Hushållsavfall och verksamhetsavfall

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hösten 2011 Nortech Telecom
Advertisements

Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
PROJEKT Schakt- massor Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
Patientsäkerhetslagen
Stadsingenjörsdagarna i Göteborg 2007
Nya miljöprövningsdelegationer
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
En översyn av riksintressen pågår
Johan Alfredsson Stadsjurist Stadsledningskontoret
Årsuppföljning LSO.
Hantering av brännbart avfall
Kulturmiljöfrågor i PBL
Särskilda skäl och tillsyn
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Prövning av vindkraft Peter Ardö, Länsstyrelsen i Halland
8 kap PBL Krav på byggnadsverk m m
Magnus Edström Vattenhandläggare Miljöenheten/Länsstyrelsen
Övertid & Mertid förändringar i ATL
Definition av avfall & när avfall upphör att vara avfall
Strandskydd och miljöpolitik
Avfall på villovägar Miljöjurist Dr. Margaretha Svenning.
Strandskydd Seminarium Miljöjurist Dr. Margaretha Svenning.
Verksamhetsstöd gymnasiet
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Om energieffektivisering och miljöbalkstillsyn Miljöjurist Dr. Margaretha Svenning.
Ny strandskyddslagstiftning
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
Juridikgenomgång Miljö- och hälsoskyddsnämndens överläggning den februari 2015.
Advokat Anders Linnerborg
Skyltar, tillstånd och tillsyn
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Nedlagda kommunala deponier
Patientjournallagen Ändamål
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Offentlighet och sekretess
På säker grund för hållbar utveckling Ansvarsutrednings- workshop del III 12 januari 2011.
Lex Maria Bakgrund: 1936 avled ett antal patienter på Maria sjukhus i Stockholm till följd av felbehandling.
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
Förbifarten.
Tillsyn över tobakslagen
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
IED-Statusrapporter Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
Förvaringsfallet igen, hur angriper vi problemet?
Träff Miljökonsulter Rune Brandt. Miljöskydd Länsstyrelsen Miljöinspektörer kommun Branschspecifik TVL Länsmiljöträff Miljöchefer 2 ggr/år.
Översyn av naturreservatens föreskrifter. Naturvårdsverket: ”Varje naturreservat är unikt och har därför egna föreskrifter för att bevara naturvärdena.”
1 VÄLKOMNA! Tillsynsvägledning 24 april 2012 Strandskydd.
Jan Darpö, UU Miljöbalken 1 kap. Tillämpningsområde Alla verksamheter och åtgärder Skydda människan och miljön Hushållning Inte bagateller.
Copyswede./. Sony Mobile IMK seminarium Kompensation för privatkopiering – nu och framtiden Stockholm 28 Augusti 2015 Azra Osmancevic.
Deponier, utfyllnadsområden, förorenade områden Vad är vad och spelar det någon roll ? - Pågående arbete i juristsamverkans- gruppen - Avses bli PM på.
Anstånd och studieuppehåll
Innehåll i föreläsningen
Seminarium om tillgodoräknande
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
En översikt Jan-Åke Sandell Diskrimineringslagstiftning 1.
Halmstads Energi och Miljö AB, HEM VÄLKOMNA till Samråd enligt 6 kap 4 § miljöbalken. Ändringstillstånd, optisk sorteringsanläggning för avfall samt avpaketeringsanläggning,
Sid 1 Pia Heyman Nya regler.
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Anstånd och studieuppehåll
Dagens program Presentation av projektet och checklista
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Plan- och bostadsdagarna 2017
Miljökvalitetsnormer vatten
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Hantering av brännbart avfall
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Utbildningsdepartementets arbete med den nya förvaltningslagen (2017:900) Anita Stawarz, kansliråd Utbildningsdepartementet.
Utdrag ur propositioner
PROJEKT Schakt- massor Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
”Stärkt ställning för hyresgäster” SOU 2017:33
Presentationens avskrift:

