Skolinspektionen i Almedalen 2017 Varmt välkomma!
Utmaningen att se nyanlända elever som individer Samma lösningar för alla är inte vägen framåt
Fyra aktuella granskningar av nyanländas skolsituation
Positiva resultat av huvudmännens mottagande i grundskolan Åtta av tio kommuner lyckas ta emot nyanlända barn i skolan inom en månad Många huvudmän har lyckats bygga ett mottagande inom ramen för sin befintliga organisation Skolverkets kartläggningsmaterial används Flera positiva effekter av mottagandet
Men också utvecklingsområden i mottagandet av nyanlända elever Kollektiva lösningar Ämnesbedömningar genomförs inte Rektor inte delaktig i de inledande bedömningarna System för spridning saknas – dokumentation följer inte med elever som flyttar Nyanlända saknas i systematiskt kvalitetsarbete
Språkintroduktion i gymnasieskolan Fjärde största gymnasieprogrammet Språkintroduktion syftar till att ge nyanlända en utbildning, med tyngdpunkt i det svenska språket, för att snarast möjligt kunna gå vidare i gymnasieskolan eller annan utbildning 2016/17 35 900 elever 2015/16 18 700 elever
Granskningens resultat Plan för utbildning – möjlighet till flexibilitet eller risk för bristande likvärdighet och rättssäkerhet? Individuell studieplan, en ”hyllvärmare” Rektor: ”Planen är mer ett formellt papper. Den ska finnas. Det finns inte några krav på hur den ska följas. Det är inget levande dokument.”
Andra resultat Kartläggning – att ta reda på vissa saker Studie- och yrkesvägledning – tillgång möter inte behov Utbredd ohälsa och för lite elevhälsa Överlämningar varierar i kvalitet Nivågruppering utifrån kunskaper i svenska och ”svenska först” Studiehandledning och modersmålsundervisning – tillgång möter inte behov
Faktorer som påverkar utbildningens kvalitet positivt (exempel) Gedigen kartläggning och att informationen tillvaratas Utbildningen utformas efter den enskilda elevens behov Ämnesundervisning erbjuds i de ämnen eleven behöver God tillgång till studiehandledning på modersmålet och modersmålsundervisning Eleverna erbjuds heltidsstudier
Studiehandledning på modersmål – preliminära resultat Många elever får inte stöd i att utveckla sina ämneskunskaper Inte bara översättning – studiehandledning är också pedagogik Behoven ser olika ut – viktigt att utgå från elevens nivå Viktiga förutsättningar: Samverkan mellan lärare och studiehandledare Möjligheter att rekrytera Studiehandledarens egen förståelse i ämnet
Sammanfattade iakttagelser av nyanländas skolsituation Många skolor och kommuner har gjort stora insatser och visat stort engagemang när det gäller mottagandet Men – Skolinspektionens granskningar visar att det kvarstår många utmaningar för att eleverna ska få en god och likvärdig utbildning Skolan måste se elevernas enskilda behov – inte bara erbjuda kollektiva lösningar