Omkomna i järnvägstrafik TRV

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Advertisements

ÖBOs organisation. Krishantering Vad är en kris ? En kris är en påfrestning, som i större eller mindre omfattning kräver insatser utöver det normala för.
Jämställdhet i projekt Hur kan det se ut?. Innovation Bakgrund/problemInnovation definieras ofta utifrån en manlig norm där mäns innovationer och branscher.
Projekt ”samsjuklighet” Projektets mål Kommunerna, psykiatrin och primärvården ska i samverkan arbeta för målgruppen personer med psykisk störning/sjukdom.
INTRO WORKSHOP 19/8 KERSTIN THAM, PROFESSOR, REKTOR.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Carl Larsson Återkoppling från näringslivsdialog 6-7 okt 2015 Stadsbyggnad, trafik och infrastruktur.
Aktuell information augusti 2017
Informationsmöte VA till Varola
Avdelningen för vård och omsorg
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Temautbildning Arbetsmiljö
Ett stråk med stora möjligheter
Säkerhetschefs-möten TRV/FSJ FRI GNS-järnväg
Mediebranschen hot, risker och sårbarheter
Välkommen till information om lex Sarah
Krisberedskap – för social hållbarhet
Nystart för nollvisionen
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
Lärarlöner Löneavtal Statliga satsningar Lokal lönebildning
Analysseminarium – ÖK februari
Nyhetsbrev Oktober # Generell information - Driftsättning av release 3 den 3/10 Besiktningsplan - Plattformsövergång ersätts med Plankorsning.
Planeringsunderlag för klimatanpassning och klimat- och energi
Trafiksignalföreskrifter
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Fysiskt tvång - fasthållningar
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Grundläggande utbildning
Din lön och din utveckling
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Nyheter i TTJ från Modul 17 HMS & E
9...
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Indikator 9 och10 Säkra GCM-passager och Drift och underhåll av GCM-vägar Ylva Berg Trafikverket.
SIMAIR i Trafikverkets region Syd
Delrapport SAM 3.0 Vuxenutbildningsnätverket
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Närsjukvårdsmöte Eugenia Strandberg.
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Jan Persson och Elin Ring
Cykel information Agneta Nordström
Framtidsfullmakt Annika Lewerth.
Metodutveckling för att minska social oro
Nya hastighetsgränser
Procapita Vård- och omsorg Avvikelser
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
DISI-projekt Tre års mångfaldsarbete på IVF
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Systematiskt kvalitetsarbete
Rättigheter = s. 20.
Möjligheter till finansiering?
Behovskartläggning Kartläggningen beskriver målgruppens behov och skapar därmed förutsättningar för att utveckla processer som motsvarar behoven. Den.
Arbetsmiljöläget 1989.
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Extrastämma
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Dokumentera rätt i vården
Revisionsredogörelsen 2017
Kulturskolornas strategidokument
Jämställdhet i projekt Hur kan det se ut?
Öka antalet personer som utbildas inom vård och omsorg i Fyrbodal Öst
Lag (2017:310) om framtidsfullmakter
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
En lokal handlingsplan för psykisk hälsa BAKGRUND År 2016 slöt regeringen och SKL överenskommelse som syftar till att stärka regioner i arbetet.
Presentationens avskrift:

GNS-järnväg 25 oktober 2016 Personolyckor Plankorsnings-händelser Helena Rådbo

Omkomna i järnvägstrafik TRV 2015 – 103 dödade Alla personpåkörningar, förutom plattform Arlöv 1 jan – 14 oktober 2016 59 stycken (51+8) jmf med 82 stycken 2015 57 personpåkörningar, (1 hopp från bro ”röde orm” Gbg) 2 fordon i plankorsning

Dödsfall plankorsningar 2005-2015

Plankorsningar, 8 dödsolyckor 2016 (synergi) (1 jan – 14 okt) 6 personpåkörningar i A- och B anläggningar, 2 fordon, förare omkommen Ödsmål 14 juli (obevakad), Rönningsvägen 7 maj (bommar?), Väghållare 2 statliga, 2 kommunala, 3 enskilda STH 90 -180

Allvarliga tillbud i plankorsningar 2016 (1 jan – 14 okt) 15 allvarliga tillbud mellan fordon och tåg 4 allvarliga tillbud, gångtrafikanter Väghållare - blandat

Noterat som avvikelser i plankorsningar Förare 8135 rapporterade att en vuxen person och ett barn passerade under bommar vid Kyrkvägen när tåg 8135 närmade sig. bil blåser förbi vägskyddet Åbytorpvägen precis framför 1832 som gav ”tåg kommer” upprepade gånger. Detta är möjligt pga stoppkörning och reducerat vägskydd Föraren tåg 8519 meddelar att två personer kryper under bommar på plankorsning Morgongåva östra strax innan tåg 22 passerar. Bil som genade över plankorsning med halvbommar framför tåget. Vägskyddet ligger nere vid väg 41, vägskydd Jonsjö, km 190.292, bilar kryssar igenom övergången.... Polisen ringer om att det är en kvinna mellan bommarna på Stensövägen Polis begärde trafikstopp efter att fyrhjuling har vält på plankorsning Åkre under polisjakt.

Åtgärder personpåkörningar Staket Kameror ”färist för människor” anti trespass grids Samverkan med andra aktörer

Projekt Säkerhet järnväg 2016 Säkerhet i järnvägssystemet, Handlingsplan En bred nulägesanalys GAP-analys Fokusområden för åtgärdsplanering Handlingsplan med identifierade åtgärdsområden och ansvariga delar av organisationen Syfte, en handlingsplan med identifierade områden, samt utpekade ansvariga skall tas fram. Inom vissa områden har verksamhet pågått under flera år, medan andra behöver mer utveckling. I projektet ska områden som idag inte är tillräckligt fördjupade pekas ut. Projektet kommer att utgöra ett paraply för det arbete som pågår och startas upp, kopplat till säkerhet på järnväg. Projektet ska till viss del fungera som sammanställare av de pågående aktiviteter som finns inom säkerhetsarbetet på järnväg, samtidigt som det blir en grund för nya krav för utformning inom järnvägsanläggning.

Åtgärder plankorsningar Handlingsplan Oskyddade plankorsningar – närsikt Regionerna hantera plk med särskilda trafikförhållanden Planeringsunderlag Äskat pengar i kommande plan ALEX – ny teknik Viskadalsbanan, kryssmärken djurklinik? Bohusbanan (Ödesmål plk Östra berg) obevakad

Punkter hämtade från BTO:s PM Tidigare har funnits riktade satsningar, bra standard i plk på banor med STH>160 km/h Önskar ett bredare systemperspektiv och ansats i hela järnvägssystemet, förväntas ske när Trafikverket bildades Åtgärder vidtas ofta efter en redan inträffad händelse eller att vissa förhållanden har påpekats av ett eller flera jv-företag. Banor med sth<160 Saknas kryssmärken Närsikt Uppgradering av skydd vid förändrad markanvändning Skyltning enskilda vägar GNS-järnväg hantera riskområdet plankorsningar för att driva fram åtgärder

Påpekande från GNS-järnväg Sätta upp kryssmärken där det saknas, oavsett övriga behov i plankorsningar – kan inte vänta på ALEX – är med i uppdatering av riktlinjen för plk TDOK 2015:0311…. Bättre skyltning enskilda vägar – hur ska detta arbete utformas? Finns med i handlingsplan för projekt Säkerhet i järnvägssystemet. Frågan är lyft (av Verksamhetsstyrning PLmv) finns en projektbeställning (men inget projekt vad jag vet)