Hushållsavfall och verksamhetsavfall MSL:s workshop om tillsyn av avfallssortering på restauranger och butiker Albin Ring | Förvaltningsjurist 2017-04-27

Definition av hushållsavfall Hushållsavfall: Avfall som kommer från hushåll samt därmed jämförligt avfall från annan verksamhet (15 kap. 3 § miljöbalken) Därmed jämförlig avfall: Avfall som uppkommer som direkt följd av att människor, oavsett ändamål eller verksamhet, uppehåller sig inom en lokal eller i en anläggning. (prop. 1997/98:45 del 2 s. 184 f.) Annan verksamhet: Verksamhet vars avfall i renhållningssammanhang är jämförlig med avfall från hushåll (a. prop. a.s.) Renhållningssammanhang: Siktar på nedskräpningseffekten (prop. 1978/79:205 ss. 10 och 14). Nya avfallskapitlet: Ingen förändring avseende hushållsavfall (prop. 2015/16:166)

MÖD 2006:65 Sahlgrenska sjukhuset Fråga om avfall som uppkommer i allmänna utrymmen på sjukhus där allmänhet och patienter vistas (ex. väntrum, dagrum, entréer) utgör hushållsavfall. Avfallets härkomst och karaktär avviker inte väsentligen från avfall som uppstår i andra slag av lokaler och anläggningar till följd av att människor vistas där. Avfallet är jämförligt med avfall från hushåll.

MÖD 2012:49 COOP Konsum Fråga om avfall i form av frukt och grönsaker från livsmedelsaffär utgör hushållsavfall Även om avfallet till sin karaktär påminner om hushållsavfall uppstår avfallet som en följd av den verksamhet som bedrivs i lokalerna och inte som en följd av att människor uppehåller sig där. Avfallet är inte jämförligt med hushållsavfall.

Nacka MMD mål nr M 3707-15 Berns restauranger Föreläggande från Miljö- och hälsoskyddsnämnden i Stockholm om att i) utreda möjligheten till materialåtervinning av förpackningsavfall, och ii) lämna att hushållsavfall till det kommunala avfallssystemet. Fråga om avfall som uppstår i en restaurangverksamhet utgör hushållsavfall. Restaurang- och caféavfall är jämförbara med avfall från hushåll och omfattas därför av bestämmelserna om hantering av hushållsavfall (jfr. MÖD 2006:65) Avfallet är jämförligt med hushållsavfall.

Nacka MMD mål nr M 288-16 / M 291-16 Restaurang Prinsen / Wienerkonditoriet Förbud med verkställighetsförordnande från Miljö- och hälsoskyddsnämnden i Stockholm mot att lämna avfall från restaurangverksamhet till annan än det kommunala avfallssystemet. Fråga om inhibition av förbudet. Det överklagade förbudet får anses omfatta sådant avfall som är tvistigt, d.v.s. avfall från restaurangens kök och motsvarande beredningsutrymmen dit allmänheten inte har tillträde. Beslutet inhiberas i avvaktan på slutlig prövning. VU drog tillbaka överklagandet innan Länsstyrelsen hann fatta slutligt beslut i frågan.

Synen på avfall från restauranger enligt Stockholms miljö- och hälsoskyddsnämnd Allt avfall som uppkommer i restaurangverksamhet med servering är att betrakta som hushållsavfall. Grundar sig på avfallets karaktär och att avfallet uppstår som en direkt följd av att människor uppehåller sig i lokalen (för att äta). Förarbetena anger särskilt restaurangavfall som exempel på jämförbart med hushållsavfall. (prop. 1997/98:45 del 2 s. 184 f.) Lagstiftaren gjorde inga ändringar m.a.a. den praxis som utvecklats på området vid översynen av 15 kap. MB 2016.

