Rapport om pågående projekt Kommunstyrelsen 7/1 2003
Myndighets- och huvudmannauppgifter
Myndighets- och huvudmannauppgifter Politik Myndighets- och huvudmannauppgifter Produktion
Vad händer framöver i projektet om Myndighets- och huvudmannauppgifter Projektet drar igång på allvar på nyåret Seminarium med KSK/NK/VG 20/1–21/1 Intensivt arbete under januari - april Slutrapport klar till mars/april
Marknadsmässiga villkor för Uppdragskontoret Delrapport november 2002 Konsekvenser av att tillåta verksamheterna att anställa administrativ personal
Fyra typer av tjänster inom Uppdragskontoret Infrastruktur Myndighet och huvudmannauppgifter Konsult och personaluthyrning Produktion mot slutkund
UK idag
Förslag till beslut Uppdragskontoret ska inte tillhandahålla tjänster kopplade till huvudmanna- och myndighetsuppgifter. Principen om att inte få anställa personal för verksamhetsnära administrativt stöd tas bort.
Förslag till beslut beträffande UK Fr o m den 1 juli 2003 tas principen bort om att man inte får anställa personal för det verksamhetsnära administrativa stödet. Verksamheterna får inte anställa administrativ personal inom infrastrukturtjänster. Det är inte heller tillåtet att anställa personal inom skolmåltidsverksamheten eller inom Stöd- och Hälsas verksamhetsområde. När verksamheterna vill anställa administrativ personal ska tjänsten erbjudas till den som idag utför uppdraget för Uppdragskontorets räkning. När tjänster annonseras ska personal inom Uppdragskontoret i första hand erbjudas anställning. I de fall arbetsbrist kan befaras inom Uppdragskontoret gäller företrädesrätt.
En möjlig bild av UK framöver
Vad händer framöver i UK-projektet Facklig förhandling 12/12 samt 9/1 Stadsdirektören fattar beslut efter avslutad MBL-förhandling Dokument för den praktiska hanteringen vid anställning av personal har tagits fram Vt – 03. Genomförande Ny chef för UK rekryteras. Sker utanför projektet. Sommaren -03. Slutrapport presenteras med bl a förslag om Uppdragskontorets framtida ställning i kommunen.
Socialtjänsten – nämndorganisation, myndighets-prövning och kundval Delrapport 021120 Skapa förutsättningar särskilja myndighets- och huvudmannauppgifter från produktion Ett principförslag
Myndighet resp produktion inom Socialtjänsten Myndighetsuppgift Produktion Lokalt Kommungemensamt Mottagnings- och utredning Konsument-rådgivare Socialsekreterare Barn & Ungdom Familjerätt Familjebehandlare Fältgrupp Social-psykiatriskt team Ungdom Beroende mottag-ning Resursteam Flykting-mottagning Arbetsmarknads-team Arbetscentrum Äldre och Handikapp Socialjour Placerings-gruppp
Antal anställda i Socialtjänsten inom myndighet resp produktion
Tre delmoment i principförslaget Utveckling av myndighetsuppgifter En samlad organisation för myndighets- och huvudmannauppgifter Lokalmässig koncentration Summan av A+B+C>3
Vad händer framöver i Socialtjäntprojektet Diskussion om principförslag Synpunkter kan lämnas fram till den 17 januari 2003 Efter det att synpunkterna har sammanställts och justeringar gjorts i principorganisationen kan ett förslag om bemanning och ledning presenteras Förslag om organisation av produktionen är kommer i början av februari
Skydd och säkerhet för liv, hälsa, miljö och egendom
Processkarta Trygg och Säker kommun Brottsförebyggande Trafiksäkerhet Folkhälsa Trygg och säker Säkra bostäder och lokaler Säkra försörjningssysten Säker miljö Kriser och katastrofer Uppföljning Upphandling Riskvärdering/analys Kunskapsuppbyggnad Samverkan Beredskap Auktorisation Kvalitetssäkring Planering Info/kommunikation
Vad händer framöver i projektet om Trygghet och säker Delrapport klar med förslag på Intresseområden Arbetssätt Organisationstankar Inbjudan till fokusgrupper i februari Politiker Tjänstemän Samverkanspartners Projektet drivs parallellt med projektet om myndighets- och huvudmannauppgifter Slutrapport under våren
Äldreomsorgen Organisation och arbetssätt
Projektmål Identifiera effektiviseringsmöjligheter inom äldreomsorgen olika delar. Vidta nödvändiga åtgärder för att förbättra styrning, informationsöverföring och uppföljning mellan finansiär och producenter inom äldreomsorgen. Genomföra åtgärder för att uppnå ekonomisk balans inom den kommunala produktionen. Utnyttja informations- och kommunikationsteknik för ökad effektivitet, kvalitet och tillgänglighet.
Ökad effektivitet inom äldreomsorgen Utvecklad ekonomistyrning Nyckeltal för styrning och månadsuppföljning. Åtgärdsplaner för balans. Handledning och stöd till enhetschefer. Biståndsbedömning och informationsöverföring Standardiserad biståndsbedömning kopplad till kundval. Modernt IT-stöd för biståndsbedömning och informationsöverföring mellan finansiär och producenter. Ökad andel kundtid Tidmätning och analys Utbildning och handledning IT-stöd för vård- och schemaplanering
Ökad effektivitet inom äldreomsorgen Web-baserat IT-stöd för hela äldreomsorgen. Information och kundval. Säkerhet och trygghet i vården. Biståndsbedömning och informationsöverföring mellan finansiär och producenter. Vård- och schemaplanering. Ekonomistyrningsprocessen.
Nya system för EA och PA (ekonomi- och personaladministration)
Varför? Mål Modernt och användarvänligt system med hög grad av självservice för medarbetare och chefer Ökad effektivitet med hjälp av det nya systemet – ekonomiskt gynnsamt på sikt Ökad kvalitet på styrning och uppföljning Effektivare arbetsprocesser Ökad delaktighet för kommunens medarbetare
Möjligheter i självservice för medarbetare Rapportera avvikelser (ledigheter, övertid, mertid, närståendevård) Ansöka om semester, föräldraledighet, mm Ändra adressuppgifter Simulera lön
Möjligheter i självservice för chefer Attestera medarbetarnas avvikelser Godkänna eller avslå ledighetsansökningar Tillgång till all information om sina anställda Upprätta, förlänga eller ändra anställningsavtal Möjlighet att ta ut rapporter med ekonomisk information Simulera lön Få signaler när det t ex är dags att begära in sjukintyg från medarbetare eller när det är dags för rehabiliteringsåtgärder Förhandlingsstöd Verktyg för rekrytering Verktyg för kompetensutveckling
Status övriga projekt Plan och byggprocessen integreras i Myndighets- och huvudmannauppifter Verksamhetschefernas ställning förslag presenteras senast 31/3 Medborgarservice förslag presenteras 31/1 E-strategi – förslag klart 31/1