Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Utbildning på universitet och högskolor
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
P ERSONLIG S TUDIE P LAN NÄR ? HUR ? VAD ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000 Utgångspunkt I) Individens tidigare studier II ) Arbetserfarenhet.
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Kursplan Kunskapskrav Bedömning Läroplan Skola 2011, K-dag 28 mars.
Lars Sandberg Företagares synpunkter på systemet Kreativa grupper, upplägg och resultat.
Kandidatuppsats VT14 Kursledare: Lotta Hallberg och Karl Wahlin
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Nivå- Bas Ämne: Human Resources & Volontärsamordning Modul 1: Introduction till volontärsamordning DU 1.1:Introduktion till ideellt engagemang Vad är ideellt.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Sammanfattning av gruppdiskussioner Miljömålsdagarna maj Umeå.
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Studera utomlands Utlandsstudier som en del av din ÅA-examen.
Lärares planeringsarbete!
Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien IVAs Studentråd Rapporter 2007.
Att skriva CV och personligt brev
LUCAS Mål, strategi och organisation LUCAS - Center for Applied Software Research2 LUCAS mål Att i samverkan med näringslivet identifiera.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Välkomna till seminariet
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Sammanfattning av SWOT – Samverkan vid AUE Två kärnfrågor Oklara mandat, direktiv och styrprinciper Många möjligheter till akademi- övergripande aktiviteter.
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
1 TUN-ingenjörsutbildningar vid Uppsala universitet.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Projektledning.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Systematisk kursutvärdering och uppföljningsformer Workshop Bättre lärande! Toppenheternas avslutningsfestival Alexandra Elsing, Yasmin Nyqvist,
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Åbo Akademis Arbetsforum - Henriksgatan 1 b Åbo 1 ARBETSFORUMS TJÄNSTER TkF:s egenlärarträff.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
Minnesanteckningar: Informations- och planeringsmöte med studenter Möte med programråd Pol Kand
Studieförmåga och gemenskap Daniela Sund Styrelseordförande
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
1 Validering Regional arbetsgrupp
Pimp my undervisning Daniela Sund. Varför ordnar vi Pimp my undervisning 2.0? I fjol framkom många konkreta förslag och idéer Problem uppdagades.
Möte med Nackas jobb- och utbildningsexperter
IT Fördjupning Del 2 Lotta Annell. Mål Kursen ger grundläggande kunskaper inom området databaser. Den studerande erhåller kunskaper om att skapa en databas.
Introduktion till marknadsföring som huvudämne 2015
Skolutveckling genom aktionsforskning
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
Hur gör vi studenterna redo? Mål: Hållbarhet i utbildningen för alla program Idéverkstad 24 september 2015Gruppfokus: Hållbarhet i utbildningen.
Processtekniska Gymnasiet
Något att tänka på när man söker pengar
Fördjupning och examination av VFU
Verksamhetsplan FSV 2016.
Hur kan ett Trackitperspektiv bidra till kvalitetsarbetet?
Från forskning till undervisning - är det så lätt som du tror?
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
Workshop Arbetsplatslärande.
Åbo Akademis magisterutbildningar
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Enhetens utvecklingsutvärdering
The Alumni Day English Language and Literature Ingela Ollas
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Vill du göra skillnad på riktigt?
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas åtgärdsförslag ur material till Åbo Akademis styrelse 15.11.2016

FHPT:s åtgärdsförslag Arbetspraktik Inkludera någon form av praktik i fakultetens samtliga examina Ge ämnena möjlighet att anställa praktikanter inom projekt som ger relevant arbetserfarenhet (forskningsprojekt, konferenser etc.) Internationell erfarenhet samtliga studerande ska ha möjlighet till att skaffa sig internationell erfarenhet under studiernas gång (räkna till godo utbyte, få in tidsmässigt) Medvetandegöra studerande om vilka kompetenser man fått via utbildningen vidareutveckling av lärandemål på examinas olika nivåer samt genom att tydligt inom varje kurs lyfta fram vilka lärandemål just den specifika kursen syftar till att uppnå. ta i bruk olika typer av kursformer, t.ex. sådana där studerande själva tar ansvar för att organisera och leda kurser. Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