Stockholms miljö- och hälsoskyddsnämndens syn på olika avfallsslag Förpackat matavfall från livsmedelsbutiker Blandat avfall från livsmedelsbutiker Frityrolja och annat spillfett från restauranger Bröd från bagerier där även caféverksamhet finns Avfall från food trucks Evenemangsavfall där servering förekommer Blandat torrt avfall från restaurangkök Produktionskök i butik med matplats Produktionskök i butik utan matplats

1. Förpackat matavfall från livsmedelsbutiker Allt avfall bestående av utsorterade matvaror som uppstår i en livsmedelsbutik är att anse som verksamhetsavfall, däribland förpackat matavfall. Gäller endast så länge butiksavfallet inte blandas med hushållsavfall. Grundar sig på MÖD 2012:49 Coop Konsum; avgörandet ska tolkas restriktivt och bara omfatta den specifika verksamheten i en livsmedelsbutik.

2. Blandat avfall från livsmedelsbutiker Avfall från personalutrymmen eller som härstammar från kunderna är att betrakta som hushållsavfall. Om sådant avfall blandas med verksamhetsavfall blir det blandade avfallet hushållsavfall. Grundar sig på upprätthållandet av det kommunala avfallsmonopolet (15 kap. 24 § 1 st. miljöbalken).

3. Frityrolja och annat spillfett från restauranger Allt restaurangavfall utgör hushållsavfall enligt nämndes generella syn på restaurangavfall.

4. Bröd från bagerier Om det bedrivs caféverksamhet jämförs den med restaurangverksamhet varmed allt avfall är att betrakta som hushållsavfall (jfr. Naturvårdsverkets yttrande i MÖD 2006:65) Om det inte bedrivs caféverksamhet eller någon annan servering eller beredning av livsmedel avsedd att förtäras i den omedelbara närheten är avfallet dock att betrakta som verksamhetsavfall.

5. Avfall från food trucks Avfall som uppstår vid beredning av mat i food trucken och vid förtäringen av maten i den omedelbara närheten utgör hushållsavfall. Food trucksverksamhet är att jämföra med restaurangverksamhet. I synnerhet mot bakgrund av nedskräpningseffekten/renhållningssammanhanget. Hanteringen av avfall från ambulerande verksamheter bör lösas av SVAB; dispensförfarandet allt för kostsamt och administrativt tungrott.

6. Evenemang där servering förekommer Avfall från festivaler och evenemang utgör hushållsavfall. Avfallet är till sin karaktär hushållsavfall och uppkommer på platsen till följd av att människor uppehåller sig där. Även nedskräpningseffekten/renhållningssammanhanget talar för att det är att betrakta som hushållsavfall.

7. Blandat torrt avfall från restaurangkök Allt restaurangavfall utgör hushållsavfall enligt nämndes generella syn på restaurangavfall. Undantaget utsorterat producentansvarsavfall. Producentansvarsavfall som blandas med restaurangavfall utgör dock hushållsavfall med hänvisning till upprättandet av det kommunala avfallsmonopolet.

8. Produktionskök i butik med matplatser Utgör hushållsavfall. Verksamheten är att jämföra med restaurangverksamhet. Tillsynen får inrikta sig på att verksamheten kan visa på ett fullgott system för separering av avfall.

9. Produktionskök i butik utan matplatser Utgör verksamhetsavfall. Handlar om avfall från ett produktionskök i en livsmedelsaffär utan matplatser (t.ex. i en delikatessdisk e.dyl. eller vid s.k. bake-off). Bör jämställas med catering utan servering.

Dispens enligt 15 kap. 25 § 1 p. Kommunen får i det enskilda fallet ge dispens från förbudet i 24 § första stycket, om det finns särskilda skäl och den som ska hantera avfallet med stöd av dispensen kan göra det på ett hälso- och miljömässigt godtagbart sätt MÖD 2006:65: Den kommunala bortforslingsskyldigheten är inte absolut. MÖD 2013-02-19 M 7925-12: Krävs en mycket liten avfallsmängd för att utgöra särskilda skäl i dispensbestämmelsen. (C:a 6 kg i veckan från en personalmatsal var inte lite nog för dispens.)