Skolinspektionen i Almedalen 2017

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Skola och arbetsliv i samverkan
Dolda kunskaper avslutande möte
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Varför fokus på nyanlända just nu
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
17 december Dolda kunskaper 17 december
Kvalitetsutveckling av studie- och yrkesvägledningen.
Hälsa, lärande och trygghet
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
”Lite i skymundan…” En kartläggning av barn och ungdomars introduktion i Östergötland Jenny Nilsson 16 april 2010 Skolverket.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Disposition och utgångspunkter
Nyanlända elever och språkutveckling i alla ämnen
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
Riktad tillsyn av bedömning och betygssättning
Utredningen om översyn av den kommunala vuxenutbildningen på grundläggande nivå Flexibilitet och individualisering inom vuxenutbildningen Nacka
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Nämndplan 2015.
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
Erfarenheter och effekter av satsningar på lärare i skolor med låga elevresultat Anahita Assadi, Caroline Hall, Martin Lundin och Kristina Sibbmark.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
NYANLÄNDA BJÄREHOVSKOLAN. VÄRLDEN HAR FLYTTAT IN HOS OSS I BJÄRRED. Det faktum som vi idag står inför med stora flyktingströmmar går inte längre att blunda.
Gy 2011 Anders Johansson.  Preparandutbildning 2834  Programinriktat individuellt val3141  Yrkesintroduktion3405  Individuellt alternativ5524  Språkintroduktion7586.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
IK Alviksskolans introduktionsklass för nyanlända elever i årskurs 7-9.
Nuläge och utmaningar i elevhälsan. SKL:s elevhälsoundersökning  Varför undersökning?  Vad visade den?  Reflektioner  På gång.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Skolors arbete för att motverka kränkningar av elever på nätet
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Vad är SkolFam? Skolsatsning inom familjehemsvården
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Välkomna till webbinarium- ”Så skapar du slutredovisningen för arbetet med riktade insatser för nyanlända elever”
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Från Motstånd till Framgång på gymnasieskolans introduktionsprogram
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Bygga svenska beskriver elevers språkutveckling i fem steg med fokus på skolspråk.
Mottagande av nyanlända i grundskolan i Östra Göteborg
Individuella studieplaner i Nacka vuxenutbildning
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Garanterad undervisningstid i gymnasieskolan
Bygga svenska åk 1-6.
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Enkät i gymnasieskolan
Presentationens avskrift:

Skolinspektionen i Almedalen 2017 Varmt välkomma!

Utmaningen att se nyanlända elever som individer Samma lösningar för alla är inte vägen framåt

Fyra aktuella granskningar av nyanländas skolsituation

Positiva resultat av huvudmännens mottagande i grundskolan Åtta av tio kommuner lyckas ta emot nyanlända barn i skolan inom en månad Många huvudmän har lyckats bygga ett mottagande inom ramen för sin befintliga organisation Skolverkets kartläggningsmaterial används Flera positiva effekter av mottagandet

Men också utvecklingsområden i mottagandet av nyanlända elever Kollektiva lösningar Ämnesbedömningar genomförs inte Rektor inte delaktig i de inledande bedömningarna System för spridning saknas – dokumentation följer inte med elever som flyttar Nyanlända saknas i systematiskt kvalitetsarbete

Språkintroduktion i gymnasieskolan Fjärde största gymnasieprogrammet Språkintroduktion syftar till att ge nyanlända en utbildning, med tyngdpunkt i det svenska språket, för att snarast möjligt kunna gå vidare i gymnasieskolan eller annan utbildning 2016/17 35 900 elever 2015/16 18 700 elever

Granskningens resultat Plan för utbildning – möjlighet till flexibilitet eller risk för bristande likvärdighet och rättssäkerhet? Individuell studieplan, en ”hyllvärmare” Rektor: ”Planen är mer ett formellt papper. Den ska finnas. Det finns inte några krav på hur den ska följas. Det är inget levande dokument.”

Andra resultat Kartläggning – att ta reda på vissa saker Studie- och yrkesvägledning – tillgång möter inte behov Utbredd ohälsa och för lite elevhälsa Överlämningar varierar i kvalitet Nivågruppering utifrån kunskaper i svenska och ”svenska först” Studiehandledning och modersmålsundervisning – tillgång möter inte behov

Faktorer som påverkar utbildningens kvalitet positivt (exempel) Gedigen kartläggning och att informationen tillvaratas Utbildningen utformas efter den enskilda elevens behov Ämnesundervisning erbjuds i de ämnen eleven behöver God tillgång till studiehandledning på modersmålet och modersmålsundervisning Eleverna erbjuds heltidsstudier

Studiehandledning på modersmål – preliminära resultat Många elever får inte stöd i att utveckla sina ämneskunskaper Inte bara översättning – studiehandledning är också pedagogik Behoven ser olika ut – viktigt att utgå från elevens nivå Viktiga förutsättningar: Samverkan mellan lärare och studiehandledare Möjligheter att rekrytera Studiehandledarens egen förståelse i ämnet

Sammanfattade iakttagelser av nyanländas skolsituation Många skolor och kommuner har gjort stora insatser och visat stort engagemang när det gäller mottagandet Men – Skolinspektionens granskningar visar att det kvarstår många utmaningar för att eleverna ska få en god och likvärdig utbildning Skolan måste se elevernas enskilda behov – inte bara erbjuda kollektiva lösningar