FHPT:s åtgärdsförslag forts. Koppling mellan teori och praktik i utbildningen relatera den teoretiska utbildningen till mera praktiska element som åskådliggör att den utexaminerade har konkret nytta av utbildningen införa praktiska färdigheter som stöder sig på teori använda sig av gästföreläsare från arbetslivet som genom egen erfarenhet kan visa hur teori och praktik kopplas ihop Flexibla kompetenser (d.v.s. förmåga att anpassa sig till en allt mer flexibel arbetsmarknad) inom utbildningen medvetet öva tillämpningar av kompetenser på nya och överraskande situationer, t.ex. i samarbete med arbetslivet. Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo FPV:s åtgärdsförslag Fortsätta att utveckla dialogen och samarbetet med arbetslivet inom fakultetens olika utbildningar samarbete inom kurser och praktikperioder utvidgat samarbete kring magisteravhandlingar och utvidgade expertnätverk. Driva på utvecklingen och användningen av mentorskapsprogram Ex Karriärkontakt (Åbo Akademikers rf) kunde utvecklas i dialog med utbildningarna. Större synliggörande av alumner visar studerande på bredden av karriärvägar. Alumnerna blir del av studenternas nätverk och utbildningens och ÅA:s arbetslivskontakter. Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

FPV:s åtgärdsförslag forts. Förtäta och intensifiera dialogen samt samarbetet mellan Arbetsforum och de olika utbildningarna, med syfte att få en bättre match mellan olika utbildningarnas specifika behov och Arbetsforums tjänsteutbud säkra att de studerande inom ramen för sina studier blir förtrogna med respektive utbildnings arbetsmarknad och lär sig behärska jobbsökarverktygen. arbetslivsfärdigheter kunde ingå i alla utbildningar, endera integrerat med existerande kurser eller som egna kurser. Fakulteten kunde erbjuda möjlighet att utveckla kunnande i budgetering och redovisning samt för utbildningsområdet relevant lagstiftning, endera integrerat i nuvarande kursutbud eller som egna kurser. Motverka dikotomin mellan teori och praktik i ännu högre grad synliggöra kopplingen mellan teori och praktik genom övningar, exempel och case från arbetslivet. Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo FSE:s åtgärdsförslag Fortsätter kontakterna till arbetslivet genom alumniverksamhet gäsföreläsningar av personer i arbetslivet praktik inom examen samverkan med näringslivet i samband med de kurser som ges Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo FNT:s åtgärdsförslag Fakulteterna borde utarbeta tydligare regler om hur frivillig praktik kan ingå i examen. Skicka ut rapporten till ämnena och be dem bekanta sig med den och beakta den då de planerar de nya magisterutbildningarna Finns det möjlighet att få ett tematiskt block som skulle svara på behovet av kunskap i jobbsökarverktyg, lagstiftning, projektarbete, ledarskap, att verka i mångkulturella miljöer, förhandlingsteknik och grunderna i budgetering och redovisning eller några av dessa? Fortsätta att ta in personer från industrin och alumner Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo

sammanfattning av alla fakulteters åtgärdsförslag Arbetspraktik i alla examina Möjlighet till internationell erfarenhet för alla studenter Medvetandegöra studenterna om vilka kompetenser de får i utbildningarna Koppla teori och praktik i kurser Låta studenterna öva sig i att hantera nya/överraskande situationer > förbättrar studenternas förmåga att hantera en flexibel arbetsmarknad Samarbete med arbets- och näringslivet inom kurser Gästföreläsningar Samarbete i magisteravhandlingar Utveckla och utnyttja Karriärkontakt Utöka samarbetet med Arbetsforum (jobbsökar- och arbetslivsfärdigheter) Integrera utbildning i budgetering, redovisning och relevant lagstiftning i kurserna Erbjuda tematiskt block med jobbsökarverktyg, lagstiftning, projektarbete, ledarskap, att verka i mångkulturella miljöer, förhandlingsteknik, budgetering och redovisning Åbo Akademi - Domkyrkotorget 3 - 20500 Åbo