Information från Överförmyndarförvaltningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
God man för ensamkommande barn
Advertisements

En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
LSO på skadeplatsen.
Tillsyn över målstyrd verksamhet Tillsyn över resultat Likvärdigt och tillfredställande skydd.
Att upprätta årsräkning
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Grunden i en Förening Stadga Reglemente Instruktioner Policys.
Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU)
SOCIALTJÄNSTLAGEN SoL
Gode män och förvaltare
Budget- och skuldrådgivning
Socialtjänstens möjligheter och begränsningar
Familj, föräldrar och barn
Margaretha Edlund-Gustafsson
LSS 1§ Omfattar personer med
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Handläggning enligt SoL
Information för gode män och överförmyndare
Juridiska aspekter Eva Nordin-Olson 2007.
Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU)
Socialtjänstlagen, SoL
Antal Källa Migrationsverket Mars 2014 KUNGSBACKA KOMMUN.
Personrätt Några huvuddrag.
LAG OM GOD MAN FÖR ENSAMKOMMANDE BARN Inget barn skall stå utan företrädare Tillförsäkra barnen en trygg tillvaro Förordnas för barn under 18 år Överförmyndaren.
Kvällens huvudpunkter
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Välkomna! Försäkringskassan Bankföreningen ÖFF:s hemsida Överförmyndarnytt Allmänna frågor.
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Överförmyndarverksamheten. Statistik Antal ställföreträdare per den 5 mars 2014 Förvaltare 56 st Huvudmän 77 st Gode män 271 st Huvudmän 369 st Huvuddelen.
Kommunens ansvar för barn och unga Jonas Reinholdsson KommunLex AB © KommunLex AB, får kopieras och spridas med angivande av källan.
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Särskilt pedagogiskt stöd
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Samhällsresurser och fördelning
God man God man enligt 11 kap 4 § föräldrabalken kan förordnas för en person som på grund av sjukdom eller liknande förhållande inte kan bevaka sin rätt,
Vräkningsförebyggande riktlinjer Gemensamt uppdrag i det vräkningsförebyggande arbetet Stadsdelsnämnderna och de kommunala hyresvärdarna i Göteborg har.
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Introduktion till FREDA Eslöv 28 januari 2014 Om utredning enligt socialtjänstlagen.
Överförmyndarnämnden Årsredovisning – utbildning
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 6 F ÖRÄ Ld RAR OCH b ARN KAPITEL 6 F ÖRÄ Ld RAR OCH b ARN.
Följ upp barnrättsarbetet med hjälp av ett antal implementerings- och tillämpningsnycklar.
Äktenskap och samboende Professor Anna Singer Uppsala universitet.
Anders Gunnarsson Frida Nowotny. Godmanskap Förvaltarskap Vem kan bli god man? Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Konsumentverket informerar. Hallå konsument Hallå konsument är en rikstäckande oberoende upplysningstjänst för alla konsumenter. Den samordnas av Konsumentverket.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Handläggning Ekonomiskt bistånd 19 oktober 2016 Botkyrka Nils Allan Danielsson självutnämnd specialist.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Frågor om bedömning av ålder – ensamkommande barn
GODE MÄN FÖRVALTARE OCH FÖRMYNDARE.
Bidrag för bostadsanpassning - För ett självständigt liv i eget boende
Att spara långsiktigt? En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
Föräldrabalken Germaine Hillerström.
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
INFORMATION OM LEX SARAH 2016
Överförmyndarnämnden
God Man till ensamkommande barn
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Trygghet med skälig avkastning
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP
Det nya fondavtalet för Premiepensionen
Att spara långsiktigt En förutsättning och ett villkor för en sund och hållbar ekonomi är att hushållen har tillgång till rätt och relevant information.
Välkommen till utbildning för gode män och förvaltare
Rekrytering och utbildning
Information från Försäkringskassan
Presentationens avskrift:

Information från Överförmyndarförvaltningen Frida Nowotny och Anders Gunnarsson

Innehåll Godmanskap Förvaltarskap Vem kan bli god man? Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor

Godmanskap Förvaltarskap enligt 11 kap 4 § föräldrabalken (hjälp) enligt 11 kap 7 § föräldrabalken (skydd)

Frivillighet och samtycke Godmanskap kräver huvudmannens samtycke om det kan lämnas Huvudmannen behåller sin rättshandlingsförmåga kan själv ta ut pengar på bank, ingå avtal, neka insatser med mera

God mans behörighet Huvudregel – samtycke från huvudmannen Undantag: Regelbundna åtgärder, t ex betala hyra och mediciner Huvudmannen saknar förmåga att samtycka Åtgärder utanför uppdraget eller utan samtycke blir inte bindande för huvudmannen

