Att göra det rätta.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Värdergrund Tränigslära/Etik. Intro qOI qOI.
”funktionsrätt” ett nytt begrepp i svenska språket 1 Begreppet ”funktionsrätt”
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Filosofi A Har du nånsin funderat över…
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Svenska som andraspråk 1
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Vad är ett rättvist samhälle?
Digitalisering, flera begrepp i samma term
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Varför läser ni religionskunskap?
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Bildanalys.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Religion.
Barns Röst Vi arbetar för och med: Barn med NPF år. Vi riktar oss också till: Vårdgivare och föräldrar Vi samarbetar med: KIND och Habilitering &
Kognitionspsykologi Kognition Psykologi Perception Minne Tänkande
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
ur Centralt innehåll för religion 1
Gymnasiearbete 100 p.
Iris Rosengren Larsson
Etik- planering.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
5768 visningar på Youtube.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Vilka får plats hos oss? Välkomna till en eftermiddag omkring Mångfald, Värdegrund och bemötande Ledarforum 2018.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Populism i Norden och Europa – gamla rötter, nya röster
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Din lön och din utveckling
Ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet
Rättigheter och skyldigheter
Föräldramöte Fredrik fihn | linda helgesson | anders NÄS | ANNA JOHANSSON | mikael bergeby.
”Flexibilitet” – i en ny tid
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Barnkonventionen.
Lärares planeringsarbete!
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Välkomna!.
Bibliotekens grundläggande ändamål, 2 § BL
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Nästa steg regionkalmar.se.
Behovskartläggning Kartläggningen beskriver målgruppens behov och skapar därmed förutsättningar för att utveckla processer som motsvarar behoven. Den.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Gymnasiearbete 100 p.
Ansvars och rollfördelning
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Maria Eidenskog Föreståndare CMTS
Lag (2017:310) om framtidsfullmakter
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Bakgrund Sedan 2018 har staden ett program för en jämlik stad som sträcker sig fram till Programmet har en bred politisk förankring.
Ledning och förståelse
Presentationens avskrift:

Kulturvetenskaplig fördjupning vt 2012 8 mars. Seyla Benhabib. Sammanfattning ”Jämlikhet och mångfald”. Från den svenska kulturdebatten: Jesus Alcála och Patricia Lorenzoni om slöjbruk. (textläsning och diskussion utifrån Benhabib)

Jämlikhet och mångfald. (Seyla Benhabib, 2002) Politisk filosofi och etik, genus och mångkultur i fokus. Princeton University, US.

Centrala begrepp. Benhabib, Jämlikhet och mångfald. Social konstruktivism-kulturell essentialism Iakttagare eller aktör? Olika konsekvenser när kulturer beskrivs. Gruppidentitet dynamisk och mångfacetterad eller statiskt utformad som svar på olika maktintressen, inom eller utom gruppen.

Centrala begrepp, forts. Kritik mot ”mosaikartad mångkultur” Grupprättigheter baserade på statisk kulturförståelse kontra individuella rättigheter Demokratiska samhällen (deliberativa demokratier) behöver ett mer dynamiskt gruppkoncept för att hantera mångkultur.

Benhabibs modell för ”dynamiska identitetsgrupper”. Egalitär ömsesidighet Frivillig självtillskrivning Frihet att träda ur eller att ansluta sig (överlever gruppen som grupp???)

Universalism Universell människonatur? Universellt förnuftsinnehåll? (logik, objektivitet, argument, etc.) Universellt människovärde? Universella juridiska principer (mänskliga rättigheter)?

Universalism= etnocentrism? ”Ramrelativism” = moraliska, juridiska och andra giltighetsregler är beroende av vissa förståelseramar, som inte kan rangordnas eller upphävas. (”kulturrelativism”) Går bl.a tillbaka på Jean Francois Lyotards språkfilosofi, ”ickekommensurabla diskurser”

Universalism=etnocentrism forts.. I sig ett utslag av eurocentrism, enligt Benhabib.

Benhabibs diskursetik. Praktiska diskurser av olika slag, t.ex moraliska, etiska, politiska, bör som grundförutsättning innehålla: Universell respekt och egalitär ömsesidighet Framförhandlande av delad situationell förståelse (ex. vad handlar slöjbruk om- patriarkal kultur eller kanske feminism, etc.)

Benhabibs deliberativa demokrati. Fri debatt och åsiktsbildning på diskursetisk bas Universell respekt: Alla har rätt att delta i ett moraliskt, etiskt eller politiskt samtal Egalitär ömsesidighet: Alla har rätt att initiera nya teman och att kräva rättvisa former för dialog.