GNS-järnväg 25 oktober 2016 Personolyckor Plankorsnings-händelser Helena Rådbo
Omkomna i järnvägstrafik TRV 2015 – 103 dödade Alla personpåkörningar, förutom plattform Arlöv 1 jan – 14 oktober 2016 59 stycken (51+8) jmf med 82 stycken 2015 57 personpåkörningar, (1 hopp från bro ”röde orm” Gbg) 2 fordon i plankorsning
Dödsfall plankorsningar 2005-2015
Plankorsningar, 8 dödsolyckor 2016 (synergi) (1 jan – 14 okt) 6 personpåkörningar i A- och B anläggningar, 2 fordon, förare omkommen Ödsmål 14 juli (obevakad), Rönningsvägen 7 maj (bommar?), Väghållare 2 statliga, 2 kommunala, 3 enskilda STH 90 -180
Allvarliga tillbud i plankorsningar 2016 (1 jan – 14 okt) 15 allvarliga tillbud mellan fordon och tåg 4 allvarliga tillbud, gångtrafikanter Väghållare - blandat
Noterat som avvikelser i plankorsningar Förare 8135 rapporterade att en vuxen person och ett barn passerade under bommar vid Kyrkvägen när tåg 8135 närmade sig. bil blåser förbi vägskyddet Åbytorpvägen precis framför 1832 som gav ”tåg kommer” upprepade gånger. Detta är möjligt pga stoppkörning och reducerat vägskydd Föraren tåg 8519 meddelar att två personer kryper under bommar på plankorsning Morgongåva östra strax innan tåg 22 passerar. Bil som genade över plankorsning med halvbommar framför tåget. Vägskyddet ligger nere vid väg 41, vägskydd Jonsjö, km 190.292, bilar kryssar igenom övergången.... Polisen ringer om att det är en kvinna mellan bommarna på Stensövägen Polis begärde trafikstopp efter att fyrhjuling har vält på plankorsning Åkre under polisjakt.
Åtgärder personpåkörningar Staket Kameror ”färist för människor” anti trespass grids Samverkan med andra aktörer
Projekt Säkerhet järnväg 2016 Säkerhet i järnvägssystemet, Handlingsplan En bred nulägesanalys GAP-analys Fokusområden för åtgärdsplanering Handlingsplan med identifierade åtgärdsområden och ansvariga delar av organisationen Syfte, en handlingsplan med identifierade områden, samt utpekade ansvariga skall tas fram. Inom vissa områden har verksamhet pågått under flera år, medan andra behöver mer utveckling. I projektet ska områden som idag inte är tillräckligt fördjupade pekas ut. Projektet kommer att utgöra ett paraply för det arbete som pågår och startas upp, kopplat till säkerhet på järnväg. Projektet ska till viss del fungera som sammanställare av de pågående aktiviteter som finns inom säkerhetsarbetet på järnväg, samtidigt som det blir en grund för nya krav för utformning inom järnvägsanläggning.
Åtgärder plankorsningar Handlingsplan Oskyddade plankorsningar – närsikt Regionerna hantera plk med särskilda trafikförhållanden Planeringsunderlag Äskat pengar i kommande plan ALEX – ny teknik Viskadalsbanan, kryssmärken djurklinik? Bohusbanan (Ödesmål plk Östra berg) obevakad
Punkter hämtade från BTO:s PM Tidigare har funnits riktade satsningar, bra standard i plk på banor med STH>160 km/h Önskar ett bredare systemperspektiv och ansats i hela järnvägssystemet, förväntas ske när Trafikverket bildades Åtgärder vidtas ofta efter en redan inträffad händelse eller att vissa förhållanden har påpekats av ett eller flera jv-företag. Banor med sth<160 Saknas kryssmärken Närsikt Uppgradering av skydd vid förändrad markanvändning Skyltning enskilda vägar GNS-järnväg hantera riskområdet plankorsningar för att driva fram åtgärder
Påpekande från GNS-järnväg Sätta upp kryssmärken där det saknas, oavsett övriga behov i plankorsningar – kan inte vänta på ALEX – är med i uppdatering av riktlinjen för plk TDOK 2015:0311…. Bättre skyltning enskilda vägar – hur ska detta arbete utformas? Finns med i handlingsplan för projekt Säkerhet i järnvägssystemet. Frågan är lyft (av Verksamhetsstyrning PLmv) finns en projektbeställning (men inget projekt vad jag vet)