Då saknas förutsättningar för godmanskap Huvudmannen följer inte överenskommelser, t ex budget är hotfull (eller någon i dennes omgivning) samtycker inte (uttryckligen eller genom sitt agerande) Behovet kan tillgodoses genom mindre ingripande åtgärder (fullmakt)

”Ur stånd” att vårda sig själv eller sin egendom Förvaltarskap ”Ur stånd” att vårda sig själv eller sin egendom Huvudmannen förlorar rätten att bestämma i de delar som omfattas av förvaltarskapet Tvångsåtgärd, stort ingrepp i den personliga integriteten Inget krav på huvudmannens samtycke Förvaltaren bestämmer ensam hur egendomen ska användas tar över huvudmannens rättshandlingsförmåga

Då saknas förutsättningar för förvaltarskap Huvudmannen har ett skyddsbehov, men inga eller små skulder inga påtagliga skadeverkningar ingen är beredd att ta uppdraget som förvaltare

Uppdraget som god man och förvaltare Sörja för person Bevaka rätt Förvalta egendom

Företräda huvudmannen vid: Bevaka rätt Företräda huvudmannen vid: Ansökan om bidrag och insatser Kontakt med myndigheter Bouppteckningar - arvskiften Försäljning av bostad Tvister Överklagande av myndighetsbeslut

Förvalta egendom Betala räkningar Förmedla fickpengar Sköta placeringar av kapital Övergripande ansvar för ekonomin Budget

Sörja för person Kontrollera att omvårdnadsbehov tillgodoses och är av bra kvalitet, t ex rätt vårdinsatser materiella behov tillgodoses, t ex mat, möbler och kläder Bevaka personliga intressen, t ex daglig verksamhet, bostad, fritid och hälsovård

Sörja för person Kontrollera att omvårdnadsbehov tillgodoses och är av bra kvalitet, t ex rätt vårdinsatser materiella behov tillgodoses, t ex mat, möbler och kläder Bevaka personliga intressen, t ex daglig verksamhet, bostad, fritid och hälsovård Gode mannen och förvaltaren ska inte själv tillgodose huvudmannens behov utan se till att de blir tillgodosedda

Ställföreträdarens skyldigheter Alltid handla på det sätt som bäst gagnar huvudmannen I skälig omfattning använda huvudmannens medel för dennes nytta Löpande föra räkenskaper och redovisa ekonomi Skilja på huvudmannens och sin egen ekonomi Hålla sig informerad om huvudmannens situation

Sekretess och tystnadsplikt Gode män och förvaltare är inte anställda och omfattas därför inte av sekretesslagstiftningen Hur gode män och förvaltare hanterar känsliga uppgifter är en lämplighetsfråga Överförmyndaren får som huvudregel inte lämna ut uppgifter Undantag: huvudmannen och de närmast anhöriga Undantag: uppgift om att någon har god man eller förvaltare och vem denne är

Överförmyndaren fattar beslut Huvudregel: huvudmannen betalar Arvode och ersättning Gode män och förvaltare har rätt till arvode och ersättning för utgifter Överförmyndaren fattar beslut Huvudregel: huvudmannen betalar om den beskattningsbara inkomsten överstiger 2,65 prisbasbelopp eller tillgångarna överstiger 2 prisbasbelopp Prisbasbelopp 2015: 45 500 kr

Vem kan bli god man och förvaltare? Rättrådig (ingen kriminell belastning och inga ekonomiska problem) Erfaren (livserfarenhet, kunskap om samhället) I övrigt lämplig (ingen intressemotsättning, ev. krav på utbildning) Myndig Inte ha förvaltare

Anhörig/närstående och god man I särskilda fall eller önskemål från huvudman Samma lämplighetskrav Ej krav på utbildning

Överförmyndarens funktion Tillsyn över gode män, förvaltare och vissa förmyndare Bedömer behov av godman- och förvaltarskap och ansöker till tingsrätt Informerar ställföreträdare, banker, socialförvaltning m.fl.

Handläggning, inledande bedömning Ansökan översänds från tingsrätten Tingsrätten fattar beslut, uppdraget startar Tillstyrker Överförmyndaren bedömer behov Åtagande och ev. samtycke Avstyrker

Socialtjänstens roll Anmälan till överförmyndaren: När någon bedöms behöva god man eller förvaltare När någon inte längre bedöms behöva god man eller förvaltare 5 kap 3 § socialtjänstförordningen och 14 § LSS

Hemsida: of.goteborg.se KONTAKT: Göteborgs Stad, Överförmyndarförvaltningen Telefon: 031-368 09 00 E-post: of@of.goteborg.se Besök: Folkungagatan 16, 3 tr., Göteborg Box 2385, 403 16 Göteborg Fax: 031-368 09 12 Hemsida: of.goteborg.se